Kirjoittaja Aihe: Linnut 35  (Luettu 7826 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #45 : 26.01.24 - klo:15:09 »
Tilhiä pihassa! Juuri tulivat. Aronia teki syksyllä hyvin marjaa, ja niitä kävivät haukkaamassa. Saas nähdä onko huomenna, kun olisi pihabongaus-viikonloppu. Ei ole aiemmin tänä talvena näkynyt, eikä pihassa asti usein muutenkaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Linnut 35
« Vastaus #46 : 26.01.24 - klo:17:24 »
Ikkunasta en näe kuin variksen, harakan, naakan, talitiaisen ja pikkuvarpusen.
Köyhäksi kävi kun tähän muutimme.

Mutta Pinterestissäni niitä on:

https://fi.pinterest.com/pankkirouva/el%C3%A4imet-animals/linnut/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #47 : 27.01.24 - klo:16:30 »
Tilhiä pihassa! Juuri tulivat. Aronia teki syksyllä hyvin marjaa, ja niitä kävivät haukkaamassa. Saas nähdä onko huomenna, kun olisi pihabongaus-viikonloppu. Ei ole aiemmin tänä talvena näkynyt, eikä pihassa asti usein muutenkaan.

Eipä ollut, mutta oli kaksi urpiaista. Ensin oli vain yksi ja kun vielä oli selin minuun ja ikään kuin pää hartioiden välissä, en ollut tunnistaa, kun olen mieltänyt että liikkuisivat pikku parvissa (ja sellaisissa nähnytkin). Kun tinttiliikenne hetkeksi vähän laantui, hyppäsi syömään maasta. Sitten hävisi ehkä vartiksi, mutta palasi kaverin kanssa.

Punatulkkuja aina kuuluu mutta ei juuri koskaan näy. Alkaa mietityttää, onko minulla joku punatulkkusisältöinen kuuloharha.

"Kevättalvella koiraan saa viheltämällä tulemaan vain muutaman metrin päähän", väittää Apu-lehti punatulkuista. Pitänee opetella se viheltäminen. https://www.apu.fi/artikkelit/punatulkku-on-lintulaudan-varikas-vieras
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Linnut 35
« Vastaus #48 : 27.01.24 - klo:16:45 »
Torstaina oli ilo ja kunnia seurata Hiitolanjoella koskikaraa. https://hiitolanjoki.fi/

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #49 : 27.01.24 - klo:17:11 »
^ Se on veikeä lintu! Onneksi olkoon!

Muutaman kerran olen nähnyt. Ei tule nykyään liikuskeltua sopivissa ympäristöissä. Pääkaupunkiseudulla asuessani kävelin joskus Helsingin ja Vantaan rajalla Pitkäkosken ylittävää kävelysiltaa, ja siellä oli.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #50 : 17.02.24 - klo:13:31 »
Yksi tai kaksi urpiaista on nyt ollut säännöllisesti, mutta tänään piipahti parikymmenpäinen parvi.  :001:  Onhan ne voineet joskus aiemminkin käydä, kun en ikkunan ääressä kokoaikaisesti päivystä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #51 : 24.02.24 - klo:15:25 »
^ Tämänvuotisen Pihabongaus-tapahtuman tulosraportin mukaan nyt onkin erityisen hyvä urpiaisvuosi ollut. Ilmankos niitä riittää minuakin ilahduttamaan sitten. Myös punatulkku-ukko on piipahdellut. Viime talven miesseuralaiseni oli fasaani. Sitä ei nyt ole näkynyt. Fasaanihavaintoja on muuallakin niukanpuoleisesti. https://www.birdlife.fi/tapahtumat/pihabongaus/tuloksia/pihabongaus-2024/
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Linnut 35
« Vastaus #52 : 24.02.24 - klo:16:43 »
Yhtälö kuuluu: Ketut ovat lisääntyneet kaupugeissa - Fasaanit ovat samalla vähentyneet. :102:

Ainakin lehdissä näkyy juttuja kesyistä kaupunkkiketuista. Ne eivät pelkää ihmistäkään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #53 : 01.03.24 - klo:19:45 »
^ Myös tarhatut fasaanit kuulemma ovat vähentyneet, kun niitä on pitänyt lintuinfluenssan takia tappaa.

Tänään oli pihalla maassa tilhiparvi. Mitähän ne sieltä hakivat? Pudonnutta kauraa vai auringonkukan siemeniä? Nokkivat jotain kuitenkin. Aronian marjoja oli johonkin aikaan pudonneena, mutta ne on kyllä jo syöty.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #54 : 06.03.24 - klo:16:45 »
Kas, sepelkyyhky! Olisiko se sitten kevät?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #55 : 11.03.24 - klo:14:19 »
Tänään oli pihalla maassa tilhiparvi. Mitähän ne sieltä hakivat? Pudonnutta kauraa vai auringonkukan siemeniä? Nokkivat jotain kuitenkin. Aronian marjoja oli johonkin aikaan pudonneena, mutta ne on kyllä jo syöty.

Kyllä näkyy kaura tilhille kelpaavan.  :icon_eek:  Aina sitä oppii uutta. Pakastimessa olisi kyllä mustikoita ja puolukoita, mutta antaa niiden nyt lounastaa tuossa rauhassa.

Tässä on tainnut myös varpushaukka käydä lounaalla. Siihen malliin oli höyheniä. Ja jonain päivänä kopsahti sinitintti ikkunaan. Jäi kyljelleen makaamaan ja haukkomaan henkeä. Muutaman minuutin päästä nousi pystympään, siipi omituisessa asennossa. Siihen lennähti toinen tiainen sitä siipeä nykimään, jolloin korjasi asentoa. Toinen jäi parinkymmenen sentin päälle kytikselle ja sitten kuin olisi käynyt kimppuun, jolloin törmäilijä lähti lentäen karkuun. Mistähän siinä oli kysymys? Ottaakohan haukka muuten tuollaisia maassa makaavia törmäilijöitä?
« Viimeksi muokattu: 11.03.24 - klo:14:24 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Linnut 35
« Vastaus #56 : 11.03.24 - klo:16:06 »
Älypään luontokysymys kuului Millä linnulla on punainen rinta ? Vastausvaihtoehdoissa ei ollut punatulkkua eikä punarintaa.

Oikea vastaus on uivelo.  Katsoin kuvia googlesta, yhtään punarintaista ei näkynyt.
Mitä mieltä olette ? On vai ei ole ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Linnut 35
« Vastaus #57 : 11.03.24 - klo:21:42 »
Naarasuivelolla on punainen päälaki. Rinta on kummallakin sukupuolella valkoinen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 35
« Vastaus #58 : 11.03.24 - klo:22:17 »
^ Tai sitten ei ihan niin valkoinen: https://www.vastavalo.net/uivelo-mergus-albellus-uivelo-352650.html

Mutta ei kumminkaan punainen.

Omat uivelohavaintoni rajoittuvat yhteen ukkopuoliseen yksilöön Tammerkoskessa joitakin vuosia sitten. Sillä nyt varsinkaan ei ollut punainen rinta.

Mutta voisivatko rintalihat olla punaiset, jos lintu on lautasella?  :017:

Älypäälle voisi varmaan lähettää asiasta palautetta. Onko niillä mennyt sekaisin uivelo ja urpiainen? https://www.vastavalo.net/lintu-urpiainen-carduelis-flammea-urpiainen-108998.html, tuo on kyllä kuin olisi maalipurkilla käynyt rypemässä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Linnut 35
« Vastaus #59 : 12.03.24 - klo:08:20 »
Olen antanut muutaman palautteen. Oli mm. kysymys: MIkä on kirkkovuoden päätösjuhla, oikeaksi vastaukseksi oli annettu Pääsiäinen.

Kerroin sinne Tuomiosunnuntaista ja Adventista, mutta se auttoi vain vähäksi aikaa, nyt päätösjuhla on taas Pääsiäinen. Kysymys oli osiossa Pääsiäinen ja vastaukset liittyvät enimmäkseen ortodoksien perinteisiin.

On ollut myös muita vääriä vastauksia,mutta ne on muutettu. On tullut vastattua vanhan 'oikean' mukaisesti, ja väärin on mennyt. Viimeisin oli Päijänteen maksimivedenkorkeus. Sitä on pudotettu n. metrillä.

Pelaajat voivat asettaa kysymyksiä, mutta onko niitä edes tarkastettu.  :017:

Hauskaa ja hyödyllistä kuitenkin. Perustuu tietoon,toistoon ja muistamiseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)