Keskustelu > Seuratupa

Hurmos

(1/8) > >>

veli:
Onko hurmoskokemuksia nykypäivänä? Miten se ilmenee? Voiko körtti joutua sen valtaan ja esim. heilutella käsiään seuroissa?

Teme:
*blink* käsien heiluttelu hurmosta? vai tarkoititko ehkä sellaista "helluntailaismenoa", jossa porukka jankuttaa jotain kertosäettä silmät kiinni, kädet kohti taivasta? Se on vain osa sitä hurmosta. Yleensä siihen kuuluu myös vähintään "kielilläpuhumista" eli ulkopuolisen korvissa siltä, että osa porukasta höpöttää omiaan siansaksalla. Tuo on perinteisen helluntailaisuuden parissa olevaa hurmosta.

Sitten uudempi 90-luvulla Suomeen rantautunut hurmos oli "nauruherätys", jossa hurmos esiintyi hillittömänä ja täysin kontrolloimattomana nauruna. Onneksi se aika on ohi! Olin 90-luvun puolessa välissä siinä mukana. Silloin myös "juovuttiin Hengessä" eli tilaisuuden aikana porukka alkoi käyttäytymään (oksentamista lukuunottamatta) kuin kunnon kapakkaillan jälkeen. Siinä sitten pitäisi vielä hoiperrella ja olla kohtuullisen asiallinen... eiks niin?

Yksi hurmoksen muoto - joka nykyään on muuten aika yleinen - on kaatuminen. Siinä vain sakki kellahtaa nurin kuin myrskytuulen puhaltamana. 90-luvulla siitä opetettiin, että sillä Jumala haluaa parantaa ihmisen sisintä (sisäinen parantuminen taisi olla termi - miksi mitään ei näkynyt moisesta parantumisesta enää viikon päästä?).  

Tuossa nyt oli jonkinlainen kevyt läpileikkaus tämän päivän "kristilliseen" hurmokseen. En ole törmännyt körttiseuroissa, mutta en ole kyllä paljoa nähnyt tämän paikan seurojen ulkopuolella olevaa.

Teme

myyräpartio:
Tunnustan, että joudun joskus hurmoksen valtaan ja heiluttelen käsiäni musiikin tahtiin. Sitten huomaan touhuni ja istun hiljaa häveten tekosiani.

juhani:
Minä olen ollut hurmoksessa 17.6.2003 illansuussa noin kolmen tunnin ajan. The Boss (Bruce Springsteen, jos joku nuorempi ei tiedä) Olympiastadionilla veti kaikista parhaan gospel-keikan. :lol:häh-hää

veli:
En ole koskaan joutunut/päässyt hurmokseen ts. ei ole omia kokemuksia. Olen kyllä ollut tilaisuuksissa missä ihmiset ovat siinä tilassa, kyllä se tuntuu...? Joku on ilmaissut sen, että silloin ihminen "Täytyy Pyhällä Hengellä"(karismaattisten määritelmiä)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta