Kirjoittaja Aihe: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?  (Luettu 30549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #60 : 24.01.10 - klo:16:03 »
Kirjoittamattomia sääntöjä varmasti on, mutta jos nyt keskitytään Herättäjä-Yhdistykseen, niin sellaisiin en ole törmännyt.



No jos minä nyt vaikka etenen herättäjä-yhdistyksessä aluesihteeriksi ja körttiväelle tunnetuksi henkilöksi joka antaa julkisesti lausumia sun muuta (mistä ei ole pelkoa) niin jos minä alan järjestää herättäjäyhdistyksen nimissä kaatokokouksia ja saarnata äänekkäästi uskonratkaisua ja ylätietä, niin ei kestä varmaan kauaa ennenkuin ensimmäinen "kirjoittamaton sääntö" ilmoittaa olemassaolostaan...

tai tosiaan; -jos vaikka sanon reippaasti että "Nyt noustaankin joka ikka ylös ja aletaan ylistämään Herraa!" ja aloitan oikein mahtavan äbödis-gäbödis- tyylisen kielillä (siansaksan)-puhumisen, niin eiköhän siihen jokin kirjoittamaton sääntö pian löydy?  vai mitä arvelet?


ja niin; -minähän jo tunnustin ettei autoritaarista johtamista teikäläisillä varmaankan ole.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #61 : 24.01.10 - klo:16:05 »
varmaankin saan pian vastauksen että jos alan puhumaan julkisesti siansaksaa, tarvitsen akuutisti hoitoa!  Siitä olen kyllä täsmälleen samaa mieltä, mutta entäs itse asia? :107:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #62 : 24.01.10 - klo:17:20 »
No jos minä nyt vaikka etenen herättäjä-yhdistyksessä aluesihteeriksi ja körttiväelle tunnetuksi henkilöksi joka antaa julkisesti lausumia sun muuta (mistä ei ole pelkoa) niin jos minä alan järjestää herättäjäyhdistyksen nimissä kaatokokouksia ja saarnata äänekkäästi uskonratkaisua ja ylätietä, niin ei kestä varmaan kauaa ennenkuin ensimmäinen "kirjoittamaton sääntö" ilmoittaa olemassaolostaan...

tai tosiaan; -jos vaikka sanon reippaasti että "Nyt noustaankin joka ikka ylös ja aletaan ylistämään Herraa!" ja aloitan oikein mahtavan äbödis-gäbödis- tyylisen kielillä (siansaksan)-puhumisen, niin eiköhän siihen jokin kirjoittamaton sääntö pian löydy?  vai mitä arvelet?


ja niin; -minähän jo tunnustin ettei autoritaarista johtamista teikäläisillä varmaankan ole.

Minusta Salis vastasi jo hyvin tähänkin.
Yhdistyksellä on aina laaditut säännöt, Herättäjä-yhdistyksen säännöt on jokaisen luettavissa.
Yhdistyksen työntekijä sitoutuu aina yhdistyksen sovittuihini tavoitteisiin, eikä niihin kuulu kaatokokousten järjestäminen minun ymmärtääkseni.
Mutta tässä nyt kannattaa ottaa huomioon, ettei Herättä-yhdistys ole aivan sama asia, kuin herännäisyys kansaliikkeenä. Herättäjäjuhlilla käy valtavasti körttejä, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Järjestö tarvitsee aina organisaation, ihmisten välinen vuorovaikutus itsessään ei. Järjestö ei määrää mitä körtit ajattelavat, vaan toisinpäin. Jos johto ryhtyy autoritaariseksi, meillä on oikeus erota yhdistyksestä ja sen tavoitteista. Ja toisinpäin.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #63 : 24.01.10 - klo:17:37 »
Mutta tässä nyt kannattaa ottaa huomioon, ettei Herättä-yhdistys ole aivan sama asia, kuin herännäisyys kansaliikkeenä. Herättäjäjuhlilla käy valtavasti körttejä, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Järjestö tarvitsee aina organisaation, ihmisten välinen vuorovaikutus itsessään ei. Järjestö ei määrää mitä körtit ajattelavat, vaan toisinpäin. Jos johto ryhtyy autoritaariseksi, meillä on oikeus erota yhdistyksestä ja sen tavoitteista. Ja toisinpäin.

Hyvä, että toit tämän asian esille. Herännäisyys on liike, ei vain järjestö. Näin on muissakin yhteyksissä. 5-10% suomalaisista kuuluu puolueisiin, mutta suuria puolueita kannattaa satoja tuhansia jäseniä. Punaisen Ristin jäseniä on suhtkoht vähän verrattuna siihen, kuinka paljon järjestöllä on tukijoita ja kannattajia.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #64 : 25.01.10 - klo:00:39 »
Lainaus
Otatko tämän ystävällisesti pysyvästi esille, milloin kuka hyvänsä huomaa "hellareissa" huomatettavaa

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin, että helluntalaisuuden kohdalla voisi tehdä sellaisen poikkeuksen, että sitä saisi arvostella hivenen ronskimmin. Tällainen poikkeus vahvistaisi tuon säännön, jota edellä mm. Mt siteerasi.
Jos helluntalaisuutta ei saisi enää ryvettää täällä, muuttuisi tämä paikka ainakin minulle muutaman piirun verran tylsemmäksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #65 : 25.01.10 - klo:00:45 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Minusta suvaitsevaisuus on kuitenkin erilaisuuden ymmärtämistä, tai paremmin sanottuna sen hyväksymistä että kaikki eivät ajattele kuten minä.

Melkein kuin minun suustani.

Suvaitsevainen ihminen mielestäni saattaa olla jopa hakannut maailmankuvansa kiveäkin kovempaan aineeseen, mutta samalla hän toteuttaa/ymmärtää/on sisäistänyt tuon Jampen määritelmän.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #66 : 25.01.10 - klo:18:29 »
Melkein kuin minun suustani.

Suvaitsevainen ihminen mielestäni saattaa olla jopa hakannut maailmankuvansa kiveäkin kovempaan aineeseen, mutta samalla hän toteuttaa/ymmärtää/on sisäistänyt tuon Jampen määritelmän.

Ja pian pääsemme ikuiseen pikkunäppärään kysymykseen: onko se, ettei suvaitse suvaitsemattomuutta, suvaitsemattomuutta? :icon_rolleyes:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #67 : 25.01.10 - klo:18:32 »
Ja pian pääsemme ikuiseen pikkunäppärään kysymykseen: onko se, ettei suvaitse suvaitsemattomuutta, suvaitsemattomuutta? :icon_rolleyes:

Tätä juuri odotin. Suvaitsevaisuuskeskustelu on jotakuinkin turhaa, kun kysymys on kuitenkin erilaisuuden edistämisestä, moniarvoisuudesta, kenties myös eriarvoisuuden kitkemisestä ja demokratiasta. Äärimmäisen köyhänä ei voi olla suvaitsevainen, kun on pakko taistella eloonjäämisestä.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #68 : 25.01.10 - klo:18:39 »
Tätä juuri odotin. Suvaitsevaisuuskeskustelu on jotakuinkin turhaa, kun kysymys on kuitenkin erilaisuuden edistämisestä, moniarvoisuudesta, kenties myös eriarvoisuuden kitkemisestä ja demokratiasta. Äärimmäisen köyhänä ei voi olla suvaitsevainen, kun on pakko taistella eloonjäämisestä.

Niinpä, tarvittaisiin vähän enemmän armoa kanssaihmisille. Miksi tarkkaisin vain heidän vikojaan "kun omissanikin kyllin on".
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #69 : 25.01.10 - klo:18:58 »
Lainaus
Miksi tarkkaisin vain heidän vikojaan "kun omissanikin kyllin on".

juttu on niin, että minä näen paremmin toisen viat, kun kerran katson sitä toista,
en voi nähdä itseenpäin (tämä on nyt huippukuvaannollista)  :017:

ja se toinen näkee taas paremmin minut ja minun vikani, kuin omansa.

Ja aukaisee toivottavasti suunsa kun on tarpeellista

ja sanoo/ojentaa minua kauniisti ja kiltisti...
Herra armahda.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #70 : 25.01.10 - klo:19:04 »
juttu on niin, että minä näen paremmin toisen viat, kun kerran katson sitä toista,
en voi nähdä itseenpäin (tämä on nyt huippukuvaannollista)  :017:

ja se toinen näkee taas paremmin minut ja minun vikani, kuin omansa.

Ja aukaisee toivottavasti suunsa kun on tarpeellista

ja sanoo/ojentaa minua kauniisti ja kiltisti...

Halusin tarkoittaa, että ei kannata aina moralisoida muita niin kärkkäästi suvaitsemattomiksi, jos he eivät hyväksy omia näkemyksiä. Muutenkin meillä on taipumuksena arvostella toisen ihmisen vikoja, kun omiakin on kotitarpeiksi.

Mutta onhan se noinkin. En vain ole ajatellut asiaa tuolta kannalta. Toisaalta ihmisissä on aina kehitettävää. Itsestä on helpoin aloittaa, eikä kehitystyö lopu tekemällä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #71 : 25.01.10 - klo:19:45 »
juttu on niin, että minä näen paremmin toisen viat, kun kerran katson sitä toista,
en voi nähdä itseenpäin (tämä on nyt huippukuvaannollista)  :017:

ja se toinen näkee taas paremmin minut ja minun vikani, kuin omansa.

Ja aukaisee toivottavasti suunsa kun on tarpeellista

ja sanoo/ojentaa minua kauniisti ja kiltisti...

Hellaakoski ja Lao-Tzu sanoivat näin: Joka tuntee muut, tuntee itsensä.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #72 : 25.01.10 - klo:22:41 »
Lutteerus sanoi, että minä olen läpipaska.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #73 : 26.01.10 - klo:09:20 »
Lutteerus sanoi, että minä olen läpipaska.

Sinä vai Lutteerus? Vai kummatkin? Et kuitenkaan ole läpipaskaaja?  ;D
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #74 : 26.01.10 - klo:18:35 »
Sinä vai Lutteerus? Vai kummatkin? Et kuitenkaan ole läpipaskaaja?  ;D

Tippuu se vahvimmaltakin mieheltä, sanotaan.

Kokonaisvaltainen kirjoittaminen -blogi kirjoitti viime viikolla tästä suvaitsevaisuudesta. Kimmo oli katsonut dokumentin, josta hän kirjoitti näin.

Lainaus
Žižek puhui muun muassa siitä, kuinka näennäiseen suvaitsevaisuuteen voi sisältyä entistä vahvempia kieltoja ja käskyjä. Perinteinen, autoritäärinen isä sanoo lapselleen: “Me lähdemme nyt käymään Mummin luona, ja sinä tulet mukaan, pidit siitä tai et.” Lasta voi ottaa päähän, mutta hän tulee mukaan eikä mitään kovin vakavaa tapahdu.

Postmoderni, suvaitsevainen isä sen sijaan sanoo: “Tiedäthän, että Mummi rakastaa sinua, mutta sinun täytyy vierailla hänen luonaan vain jos haluat.” Tällöin lapsi ymmärtää, että käsky on todellisuudessa vielä vahvempi: sinun on tultava Mummin luo ja lisäksi pidettävä siitä. Näennäinen vapaus voi siis sisältää paljon ankaramman käskyn.

Tästäköhän keskustelussa oli alkujaan kysymys? Vapaamielisyys tukahduttaa ihmisten luontaista luovuutta suvaita toisiaan?  :003:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä