Keskustelu > Seuratupa

Raamattu ja sen lainaaminen

(1/4) > >>

Hanna:
Osa foorumilaisista harrastaa keskustelua Raamattua lainaamalla. Olen huomannut, etta se arsyttaa minua toisinaan...Miksi ihmeessa?

Asiaa yhden unettoman yon (unettomuus ei johtonut raamatunlauseista vaan paikkareista) miettineena tulin muutamaan johtopaatokseen: Minua arsyttavat lahinna ilman perusteluja keskusteluun laitetut raamatunlauseet. Kyllahan moneen asiaan loytyy Raamatusta loytyy sanansa, mutta taalla on kyse ihmisten mielipiteista, eika vain raamatun toistosta. Tai ehka mua vaan arsyttaa raamatun niksipirkkamainen lainaaminen: Oli ongelma mika vaan avaa Raamattus ja loytyy apu vaivaan! :wink:

Ehka kaikki johtuu vain siita, etta minulle Raamatta on lahinna jonkinkaltainen uskontoni "lahdeteos" ja koen raamatun suoran lainaamisen vaikeaksi sen monitasoisuuden ja laajuuden vuoksi. Toki sietaisi jokaisen nyky-yhteiskunnassa tuntevan Raamattunsa, mutta kaikkein hedelmallisimmaksi koen sen siita keskustelemisen, sen kyseenalaistamisen ja syvempien merkitysten etsimisen.

En ketaan kiella taalla asioihin vastaamasta Raamatunlauseella, mutta itse olen kiinnostuneempi kunkin omista mielipiteista. Olen myos kiinnostunut siita, mita mielta te muut olette asiasta... Niin ja kylla :lol: , myos tahan ketjuun saa laittaa raamatunlauseita, mutta mieluiten hivenen avaten ja perustellen niita...ja vielapa jos mahdollista jattaa tilaa keskustelulle niista!

Pena:
Kannatan raamatunkohtien karsimista. Toisaalta ne vaikuttavat usein lyömäaseilta, vaikka se ei olisikaan siteeraajan tarkoitus. Toisaalta niiden viesti käytävään keskusteluun jää ainakin minulta usein ymmärtämättä. Kun jotain perustellaan pontevasti yhdellä jakeella, haen koko luvun eteeni ja tutkin asiaa. Perustelut hajoavat yllättävän usein siinä. Kappale puhuukin muusta kuin siitä irti repäisty jae.

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "Pena" ---Kannatan raamatunkohtien karsimista. Toisaalta ne vaikuttavat usein lyömäaseilta, vaikka se ei olisikaan siteeraajan tarkoitus. Toisaalta niiden viesti käytävään keskusteluun jää ainakin minulta usein ymmärtämättä. Kun jotain perustellaan pontevasti yhdellä jakeella, haen koko luvun eteeni ja tutkin asiaa. Perustelut hajoavat yllättävän usein siinä. Kappale puhuukin muusta kuin siitä irti repäisty jae.
--- Lainaus päättyy ---


Olen kanssanne samaa mieltä. Raamatun lainaaminen on usein pyrkimystä saada lisää pontta ja tukea omille mielipiteille ja siinnä muodossaan keskustelua tuhoavaa. On hyvä että asia pohjautuu raamattuun , mutta lainaamista hillitsisin ja niin tarvittaessa teenkin. Asenne, kun minä ja Jumala ollaan tätä mieltä, ei kuulu tähän foorumiin, vaan on täysin vierasta henkeä.

Liisa:

--- Lainaus käyttäjältä: "seppos" ---On hyvä että asia pohjautuu raamattuun , mutta lainaamista hillitsisin ja niin tarvittaessa teenkin. Asenne, kun minä ja Jumala ollaan tätä mieltä, ei kuulu tähän foorumiin, vaan on täysin vierasta henkeä.
--- Lainaus päättyy ---


Hyvä. Myös minä allekirjoitan tämän täysin.

Lars Mikael:

--- Lainaus käyttäjältä: "Hanna" ---Osa foorumilaisista harrastaa keskustelua Raamattua lainaamalla. Olen huomannut, etta se arsyttaa minua toisinaan...Miksi ihmeessa?
--- Lainaus päättyy ---

Tunnustan harrastaneeni sellaista. Teen sen siksi, että en voi rakentaa uskoani erilaisten mielipiteiden, enkä tunnekokemusten varaan. Mielipiteitä on niin paljon kuin on niiden esittäjiäkin. Tunteet katoavat. En voi elää niiden varassa.

Perustan uskoni Jumalan Sanan varaan. Tosin on myönnettävä sekin, että Raamattua käytetään usein lyömäaseena ja siitä irroitetaan kohtia, joiden merkitys muuttuu kokonaan tarkasteltaessa aihe- tai asiakokonaisuutta. Se on sitä meidän kristittyjen vajavaisuutta. Erilaisissa mielipiteissä ja Raamatun tulkinnoissa onkin lähtökohta kristikunnan hajoamiselle. Erilaiset mielipiteet ja tulkinnat johtivat aikoinaan uskonsotiinkin.

Niin on aina ollut ja niin taitaa aina olla. Sen osoittaa tämänkin hetkinen tilanne. Ei taida nykyaikana olla montakaan sellaista päivää, etteikö päivälehdistä löydy todisteita tästä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta