Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 15  (Luettu 18769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #30 : 15.06.20 - klo:07:13 »

VK 479  Sinussa, Kristus, luotiin kerran


1.
Sinussa, Kristus, luotiin kerran
taivas ja kaikki maailma,
ja tänne kärsimyksen maahan
luoksemme saavuit taivaasta.
Myös minä heikot käteni
ojennan, Jeesus, puoleesi.

2.
Käsiisi, jotka ristinpuussa
kantoivat tuskat sairaiden,
myös minä turvaa vailla riennän,
armahda, Herra ihmisten!
Oi ethän, Kristus kärsivä,
pois väisty heikon viereltä.

3.
Aurinko, kuu ja taivaan tähdet
sinussa luotiin kirkkaina,
vaan valo kirkkaampana loistaa
pääsiäisaamun taivaalta.
Niin loista, pyhä rakkaus,
valaise pelko, ahdistus.

4.
Luot, Jeesus, katseen vaivoihini,
on läsnä valtakuntasi.
Saan armon hyvän sanan kuulla,
syntini annat anteeksi.
Haavaisi kautta parannat,
elävän toivon lahjoitat.

5.
Luo voimallansa Luoja kerran
myös uudet taivaat, uuden maan.
Se voima yltää tähän hetkeen,
kun sinuun, Kristus, luottaa saan.
Sinussa päivään selkeään
ja toivoon, hiljaisuuteen jään.



Niilo Rauhala 1984. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Georg Neumark 1657.

https://www.youtube.com/watch?v=yt-HK8UQ7ds
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #31 : 16.06.20 - klo:07:36 »
Aamuhartautena iltahartaus 12.6.  Kirsi Hämäläinen, Elimäki
Virsi 755 (Valon hymni) alkaa sanoin: Oi, ilon lähde ja aurinkomme. Jakaranda (kuoro, yhtye), joht. Pekka Nyman.


https://areena.yle.fi/audio/1-50511101
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #32 : 17.06.20 - klo:06:36 »
Kun olet siihen asti päässyt, että ahdistus on sinulle suloinen Kristuksen tähden, silloin voit katsoa asiasi olevan hyvällä kannalla, sillä olet löytänyt paratiisin maan päällä. Niin kauan kuin kärsiminen on sinulle raskasta ja yrität sitä välttää, niin kauan ei laitasi ole oikein, ja halu paeta ahdistusta seuraa sinua alati.

Tuomas Kempiläinen, Kristuksen seuraamisesta, suomentanut Erkki Kaila, Otava 1935

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #33 : 18.06.20 - klo:06:21 »
Jos olisi olemassa jotakin parempaa ja hyödyllisempää ihmisen autuudeksi kuin kärsiminen, niin Kristus olisi sen varmaan esimerkillä ja sanalla osoittanut. Sillä hän kehoittaa nimen omaan sekä opetuslapsiaan että kaikkia, jotka haluavat häntä seurata, kantamaan ristiä, sanoessaan: ”Jos joku tahtoo minun perässäni tulla, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua*”. Kun kaikki on tarkkaan tutkittu, on tämä lopputulos: ”Monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisään Jumalan valtakuntaan**”.

Tuomas Kempiläinen

*Luuk. 9:28 **Ap.t. 14:22

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #34 : 19.06.20 - klo:05:49 »
Näin sanoo Herra, sinun rakkaasi: minä olen pelastukseksi, rauhasi ja elämäsi. Pysy minun luonani, niin saat rauhan. Hylkää katoavaiset, etsi iäisiä. Mitä ovat kaikki ajalliset muuta kuin vietteleviä virvatulia? Ja mitä auttavat kaikki luodut, jos olet Luojasi hylkäämä? Luovu kaikista ja antaudu uskollisessa luottamuksessa Luojallesi, jotta voittaisit todellisen autuuden.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #35 : 20.06.20 - klo:08:21 »
Herrani ja Jumalani, sinä olet sieluni paras tavara. Mikä minä olen uskaltaakseni sinua puhutella? Minä olen halvin palvelijasi, kurja maan matonen, paljon kurjempi ja halveksittavampi kuin tiedän tai sanoa uskallan. Muista, Herra, minua kuitenkin, koska en mitään ole, en mitään omista enkä mitään mahda. Sinä olet yksin hyvä, vanhurskas ja pyhä; sinä voit kaiken, annat kaiken ja täytät kaiken, jättäen ainoastaan synnin orjat tyhjiksi. Muista, Herra, laupeuttasi* ja täytä sydämeni armollasi, sinä, joka et jätä käsialojasi kesken ja tyhjäksi.

Tuomas Kempiläinen

* Ps. 25:6

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #36 : 21.06.20 - klo:06:19 »
Kuinka voisin kestää tätä kurjaa elämää, jollet minua vahvistaisi laupeudellasi ja armollasi? Älä käännä kasvojasi pois minusta, älä viivyttele armollista lähestymistäsi, älä ota pois lohdutustasi, ettei sieluni kovenisi niinkuin kuiva, karkea maa*. Herra, opeta minua tekemään tahtosi; opeta minua soveliaasti ja nöyrästi edessäsi vaeltamaan. Sinä olet viisauteni, sinä tunnet minut todella, sinä tunsit minut, ennen kuin maailma olikaan ja ennen syntymistäni tähän maailmaan.

Tuomas Kempiläinen

* Ps. 143:6

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #37 : 22.06.20 - klo:06:39 »
Poikani, vaella minun edessäni totuudessa ja etsi minua alati sydämen nöyryydessä. Kun vaeltaa minun edessäni, hän on oleva turvattu pahan hyökkäyksiltä, ja totuus on vapauttava hänet jumalattomien viettelyksistä ja parjauksista. Jos totuus sinut vapahtaa, olet oleva totisesti vapaa etkä välitä ihmisten turhista puheista.
Herra, sanasi on tosi, tapahtukoon minulle niin! Totuutesi minua opettakoon, se minua varjelkoon ja loppuun asti suojelkoon. Se vapauttakoon minut pahasta halusta ja luvattomasta rakkaudesta vaeltaakseni edessäsi vapaalla sydämellä.


Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #38 : 24.06.20 - klo:06:02 »
Älköön näyttäkö sinusta suurelta mikään jota teet. Älköön mikään näyttäkö suurenmoiselta, arvokkaalta, ihmeteltävältä tai maininnan arvoiselta; sillä ei ole mitään ylevää, todella kiitettävää tai tavoiteltavaa paitsi mikä on iankaikkista. Miellyttäköön sinua yli kaiken iäinen totuus, vastenmielinen olkoon oma kehnoutesi. Älä pelkää, älä moiti äläkä pakene mitään niin paljon kuin syntejäsi; sillä niitä sinun tulee enemmän paheksua kuin minkään maallisen tavaran menetystä. Muutamat eivät vaella vakuudessa edessäni, vaan uteliaisuuden ja ylpeyden johtamina haluavat tietää minun salaisuuksiani ja käsittää Jumalan korkeuksia sekä unohtavat siten oman sielunsa pelastuksen. Ylpeytensä ja uteliaisuutensa vuoksi he lankeavat usein suuriin kiusauksiin ja synteihin, sillä minä olen heitä vastaan.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #39 : 25.06.20 - klo:06:15 »
Minä ylistän sinua, taivaallinen Isä, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, siitä, että muistat minua vaivaista. Oi, sinä laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala, minä kiitän sinua, joka minua kelvotonta kuitenkin joskus lohdutuksellasi virvoitat. Minä ylistän ja kunnioitan sinua alati yhdessä ainosyntyisen Poikasi ja Puolustajan, Pyhän Hengen kanssa iankaikkisesta iankaikkiseen. Eijaa, Herrani ja Jumalani, Sinä pyhä rakkauden lähde, kun tulet sydämeeni, riemuitsee kaikki, mikä minussa on. Sinä olet minun kunniani ja sydämeni ihastus. Sinä olet toivoni ja linnani ahdistuksen päivinä.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #40 : 26.06.20 - klo:08:45 »
Mutta koska rakkauteni on niin heikko ja pyhitykseni epätäydellinen, tarvitsen vahvistustasi ja lohdutustasi. Käy sentähden usein sydämeni temppelissä ja neuvo minua pyhällä kurituksellasi. Vapahda minut pahoista himoista ja paranna sydämeni luvattomista haluista, että minä sisällisesti parannettuna ja puhdistettuna tulisin kelvolliseksi rakastamaan, urhoollisesti kärsimään ja vahvaksi kestämään.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #41 : 27.06.20 - klo:07:29 »
Rakkaus on vapaa, vakaa ja vilpitön, iloinen ja ihana; urhea, kärsivällinen, uskollinen, pitkämielinen; rohkea eikä itseään etsivä. Missä joku etsii itseänsä, siellä hän lankeaa rakkaudesta. Rakkaus on huolellinen, nöyrä ja rehellinen, ei huikentelevainen eikä turhiin taipuva; se on raitis, siveä, luotettava ja levollinen sekä valpas aistimiensa vartija. Rakkaus on esimiehilleen alamainen ja kuuliainen, omissa silmissään mitätön, Jumalaa kohtaan kiitollinen ja antautuvainen, alati häneen luottava, silloinkin, kun Jumala häneltä itsensä peittää, sillä ilman tuskaa ei rakkaudessa eletä.

Tuomas Kempiläinen

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #42 : 27.06.20 - klo:09:09 »

   Hallelujaa

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #43 : 28.06.20 - klo:07:03 »
Joka ei ole valmis kaikkea kärsimään eikä kaikessa tahdo rakkaansa mieltä noudattaa, hän ei tiedä tosirakkaudesta. Rakastavan pitää rakastetun vuoksi mielellään kestää sekä kovia että katkeria päiviä eikä vastuksien tähden hänestä erota.

Tuomas Kempiläinen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 15
« Vastaus #44 : 29.06.20 - klo:07:40 »
Taistele kuin kelpo sotilas; ja vaikka toisinaan heikkoudesta lankeat, taistele uusin voimin, turvaten minun ylitsevuotavaan armooni, ja varo itserakkautta ja ylpeyttä. Sen vuoksi monet menevät eksyksiin ja lankeavat miltei auttamattomaan sokeuteen. Olkoon ylpeiden ja itseluottavaisten sortuminen sinulle varoitukseksi ja jatkuvaksi muistutukseksi nöyryyteen.

Tuomas Kempiläinen