Kirjoittaja Aihe: Linnut 35  (Luettu 6064 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 35
« Vastaus #15 : 03.04.23 - klo:12:32 »
Peipponen!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #16 : 12.04.23 - klo:09:48 »

Olen ajatellut niin, että ensi talvena en ruokkisi enää lintuja aktiivisesti. Ikä alkaa painaa ja Oulussa tullee asutuksi yhä enemmän. Talven aikana tulee hyvää puutuhkaa 200 litraa ja sen olen käyttänyt kaurahalmeen lannaksi. Nyt on vain niin, että kaura sitoo pikkulintuja tähän tanhuaan. Lienevät ymmällään, kun lumen tultua ei olekaan eväspaikkaa. Onko siivekkäillä riittävästi aikaa häipyä muille maille, kun itse pitkän ruokkimisrupeaman jälkeen muutun passiiviseksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 35
« Vastaus #17 : 12.04.23 - klo:10:31 »
Tuota samaa minä pohdin kun luovuimme talostamme joka sijaitsi otollisella paikalla lintujen suhteen. Onneksi tyttärentytär on myös hyvin eläinrakas ja jatkaa siitä mihin minä jätin.

Juuri juttelin siivoja-rouvan kanssa kevään tulosta. Hän on syntyjään sysmäläinen ja maalaistalon tyttärenä tutustunut niin hyöty- kuin luonnon-eläimiin.

'Kyllä Luoja pitää huolen omistaan ' Älä sure, toki linnut ruokapaikan löytää.

Tässä ei juuri näe lintujen kevättouhuja. Toki olen nähnyr variksen risu suussa lentävän, mutta sen pesäpuuta en tiedä.
Pikkuvarpunen löysi sulan tai höyhenen , niin jo toinen tuli sitä ottamaan. Tappelu, tappelu... leikkitappelu kaiketi. Ne ovat kaikki yhtä joukkoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #18 : 12.04.23 - klo:10:58 »

Joo, kyllä on niin, että Luoja luoduistansa huolen pitää. Tulee vain olluksi niin päältä päsmäri ja ei sitten näekään metsää puilta.

Yritän korjailla rikkoutuneita pönttöjä. Varpuset ja västäräkit näyttävät pesineen klapipinoissa.

Ajelin eilen mönkkärillä, kun otin siitä ensin lumiterän pois. Sain aamuksi kovan kohtauksen huimausta. Lienee syynä ajelu, koska hartiani ovat ihan jäykät. Ei auta olla kapinallinen ja ajatella, että en välitä. Sitten alkaa kaikki pyöriä ja oksettaminen ei ole kivaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 35
« Vastaus #19 : 12.04.23 - klo:11:49 »
Tuttu vaiva tuo huimaaminen. Niskat, hartiat pitäisi huoltaa jo työelämän aikana.  Asentohuimaus on oma lajinsa, sitäkin olen saanut kokea.

Näitä varten olen tarvinnut jo kymmenisen vuotta keppiä ja kaksi vuotta rollaa.

Rollat on yleistyneet, niitä näkee useimmilla yli 75-vuotiailla. Voi miten hyvä apu se on kauppareisulla ! Painavat juomapakkaukset koriin rollan etupuolelle ja kassit kahden puolen kahvoihin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 35
« Vastaus #20 : 12.04.23 - klo:13:52 »
Tyttärentytär käväisi kahvilla ja kertoi että pihassaan aivan kuhisemalla kuhisee lintuja kuopsuttamassa syksyllä pudonneiden lehtien alta syötävää.

Hän tuntee hyönteiset ja kertoi että perhostenroukkia löytyy paljon kun kukkapenkkiä kaivelee uusien monivuotisten sipuleita istuttaessa.

Kaksi mustarastaskoirasta kilpailee naaraasta joka lymyilee pensasaidan alla, kuten se ennenkin teki.

Jälkeläinen sanoi että kyllä hän ne lehdet haravoi kunhan linnuille alkaa löytyä muutakin syötävää. Lentäviä hyönteisiä varmaan meinasi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #21 : 12.04.23 - klo:14:01 »

Tällä korkeudella on vielä kymmenien senttien lumi ylejään, että linnut joutuvat odottamaan. Teitten varsilla ovat ruokaansa etsimässä jo tulleet muuttolinnut. Onhan siinä aina joskus vihertävää heinätupasta mistä evästä nyhtää.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #22 : 22.04.23 - klo:08:12 »

Yöpakkasten vuoksi tilanne on edelleen se, että lunta on yltympäriinsä. Isoja muuttolintuja lentelee laiskasti kaiket päivät. Uutena ovat metsähanhet, sillä aiemmin ovat olleet aika vähäisinä muuttajina tätä kautta. Pitäisi tulla sateita ja yöpakkaset saisivat loppua, että maan kamara aukeaisi.
Ruokintapaikan olen purkanut laitteista, mutta maassahan on paksu kerros akanoita. Yksi orava enää yrittää roskien seasta löytää syötävää. Havaitsin eilen, että yhteen kasvatuskuuseen on tehty uusi oravan pesä. Yleisimmin tässä pihapiirissä oli neljä oravaa, mutta oli aikoja, että niitä oli viisi.
Jokohan vappuna olisi kaurahalmeen lumet sulaneet? Näyttäisi siltä, että tulevana viikkona olisi vettäkin satamassa. Meillä ei ole hätää veden puolesta, mutta uutisten mukaan eteläisessä Euroopassa on iso hätä tulossa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 35
« Vastaus #23 : 22.04.23 - klo:15:22 »
Jostakin syystä en ole koskaan nähnyt hanhia, paitsi valkoposkihanhia Helsingissä (niitä onkin siellä nykyään paljon). Ehkä en vain tunnista niitä? Metsäkirvinen on toinen, joka omituisesti välttää silmääni ja korvaani, vaikka onkin kuulemma ihan yeinen lintu.

Ja tänä keväänä en vielä ole nähnyt västäräkkiä, muualla kuin viime yön unessani. Varmasti niitä jo on. Toinen, miltä olen välttynyt, on leskenlehti. Taidan kävellä väärillä paikoilla, väärään aikaan.

Sepelkyyhkyjen touhuja ihmettelen. Olin luullut, että tässä on pariskunta, mutta siinähän pyörii kolmaskin mukana. Ehkä nämä onkin jotain teinejä vasta jotka miettii ja kyselee "ooksä mun kaa?"
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #24 : 22.04.23 - klo:18:54 »

Sepelkyyhkyt ovat tulleet. Ne mielellään pesisivät kasvatuskuusissamme, mutta jotenkin eivät itse rakentaisi pesää. Tästä en ole varma. Vanhoissa harakan pesien risulopuissa on ollut parikertaa sepelkyyhkyllä haudonta. Kyyhky on äärimmäisen arka ja säikäytetty haudonta taitaa loppua siihen kerralla. Sain yhtenä kesänä seurata ekovessamme pienestä ikkunasta, kun kyyhkyt hoitivat kahta poikasta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 35
« Vastaus #25 : 22.04.23 - klo:19:33 »
Mielenkiintoisia juttuja täällä Öppiksellä ja Veneheitolla  :023:

En ole vieläkään nähnyt töyhtöhyyppää, västäräkistä puhumattakaan.
Räksiä ja mustarastaan olen havainnut, punarintaa en vielä.
Mun havainnot onkin satunnaisia mitä ikkunasta katsellen tai pyörälenkillä silmiin osuu.

Leskenlehtiä havaitsin viikko sitten, sinivuokkojakin ihan useita kotimökin tien varressa pari päivää sitten.

Hanhiparvia on ollut liikkeellä, en sen enempää tiedä eri lajeista.
Siitä tunnistan kun pitävät aika mekkalaa ilmassa ja pelloilla ja ovat pienempiä kuin kurjet ja joutsenet....että silleen... :039:

Hyvää viikonloppua!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Linnut 35
« Vastaus #26 : 23.04.23 - klo:03:46 »
Mielenkiintoisia juttuja täällä Öppiksellä ja Veneheitolla  :023:

En ole vieläkään nähnyt töyhtöhyyppää, västäräkistä puhumattakaan.
Räksiä ja mustarastaan olen havainnut, punarintaa en vielä.
Mun havainnot onkin satunnaisia mitä ikkunasta katsellen tai pyörälenkillä silmiin osuu.

Leskenlehtiä havaitsin viikko sitten, sinivuokkojakin ihan useita kotimökin tien varressa pari päivää sitten.

Hanhiparvia on ollut liikkeellä, en sen enempää tiedä eri lajeista.
Siitä tunnistan kun pitävät aika mekkalaa ilmassa ja pelloilla ja ovat pienempiä kuin kurjet ja joutsenet....että silleen... :039:

Hyvää viikonloppua!

Ei heitä linnut kiinnosta. Yrittävät vain esittää mitä tahansa, kun eivät huomaa muka elephanttia olohuoneessa. Tämä foorumi on Saatanan pelikenttä, niin kauan kun ei ole tehnyt parannusta siitä, että tällä kirjoitettiin Siionin virsien olevan kamalia ja kuvottavia, eikä kukaan nostanut vastarintaa vaan irvaillen sanoivat, ettei siinä mitään pahaa eikä kukko käskien laula. No kukko, joka ei käskien laula pysy isänsä vuohilaumaan teurastuspäivään asti.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 35
« Vastaus #27 : 24.04.23 - klo:08:19 »

On ollut jo yön kestävää lumen tuloa ja yhäti jatkuu. Ravinnon saanti linnuilla häiriintyy. Miten tällainen pakkonälkä vaikuttaa naaraslintuihin, joiden tulee muutaman viikon sisään olla valmiit tärkeimpään tehtäväänsä munien pyöräyttämiseen yhden viikon aikana ja jatkaa siitä hautomista vielä ainakin pari viikkoa. Kait niillä on joku sisäinen varoitusmenetelmä, että nyt pannaan jäitä töyhtön alle eikä leikitä pesäjuttuja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 35
« Vastaus #28 : 24.04.23 - klo:20:21 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 35
« Vastaus #29 : 29.04.23 - klo:16:11 »
Västäräkin näin tästä ikkunasta pari päivää sitten, töyhtöhyyppä edelleen näkemättä.