Kirjoittaja Aihe: Lopun ajan ahdistus  (Luettu 21771 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #135 : 02.12.22 - klo:17:22 »

Minä en seuraliikettämme voi pitää lahkona. Luterilainen papisto esimerkiksi isossa määrin fanittaa tätä joukkoa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #136 : 02.12.22 - klo:18:16 »
En siitä tulkinnasta sitten kirjoittanut enempiä, kertyy mittaa herkästi, mutta nyt, nostalgiskotikaipuisessa mielenvireessäni kyllä muutoin muistelin, mitä siellä opin. 

Täällä olemme Aamen-huutojen johdattamina saaneet yhtyä näkyihin tumman-ystäväkansanromanoboodos-kasteen-armoon-turvaavan-alatiematosien-synnin--- kuinsemenikään, mutta noh, siellä tämä kaste ei saanut erityisempää merkitystä eikä sillä ollut tekemistä ainakaan armon eikä etenkään uudestisyntymän kanssa.  Kasteeseen luottaminen edusti itsepetosta siinä kuin kirkkoon kuuluminen.  Kasteessahan vain pappi antaa lapselle nimen jonka vanhemmat valitsevat paitsi jos tekevät huonon valinnan. Silloin pappi ei annan nimeä ei ole mikään pakko. 

Kristinuskon ytimessä me oivalsimme,  ihmisen tulee tehdä vapaantahdonratkaisu Jumpun kutsuessa häntä ainutkerrallisesti, Jumppu ei odota eikä kutsu toiste jos ihminen kieltäytyy. 

Tämän Jumppukutsun saatuaan henkilön tulee vetäitä isosta hihasta, ja näin tehdä tiettäväksi isoselle halunsa tulla uskoon.  Tämän jälkeen isonen vie henkilön tapahtumien keskiöstä vaikka saunan taakse ja sanoo Jumpulle, vapaasti mukaellen tämän: Hyväjumala, henkilö tahtoo tulla uskoon. Aamen! 

 Tämän jälkeen on uskovainen, joka pelastuu

jos.

Tämän uskoontulossa tapahtuneen uudestisyntymän jälkeen painaa mieleensä, suun tunnustuksella pelastutaan joka tunnustus on yhtäkuin todistaminen uskoontulosta aina Jumppukutsusta isosen rukoiemiseen joka tuli päättää sanoihin "ei-siihen-mitään-tunteita-liittynyt".  Sillä niin opetti kukin nulorisopastori, ei-tunteita.  Todistaa sai kadulla, koulussa seurisnuorissa, mutta me olemme viides evankeliumi jota lukevat opettajat luokkatoverint sisarukset vanhemmat jne jne jotka eivät lue niitä neljää muuta ja meidän on vastuu tulevatko he ikinä uskoon. 

Tämän otin raskaasti sen myönnän lähinnä koska olin joskus ärtisä enkä muistanut kaikkea tapahtunutta ja kukaan ei vielä tiennyt että se oli epilepsiaa (tuskin  Jumppukaan)


Kuten niinikään:

Hän pysyy uskossa jossa ja jonka tähden (ja muutenkin jotta nuorten leirin  perästä 9kk  ei kuulu vastasyntyneen parku) tulee solmia mitä pikimmiten kristillinen avioliitto jossa  molemmat ovat uskoontulleita.  Jumppu osoittaa puolison kuten avaa ovet eri tiedekuntiin.  Muista oppilaitoksista ei puhetta tullut amikseen katsottiin pääsevän ilmankin ja koska usko vaati älynlahjoja voitiin todeta että seurisnuoret kävivät oppikoulua ja lukiota ja tämä kääntäen joka kuitenkin oli nähtävä ehdonvallan asiaksi koska oli vain yhden nuorisopapin mielipide.

Kuten että hän

Lukee Ruttua kolme lukua arkisin viisi sunnuntaisin jossa epäämättä lankesin sillä en hoksannut tarkoitetun pyhäpäivisin.

.....................

Tämän ohessa teemaksi nousi säännöllisesti

Lopun Ajat joista rippikoululeireillä pidettiin kokonainen opetuspäivä kuitenkin niin ettei tehty muistiinpanoja eikä siitä kysytty tentissä.  Lopun Ajat esitettiin graafisesti sekä kuvaamataidollisesti kellotaululla jossa kello osoittaa olevansa 1 m in vaille 24.00. 

Siis.,  aikasuoran avulla, jossa Jumpumpoika syntyi jne ja PH vuosi.  Sitten oli 1948 v tyhjää, jona vuotena syntyi Israelin valtio ---   johon joukko Ruttupaikkoja viittaa.  Samoin käsiteltiin naanjäristykset, sodat nälänhädät kulkutaudit sekä rauhanliikkeet jotka niinikään katsottiin Lopun Aikojen merkeiksi("Kun he sanovat nyt on rauha, rauha, ei ole hätää mitään" jne --- jossa minua vaivasi lankeemiseen houkuttava epäily, eivätkö rauhanliikkeet sanoneet päin vastoin, mistä vaikenin ja todistaessani ja kaduilla tästä puhuessani sanoin kuten pappikin rauhanliikkeistä sanoo, mitä nyt kylä ihmttelen siis, miksi niin tein?). 

Tunsimme niinikään useat Ilmestyskirjan tapaukset ja tiedossamme oli EUn tai jonkin sitäedeltävän koalition merkitys -- vain sarvia oli kai liian vähän  minua lohdutettiin niitä ehtivän tulla nopeastikin.

---------------------

Tällöin tapahtuu seuraavaa.

Uskovaiset katoavat yhtäkkiä ja vaikka taksi jossa oli uskissuhari, heittelehtii holtittomasti kun suhari häviää.  Uskis tai minua uskovaisempi luokkatoveri katoaa yhtäkkiä  pulpetista. 

Seuraa tuhatvuotinen aika jona Saatana hallitsee ja yhä saattaa tulla uskooon mutta se on hyvin vaikeaa, maan päälle jätetään kuitenlkin muutamia jobinosaisia, so uskovaisia joilla on niin vahva usko että kestävät siinä tilassa ja evankelioivat.  Sitten palaa, uhh,  sovitaanko että Kristus maan päälle Öljymäelle, joka on jo rakennuskiellossa (siis 1973-1976 ainakin niin sanottiin olevan) koska se on epävakaa ja sen alla on jo löydetty makeanveden altaat että kun Jumpunpoika tulla tömähtää, se halkeaa ja vesi virtaa sinne tänne. 

Tämä oli jo tapahtumassa enkähän minä vastaan väitä.

  Kuitenkin minun tulee tunnustaa pelänneeni jäätävänhirveänkamalasti.  Meidän luokalla oli 2 uskista Tarja ja minä,  ja kerrankin Tarja löysi minut itkemästä ja vapisemasta kun hän oli yhtäkkiä k a d o n n u t -.  Tarja joka oli siinä ,mielessä vähän kuin sekundauskis ettei ollut tullut uskoon vaan aina ollut,  mitä se on, en tiedä, mutta oli minua verrattomasti parempi kiltimpi uhrautuvaisempi kärsivällisempi auttavaisempi ystävällisempi jne ihminen että Jla /Jumppu teki mielestäni huoniot kaupat jos jyvitti toisin päin,  oli sikäli vähän sekunda ettei ollut ihan yhtä tiivis seurisnori eikä siis tietoinen viimeisimmistä profetioista jotka käytiin läpi lauantain nuorteniltojen jälkeen vapaamuotoisesti.  Hän kysyi mikä minun on eikä tainnut oikein ymmärtää kun  selitin että luulin että hänet on t e m p a i s t u.

Kyseisiä tempauskauhunhetkiä koin useasti kun läksin kirkkoon  hivenisen etuajassa eli kun soitettiin varttia vaille kelloja, eikä läsnä ollut kuin muutama mumpsa.  Istuin vapisevana kunnes kerran kirkkoon saapui pastorin kolmivuotias esikoinen jolloin helpotuin sillä ei ollut vielä kello lyönyt keskiyötä koska Tommia ei tempaistu.  Rainerma ei yksistään olisi riittänyt vakuuttamaan. 

------------------

Niin, siinä kaikki sitten olikin. Kristinuskosta. 

Minun tulee kuitenkin tunnustaa, että meillä oli tätä kristillistä oppia lukuunottamatta hyvin hyvin hauskaa.  Väkeä oli runsain mitoin ja määrin, että edelleen tunnetaan paikkaseudulla käsite 1970-luvun seurakuntanuoret.  Muutamasta tuli pappi taikka lehtorikin, joskin varoimme eksymästä Suuren Baabelin Saatanan synagooaan jotta meidän ei käy kuten entisen Heikki Hurskaan:  Alkoi Hengessä, lopetti Helsingissä. 

Oma uskoontuloni noudatti kaavaa siihen hihasta nykäisyyn asti, sen jälkeen.... Mutta tarinasta tilee ihan loputon jos vielä jatkan.  N iinikä-än jätän kertomatta uskostamenoni jonka toteutin ilman isosia vain sanomalla, ei hyvä Jumala minä en enää jaksa olla uskovainen, mutta tämänkin  jälkeen tarina jatkuisi,  eikä enää kiinnosta ketään. Suun kiuvikkeeksi kurkun kostukkeeksi  :kahvi: :kahvi: :kahvi:


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #137 : 02.12.22 - klo:19:44 »

Kahvilla minä(kin) virkistyn, sulutin varmuuden vuoksi, koska muitakin troppeja on.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #138 : 03.12.22 - klo:14:26 »
En siitä tulkinnasta sitten kirjoittanut enempiä, kertyy mittaa herkästi, mutta nyt, nostalgiskotikaipuisessa mielenvireessäni kyllä muutoin muistelin, mitä siellä opin. 
Eskatologia on oppi viimeisistä tapahtumista. Viimeiset tapahtumat ovat Uuden testamentin mukaan alkaneet Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta.  :eusa_pray:

Kristityt ovat alusta asti uskoneet elävänsä viimeisiä aikoja (Hepr. 1:2, 1. Joh. 2:18, sillä Jumala vuodatti helluntaina Pyhän Hengen opetuslasten päälle ja teki heistä Kristuksen todistajia ennen kuin hänen tuomionsa toteutuvat (Ap. t. 2:17–20).

Eskatologia on oppi, joka puhuu pikemminkin pelastuksesta kuin tuomiosta. Kaikki ei pääty viimeiseen tuomioon. Pelastuvat saavat katoamattoman ja ikuisen elämän. Se on lahja, josta Kristuksen omat ovat osallisia uskon kautta jo nyt (Joh 3:18). Siksi tuomio ja armo eivät sijoitu vain jonnekin kauas tulevaisuuteen, vaan ne ovat läsnä jo nyt Kristukseen uskovan tässä hetkessä.

Lopun ajat Raamatussa

Raamatun mukaan Kristus palaa aikojen lopulla takaisin. Tämä merkitsee viimeistä tuomiota, jolloin elävät ja kuolleet tullaan tuomitsemaan. Jeesus esittää kertomuksen, jossa kaikki kansat kootaan Ihmisen Pojan eteen (Matt. 25:31–46). Tässä kohdassa tuomion perusteissa keskeistä on laupeuden osoittaminen toisille ihmisille.

Raamatussa viimeisiä tapahtumia käsittelee lisäksi erityisesti Johanneksen ilmestys. Se viittaa monin paikoin Vanhaan testamentin Hesekielin ja Danielin profeettakirjoihin. Lopun ajoista kertovaa kirjallisuutta on myös Raamatun ulkopuolella. Tunnetuin kirja on apokryfinen Hermaan paimen, jota kirkko ei ole hyväksynyt Raamatun kaanoniin.

Eskatologia vs. apokalyptiikka

Eskatologian rinnalla puhutaan myös apokalyptiikasta, mutta siinä keskitytään pikemminkin vain tuleviin mullistuksiin mystisten ja hämärien kielikuvien kautta kerrottuna kuin kristityn todellisuuteen osana Jumalan valtakuntaa jo nyt.

Lähde

Eskatologia https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Eskatologia
« Viimeksi muokattu: 03.12.22 - klo:14:31 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #139 : 03.12.22 - klo:17:06 »
Körttiläiseen epävarmuuteen viimeisellä tuomiolla liittyy kuitenkin luja luottamus siihen, että Kristuksen tuomioistuimen tuomio on omallakin kohdalla paras mahdollinen, oli se sitten mikä tahansa eikä lopunaikojen pelko kuulu herännäisyyteen.   :eusa_pray:

No mutta! Kyllä on ihan äärimmäistä, että saimme  joukkoomme hengen joka on hengessä ja kutsun kuullut ja kutsumuksen, ja lopultakin me nyt kaikki saimme tietää

Mitä se ei ole

kuten myös

Mitä se on

Koskaan siis ikinä maailmassa en olisi tuotakaan tiennyt mitä eskatologia on ja apokalyptiikka ja Herman Paimen sen tunnustan unohtui lukematta kun osui pahoin dogmatiikan cumun tentti siihen ja sairauskin kiusaksi ja koettelemuksekseni iski, onnekseni oli kaapissani runsaahkosti buranaa (ei sitoumuksia) ja sitä myrkynmakuista yskänlääkettä pullo korkkaamatta, joita sitten, sen tunnustan niinikään,  nautin reippaan yliannoksen suorittaakseni häiriöttä tentin joka oli kiusakseni läsnäolo  eikä verkko jonka nyt huiskaisee pikku influenssassakin,    kun rastitin väärän ruudun eksyttävästä verkkoilmoittautumiskaavakkeesta mitä ei toista kertaa tapahtunut.  Amen, se jääköön tapahtumatta! Siis lopun ikääni  (jos joskus vielä jotakin tentin).

Lääkkeitten siunaus kohdallani toimitti kuumeen pois ja yskinyt en puoleen vuoteen sen annoksen nautittuani enkä kyllä sen puolesta voituani pahoin pahoin enempää sen tehtaan yskimiseen tarkoittamia tuotteita sen koommin (ei sitoumuksia).

Samon suurenmoista on, että on hän lutherilainen muistanut, viimeisen tuomion kuvaus tässä kuvassa, siis tässä ainoastaan, perustelee jakamisen wuohiin tahi lammasten joukkoon, laupeuteen.

Sillä.

Onhan, ja tottaka, Ilmestyskirja, ja Raamatun kokonaissanoma joka wiisaudella tulkiten altis suoriutumaan jaosta toisinkin--- sillä näillä  maallisilla ei niin väliksi pitäisi olla ja jos Jumala kärsimyksen lähettää tai nälän tai alastomuuden sairauden tahi wankeuteen joudumme, mitä olemme me puuttumaan korkeimman ja hänen ihmisensä asioihin ---   kuten, Amen!   :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
  miehimys ei ole perivä taiwasten waltakuntaa, ja voimme luottavaisin mielin uskoa myös nuoruuteni sanaan ilman  uudestisyntymää ei kukaan ole näkevä Jumalan waltakuntaa, ja

uudestisyntyy tehdessään vapaantahdonratkaisun sekä nykäistyään isosta hihasta ja sen jälkeen suun tunnustuksella pelastutaan ja parasta onkin hoitaa molemmat pois yksin tein omalla riparilla. 

Nyt olemme jälleen tehneet pitkänpitkän harppauksen kohti pelastusta, kun vielä Amen! :eusa_pray:

Amen !   :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:    me ymmärrämme hyljäten kaiken kasteen armoon turvautuvan romaniväestön pelastusepäwarmuuden kaikessa alatielisessämielisessätyylisyydessämme Amen! 
 :eusa_pray:   lakkaamme luottamasta siihen että Kristuksen tuomioistuimen tuomio olisi kenenkään kohdalla se paras ja oikein Amen!  :eusa_pray:  oli se sitten mikä tahansa  :eusa_pray:   kun me,  hyljäten kaikki lahkolaisuutemme,  riennämme kuin peura tuorehille lähteille lutherilaiseen sanankuuloon :eusa_pray:  johon taas saamme tilaisuuden huomenissa kun vielä erottaisimme hengen hengestä ja osuisimme osoitteeltaan oikeaan oikealle ja oikein jossa uskotaan uskontumnnustukset Isämeidät ja Herransiunaukset ja ne oikein sanankuuloon saapuvalle jaetaan  :eusa_pray:   Amen, josta siis en osoitetta voi tarkemmin lähimmäisille neuwoa. 

Pitäähän elämässä wähän jännitystä olla?   :eusa_pray:   

Amen!   :eusa_pray:  Koska tumma ystäväkansa, blondit älkööt vaivautuko, ei niitä ,milloinkaan ole kunniassa pitänyt eikä edes osaa. minä tässä nyt neuwon kaikille, ne löytyvät wirsikirjasta ellen tässä waihtoehtoisesti hairahdu

Amen :eusa_pray:    :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:


...............


Amen!    :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:     

 Lujasti luottaen herramme armoon sekä weliemme lutherilaisen huumorintajuun hywä ruoka, parempi mieli joiskin pyrimme piiiiip   solakkuuteen kuin piiiiiip ylenlihawuuteen

 :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #140 : 04.12.22 - klo:18:32 »
Luterilainen saa moitteet taputuksesta, kun ei ole adventisti, mutta viisveisaaja saa rakkautta ja kiitosta siitä, että hän kirjoitti minun laittavan linkin siionin virsiin narsisismin nimissä, joten körttifoorumi näyttää luontonsa. Ei tosiaan ole kehumista. Ette osaa häpeää edes huoran verroin.
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #141 : 04.12.22 - klo:18:53 »
Niinno...  tavallaan tietty....
Kukas kissan hännän nostaa jos ei kissa itse. :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #142 : 05.12.22 - klo:14:57 »
Lujasti luottaen herramme armoon
Aamen! Emme körttiläisinä voi kuitenkaan olla varmoja luottamuksemme riittävyydestä viimeisellä tuomiolla katsoessamme virren tekijöiden Huugo Nybergin ja Lauri Stenbäckin sanoin “Jeesuksen helliin silmiin, jos Hän hylkäisi, Mä katson, vaikka vaipuinkin, Jeesuksen silmiin helliin”.  :icon_xmaslol:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #143 : 05.12.22 - klo:15:36 »
Onko tämä tunnustautiminen körtiksi ? Perinne-körtiksikö ?    :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Lopun ajan ahdistus
« Vastaus #144 : 05.12.22 - klo:16:23 »
jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi