Keskustelu > Yleinen keskustelu

Seurakuntavaalit 2006

<< < (2/8) > >>

Teme:
Minua lähinnä tuo sekalista häiritsee suhteelllisen vaalitavan takia. Nyt jos sekalistalta bongaisin hyvän liberaalin tyypin, niin minun ääneni väistämättä saattaa auttaa juuri vastakkaisen laidan tyypin pääsyä läpi.

Ja siis: Parasta olisi, jos puolue-listoja ei olisi. Sen sijaan saisia olla kirkkolpoliittiselta linjaltaan omat listansa. "Homot taivaaseen", "Naispapit helvettiin", "Ei armoa" jne. vaikka nimiksi, jos muuta ei keksitä. (Sori äärimmäinen kärjistys.) Seurakuntaväen oma lista on noiden kaikkien sekoitus, joka minusta ei ole reilua äänetäjien kannalta.

Teme

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "satman" ---Kehitys kuitenkin kehittyy. Mallinne on hyvä suhteessa muihin. On kuitenkin jatkossa pyrittävä pitämään puolueet mukana alusta loppuun tai pikemminkin nostamaan ne kirkon eteen. Politiikan halveksunta, puoluetoiminnan rinnastaminen puolueellisuuteen nykyisellään tarkoittamaan itsekkyyttä on kitkettävä. Siinä on kirkolle missio. Srk-vaalit on tällaisen toiminnan tihentymä.
--- Lainaus päättyy ---


OLet taas oikeassa ja väärässä. Emme halveksu politiikaa vaan ymmärrämme täysin sen arvon ja meillä on ehkä juuri tästä yhteistyöstä jophtuen saatu aikaan ennenäkemättömän hyvä yhteistyö kunnan kanssa. Meillä on hyvät suhteet kaikkiin puolueisiin kun toimivat seurakunnassa yhteistyössä. Suoritetussa laskennassa havaittiin, että meillä on kunnan kanssa 103 yhteistä hankettä, työryhmää tai vastaavaa. Tästä meidät palkitiin vuoden seurakuntateolla. Meillä on jopa yhteisiä työntekijöitä ja kiinteistöjä. Kunnan päiväkodeissa käy 850 lasta pyhäkoulua (vanhempien kirjallinen lupa vaaditaan) Tarve olisi enmpään, mutta resurssit loppuu. Polittiika ja puolueet ovat rakentavana voimana mukana niin kunnassa kuin seurakkunnassa.

Johannes:
Muistelen että meillä oli viime vaaleissa yhden listan nimi "koti ja perhe", "kodin asialla" tms. ja muitakin saman tyylisiä oli. Itse olen sitä mieltä, että politiikka on erikseen ja kirkkovaltuustossa käsitellään hyvin erityylisiä asioita niin olisi fiksumpaa toisentyyppinen valintatapa, ei puolueisiin perustuva. Temen listakin olisi ideana hyvä, mutta itse pistäisin vaihtoehdoiksi juuri tuollaisia "koti ja perhe", tai sitten tyyliin "eläkeläisten asialla", "nuorisossa on tulevaisuus" tms. Sekin tosin saattaa vähän tehdä kuiluja ihmisten välille. Kirkkovaltuustossahan ei päätetä kirkon kannanotoista vaikkapa homoihin vaan käsitellään vaan toimintarahojen kohdistamista, srk:n toimitilojen asioita ja sellaisia. Politiikka on mielestäni aika etäällä, kun ei käsitellä sitä, että miten suhtaudutaan eri ammattikuntiin. Kaikki ovat siellä samanarvoisia.

Olen miettinyt myös sitä, että miksi ei voisi olla puhtaasti sellaista äänestystä, että eniten ääniä saanut pääsee. Kukaan ei valtuustoon rahan takia mene, kun siitä ei paljon mitään saa, niin uskoisin, että aika reiluna sekin systeemi pysyisi. Varsinkin näin pienemmissä seurakunnissa, kun tuntee kaikki ehdokkaat tai ainakin naapuri tietää, että millainen se on.

Itsekin mietin, että olisi mukavaa päästä kirkkovaltuustoon vaikuttamaan. Politiikkaan (kunnanvaltuustoon) en sotkeudu, kun siitä saa vain pahan mielen. Kuitenkin asun talvet ja muut kuin loma-ajat opiskelupaikkakunnalla Kuopiossa 60 km päässä täältä, niin ei tule onnistumaan. Ehkä sitten seuraavan kerran vaaleissa asetun ehdokkaaksi, jos vain saan työpaikkaa täältäpäin ja opinnot alkavat olla loppusuoralla.

PekkaV:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" --- Politiikkaan (kunnanvaltuustoon) en sotkeudu, kun siitä saa vain pahan mielen.
--- Lainaus päättyy ---


Just! Tätä. Tää on niin tätä.

An-na:
Ajattelin äänestää jotakuta, joka on Tulkaa kaikki -ryhmän alla. Toivottavasti joku tuttu. Ja jos ei ehdokkaani mene läpi, niin ainakin tiedän, että ääneni menee sellaiselle ryhmälle, joka edustaa minun kristillisiä arvojani.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta