Keskustelu > Yleinen keskustelu

Aluevaalit 2022

(1/8) > >>

sivullinen:
Punainen viiva vedetty vaaleissa ja vaalikahvit juotu. Vähän hankalaa työntää rollaattoria, kun kinostaa lunta kävelyteille. Kävin sairaalan kahviossa kahvilla ja harmittelen, kun siirsivät kahvion niin kauas entisestä paikasta, että harva sinne enää menee. On kyllä luvassa käynnissä olevassa remontissa siirtää se takaisin keskeisemmälle paikalle. Äänestyspaikkani oli entinen Niinivaaran lukio ja sen jälkeen yläaste. Se puretaan jostain käsittämättömästä syystä ja paikalle rakennetaan omistusasuntoja, joita täällä on jo liikaa. Niissä on nimittäin tyhjiä asuntoja. Äänestin joensuulaista rouva maisteria. Tietenkin omasta puolueestani.

Suuren johtajamme Li A:n johdolla voittoon, hurraa!  :eusa_angel:

Riitta-mummi:
Olen aina äänestänyt. Se on minusta velvollisuus.  Nyt on ensimmäistä kertaa tullut mieleen ajatus, että entä jos en äänestäisikään. Tuntuu kuin olisi syntiä tekemäisillään, ja vain sen takia, että alan olla huono jaksamaan , ja toinen syy on korona jota täällä Lahdessakin sairastetaan paljon.

Tein tänään toiseen kertaan Aluevaalitestin niin tarkasti kuin pystyin, ja Keskusta on ehdottomasti minun puolueeni. Sieltä olin jo ajatuksissani valinnut ehdokkaani, jää vain viitsimisestä kiinni saako hän ääneni.

Hän on iäkäs mies, lääkäri ja näin ollen asiantuntija niissä asioissa jotka ovat meille tarpeellisia. Blussaa on hänen karjalaisuutensa.

Onhan tässä aikaa vielä , ja äänestyspaikka koululla on turvallisempi kuin Prisman luona.  Kahvit pitää keittää itse.  :003:

Tänään emme enää lähde. Kauppareissulla oli samaa vaivaa rollaattorin kanssa kun Joensuun veljellä, lumi takertui, ja kulku oli tukkoista.

'On oltava siipiänsä myöten' , on vanha sanonta.  :059:

Mörtti-57:
Huolestuttavan moni ei ymmärrä, mistä äänestetään. Kannanotoista ja vaalimainoksista päätellen moni aluevaltuustoon pyrkivä ehdokaskin luulee maakuntavaaleissa pystyvänsä vaikuttamaan autojen polttonesteiden hintoihin. :icon_biggrin:

Tästähän on aluevaaleissa kysymys: Vaaleissa ratkaistaan, miten sosiaali- ja terveyspalvelut alueilla toteutetaan, miten ja minne rahaa käytetään. Vaalien tulos vaikuttaa voimakkaasti myös sote-palveluja tuottavan henkilöstön työhyvinvointiin ja koko uudistuksen onnistumiseen.

Varsinkin isojen kasvukeskusten ympärillä sijaitsevien kuntien omien sote-palvelujen tuottaminen voi olla vaakalaudalla, jos kasvukeskuksen valtuutettujen määrä antaa enemmistön aluevaltuustossa.  Jokaisen pikkukunnan äänioiketetun asukkaan olisikin käytävä äänestämässä, että se puolestapuhuva valtuutettu saataisiin aluevaltuustoon.

Ajatuspaja Toivo on tehnyt aluevaaleista hyvän selvityksen ja arvion valtuustopaikoista. https://toivoajatuspaja.fi/wp-content/uploads/2021/05/Aluevaltuustoselvitys-final.pdf?fbclid=IwAR1LdK1_MQ1lTmeNOg17OohEk-YfjX2qg2NWlPVz7MR8frK7LVqiM10VzJ4

Riitta-mummi:
Myös lasten asiat ja palo- ja pelastuslaitos kuuluvat aluevaltuustojen vastuulle tulevaisuudessa. Ajatellaan myös siltä kannalta.

Jos on ambulanss9 joutunut käyttämään, tietää kuinka kauan odotus tuntuu kestävän.

Olen seurannut keitä Lahtea pienemmistä kunnista on Päijät-Hämeessä ehdokkaina.
Taktiikka on selvä, keskitetään kunnan kärki-poliitiikolle jos hän kaikelta muulta ehtii. Lisäksi muutamia eri-ikäisiä eri alojen osaajia.

Esin. Päijät-Hämeen uudesta liitoskunnasta Iitistä on vain kaksi ehdokasta, Padasjoelta 4 tai 5 joista yksi on tuo mainitsemani kärkinimi.

sivullinen:

--- Lainaus käyttäjältä: Mörtti-57 - 12.01.22 - klo:13:57 ---

Varsinkin isojen kasvukeskusten ympärillä sijaitsevien kuntien omien sote-palvelujen tuottaminen voi olla vaakalaudalla, jos kasvukeskuksen valtuutettujen määrä antaa enemmistön aluevaltuustossa.  Jokaisen pikkukunnan äänioiketetun asukkaan olisikin käytävä äänestämässä, että se puolestapuhuva valtuutettu saataisiin aluevaltuustoon.


--- Lainaus päättyy ---

Tästä aika paljon eri mieltä, myös oman puolueeni kanssa. Jokainen pikkukunta ei voi millään tuottaa kaikkea omana palvelunaan. Vaikeuksia on saada edes yhtä pysyvää lääkäriä jokaiseen pikkukuntaan. Se yksi edustaja joka kunnasta ei voi asiaa paremmaksi muuttaa. Tämä on niitä kepun kuningasajatuksia, jotka on kyllä tuhoon tuomittuja. Täällähän Siun sotessa ollaan jo hyvin pitkällä soteasioissa, samoin kuin Eksotessa siellä etelämpänä. Ajattelutapaa täytyy muuttaa poispäin "jokaisessa kunnassa kaikkea" ajattelusta. Myönnän, että tässä olen vähän vihreitten ja kokoomuksen linjoilla, mutta näin asian näen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta