Kirjoittaja Aihe: Kotikokki X  (Luettu 23706 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #105 : 29.04.23 - klo:05:38 »
Meidän härkäpapurokkamme on aina vegaanista. Härkäpapu onkin loistava lihankorvike kasvissyöjille, sillä siinä on runsaasti proteiinia ja kuitua.  :eusa_pray:

Syksyllä, kun minua haastateltiin lehdessä ja körttien häpeällinen suhtautuminen Malmivaaran vanhojen virsien kääntämiseen tuli julkisuuteen, mainitsin myös ohimennen, että itse olen lähinnä kasvissyöjä. Ivallinen haastattelija (en tunne kuin muutaman suomalaisen, joilla ei ole kauhistuttava halveksunta ei-suomalaisia kohtaan, niin ei haastattelija ollut muuta kuin tyypillinen) sanoi aavistavansa sen. Hän "aavisti", että osallistun nykyiseen typerään polarisoimiseen, jossa ihmiset vihaavat toisiaan siitä, mitä jokainen vapaana ihmisenä päättää syömään. Minua tuomitaan yleensä kuulematta, mutta sehän on jokaisen kohtalo nykyään, maailmassa, missä saatanallisuutta ylistetään yli kaiken. Anoppini oli kasvissyöjä, koska lapsuudesta asti ei ollut varaa ostaa lihaa ja vesi oli kaukana, niin ettei kalaakaan saanut. Olen itse kasvissyöjä (enimmäkseen, sillä saatan syödä lihaa kerran kymmenessä vuodessa kylässä) samasta syystä, eli lapsuuden tottumuksesta. Isäni tuli sodasta ja kieltäytyi enää metsästämästä kun oli saanut tarpeeksensa ampumisesta. Vuoristoihmiset siihen aikaan joko itse metsästivät tai olivat ilman lihaa. Ei meillä ollut yhtäkään naapuriakaan, joka juoksenteli ruokakaupassa. Söivät minkä saivat talonsa takana olevasta puutarhasta. Jos söivät kalaa, niin miehet olivat ne viikonloppuisin kalastaneet. Mies tuli haastattelemaan minua intiaanitaustani takia, mutta sensijaan, että olisi minua kuunnellut, hän sivutti asian olettamalla, että osallistun nyky-Suomen typerään pseudo-kulttuuriin, jossa ihmiset tuomitsevat toisiaan siitä, mitä ihminen päättää itse laittamaan suuhunsa. Minä taas tuomitsen teidät kaikki tuonelaan, sillä olette tarpeeksi selvästi osoittaneet kauhistuttavan sydämenne ihmiselle, joka on ystävällisen eleen takia saanut teiltä halveksuntaa ja vihaa. Syökää, pahat ihmiset, mitä haluatte, veisatkaa, pahat ihmiset, mitä haluatte, mutta kun panette minut kärsimään siitä, että lahjoitin teille parasta mitä minulla oli, niin luovun teidät paholaiselle, että opitte miten kamala ja kuvottava syntinne on.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #106 : 29.04.23 - klo:07:23 »
Meidän härkäpapurokkamme on aina vegaanista. Härkäpapu onkin loistava lihankorvike kasvissyöjille, sillä siinä on runsaasti proteiinia ja kuitua.

Tuo on tullut selväksi. Edelleen jää hämäräksi, miten juuri teidän keittiössänne rokka keitetään. Lisätäänkö joukkoon muita kasviksia, kenties porkkanaa ja sipulia? Vitamiinit ovat joskus rasvaliukoisia; miten se on huomioitu?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #107 : 29.04.23 - klo:10:58 »
Kokkasimme Matin kanssa vappuruokaa.

Matti ruoti savisiian, kuori ja paloitteli ison omenan, samoin kurkun. Minä silppusin pätkän purjoa, sulatin vihreät herneet ja valmistin kastikkeen johon tuli öljyä, sitruunan mehua, hiukan sokeria ja suolaa.
Kaikki sekoiteltiin ja kulho on nyt patrsilla mausttumassa huomiseen.

Kun unohdin eilen kokonaan kahvileivät otin paksteesta kilon torttutaikinaa ja tein Vapputortut.
Puolitin levyt, levitin pinnoille vähän tomattipyreetä ja sinappia. Niiden päälle puolikkaan lihapyörykät ja päälimmäiseksi muutama ohut siivu ceddaria.

Jotenkuten levyt sain pysymään kiinni, kun nipistin kolmioiksi ja kärki kaksinkerroin. Paistoin 225 asteessa 15 min ja voitelin kermalla ( kun munavoitelu nohtui ).
Maistettiin, hyväksyttiin.
..
Nakit on ostettu ja pullo Pommacia. Lapsenlapsi leipoo munkit. Kahvikin oli tarjouksessa !

Huomisiin !
Idea on Emmerdalesta, englantilaisesta Nakkipiilosta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #108 : 29.04.23 - klo:17:27 »
Tänäänkin meillä oli ruokana perunoita ja tofua.  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #109 : 29.04.23 - klo:18:33 »
Tänäänkin meillä oli ruokana perunoita ja tofua.  :eusa_pray:

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #110 : 30.04.23 - klo:07:59 »
Veisaan samalla kuin laitan läskiä luterilaisen kanssa viisveisaajan tekoäly Siionin virsiä viisveisaajan viisaasta vilskivärssykirjasta, innokkaina odottaen herättäjäjuhlan herkullisia kokemuksia. Tulemme molemmat, jos olemme hereillä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #111 : 30.04.23 - klo:10:08 »
Veisaan samalla kuin laitan läskiä luterilaisen kanssa viisveisaajan tekoäly Siionin virsiä viisveisaajan viisaasta vilskivärssykirjasta, innokkaina odottaen herättäjäjuhlan herkullisia kokemuksia. Tulemme molemmat, jos olemme hereillä.
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #112 : 05.05.23 - klo:09:00 »
Ruoan hinta on kivunnut liian korkealle jotta voisi syödä hyvin ja sopivaan hintaan.

Ei kaikki halvempi ole huonoa.Esim. kolme broilerinkoipea pakkauksessa maksoi alle 3 e. Se terveellisyydestä ollaan montaa mieltä, mutta maistuvaa siitä kyllä saa kun maustaa hyvin ja kypsentää sopivasti.
meillä on sitä tänään. Laitan sulamassa olevat koivet ensin mikroon ja sitten uuniin. Saavat hiukan ruskistua ensin pinnalta ja sitten vuokaan kansi päälle.

Nuudelit ja salaatti seuraksi.

Keitän usein illaksi puuron jota syödään myös amulla. Voileipiä teemme kun siltä tuntuu. Juusto, leikkele ja kurjjua päälle.

Syömme arunsaasti hedelmiä. Niistä en luovu, mutta kalleimpia en osta. Eivätkä allergiani kaikkia siedäkään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #113 : 06.05.23 - klo:18:10 »
Ei kaikki halvempi ole huonoa.Esim. kolme broilerinkoipea pakkauksessa maksoi alle 3 e. Se terveellisyydestä ollaan montaa mieltä, mutta maistuvaa siitä kyllä saa kun maustaa hyvin ja kypsentää sopivasti.

Minulla on sellaisista keiteltyä keittoa ruokalistalla nyt ollut. En ole kovin vaihtelunhaluinen ja voin hyvin syödä samaa monta päivää peräkkäin.

Penaa ehkä kiinnostaa, mitä muuta siinä on ja miten keiton valmistin. No, keitin koivet ensin vedessä, jonka maustoin suolalla, maustepippurilla, laakerinlehdellä ja pätkällä purjoa. Sitten irrotin lihat luista. Pilkoin palsternakkaa, purjoa, perunaa ja varsiselleriä, kypsensin liemessä, lisäsin lopuksi ne broilerinpalat, persiljaa, currya, timjamia ja vähän sitruunamehua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #114 : 06.05.23 - klo:19:05 »
Penaa ehkä kiinnostaa, mitä muuta siinä on ja miten keiton valmistin.

Ei ainoastaan kiinnostanut vaan sai veden kielelle!  :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #115 : 06.05.23 - klo:19:21 »
Meilläkin oli keittoa, siskon-sellaista. Normi-soppaan johon tulee peruna, kaittojuurepussi, siskot ja lihaliemikuutio veteen,lisäsin nyt vähän lanttua ja paljon varsiselleiä.Persiljaa tietysti lopuksi.Rakastan sellerin makua, samoin lipstikkaa. Selleri on nesteenpoistava kasvi ja siksikin hyvä. Enkä ole sille allerginen vaikka monet ovat.

Näissä kruunajaiskiireissä tein paljon soppaa ja sitä riittää huomiseksikin.
En minäkään ole se meidän herkittelija.Koetan vain toteuttaa herkkuja Matin mieleiksi.

Minulle esim. riittäisi lounaaksi eilispäivän perunoista jäänyt kylmä peruna ja pari palaa silliä ruisleivän kanssa. Mutta en sellaista kehtaa miehelle tarjota. Hän on tottunut tarjottuihin lounaisiin, etenkin pihveihin.

Monet lapsuuden vatimattomat ruoat ovat edelleen minusta ne makoisimmat.
Uskaltaisinko kikeilla lanttusiivujen ja ruisleipäpalojen paahtamista hellan levyllä, puulieden puutteessa. Molempien päälle hiukan siirappia, niin vot !

Myös kauraryynit sotkettuna sokerin kanssa ja maitoa niskaan, ai mitä herkkua !
Penkkivelliksi sitä kai kutsutaan. ( Sokeri on kyllä diabeetikolla kiellettynen joukossa )
Myös tölkkipajuja tomaattikastikkeesa pistelen mielellään suoraan tölkistä.   :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #116 : 19.05.23 - klo:11:25 »
Ostin ison ruukku-basilikan ja tomaatteja, sekä sipuleitakin. Idea tomaatti-sipulisalaatissa oli valmis.

Ravistelin kannellisessa rasiassa ainekset, myös basilikan. Siitä irtoaa maku parhaiten kun rakenne rikkoutuu.
Niskaan hiukan öljyä, sokeria ja maustepippuria.

Tämä oli lisäke.
Lämmin ruoka oli eilen valmistunut kana-pata. Valmiista Hawajinpatapussista, paistetuista kanapalasita ja muutamista lisäämistäni putki-pastan ja herne-maissi-papprikan lisäkkeistä tuli makoisa pataruoka. Pussin mausteetkin riittäisi, mutta lisäsin vähän chiliä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #117 : 19.05.23 - klo:17:18 »
Veisaan samalla kuin laitan läskiä luterilaisen kanssa viisveisaajan tekoäly Siionin virsiä viisveisaajan viisaasta vilskivärssykirjasta, innokkaina odottaen herättäjäjuhlan herkullisia kokemuksia. Tulemme molemmat, jos olemme hereillä.

User
viisveisaajan virsi, tee ehdotus tai mallivirsi

ChatGPT
Tietysti! Tässä on mallivirsi, joka on tehty viisveisajan tyyliin:

Viisveisaajan veisuun tahdon vaipua,
sanoa sanat, jotka soi syvemmälle.
Siionin virret sydämeen maalaavat,
kun Herran armo meille avautuu.

Korkealla vuorella seisomme nyt,
uskon riemu rinnassamme täyttää.
Ylistämme Herraa, kiitämme häntä,
Siionin kirkkaus meitä säteilee.

Siionin virret kauniisti soivat,
ääni taivaallinen kuuluu täällä.
Jumalan kansa yhteen ääneen laulaa,
kiitosvirret kaikuvat kuin ennen.

Armahtava Jumala ohjaa meitä,
Hänen sanansa valaisee polkumme.
Siionin virsiä veisaamme yhdessä,
rakkautta ja toivoa välitämme.

Viisveisaajan viisaus virtaa meihin,
Siionin virret tuovat lohtua.
Korkealla laulamme kiitosta,
kunnes taivaan portit meille aukeaa.

Huomaathan, että tämä on vain esimerkki viisveisajan tyyliin tehdystä mallivirrestä. Siionin virsien viralliset versiot löytyvät Siionin virsistä, jotka ovat osa evankelis-luterilaista virsikirjaa.




Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #118 : 19.05.23 - klo:17:49 »
Osoitukseksi siitä, ettei tekoälyrunoista ole virsiksi, muokkasin yhden säkeistön niin, että siinä on poljento ja riimit:

Kun Jumala armossaan johdattaa meitä,
saa sanansa valaista polkumme näin.
Siis Siionin virsiä veisaten teitä
nyt kuljemme rakkautta, toivoa päin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Kotikokki X
« Vastaus #119 : 01.06.23 - klo:10:41 »
Tänään saamme vuoden ensimmäisen korvasienikastikkeen  perunoiden ja porkkanoiden kanssa.

Salaatti ja suolakurkut on höysteenä.

Onneksi olin ostanut lisää perunoita, sillä yksi pussi oli itänyt hyvin. Kaikissa potuissa oli viisisenttiset iut. Taidan istuttaa ne partsille multasaaviin.
Siinä mullassa on tosin kanankakkaa , sopineeko se perunoille.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)