Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu  (Luettu 39637 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #90 : 18.12.14 - klo:12:48 »
Öppiäinen tukeutuu raamattuun suodatettuaan sen itsensä kautta.

Noh noh. Missä minä muka Raamattuun olen tukeutunut?

Ei se vielä ole tukeutumista, jos joskus heittelen yksittäisiä lauseita mutusteltavaksi niille, jotka ehkä tukeutuvat.

Minä en tiedä, mistä muilla on kysymys, mutta olisin siis kiinnostunut tietämään, joiden omatunto sanoo muuta kuin Raamattu (siis Raamattu heidän ymmärryksensä mukaan), ja jotka tässä tilanteessa noudattavat mieluummin sitä mitä Raamattu heidän ymmärtääkseen sanoo. Lisäksi halusin rajata sukupuolielämän kysymykset tästä pois, joten ei niitä homoja taas, pliiiis, eikä heteroitakaan.

Eli onko esimerkiksi tapauksia, joiden omantunnon mukaan orjuus on väärin mutta koska se Raamatussa hyväksytään, niin pakko se kai on hyväksyä. Tai niitä, joiden omantunnon mukaan alkoholinkäyttö on väärin, mutta koska hurskaatkin ihmiset Raamatussa juovat viiniä niin on sen oltava OK. Tai joiden omantunnon mukaan veren syönti on ihan OK, mutta koska se Raamatussa enimmäkseen kielletään niin parempi pidättyä ja myös opettaa niin.
« Viimeksi muokattu: 18.12.14 - klo:12:54 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #91 : 18.12.14 - klo:15:37 »
Ehkäpä olen niitä Paavalin pakanoita, jotka ovat itse itselleen laki.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #92 : 18.12.14 - klo:16:08 »
Ehkäpä olen niitä Paavalin pakanoita, jotka ovat itse itselleen laki.
:icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #93 : 18.12.14 - klo:23:59 »
  En kuule. Olen lukenut, että öppiäinen on itsekeskeinen, karjalaisenkyösti raamattukeskeinen. Öppiäinen tukeutuu raamattuun suodatettuaan sen itsensä kautta. Karjalaisenkyösti lukee raamattua eläytyen.
Minä elän raamattua todeksi sieltä täältä. Olen kiinnostunut teksteistä, joista kolmasosaa en ymmärrä.

Hetki pieni anteeksi mutta en ole aivan tällaista havainnut.
On hyvä ajatella mutta pyytäisin lukemaan tämän ajatuksen vielä kertaalleen.
Tarkoitus on saattanut olla rakentaa, mutta tänne lipesi sana, josta en pidä.
Öppiäinen kun ei minun muistoni mukaan ole ollut itsekeskeinen.

Toinen ongelma on tuo raamattukeskeisyys, minä en tiedä mitä sekin milloinkin on, näen vain että näppärästi on yhdistetty kahden äärimmäisyyden uskontulkinta, kun ahtaasta portista mennäänkin alatielle kun ennen se oli kaita tie ja uskoontulossa piteleminen. Tuo raamattukeskeisyys, sellaiseenkin voi heittäytyä peliin monin lähtökohdin. Siihen vasta voikin. Millään ei ole niin hyvä hutkaista ylempää kuin juuri Raamatulla.


Ja totta puhut siinä öppiäinen, ei enää niitä homoja ei heteroita pliis. Olen minä itsekin niihin viimmisen päälle väsyksissä. Joskus kannattaisi ehkä kirkon vetää yhtä köyttä monissa jutuissa. Olisipa sanottu viistoista vuotta sitten että no jopas. Vihitään pois. Katsotaan moniko tulee. Koko juttu olisi jo, minä väitän, unohtunut ja out of date.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #94 : 19.12.14 - klo:04:01 »

   ^ Itsekeskeinen merkityksessä egosentrinen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #95 : 19.12.14 - klo:07:06 »
Olen MM-tyyppinen eri ihmisten lokeroija.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #96 : 20.12.14 - klo:02:14 »
   ^ Itsekeskeinen merkityksessä egosentrinen.

Kun se on tasan sama. Merkitys ei muutu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #97 : 20.12.14 - klo:02:17 »
Olen MM-tyyppinen eri ihmisten lokeroija.

Kukin on mitä hän on, ellei mahda mitään eikähän moni meistä mahda.
Kuitenkin on näin, ettei siitä saa kuin pahan mielen toiselle.

Soisin ettemme lokeroisi toisiamme sen ihmeemmin kuin lähimmäisiä noin ylisummaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #98 : 20.12.14 - klo:02:24 »
Toisinaan mietin menisikö maa radaltaan jos muistaisi ajatuksen roskasta ja hirrestä itsekunkin silmässä. Anteeksi on pieni kaunis sana ja helpohko kirjoittaa.

Anteeksi vallan kaikille joita olen itse lokeroinut. Varmasti niin on tapahtunut vaikka en muista tajuisilta hetkiltä viime ajoilta ja vaikka miten yrittäisi aktiivisesti kaihtaa menemättä  henkilöön niin ikinä. Millään kielellä.

Tavoite on toiseen suuntaan. Etten puhuisi kenestäkään niin mitään, ja asioistakin kiihtymättä. Ettei olisi täällä hyviksiä eikä pahiksia vaan kansaa jonka kanssa toisinaan olen yhtä mieltä ja toisinaan  vähemmän yhtä ja joilta saa hyviä ajatuksia usein juuri silloin kun vähän on välissä särmää. Mutta asiassa. Ei henkilössä,  kun en teitä tunne kuten ette te minua eikä kukaan niin ketään. Ei näiden viestien perusteella opita toisen sielunsyövereiden luotaajaksi.

Virkeä hetki on ohi jälleen eli öitä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo:02:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #99 : 20.12.14 - klo:03:35 »

   Miten olis, kelpaisko rouvalle minäkeskeinen?

Epäkohdat henkilöityvät.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #100 : 20.12.14 - klo:04:51 »


   Miten olis, kelpaisko rouvalle minäkeskeinen?



   Saivartelua, anteeksi. Luulin sinua rautavanteeksi.
Mutta mitä sanoisit, että epäkohdat henkilöityvät?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #101 : 20.12.14 - klo:10:04 »
   Miten olis, kelpaisko rouvalle minäkeskeinen?

Epäkohdat henkilöityvät.

Toivon, että eivät henkilöidy, muistaakseni sen totesin. 

Minäkeskeinen  egosentrinen ja itsekeskeinen vai mikä oli ovat synonyymejä, ei auta. Kenyies itsekeskeisellä on ikävin kaiku näistä, ja se minun korvaani eli silmääni pahiten satutti, sen myönnän, ja saman olisi tehnyt egosentrinen, jonka käännös suoraan taas on tuo minä eli ego keskeinen. 

Yritin ennen takaisin nukahtamista miettiä mitä kummaa yritit sanoa, mietin, olinko nyt itsekään viisas sotkemalla kaikki anteeksipyynnöt ja anteeksiannot ynnä muuta yleispätevää höpinää. Toivon, ettei täällä mennä henkilöön ikinä, vaan todetaan että sinun tekstisi on sitä tai tätä, siinä on mahdottoman  suuri ero. Ei ole miellyttävää todeta että no nyt se taas suuttui ja lataa täysillä ja saan kuulla olevani sellainen ja tällainen. Voisiko sitä kokonaan välttää?

Juuri sitä muuten yritin tolkuttaa, ettei täällä ole perusteita henkilöidä mitään, me tunnemme kaikki toisiamne perin huonosti. Ylisumnaan vielä voisin vedota isiin, eli todeta ettei selkainen ole herännäishenkistä, ruotia toista millään tapaa.

Yritin itsekin käsittäää mikä tuohon sitten sopii sanaksi ja pyydän samaa kuin joskus ennen muistelen joltakulta pyytäneeni, eli selitä tarkemmin.  Joku on saanut kyvyn ilmaista yhdellä sanalla paljon. Esimerkiksi Pena. Toinen tarvitsee useamman sanan, eikä se tee hänestä kehnoa kirjoittajaa. Eihän joku Alastalon salissa kai kelvoton ole, eikä Päätalo-sarjat, vaikka voileipää syötäisiin kolmen sivun matka.

Toisaalta taitaa olla aika katkaista tämä aihe, joku järjestä vapaa on keksinyt asettaa tenttipäiväksi tammikuun seittemänben, kai toivossa ettei kukaan tule. Aion mennä  :003:  eli jos joku tahtoo tietää paremmin eksegeettisiä seikkoja, niin siitä itse keskustelisin ajankohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo:10:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #102 : 20.12.14 - klo:10:09 »
Niin tai saahan toiset halunsa mukaan jatkaa,  mutten minä ennätä enää. paraiten taitaisi osata vastata öppiäinen itse. Vai annettaisiinko joulurauhan laskeutua tämän ylle kun lupasivat luntakin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #103 : 20.12.14 - klo:10:32 »
^Vastasin sen verran, että mielestäni en tukeudu Raamattuun, mitä PekkaV väitti. Muuten en oikein hänen sanomisistaan voi vastata.

Minua kyllä edelleen kiinnostavat mahdolliset tapaukset, joissa oma omatunto on ristiriidassa sen kanssa mitä tulkitsee Raamatussa lukevan, ja sen takia toimii omantuntonsa vastaisesti.

Omastatunnosta taas päädyttiin keskustelemaan kaiketi tästä karjalaisenkyöstin ajatuksesta lähtien:

Lainaus
os joku synnin tuskissa oleva ihminen kuulee, että Paholainenkin tulee loppuviimeeksi pelastumaan, niin mitä ilmeisimmin tämä helpottaa tämän henkilön olemista, omatunto rauhoittuu.

Lienen karjalaisenkyöstin kanssa eri mieltä siitä, mikä se omatunto on, ja toisekseen ehkä tuosta pelastumisestakin.
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo:10:39 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #104 : 20.12.14 - klo:13:29 »
Jos MM tarkoittaa minä-minää, eikä mersu-miestä   :icon_wink:  , niin olen tullut tällaiseen ajatukseen. Kaikki luodut, mitkä hengittävät ja syövät, ovat mm-olentoja. Aina oma maha mielessä.
Sitten jos ja kun löytyy kaltainen yksilö, ollaan sie ja mie-henkisiä. Ei siinä mitään pahaa ole. Eläimetkin toimivat samoin. Toisista tykätään, toisista ei.

Toinen juttu on se, että on ihmisiä joilla ei ole omaatuntoa, heitäkin kahta lajia. Sellaisia joille mikään ei ole mitään, mikään ei ole kiellettyä. Leena  ainakin tietään psykopaatit.
On myös toisia, fariseuksen sukulaisia, jotka toimivat vain pyhänhengen opastamina. He eivät tarvitse omantunnon ohjausta, koska se voi olla väärässä.  Väärässä ei saa olla!   :018:

Jos kastekeskustelu on ketjun teema, niin se on portti matkalle jota kristityt käyvät. Mielestäni, sekä muutakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)