Keskustelu > Seuratupa

Milloin seistään veisatessa

(1/7) > >>

seppos:
Jaakko Löytyllä oli tämän päivän Hengellisessä Kuukausilehdessä mielenkiintoinen artikkeli seisomisesta Jumala ompi linnamme  virren yhteydessä. Minua ovat nämä tietyt kunnioittamiseen liittyvät tavat kiinnostaneet. Kun olen tehnyt tarpeeksi työtä niin nyt meidän seurakunnassa veisataan Herraa hyvää kiittäkää seisaaltaan ja körttisävelellä, vaikka kaikki körttiperinteet puuttuu paikkakunnalta.

Jumala ompi... on perinteisesti aina veisattu seisaaltaan ja ajateltu vanhan vainoojan kohdalla itänaapuria. Luther kirjoittaessaan virren sanat ei kuitenkaan ajatellut sitä vaan paavia "se kavala kauhia"

Kolmas joka veisataan seisaaltaan on perinteisesti ollut Lutherin Enkeli  taivaan virren viimeinen säkeistö ja se juhlistaa sitä hyvin sekä herättää kirkkokansan luoden joulun huipun.

Onko näin muuallakin?

jude:

--- Lainaus käyttäjältä: "seppos" --- Luther kirjoittaessaan virren sanat ei kuitenkaan ajatellut sitä vaan paavia "se kavala kauhia"
--- Lainaus päättyy ---


Kuulin vastikään kirkkohistorian tunnilla sellaisen teorian, että "Vanha vainooja/ kavala kauhea" olisi itse asiassa islam, jonka sotajoukot olivat virren kirjoitusaikaan tunkeutumassa kohti Eurooppaa. Mene ja tiedä.

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "jude" ---
--- Lainaus käyttäjältä: "seppos" --- Luther kirjoittaessaan virren sanat ei kuitenkaan ajatellut sitä vaan paavia "se kavala kauhia"
--- Lainaus päättyy ---


Kuulin vastikään kirkkohistorian tunnilla sellaisen teorian, että "Vanha vainooja/ kavala kauhea" olisi itse asiassa islam, jonka sotajoukot olivat virren kirjoitusaikaan tunkeutumassa kohti Eurooppaa. Mene ja tiedä.
--- Lainaus päättyy ---


Tuntuu epäuskottavalta, kun Luther oli henkilökohtaisesti aikeuksissa nimenomaan paavin ei Islamin kanssa. Historia on aina voittajien kirjoittama ja sisältää runsaasti virheitä.

Johannes:

--- Lainaus käyttäjältä: "seppos" ---Jumala ompi... on perinteisesti aina veisattu seisaaltaan ja ajateltu vanhan vainoojan kohdalla itänaapuria. Luther kirjoittaessaan virren sanat ei kuitenkaan ajatellut sitä vaan paavia "se kavala kauhia"
--- Lainaus päättyy ---


Nyt vasta tajusin tuon...aina olen vain Venäjää ajatellut ja vasta nyt joku pisti minut miettimään, että mitä tekemistä Lutherilla olisikaan ollut Venäjän kanssa...näin sitä vain jotkut asiat muotoutuu niin itsestäänselvyyksiksi, ettei enää tajua edes niiden alkuperää...  :wink:

Enkeli taivaan viimenen säkeistö on meilläkin aina laulettu seisaaltaan, mutta noista kahdesta muusta en osaa sanoa. Herraa hyvää kiittäkää olen veisannut ainakin istualtaan, Jumala ompi linnamme, siitä en osaa sanoa, kun se ei ole yleisimpiä virsiä ainakaan meillä päin vaikka tunnetuimpia virsiä täälläkin toki on tai ainakaan itse en ole sattunut sellaisiin jumalanpalveluksiin, että olisi veisattu. Yhden kerran muistan sen jp:ssä veisanneeni, mutta ei ole mielikuvaa, oliko se istualtaan vai seisaaltaan.

Jaakkoopuukkoo:
Seisomatavat soundaa muuten tutuilta, mutta Jumala ompi linnamme -seisonta taasen ei. Itse olen kyllä hiukkasen naureskellut ko. virrelle, kun se sisältää tällaista itsemurhapommittajan etiikkaa. Loppuukin muistaakseni, että "Jos veis he henkemme, osamme onnemme, ne heidän olkohon. Vaan meidän iät on Jumalan valtakunta." Tietysti hieno säe, mutta sota-kontestissa varsin hirvittävä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta