Keskustelu > Kirjoitelmia ja päiväkirjoja-herännäisyyden hengessä

Lukemisesta ja kirjoittamisesta

<< < (18/20) > >>

1944:
Kävimme Israelin ystävien tilaisuudessa. Kolme kolportööriä, toinen toistaan parempia, että tilaisuudesta nautin. Kirjoitan tähän osioon, koska sain jutella yhden veljen kanssa lomailusta Israelissa, hän oli kärryillä Mitspe Ramonin paikasta. Kaveri oli lukenut myös Juudas-kirjan. Kävi ilmi, että olimme kiinnittäneet eri asioihin huomiota kirjassa. Mitä siitä kaveri totesi ja jatkoi, että me emme ole korvausteologisella uralla.

vn:
Hyvin muistit veli veneheitto mistä joskus olen tainnut kertoa...onhan siitä jo aikaa...
mutta jospa vielä joskus Norjan vuonon rantoja ajelemaan, kohti vuonon pohjukkaa,
ja taas meren suuntaan, ylös ja alas komeita maisemia ihaillen.

Taitaa olla kyllä niin että Hurtigruten-laivalta jää mulla vuonot näkemättä.

1944:
Muistinvaraista omakohtaista tekstiä olen yrittänyt kirjoittaa Veli Femsjungarelle mm :002: :003: :018: :039:. Tahtoo vaan käydä, että uusimpia asioita ei tule huomioonotetuksi sitten riittävästi. Tutkin taas Israelin matkoiltani saatua uusinta karttaa. Siihen on painettu kaksi itä-länsi suunnassa kulkevaa aluetietä Negevissä, väri vihreä eikä Google ole niitä kuvannut, koska ne eivät mene sinisiksi.
Toinen tie on ylempänä Nitsanan kohdalle ja toinen Mitspe Ramonista Har Ramonin suuntaan ihan lännessä olevalle rajatielle asti. Kehitys on ollut siis silmin nähtävää.
Olen kuin nuori ihmisvesa, kun olen löytänyt uusia lomailumuotoja minäkin ja seuraan sitä yhtä muoria, joka mainosti menevänsä kuuhun.

1944:
Luen käsiini saamiani juutalaiskirjailijoiden  teoksia mielelläni. Lopetin Isaac Bashevis Singerin Shosa-kirjan eilen illalla. Singer sai Nobelinsa v 1978. Kirjassa kuvataan Puolan juutalaisten elämää 1900 luvun alkuvuosikymmenillä. Kurjaa ja köyhää on ollut elämä kaikin tavoin.  Antisemitismi oli voimissaan.
Ns vuorosanaisista kirjoista en oikein pidä, mutta tällä kertaa sekin oli ok. Suomeksi on käännetty tämän kirjailijan teoksista mm Orja ja Lublinin taikuri sekä muutama lasten kirja.
Arvelisin, että olen mieltynyt puolalaiseen 30-luvun tango-musiikkiin juuri po kirjojen kautta. Tänään poliittinen Puola on liian ylpeä myöntämään eräitä menneisyytensä ongelma-tekojaan, vaan lukee itsensä uhriksi natsi-Saksan teoissa.

1944:
Luin Hesarista artikkelin, missä kerrottiin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ongelmien lisääntymisestä. Asiat koskettelivat antisemitismiä Euroopassa. Suomalinen asiantuntija pelkisti kotoperäiset syyt kolmeen asiaan: äärioikeiston perimä 20-30-luvuilta, poliittisen kentän vasemman laidan Israel-vastaisuus ja islamilaisen väestön antisemitismi. Tuttuja syitä, joissa poliittinen vasemmisto on onnistunut hämärtää toimiaan siten, että yleinen mielipide lienee erilainen kuin tutkijan mielipide.
Olen surullinen asiantilasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta