Keskustelu > Kirjoitelmia ja päiväkirjoja-herännäisyyden hengessä

Patikointia Serujan polulla

<< < (26/26)

luterilainen:
Kansanedustaja Päivi Räsäseen (kd) kohdistuu kaksi mielenkiintoista rikosepäilyä. Asia koskee valtakunnansyyttäjän määräämää esitutkintaa Räsäsen 2004 kirjoittamasta ”Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi -pamfletista.

– Edellisen kerran olin kuultavana 1.11.2019 kesäkuussa julkaisemani twiitin johdosta. Sen sisältönä oli kuva Raamatun Roomalaiskirjeen jakeista (Room 1: 24-27) ja kirkon johdolle suunnattu kysymys osallistumisesta Helsinki Pride-tapahtumaan, Räsänen toteaa tiedotteessaan.

Pamflettitutkimuksessa on Räsäsen mielestä kaksi merkillistä ulottuvuutta.

– Ensiksi, kirjoitukseni julkaistiin jo vuonna 2004. Lakipykälä, jossa kiihottamisrikoksen mahdollinen kohderyhmä laajennetaan koskemaan seksuaalista suuntautumista, tuli voimaan vasta vuonna 2011. Muutos hyväksyttiin eduskunnassa yksimielisesti ja olin itse sitä myös kansanedustajana säätämässä. En ole missään vaiheessa pitänyt mahdollisena tai edes kuviteltavana, että mielipiteeni, vakaumukseni ja kirjoitukseni olisivat lainvastaisia, mitään vähemmistöä solvaavia, panettelevia tai uhkaavia.

– Toiseksi, poliisi sai rikosilmoituksen vanhasta pamfletistani elokuussa 2019 Twitter-päivitykseeni liittyvän tutkinnan tultua julkisuuteen. Poliisi teki laajasti perustellun päätöksen, että esitutkintaa ei käynnistetä eikä kirjoituksessani on syytä epäillä rikosta. Valtakunnansyyttäjä määräsi kuitenkin yllättäen 31.10.2019 esitutkinnan käynnistettäväksi.

Pohjimmiltaan molemmissa tutkinnoissa on Räsäsen mukaan kysymys siitä, saako raamattuun perustuvaa näkemystä avioliitosta ja sukupuolisuudesta julkisesti tunnustaa ja opettaa.

– Näillä tutkinnoilla on sanan- ja uskonnonvapauden rajojen näkökulmasta ennakkotapauksen luonne. Uskonnonvapaudessa on kysymys vakaumuksesta, syvemmästä ulottuvuudesta kuin pelkästä mielipiteestä.

Lähteet

Päivi Räsänen kuulusteluihin – ”Poliisi kehottanut varaamaan kuulusteluun koko päivän”           
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/45446f52-46f0-4957-a1a7-d89e00933719

Viiden jälkeen - Klipit - Päivi Räsänen istui tänään kuulustelukopissa yli viisi tuntia – kiistää rikosepäilyt
https://www.mtv.fi/sarja/viiden-jalkeen-33001061000/paivi-rasanen-istui-tanaan-kuulustelukopissa-yli-viisi-tuntia-kiistaa-rikosepailyt-1223861

1944:
En todellakaan muista, että miksi olen tässä ketjussa kirjoittelun keskeyttänyt, Luterilaiselle saan kirjoittaa mea culpa.
Korvausteologisissa ajatuksisamme  ei näköjään ole eroja.

En osaa ladata viisaita kirjoituksia, että jospa se on ollut syynä hiljaisuudelleni. Wanha minua kiinnostaa kevyenä musiikkina, joten siinä osaan latailla.

Jahve ja sen kansa ovat toisensa vuosituhansien saatossa sietäneet. Uhraaminen, veriuhrit, ei ole mahdollista, koska ei ole temppeliä. Juutalaiset
ovat opetetut tietämään, että aina silloin on kansa syntiä tehnyt, kun on tullut kovia vaikeuksia. Tällöin Aamokset ja muut puhuivat kovakouraisesti, ei tässä ole ihmettelemistä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta