Kirjoittaja Aihe: Adventti-aika  (Luettu 26818 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #105 : 30.11.22 - klo:15:01 »
Koronatartuntojen ja sairastumisen riski on edelleen olemassa.

Saattaa se virus vaania tofuhyllyn ja perunalaarinkin tietämillä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #106 : 01.12.22 - klo:08:20 »
Heränneen tumman ystäväkansan rynnätessä adventin aikaan turhuuden turuille kauppoihin ostamaan kinkkuja ja jouluostoksia sekä viinakauppaan jouluviinoja kaikessa körttiläisessä vaatimattomuudessa, niin koronatartuntojen ja sairastumisen riski on edelleen olemassa.  :icon_xmaslol:

Tätä ei pidä nyt tulkita niin, että toivoisin kenenkään häipyvän täältä, sinunkaan.   

En  pyydä vastausta, ellet sitten itse halua vastata tähän. Nämä juttusi eivät ole vaikuttaneet hauskoilta tai vitsikkäiltä aikoihin,  osittain siksi, että toistat samoja hokemia -- tumma ystäväkansa sitä, tumma ystäväkansa tätä, aamen siellä täällä ja yleensä heti alussa. 

. Kukin tietty taaplaa tyylillään, mutta jos itse  halveksisin herännäisyyttä noin ilmeisen syvästi, en varmasti viitsisi roikkua täällä. 

Anteeksi vertaus, mutta tunsin muuan lahjakkaan teologin joka puolestaan oli joskus ollut oikein harras Kansanlähetyksen mies, paavillisempi kuin paavi, jos käsitätte.  Noh, opiskeluaikanaan hän koki uskonsa vallan romahtaneen kun  tuputtivat historiallis-kriittisyyksiään, ja tämä tunnollinen kaveri ne luki ja oppi.  Omaksuttuaan agnostisistis-ateistisen käsityksensä, jokin siinä Veikko Viidesläisen menneisyydessä jäi kaihertamaan.

Kaveri hakeutui sinnikkäästi ääriviidesläisten pariin, viritti keskustelun ja odotti että sai köniinsä, ja saihan hän kun tarpeeksi opetti sitä omaa juttuaan, joka tieteellisesti oli kai ihan validi --- tiede vain on kaiken aikaa tiellä kohti uutta,  usko taitaa , no, en tiedä mitä. 

Ihan kuin hän olisi hakenut selkäsaunaa kurittaakseen sitä itseensä jäänyttä Veikko Viidesläistä,  osaa itsestä, jota nyt halveksi. En nyt muista, omaksuiko hän uskontulkintansa jo kotona, ja näkikö sitten kaikissa vitoslaisissa sen isähirmunsa piiskoineen.   

Kysyin miksi ihmeessä hän menee koko sakkiin, kun tietää kuinka se päättyy, mutta ei hän oikein tiennyt itsekään,

.......................

Siis, enhän minä oleta että sama koskisi sinua, tulee vaan mieleen, enkä mitenkään tarkoita tällä lkoiukata ja toivon ettei tämä loukkaa.  Utelias kai lähinnä olen.  Kun, siis, tuolla tavalla ei saa ratkaistua mitään. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #107 : 01.12.22 - klo:08:30 »
Ei kai se ollut oikein haveksuntaakaan.  Jotenkin hän halusi päästä siitä uskispuolestaan lopullisesti ja kokeili sitten tätä konstia.... Siinä hän vielä sai aina kuin  sinetin sille, että ne on ihan hirveitä, kyllä teen oikein kun pyrin eroon vaan.  Eikä sittenkään päässyt. 

Se vasta oli solmu.  Aina kun se uskovainen puoli nosti päätään, hän haki sille tukkapöllyä.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #108 : 01.12.22 - klo:08:33 »
Adventti, niin... Jossain puhutaan paastosta joka miellyttää Jumalaa... Päästätte sorretut vapauteen, mutta miten se jatkuu? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #109 : 01.12.22 - klo:08:42 »
Jesaja 53, Profetia Kristuksesta. Ei taida olla mitä haet, mutta toteutunut  !





Kuka uskoo meidän sanomamme?
Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?


Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso,
kuin vesa kuivasta maasta.
Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta,
jota olisimme ihaillen katselleet,
ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.




Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma,
kipujen mies, sairauden tuttava,
josta kaikki käänsivät katseensa pois.
Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.


Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme,
otti taakakseen meidän sairautemme.
Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta,
luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,


vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet
ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet.
Hän kärsi rangaistuksen,
jotta meillä olisi rauha,
hänen haavojensa hinnalla
me olemme parantuneet.


Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat,
jokainen meistä kääntyi omalle tielleen.
Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan
hänen kannettavakseen.



Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen,
ei hän suutansa avannut.
Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään,
niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä,
ei hänkään suutansa avannut.


Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois
– kuka hänen kansastaan siitä välitti?
Hänet syöstiin pois elävien maasta,
hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.




Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon.
Rikkaan haudassa hän sai leposijansa.
Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä,
eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
Herra näki hyväksi,
että hänet ruhjottiin,
että hänet lävistettiin.
Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi,
hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan,
ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.


Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon,
ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet.
Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet,
heidän pahat tekonsa hän kantaa.


Minä annan hänelle paikan suurten joukossa,
hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa,
koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi
ja hänet luettiin rikollisten joukkoon.
Hän otti kantaakseen monien synnit,
hän pyysi pahantekijöilleen armoa.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #110 : 01.12.22 - klo:09:34 »
Tuollaistako paastoa minä teiltä odotan, tuollaista itsenne kurittamisen päivää? Sitäkö, että te riiputatte päätänne kuin rannan ruoko, pukeudutte säkkivaatteeseen, makaatte maan tomussa, sitäkö te kutsutte paastoksi, Herran mielen mukaiseksi päiväksi? Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi (Jes. 58:5-7).