Keskustelu > Seuratupa

Jeesus-bussit

(1/8) > >>

Laura:
Ovatko teille tuttuja nämä festareilla kiertävät käsittääkseni Helluntaiherätyksen evankeliointiporukat? Viimeisimmän Nyt-liitteen mukaan tämän Operaatio Joosuaksi kutsutun porukan vapaaehtoiset partioivat myös Helsinki Pridessa.

Itse olen aina lähinnä kiusaantuneena vältellyt kontaktia näiden henkilöiden kanssa, koska olen tyytyväinen omaan hengelliseen tilaani, enkä kaipaa keskusteluja aiheesta tuiki tuntemattomien kanssa. Provinssirockissa kuitenkin eräs tämän ryhmän vapaaehtoisista tarjosi ystävilleni ja minulle lappua, josta kohteliaasti kieltäydyimme ja ystäväni kertoi löytäneensä oman uskonsa. Tästä seurasi tämän henkilön täydellinen hyökkäys ystävääni kohtaan, jonka viesti tiivistettynä oli: koska olemme luterilaisia ja tapakristittyjä, emmekä ole tulleet uskoon, joudumme helvettiin. Hän ei meinannut jättää meitä millään rauhaan, vaikka ystävälläni oli nossut jo tippa linssiin näistä loukkauksista. Tämän jälkeen meni kyllä hieman aikaa taas juhlatunnelmaan pääsemiseen, osalle porukastamme tuo oli yksi harvoista kesän vapaaviikonlopuista ja olisi ollut mukava nauttia siitä ilman mitään vastaavia välikohtauksia.

Sinänsä ymmärrän kyllä ns. käännytyksen idean ja oikeutuksen, jos eräällä ryhmällä on evankeliumi, sitä tulisi levittää kaikille. Mutta onko loukkaaminen, tuomitseminen ja toisten perusteeton arvostelu kunnon kristityn toimintaa? Etenkin Pride-viikolla näiden vapaaehtoisen läsnäoloa pidän käsittämättömänä ja loukkaavana. Kuten eräs ystäväni myöhemmin sanoi, kun asiasta keskustelimme, emmehän mekään mene varta vasten häiritsemään helluntailaisten kokoontumisia soittamalla "saatanallista rock-musiikkia".

Mielipiteitä? Miltä tuntuisi, jos Herättäjäjuhla-alueen ulkopuolella partioisi vastaavanlainen porukka? Eikö se olisi yhtä oikeutettua kuin festareilla, jos uskoon tulo kerran on ainoa pelastus?

(En ollut ihan varma kuuluisiko tämä Seuratupaan vai Yleisiin, siirtäkää toki, jos tarvetta.)

Johannes:
Tuo toisten uskoa vastaan hyökkääminen on minusta väärin. Jos toisella on usko, niin ei sitä vastaan pitäisi hyökätä tuolla tavalla. Kysyttäessä tietysti saa antaa vastauksen, jos heidän uskonsa mukaan joutuu helvettiin, mutta ei pidä vastoin toisen tahtoa ruveta toista loukkaamaan.

Sinällään en näe festaribusseja pahana. Siitä vaan ja on hieno juttu, jos joku löytää Jeesuksen sellaisen avulla. Helluntailaiset kuitenkin ovat aika lähellä luterilaista uskonkäsitystä vaikkei kasteyhteyttä olekaan.

m.k:
Nojoo, jos noin alkaa tuputtamaan väärälle ihmiselle niin saattaa saada turpaansa. Sama homma noitten jehovan todistajien kanssa, viimeksi kävivät vuosi sitten, ei puhe tehonnut niin hain pesäpallomailan ja kerroin että 10 sekunnin päästä kannattaa olla jossakin muualla kun meidän tontilla. Ei tarvinnut opastaa pois, reippaasti laittoivat jalkaa toisen eteen ihan itse. Ei siinä mitään jos kiertelevät, mutta sen verran pitäis olla tolkun porukkaa että puhetta uskovat. Jos vielä näkyy samat naamat, niin voi olla että kannattaa olla lähtökuopat kaivettuna ennenkun sormi käy ovikellolla...

Ei noita silti niin tosissaan kannata ottaa että oman festarifiiliksensä pilaa. Jos ovat asiallisella tuulella niin tuskin noin typerästi edes käyttäytyvät, itse muistan käyneeni varsin mielenkiintoisiakin keskusteluja helluntailaisten kanssa vaikka eri kantilta asioita katsellaankin.

Progressor:
On aina vähän vaarallista, jos uskoo tietävänsä jonkin asian ehdottomasti paremmin kuin muut. Ainakin minä olen taipuvainen uskomaan näin. Varmasti nuo julistajaporukat saavat paljon hyvää aikaan, mutta kenties hieman nöyrempi ja kuuntelevampi asenne olisi joskus paikallaan.

Mörtti-57:
Tuallaanen nuari, justihin uskohon tullu ihiminen käyttääntyy vähän ku humalaanen, kauhia into toristaa uskoaan kaikille. aivan ku  Tuntemattomas sotilahas pohojalaaset, jokka piti situa puuhun kii, ku olivat niin innokkahia lähtemähän sotimahan isänmaan pualesta. :wink:
Ylilyäntejä sattuu, mutta olokaamme suvaattevaasia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta