Kirjoittaja Aihe: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?  (Luettu 30530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #75 : 26.01.10 - klo:19:54 »
Tulee mieleen ajatus moniarvoisuudesta arvojen miinakenttänä, jossa on parempi olla hiljaa, kun joku kuitenkin suuttuu. Suvaitsevaisuus ei suvaitse suvaitsemattomuutta ja mikä tahansa kannanotto leimautuu sellaiseksi. Mielipiteen vapaus muuttuu mielipidetyhjiöksi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #76 : 27.01.10 - klo:05:56 »
Tulee mieleen ajatus moniarvoisuudesta arvojen miinakenttänä, jossa on parempi olla hiljaa, kun joku kuitenkin suuttuu. Suvaitsevaisuus ei suvaitse suvaitsemattomuutta ja mikä tahansa kannanotto leimautuu sellaiseksi. Mielipiteen vapaus muuttuu mielipidetyhjiöksi.

Tarkoittanet kaikkiarvoisuutta, jossa erilaiset arvot asetetaan samalle tasolle riippumatta niiden sisällöstä?
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #77 : 27.01.10 - klo:11:51 »
Lainaus
Jeesus oli vallankumouksellinen, joka ei päätynyt äärimmäisyystyypiksi, koska hän ei tarjoillut ideologiaa, vaan antoi itsensä. Samalla hän oli mystikko, joka ei käyttänyt hyväkseen läheistä suhdettaan Jumalaan kiertääkseen oman aikansa sosiaaliset vääryydet, vaan päinvastoin järkytti omaa ympäristöään siinä määrin, että hänet teloitettiin kapinallisena. Henri J.M.Nouwen .

Kuinka mielelläni tunnustaisin itseni mystikoksi ja vallankumoukselliseksi, siihen minulla ei kuitenkaan riitä voimia - olen heikko ja avuton. Jos joskus yrittää olla vallankumouksellinen ja poiketa yleisestä mielipiteestä tulee jäitä tupaan ja lunta porstuvaan - luovutan.

Tyypillisesti autoritaarisen johto on tietty eliittiryhmä, joka käyttää painostusta pysyäkseen vallassa. Ennenminkin ajattelen herännäisyydessä olleiden voimakkaiden johtajien noudattaneen mystiikan ja vallankumouksen periaatteita, kuin olla autoritaarinen. Herännäisyydessä on ollut voimakkaita johtajia, mutta eiköhän senkin aika ole ohi.
« Viimeksi muokattu: 27.01.10 - klo:11:58 kirjoittanut vaivattu sielu »
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #78 : 27.01.10 - klo:15:32 »
Kaikkiarvoisuus onkin hyvä sana; kun kaikki on arvokasta, mikään ei ole mitään.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #79 : 31.01.10 - klo:12:09 »
Nähdäkseni suvaitsevainen ja moniarvoinen ilmapiiri ei tarkoita, etteikö ihmisillä ja ihmisryhmillä voisi olla vahvojakin perinteitä, sitoutumisen ja rakkauden kohteita. Itse esimerkiksi inhoan sydämeni pohjasta kilpaurheilua, mihin minulla on omat syyni, mutta se ei estä minua rakastamasta körttejä, jotka pitävät siitä tai jopa harrastavat sitä. Osa henkilökohtaisista perusteluistani kilpaurheilun inhoamiseen nousee omasta tulkinnastani siitä mitä körttiläisyys(/kristinusko) minulle merkitsee, eli kyseessä on jossain määrin hengellisyyttäkin sivuava asia. Ymmärrän kuitenkin, että niille, jotka jakavat kanssani samansuuntaisen tulkinnan herännäisyydestä mutta pitävät kilpaurheilusta, on viimemainittu joko harmitonta leikkiä tai sitten heillä on sille omat syynsä, joita en tunne, ymmärrä tai hyväksy.

Edellisen esimerkin valossa yritän kuvailla näkemystäni herännäisyydestä. Jos sen piirtäisi kaavioksi, olisi se jonkinlainen pienten, toisiaan leikkaavien ympyröiden muodostama hässäkkä. Jokaisella on omat ympyränsä, ja niiden yhteisistä leikkauspisteistä rajautuvat yhteiseen kokemuskenttään ne asiat, jotka yhdistävät ihmisiä. Jossain minun liepeilläni olevat ihmiset saattavat joutua keskusteluihin vaikkapa scifi-kirjallisuuden ihmiskuvista, kilpaurheilun moraalisista sisällöistä tai käsillä tekemisen merkityksestä henkiselle hyvinvoinnille - kaikki nämä asiat kuuluvat siihen kokemuspiiriin, josta oma hengellinen elämäni rakentuu. Joitakin kärttejä nämä asiat eivät kosketa lainkaan. Heitä koskettavat jotkin muut asiat, joista minä taas olen ulkopuolinen. Kymmenientuhansien körttiläisten yhteisistä kokemusmaailmoista hahmottuu väljä kuva siitä, mitä herännäisyys on. Uskoisin, että sen ytimessä ovat Siionin virret, herättäjäjuhlat ja seuraperinne, mutta varmasti on myös körttiläisiä, joiden hengellistä elämää nämä asiat eivät määritä. Ehkäpä jossain omien pikku ympyröitteni ulkopuolella, körttihässäkän toisella laidalla, on toisia, joille kielilläpuhuminen on ihan luonnollinen osa omaa körttiläistä nykypäivää. (Sen tiedän, että omiakin ympyröitäni leikkaavat sellaisten ihmisten ympyrät, joille körttiläisyyden pelastava meritys on siinä, miten kunnon uskovainen elää muita moraalisempaa elämää, menestyy ja on oikeutettu arvostelemaan toisten kilvoitustietä.)

"Herättäjä-Yhdistyksen toiminta-ajatus on Siionin virsillä ja seuroilla tukea ja rohkaista ihmisiä elämään kristittyinä", kuvaillaan kotisivuilla. Yhdistys on palvelujärjestö, tehtävä, joka on varmasti vaikea rajata täsmällisesti, koska herännäisyys on sittenkin aika kirjava liike. Kuten täällä jo mainittiinkin, yhdistyksen työntekijät noudattavat yhdistyksen toiminta-ajatusta. Ei se sulje pois sitä, etteivätkö he voisi arvostaa muiden hengellisten tai aatteellisten yhteisöjen toimintaa, jopa kokea sen omakseen, mutta työssään heidän tehtävänsä on toteuttaa työnantajansa (=Herättäjä-Yhdistyksen jäsenten) määrittelemää toimenkuvaa. On tulkintakysymys, miten kukin omassa työssään tässä tehtävässä onnistuu.

Minusta körttijohtajia on edelleen jossain mielessä olemassa. En tiedä, millaisia suuret gurut olivat vahvemman johtamisen aikaan, kun en elänyt silloin. Minusta hyvä johtaminen perustuu kykyyn kuulostella joukkojen tuntemuksia ja tarpeita, tiivistää ja kirkastaa niitä, pukea sanoiksi... äh, ajatus katkeaa, ipana nyhtää helmaa. Olkoon. Minna Ruuttunen on minusta hyvä arvojohtaja. Karjalaisen Urposta tykkään myös ja Löytyn Jaakko on varsinkin musapuolella yhtä aikaa uudistava ja puhdistava hahmo, joka karsii turhaa pois ja johdattaa oleellisen ääreen. Muutkin Körttifirman duunarit tekevät hyvää työtä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #80 : 31.01.10 - klo:12:15 »
Nähdäkseni suvaitsevainen ja moniarvoinen ilmapiiri ei tarkoita, etteikö ihmisillä ja ihmisryhmillä voisi olla vahvojakin perinteitä, sitoutumisen ja rakkauden kohteita. Itse esimerkiksi inhoan sydämeni pohjasta kilpaurheilua, mihin minulla on omat syyni, mutta se ei estä minua rakastamasta körttejä, jotka pitävät siitä tai jopa harrastavat sitä. Osa henkilökohtaisista perusteluistani kilpaurheilun inhoamiseen nousee omasta tulkinnastani siitä mitä körttiläisyys(/kristinusko) minulle merkitsee, eli kyseessä on jossain määrin hengellisyyttäkin sivuava asia. Ymmärrän kuitenkin, että niille, jotka jakavat kanssani samansuuntaisen tulkinnan herännäisyydestä mutta pitävät kilpaurheilusta, on viimemainittu joko harmitonta leikkiä tai sitten heillä on sille omat syynsä, joita en tunne, ymmärrä tai hyväksy.

Edellisen esimerkin valossa yritän kuvailla näkemystäni herännäisyydestä. Jos sen piirtäisi kaavioksi, olisi se jonkinlainen pienten, toisiaan leikkaavien ympyröiden muodostama hässäkkä. Jokaisella on omat ympyränsä, ja niiden yhteisistä leikkauspisteistä rajautuvat yhteiseen kokemuskenttään ne asiat, jotka yhdistävät ihmisiä. Jossain minun liepeilläni olevat ihmiset saattavat joutua keskusteluihin vaikkapa scifi-kirjallisuuden ihmiskuvista, kilpaurheilun moraalisista sisällöistä tai käsillä tekemisen merkityksestä henkiselle hyvinvoinnille - kaikki nämä asiat kuuluvat siihen kokemuspiiriin, josta oma hengellinen elämäni rakentuu. Joitakin kärttejä nämä asiat eivät kosketa lainkaan. Heitä koskettavat jotkin muut asiat, joista minä taas olen ulkopuolinen. Kymmenientuhansien körttiläisten yhteisistä kokemusmaailmoista hahmottuu väljä kuva siitä, mitä herännäisyys on. Uskoisin, että sen ytimessä ovat Siionin virret, herättäjäjuhlat ja seuraperinne, mutta varmasti on myös körttiläisiä, joiden hengellistä elämää nämä asiat eivät määritä. Ehkäpä jossain omien pikku ympyröitteni ulkopuolella, körttihässäkän toisella laidalla, on toisia, joille kielilläpuhuminen on ihan luonnollinen osa omaa körttiläistä nykypäivää. (Sen tiedän, että omiakin ympyröitäni leikkaavat sellaisten ihmisten ympyrät, joille körttiläisyyden pelastava meritys on siinä, miten kunnon uskovainen elää muita moraalisempaa elämää, menestyy ja on oikeutettu arvostelemaan toisten kilvoitustietä.)

"Herättäjä-Yhdistyksen toiminta-ajatus on Siionin virsillä ja seuroilla tukea ja rohkaista ihmisiä elämään kristittyinä", kuvaillaan kotisivuilla. Yhdistys on palvelujärjestö, tehtävä, joka on varmasti vaikea rajata täsmällisesti, koska herännäisyys on sittenkin aika kirjava liike. Kuten täällä jo mainittiinkin, yhdistyksen työntekijät noudattavat yhdistyksen toiminta-ajatusta. Ei se sulje pois sitä, etteivätkö he voisi arvostaa muiden hengellisten tai aatteellisten yhteisöjen toimintaa, jopa kokea sen omakseen, mutta työssään heidän tehtävänsä on toteuttaa työnantajansa (=Herättäjä-Yhdistyksen jäsenten) määrittelemää toimenkuvaa. On tulkintakysymys, miten kukin omassa työssään tässä tehtävässä onnistuu.

Minusta körttijohtajia on edelleen jossain mielessä olemassa. En tiedä, millaisia suuret gurut olivat vahvemman johtamisen aikaan, kun en elänyt silloin. Minusta hyvä johtaminen perustuu kykyyn kuulostella joukkojen tuntemuksia ja tarpeita, tiivistää ja kirkastaa niitä, pukea sanoiksi... äh, ajatus katkeaa, ipana nyhtää helmaa. Olkoon. Minna Ruuttunen on minusta hyvä arvojohtaja. Karjalaisen Urposta tykkään myös ja Löytyn Jaakko on varsinkin musapuolella yhtä aikaa uudistava ja puhdistava hahmo, joka karsii turhaa pois ja johdattaa oleellisen ääreen. Muutkin Körttifirman duunarit tekevät hyvää työtä.

Komppaan. :109:
Acta, non verba.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #81 : 31.01.10 - klo:14:03 »


  Herännäisyydessä on kautta sen historian ollut varsin vaihtelevia aikoja yksilöllisyyden, yhteisöllisyyden, yhteiskunnallisuuden tai vaikkapa vaikuttavuuden suhteen. Joskus on puhuttu niin, että tuntuu. Toisinaan ollaan oivalluksella saatu ihmisiä jokseenkin luontevasti seuraliikkeen piiriin. Virret ovat kaikuneet ajasta aikaan aika hyvin, tummanharmaa lanka on kestänyt, vaikka...  Kyllä tämä tästä... Ehkä... Tai kyllä... Myöhemminkin. :kahvi:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #82 : 31.01.10 - klo:19:45 »
Jonkun vuoden seuroissa ja täällä foorumissa olleena, en ole kyllä onnekseni törmännyt voimakkaisiin johtajiin herännäisyyden saralla.
Päin vastoin Helsingin seudulla tosi nöyriä ja huomaamattomia.
Aina hämmästyn kun seuroissa alkaa puhumaan sellaiset henkilöt joiden en uskoisi.

Mitä körttiläisyys sitten on? Siitä en ole saanut tolkkua, mutta luonnehdin itteni jotenkin siihen mitä sen ymmärän olevan ja facebookkiin olen laittanut uskonnoliseksi vakaumukseni körtti, no pikkasen huumorimielelläkin.

Siis minusta se on sitä alatien kulkemista nöyränä ja seuroissa käyntiä ja oman hengellisen elämän vaalimista tiedostaen oma mahdottomuus Jumalan edessä.
Ihmisten kohtaaminen samalta tasolta tai, jopa alempaa, koska me olemme mahdottomia suhteessa Jumalaan ja koska me olemme armon alla, emme tekojen ja suoritusten.
Oman huonouden tunnustaminen Jumalan edessä tulisi kyllä tehdä ihminen nöyräksi ja pieneksi.
Siionin virret kait on yks mikä myös kuuluu asiaan, mutta kun se on niin pienipränttistä se teksti niissä kirjoissa en ole jaksanut syventyä tutkimaan niiden sisältöä sen enempää mitä seuroissa on kuunneltua tultu.

Noin sen itse näkisin, mutta voin olla väärässäkin. Useasti olen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #83 : 31.01.10 - klo:21:12 »
Mitä körttiläisyys sitten on? Siitä en ole saanut tolkkua,

Se on huomattu...otat silti siihen jatkuvasti ja voimakkaasti kantaa...minkä tähden...eli toisin sanoen tietosisi on ollut sitä mu-tua?

Lainaus
Siionin virret...en jaksanut syventyä tutkimaan niiden sisältöä sen enempää mitä seuroissa on kuunneltua tultu.

Kehoittaisin...se kannattaisi.

Lainaus
se on niin pienipränttistä se teksti niissä kirjoissa

Osta suuritekstinen Siionin virsien nuottipainos.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #84 : 01.02.10 - klo:06:44 »
Vaivainen sielu voisit neuvvoa, etkä vaan tokaista: Se on huomattu että et tajua mitään.
En ota sen voimakkaammin kantaa mihinkään muuhunkaan kuin täällä olen ottanut ja miten sitä mitenkään saa selvää jos ei ota kantaa ja keskustele asioista.

Olisi kiva tietää mistä syystä vaivainensielu on nyt noin vetänyt herneen nenään minusta.

Kiitos kuitenkin palautteesta.

Kaikenlaista piilokiusaamista sitä pitääkin saada osakseen. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #85 : 01.02.10 - klo:07:06 »
Ota Sielun neuvosta vaarin, kyllä sekin sieltä tuli: - Kehottaisin (tutkimaan Siionin virsiä) ... se kannattaisi.

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1568
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #86 : 01.02.10 - klo:09:27 »
Paree se on, kun ei rupia kenenkään hengellisyyrestä mitään psykoanalyysiä värkkäämähän. Kotimaa24:n kiriootukset sen taas hyvin näytti totehen, ettei ittekullakaan oo varaa uskostaan ruveta henkseliä paukuttamahan.

Viisveisaajalle  :023: Pyykki on pantu ja pysyy.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #87 : 01.02.10 - klo:09:35 »
En tiedä. En ymmärrä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #88 : 01.02.10 - klo:09:51 »
Siionin virret kait on yks mikä myös kuuluu asiaan, mutta kun se on niin pienipränttistä se teksti niissä kirjoissa en ole jaksanut syventyä tutkimaan niiden sisältöä sen enempää mitä seuroissa on kuunneltua tultu.
"Kait on.."  On.
Osta suuritekstinen Siionin virsien nuottipainos.
Tai hanki lukulasit, jos teksti tuntuu kutistuvan.  :icon_wink:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #89 : 01.02.10 - klo:10:51 »
Olisi kiva tietää mistä syystä vaivainensielu on nyt noin vetänyt herneen nenään minusta.

No, en oo...vastasin vain samalla mitalla ja omalla näkemykselläni... se lienee sallittua jokaisen kohdalla?

Minä olen vaivainenkin vaivatun lisäksi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.