Ehtoollisen teologiaa jouduin avoimes yliopistos penkomaan sen verran, että siinä uskotaan leivän olevan Kristuksenm ruumis ja viinin Kristuksen veri.
NMämä ehtoollisaineet muuttaa Pyhä Henki suoraan ns epikleesirukouksessa joka on ainut rukous jossa sivuutetaan kokonaan yksi kolminaisuuden persoonista, eli sillai erikoista meininkiä.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ettei reformoiduissa kirkkokunnissa ajatella näin, perustuu siihen, ettei aikanaan mitenkään voitu ajatella Kristuksen voivan olla kahtaalla yhtaikaa, nousseena ylös Isän luo ja leivässä ja viinissä. Lutherin vastaveto oli raamatunlause: Tämä on minun ruumiini -- tämä on minun vereni. Se johti uskonpuhdistuksen jälkeen syntyneiden kirkkokuntien suuntaamisen eri teille. Osalle se merkitsee muistoateriuaa.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Olen minä syönyt hyvin kirkoissa pääsiäisyönä ehtoollisen vieton jälkeen. Ei luettu epikleesirukousta. Olkoon tapa jonkun mielestä, minä siihen uskon.
Katolilaiset kirkot ajattelevat kuten luterilainen.
Muutenkin eroja on niin vähän että kerran Orvietossa muuan evl piispamma evp paineli ehtoolliselle. Oli keskustellut ja kuullut että hirviässä synninhädässä, okei, saa tulla ja sanonut että hänellä on se joka päivä, eli asian pitäisi olla sitä myöten selvä
Minä jänistin ja osoitin käsivarren liikkeellä eli oikea käsi vasemmalle olalle, että estetty. Silloin pappi antaa siunauksen.