Keskustelu > Seuratupa

Tulkinta

(1/6) > >>

PekkaV:
Lauma ja risti


Ristinmerkki

Isä on järki, Poika elinvoima, Pyhä Henki yhdistää ja leikkaa edelliset. PH erottaa sukupolvet itsenäiseen elämään. Risteyskohdassa kaikki kolme ovat lujasti yhtä kuin korren ”kasvukohta”, vai mikä se paksunnos on. PH:n vaakasuora on avara maailma.


Lauma

Isä on lauman keskellä, Poika on kellokas, Pyhä Henki on Paimenena varmistamassa, ettei kukaan jää jälkeen.
Isä luo turvan, Poika ottaa vastaan ensimmäisenä todellisuuden iskut, PH pitää lauman koossa.

Pena:
Lampaiden paimentamisesta tiedän sen verran, että lauman keskellä on vain lampaita. Kärjessä taitaa kulkea pässi. Paimenella on usein kaksi erilaista koiraa, toinen suojelee pedoilta ja toinen pitää lauman koossa ja ajaa sen paimenen määräämään suuntaan.

Luonnostelisin tältä pohjalta: Isä tietää laitumet ja neuvoo tien. Poika voittaa viholliset. Henki huolehtii lauman pysymisestä koossa ja suunnassa.

Pena:
Minun on vaikea ymmärtää ristiä kolminaisuuden symboliksi. Kolmiolla tai kolmikannallahan sitä yleensä kuvataan. Ihmisen sielun kolmitahoisuutta voisi määritellä vaikka luonto-mieli-henki tai tunne-tieto-tahto -kolmikoilla. Jumalan kolminaisuus ei taida asettua ihan tähän kuvioon. Yritetään kuitenkin. Luojalla ja luonnolla on tietysti yhteys, samoin Hengellä ja ihmisen hengellisyydellä. Ihmisen mielellä olisi näin edessään Jeesus, lihaksi tullut Sana.

Siunauksessa liitetään Jeesukseen armo, Isään rakkaus ja Henkeen osallisuus.

PekkaV:

--- Lainaus käyttäjältä: "Pena" ---Minun on vaikea ymmärtää ristiä kolminaisuuden symboliksi.
--- Lainaus päättyy ---


Ai jaa, minä taas en ole muuta osannut ajatellakaan. Siinähän sanotaan samalla kun ristinmerkki tehdään: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - niin, että yläpään suunnassa lausutaan...kyllähän te tiedätte! En ymmärrä, mitä ymmärtämistä siinä on, selvässä asiassa. Kauempaa olet, Pena, hakenut tuon kolmion, jostakin teologiaoppaasta?

Pena:
Tasasivuinen kolmio, jonka sisällä näkyy yleensä Jumalan kaikkinäkevä silmä, on paljon käytetty kolminaisuuden symboli. Risti on Kristuksen kuoleman ja sen kautta saadun pelastuksen merkki eikä kuvaa Isää ja Henkeä, vaikka ristittäessä kaikki kolme Jumalan persoonaa mainitaankin.
Näin olen ymmärtänyt. Henkeä kuvataan kyyhkysenä. Isän kuvaaminen kielletään, joskus näkee heprean JHWH -kirjaimet esittämässä häntä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta