Kirjoittaja Aihe: Muut herätysliikkeet  (Luettu 33768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #60 : 24.05.20 - klo:17:43 »
Sitähän minäki mietin. Että pitääkö tänne tuottaa puhdasoppista körttitekstiä vuorenvarmuudella koetelluista lähteistä, vai sopiiko vaikka eppäillä (jotakuta körttiläistä ihmemiestä, sanantapaa tai jotain herkäntärkeeks määriteltyä, Jumalan hyvyyttä nyt aina sopii... )

Vai mitä se on se körtti h e n k i s y y s ?

Joskus on käsketty koetella kaikki ja pitää se mikä on hyvää.   Noh, suljetaan pois ettei kukaan pahennu. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #61 : 24.05.20 - klo:17:57 »
Toivon, että vieraiden herätyslikkeiden asioista ei puhuta eikä heidän materiaaliaan lainata.

Noin vakavuudella. 

Olen tässä ehkä aika yksin, mutta minusta Benkku lainasi hyvän pätkän, se edustaa  aivan kuranttia kirkkomme historiaa ja toi tänne tuulahduksen jostain, jota olen -- okei, varmaan väärällä foorumilla --- toivonut ja etsinyt, pientä rakoa yhdellä palstalla käydä keskustelua siitä, mikjä on yhteistä, kun täällä olen nähnyt vääntöä kyllä, Seppos hyvä, siitä mikä muualla on väärin ja huonosti tai ainakin aivan huomattavasti pahemmin harhaantunutta kuin körteissä.

Silloin huomauttaisin ettei keskustelu ole ainakaan Kristuksen hengen mukaista.,  körteistä varon puhumasta, herravarjele.   :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek:

 Kun täs aika kuluu...   
Joskus  e h k ä uskaltaudun piiloutua  mahdollisimman pienelle paikalle  johoinkin armopöydän alle jos juhlia joskus tulee....  Tai juhlaportin pieleen kuin Lasaarus vainaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #62 : 24.05.20 - klo:18:07 »
Tämä toimii herännäisyyden hengessä. Toisekseen ei tarvitse tietää körttiläiseksi, vaan vältellään muiden ryhmien julkaisuja lähteenä

Minusta joskus joutuu lainaamaan muiden poppoiden tekstiä, kun jotain yrittää pohtia ja ymmärtää ja ehkä saada vastakaikua. Ei sen pitäisi olla keneltäkään pois, jos laajentaa hakuaan. Jos sen sijaan etsii vastausta vain omasta nurkastaan ja joskus ehkä kuluneen tuntuisesta yhdestä-ja-samasta lähteestä, josta ei enää koe juuri sillä mitään uutta löytävänsä, niin boxin ulkopuolelle astuminen saattaa avartaa rajustikin omia nurkkia. Saattaa katsoa omia nurkkiaankin uudesta näkökulmasta. On ihan hyvä, jos jokin nuutuneissa aivoituksissa liikahtaa, vaikka sitten palaisikin samaan vanhaan, tuttuun ja turvalliseen. Tai toteaisi, ettei tuo uusi ollutkaan minua varten.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #63 : 26.05.20 - klo:22:59 »
Sitähän minäki mietin. Että pitääkö tänne tuottaa puhdasoppista körttitekstiä vuorenvarmuudella koetelluista lähteistä, vai sopiiko vaikka eppäillä (jotakuta körttiläistä ihmemiestä, sanantapaa tai jotain herkäntärkeeks määriteltyä, Jumalan hyvyyttä nyt aina sopii... )

Vai mitä se on se körtti h e n k i s y y s ?

Joskus on käsketty koetella kaikki ja pitää se mikä on hyvää.   Noh, suljetaan pois ettei kukaan pahennu.
No onhan meillä armon kerjäläisillä muun muassa herännäisjohtaja löyhkä-Paavo, körttihenki, murhehuone, Kristuksen sisäinen tunteminen ja armon vilahdus.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #64 : 27.05.20 - klo:09:36 »
Minusta joskus joutuu lainaamaan muiden poppoiden tekstiä, kun jotain yrittää pohtia ja ymmärtää ja ehkä saada vastakaikua. Ei sen pitäisi olla keneltäkään pois, jos laajentaa hakuaan. Jos sen sijaan etsii vastausta vain omasta nurkastaan ja joskus ehkä kuluneen tuntuisesta yhdestä-ja-samasta lähteestä, josta ei enää koe juuri sillä mitään uutta löytävänsä, niin boxin ulkopuolelle astuminen saattaa avartaa rajustikin omia nurkkia. Saattaa katsoa omia nurkkiaankin uudesta näkökulmasta. On ihan hyvä, jos jokin nuutuneissa aivoituksissa liikahtaa, vaikka sitten palaisikin samaan vanhaan, tuttuun ja turvalliseen. Tai toteaisi, ettei tuo uusi ollutkaan minua varten.

Ei kerta ole keneltäkään pois, mutta kun siitä tulee äkkiä tapa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #65 : 27.05.20 - klo:13:15 »
Mikä kaikki lasketaan "vieraan herätysliikkeen materiaaliksi", jota ei tulisi lainata? Tai, jos lyhyemmin voi ilmaista, mitä saa lainata, niin se sitten. Onko myös muiden kirkkokuntien kun luterilaisten materiaali bannissa, siis jokus 1500-luvun jälkeen kirjoitettu (esim. nykyinen katolisen kirkon katekismus, joka minusta kyllä on kiinnostava opus niin hyvässä kuin pahassa)?

Ja milloin materiaali on herätysliikkeen materiaalia? Silloinko, jos joku jonkin liikkeen oma kustantamo on sen kustantanut?

ketkä näistä sallitaan: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kuka-on-kukin-hengellisyydessa- ? Tai näistä https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kotimaa-listaa-he-ovat-itsenaisyyden-ajan-sata-kirkon-vaikuttajaa/



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #66 : 27.05.20 - klo:14:05 »
Nonniin, rupesin sitten lukemaan (evankelisen) Teemu Kakkurin (evankelista liikettä koskevaa) väitöskirjaa, vaikka ihan muuta piti. Niin ne muut liikkeet houkuttelevat :018:. Mutta kyllä siinä käsitellään muitakin liikkeitä. 40-luvun lopussa käytiin kiivasta keskustelua mm. pappien asusta jumalanpalveluksessa, ja siihen osallistui myös tunnettu körttiläinen (ja minunkin entinen piispani) Olavi Kares:

Lainaus
Messupuvut, joilla Kares tarkoitti albaa, stolaa ja ehkä kasukkaa
normaalin jumalanpalvelusasun — mustan kapan — sijaan, olivat lähinnä koomisia:

Ymmärrämme hyvin niitä pappeja, jotka sanovat pukevansa messupuvun päälleen esim.
jouluna lasten iloksi. Kysyä kuitenkin saa, voiko messupuku edes lapsille Jumalan pyhyyden tuntoa korostaa. Kuulimme juuri hiljan, kuinka eräässä kirkossamme jouluna,
kun pappi ilmestyi koreassa messupuvussa alttarille, pieni lapsi oli ihmetellen kysynyt:
”Äiti, onko se joulupukki?” –– Selvää kuitenkin on, että jokaista miehistä miestä olipa
pappi tai sanankuulija nämä juhlakoreudet ainakin hymyilyttävät jos ei muuta.


Miten on, miehiset miehet: yhä edelleenkö hymyilyttää pappien albat?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #67 : 27.05.20 - klo:15:27 »
Nonniin, rupesin sitten lukemaan (evankelisen) Teemu Kakkurin (evankelista liikettä koskevaa) väitöskirjaa, vaikka ihan muuta piti. Niin ne muut liikkeet houkuttelevat :018:. Mutta kyllä siinä käsitellään muitakin liikkeitä. 40-luvun lopussa käytiin kiivasta keskustelua mm. pappien asusta jumalanpalveluksessa, ja siihen osallistui myös tunnettu körttiläinen (ja minunkin entinen piispani) Olavi Kares:

Miten on, miehiset miehet: yhä edelleenkö hymyilyttää pappien albat?
e
Karesta ja Alajaa ei vihitty piispan virkaan, vaan asetettiin ajan tavasta poiketaan.

Alboihin ollaan totuttu, mutta kirkolliset arvonmerit hymyilyttää. Papin stoola on toisin kuin diakonien erottumisen vuoksi ja pantapaitojen väri on kullakin ammattiryhmällä omansa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jannevuo1

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #68 : 27.05.20 - klo:19:51 »
Tämäpä tuli minulle taas kaikesta huolimatta pienoisena yllätyksenä, ettei täällä saisi kirjoittaa muista herätysliikkeistä. Ikäänkuin körttiläiset olisivat ymmärtäneet kristinuskon ja kristittynä elämisen paremmin kuin kaikki muut. Tekisipä taas mieleni sanoa: Ette voi olla tosissanne, aikuiset ihmiset! Kuten hyvin tiedämme, körttiläiset ja kaikki luterilaisetkin ovat vain hyvin marginaalinen joukko kristittyjen keskuudessa. Voivatko ne loput 99 prosenttia olla väärässä? Ihan tulee mieleen jo vanhoillislestadiolaiset ja heidän seurakuntaoppinsa. Olkoonkin tämä körttifoorumi mutta kohta alkaa ahdistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #69 : 27.05.20 - klo:20:23 »
Tämäpä tuli minulle taas kaikesta huolimatta pienoisena yllätyksenä, ettei täällä saisi kirjoittaa muista herätysliikkeistä. Ikäänkuin körttiläiset olisivat ymmärtäneet kristinuskon ja kristittynä elämisen paremmin kuin kaikki muut. Tekisipä taas mieleni sanoa: Ette voi olla tosissanne, aikuiset ihmiset!

Huomaa kuitenkin, että kaikki emme ole olleet asiasta samaa mieltä. Ylläpidolla on viime kädessä valta päättää, vaikka jopa enemmistö ajattelisi toisin. Älä siis kaikkia syytä!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa jannevuo1

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #70 : 27.05.20 - klo:22:14 »
Huomaa kuitenkin, että kaikki emme ole olleet asiasta samaa mieltä. Ylläpidolla on viime kädessä valta päättää, vaikka jopa enemmistö ajattelisi toisin. Älä siis kaikkia syytä!
Ette onneksi kaikki ole olleet samaa mieltä.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #71 : 27.05.20 - klo:23:31 »
 Kauan olen minäkin keskusteluja seurannut, hieman ennen seppoS in moderointia aloitin.   Tätä ketjua en ollut aiemmin selannutkaan.    Runsaasti yli kirkkokunta ja maanrajojen yli kun hengellistä kenttää seuranneena maallikkona ihmettelen tuota pohdinnan rajoittamista.... Teemu Kakkuri on selväsanainen ja monipuolisesti hengellistä kenttää tutkinut ja kansankielellä valottanut...... Noin 10 vuotta sitten hän ilmoitti, ettei mene körttiseuroihin, kuin väkisin, mutta on virkapappina senkin tehnyt ilomielin, niin ne ajat muuttuu...  Onneksi tässä lähivaltioissa suomen herätysliikkeet toimivat yhdessä ja jättävät  suomalaiset eroavuutensa kotimaisille foorumeille.   
 Mikä on oikea foorumi pohtia hengellistä tilaa suomen herätysliikkeissä ja kirkoissa nyt.  13 ja 6 vuotta sitten julkaistujen näkemysten jälkeen on paljon muuttunut. :039: :icon_rolleyes:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #72 : 28.05.20 - klo:11:11 »
Tavallinen maallikkokin on huomannut että paljon on muuttunut, vaikken olekaan
mitenkään aktiivisesti muutosten syitä ja seurauksia yrittänyt tutkiakaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #73 : 28.05.20 - klo:11:20 »
En usko että on pelkästään sepposin oma ajatus rajoittaa muiden suuntien linkkien laittamista.

Huomasin Hengellisen Kuukauslenkden palstoilta käydyistä kahdenvälisistä keskusteluista , körtit vs.  muut liikkeet, että yritetään rauhassa ja rakkaudessa käydä kulkemaan tätä matkaa Kristuksen kirkkona.

Se on molemminpuolista kädenojennusta.

Itse olen kirjoittanut viidesläisitä kokemuksistani, lähinnä Kansanlähetyksestä menneinä vuosikymmeninä, ja erityisesti Päivi Räsäsen irtiotoista,  jotka ovat kirkkokansaa pelästyttäneet eroamaan kirkosta.

Kai ne vuodet ovat minuakin jotenkin ahdistaneet vaikka en usko olevani ns. Uskonnon uhri, päinvastoin. Kaikki on ollut parhaakseni, kaikki nuo kokemukset ovat johtaneet etsimään ominta itseäni, ja hyvää matkaseuraa.

Yleisellä tasolla kun keskustellaan ja kirjoitellaan erilaisten näkemysten kanssa, sehän on vasta mielenkiintoista. Henkilökohtaisuuksiin menemisestä en pidä.
Jokainen olkoon niin kuin on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #74 : 28.05.20 - klo:14:16 »
Miksi te noin. Mikään muu ei ole muuttunut kuin vieraiden liikkeiden ihannointi ja sitäkin tekee vain pari foorumilaista. Suurimman osan noin 90% kirjoituksiin ei ole ollut mitään huomautettavaa. En halua että tämä foorumi muuttuu vapaalta hengeltään toisenlaiseksi. Miettikää monestikko olen huomautellut teitä.

Muuten se, että jätetään muut rauhaan on vanha körttiläinen perinne eikä ollenkaan keksintöäni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi