Kirjoittaja Aihe: Ekologinen jalanjälkesi  (Luettu 21633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #15 : 27.10.06 - klo:21:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
WWF:n uusi raportti kertoo Suomen ekologisen jalanjäljen olevan maailman kolmanneksi suurin - heti Arabiemiraattien ja USAn jälkeen. Aika kolkkoa.


Tuotakin voisi purkaa ja selittää, ettei se pelkästään synnistä johdu

-meillä on huomattava lämmitys- ja valaistustarve talvisin
Talvi syö yli 10% meidän bkt:stä
-meillä on pitkät etäisyydet ja hajanaisesta asumisesta johtuen julkinen liikenne ei pysty palvelemaan Samasta syystä tavaran kuljetustarve on huomattava
-meillä on valtavasti energiaa kuluttava paperi- ja muu puunjalostustusteollisuus sekä perusmetalliteollisuus, jonka tuotteet sitten kuskataan toisiin maihin kulutettavaksi
-meillä on saunat
-meillä on korkea elintaso
-ja vielä jotain muutakin

Mitä edellä kirjoitin ei vapauta meitä mistään vastuusta, vaan kertoo ettei kaikki lähde samalta viivalta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #16 : 27.10.06 - klo:22:38 »
Meillä on tuota lääniäkin niin on varaakin!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #17 : 28.10.06 - klo:08:42 »
Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio"
Meillä on tuota lääniäkin niin on varaakin!


Lisätään sen verran, että sitten on myös puolestaan vähän ihmisiä sitä lääniä kuluttamaan, niin jokaiselle riittää oma palstansa.

No, vakavasti, jotain tarttis tehdä kuiteskin. Verratkaapas että esim. Ruotsi, Norja, Islanti ym. ovat alempana. Jotain on siis mahdollista parantaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #18 : 28.10.06 - klo:10:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
No, vakavasti, jotain tarttis tehdä kuiteskin. Verratkaapas että esim. Ruotsi, Norja, Islanti ym. ovat alempana. Jotain on siis mahdollista parantaa.


Hyvä huomio!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #19 : 28.10.06 - klo:14:41 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
No, vakavasti, jotain tarttis tehdä kuiteskin. Verratkaapas että esim. Ruotsi, Norja, Islanti ym. ovat alempana. Jotain on siis mahdollista parantaa.


Hyvä huomio!


Islannilla on lämmöstä konvertoitavaa energiaa ja Norjalla on valtava määrä vesivoimaa. Ruotsin osuus selittyy eteläisemmällä sijainnilla.
Voidaan vain kysyä, minkälainen ekologinen jälki jää vaikka siperialaiselta. Heidän, kun on elettävä äärimmäisolosuhteissa. Suomeen vaikuttaa pohjoinen ja ääreinen sijainti.

Tietysti on tehtävä kaikki mahdollinen ympäristön- ja luonnonsuojelun hyväksy. Odotan kylläkin ekologisuuden mittaamiseen enemmän olosuhteiden huomioimista.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #20 : 28.10.06 - klo:16:29 »
Mutta jos kerran Norja saa valttia vesivoimasta, niin miksei Suomessakin vain pistettäisi kaikki kosket patoja täyteen. Minusta sekin pitäisi mitata, jos kosket tuhoutuvat vesivoiman vuoksi. En ole tutustunut raporttiin, mutta jos muut Pohjoismaat eivät ole heti Suomen perässä, niin en usko, että yksistään vesivoima tai tulivuoritoiminnan hyväksikäyttö tai Ruotsin sijainti hieman etelämmässä selittää tulosta kokonaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #21 : 28.10.06 - klo:23:36 »
Henk. koht. olen sitä mieltä, että tuo ei ole mikään kovin kuvaava mittari ympäristöystävällisyydelle ja kestävälle kehitykselle. Aika paljon ollaan nimittäin edellä maita, joissa teollistuminen on alkutekijöissään ja luonnosta ei hirveästi välitetä.

Sitten voi miettiä esim. sellaisia yksittäisiä pikkufaktoja kuten sitä kuinka tanskalaiset tuottavat yli nelinkertaisen määrän kaatopaikkajätettä henkilöä kohti suomalaisiin verrattuna.

edit: niin ja perimmäisenä syynä on edelleen se, että meitä on täällä liikaa. Ei se, että elintasomme olisi liian korkea.

Löytyihän se tuolta taulukostakin. Suomessa on biokapasiteettia 12 hehtaaria per lärvi. Tästä käytämme 7,6. Voimme siis huoletta nostaa kulutustamme vielä 58%.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #22 : 29.10.06 - klo:07:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mutta jos kerran Norja saa valttia vesivoimasta, niin miksei Suomessakin vain pistettäisi kaikki kosket patoja täyteen. Minusta sekin pitäisi mitata, jos kosket tuhoutuvat vesivoiman vuoksi. En ole tutustunut raporttiin, mutta jos muut Pohjoismaat eivät ole heti Suomen perässä, niin en usko, että yksistään vesivoima tai tulivuoritoiminnan hyväksikäyttö tai Ruotsin sijainti hieman etelämmässä selittää tulosta kokonaan.


Suomessa voidaan lisätä jonkin verran vesivoimaa. Periaatteessa olen sitä mieltä, ettei paljon koskia ei voi enää padota. Norjassa on valtava määrä vesivoimaa. Siitä vain osa on padottu.

Olennainen kysymys ekologisen jalanjäljen arvioimisessa on, että a)kuka tekee kriteerit, b)missä tarkoituksessa c) kenelle?
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #23 : 30.10.06 - klo:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[Suomessa voidaan lisätä jonkin verran vesivoimaa. Periaatteessa olen sitä mieltä, ettei paljon koskia ei voi enää padota. Norjassa on valtava määrä vesivoimaa. Siitä vain osa on padottu.

Olennainen kysymys ekologisen jalanjäljen arvioimisessa on, että a)kuka tekee kriteerit, b)missä tarkoituksessa c) kenelle?


Vesivoima on veden määrän ja putouskorkeuden tulo. Tästä syystä meillä ei sitä löydy läheskään yhtä paljon kuin vuoristoisessa ja sateisessa Norjassa. Selittäjiä on monta, mutta kuten muutkin ovat sen maininneet on silti toimittava vastuullisesti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #24 : 30.10.06 - klo:16:42 »
Mulla oli 5,5 ha.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #25 : 30.10.06 - klo:20:27 »
2,9 maapalloa. Ja minä kun elin mielestäni niin kestävästi ja ekologisesti että... Köh köh...  :roll: Kyllä tuo testi sai ainakin minut miettimään kriittisesti elämääni ja valintojani.

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #26 : 07.11.06 - klo:18:03 »
Liisa onko tämä tutkimustulos verrattuna asukkaiden määrään? En nimittäin ole itse perehtynyt juttuun. Jos ei niin on aika kaameaa. Jos taas on niin edelleen kaameaa, mutta ehkä hiukan vähemmän :wink:

Oma jalanjälkeni oli 7.0 hehtaaria, mutta ei se ole kokonaan mun oma vika. (sulkee silmät kauhuissaan) En nimittäin voi itse päättää alaikäisenä millaisessa talossa asun yms.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #27 : 29.12.07 - klo:00:25 »
On se tänä vuanna taas ilimoja pirelly. :-'  Oikia talavi karkaa yhä pohojoosemmaksi. Lapin matkaalukeskuksekki alakaa olla pulas tästä ilimastonlämpemisestä.
Punaanenlanka ohojelmas  http://areena.yle.fi/toista?id=984544
meinattihin että länsimaanen keskiluakka kuluttaa eniten nuata ympäristökaloreita. Esim. lentäminen on lisääntyny 97% vuaresta 1990.
Nelihenkisen perheen Thaimaan matka rasittaa ja saastuttaa ympäristöä
yhtä palion, ku 8 vuaren köröttely autolla.
Koskahan nykyihiminen saa HERÄTYKSEN ajatella omaa itsekästä elämäntyyliään, ajatellen seuraavia sukupolovia jo 50 vuaren päähän, jolloon ilimasto on lämmenny 2 - 4 astetta, mikä tarkoottaa jo pätsimääsiä elinolosuhteeta euroopaskin, puhumattakaan muista luannonkatastroofiista.
Näis merkiis öliyn loppuminen olis aivan hyvä asia, vaikka jo ensi vuanna.
Mutta kaikesta hualimatta aina kannattaa istuttakaa se omenapuu kun kesä koittaa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #28 : 31.12.07 - klo:22:34 »
Uusi vuasi vaihtuu taas juhulien mahtavas tulitukses ja räiskees, ku Tali-Ihantala taistelus. Mitä kirkkahammat värit, sitä enemmän raskasmetalleja ympäristöhön sataa.
Surullisena oon kattellu velipoijan yhyrestä ryypystä alakanutta ja läpi elämän jatkunutta juhulintaa. Ikään hän ei oo tunnustanu alakoholin olevan mikään ongelma.
Keltaanen iho ja nestettä pömpöllään oleva vatta kertoo, että juhulat on juhulittu ny.
Kuulkaahan lääkärikirian sanaa:  Maksakirroosi on vakava sairaus. Siinä vaiheessa, kun vatsaonteloon on kehittynyt nestettä, kirroosipotilaista melkein puolet kuolee vuoden kuluessa. :cry:

Tätä ihimisen tyhymyyttä teherä ittelleen ja ympäristolleen pahaa oman hyvänolon tuntehen hakemiseksi ei voi ymmärtää.
Oma avuttomuus teherä jotakin lisää myäs tuskaa.

Helepottaasko vitsi lapualaasesta vitsikiriasta,  johona poiat synkkinä ja katuvaasena kuuloo isältään, että vihellelkää te poiat vaa, minä se kuiteski isä oon.

Armollista Uutta Vuatta!
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #29 : 31.12.07 - klo:23:49 »
Mörtti-57 kirjoitti taas kerran vaikuttavasti. Huoli on hänellä velipoijjjasta, ja hyvä niin, mutta itse kukin pullon aukaisee ja sulkee. Senkin Mörtti-57 tajuaa, ja on itse tehnyt kelpo valinnan, käsittänyt olen, että pisaraakaan M-57 ei ota.

   Itse nautin ihan äsken puolitoista lasillista kuohuviiniä, ja siihen se saa jäädä. Kaapille en nyt mene.

   Tässä liikkeessämme, tässä meille rakkaassa herännäisyydessä, olemme olleet armollisia alkoholin(kin) suhteen, ja toisaalta hyvä niin. Mutta niin myös on, että maassamme juodaan aivan liikaa nykyään. Moni ihminen - hyvin moni- itkee ja tuskailee, ja ihan syystä, parhaillaan lähimmäistensä liiallista alkoholinkäyttöä.

    Mutta kuten Mörtti-57 kehotti: Armollista Uutta Vuotta!