Kirjoittaja Aihe: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?  (Luettu 30241 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #30 : 23.01.10 - klo:12:15 »
Aika usein KRS:n ja Kansanlähetyksen piirissä kohtasi hegemoniajohtajia, olivat pappeja tai eivät, toisaalta en nyt tiedä millainen pappi se on joka neuvoo nuoria välttämään teologiaa ja lukemaan äkkiä vaan "papiksi", eli yksmiinuksilla ulos uunista mitään miettimättä jotta ei "usko mene", ja altA kolmen vuoden mielellään...ettei  "aloiteta Hengessä ja lopeteta Helsingissä"...oli lentäviä lauseita... jäin ihmettelemään että herkässäpä se sitten on... toisaaltahan Jeesuksen piti tulla takaisin jo ennen kuin me oltaisiin ylioppilaita niin että ei sitä niin mietitty...

Missä ja milloin  KRS:ssä on tapahtunut tällaista? Ketkä ovat opettaneet tällaista siellä ja kenelle?
Vai tarkoitatko Koululaislähetystä (OPKO)? Se ei ole ollut KRS:n työtä.

Kuulisin todella mielelläni, millaisia muistikuvia sinulla näistä on.


PS. Korjasin krj.vrh.
« Viimeksi muokattu: 23.01.10 - klo:12:25 kirjoittanut amanda »
Oi rakas Jeesus, suloinen

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #31 : 23.01.10 - klo:12:17 »
Pitäisikö meidän siis uskoa sanomasi?
Tietysti, sen takia minä olen 24h vuorokaudessa huollossa, milloin mistäkin syystä.
Silloin kun sulakkeet palaa ollaan  :074:
ja kun kaikki on tasapainossa ollaan:eusa_angel:

ps. nyt on sen verran komea sää,että täytyy mennä nauttimaan Luojan antamasta auringon säteistä, aamulla kun oli niin pimeää. :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 23.01.10 - klo:12:22 kirjoittanut Benkku »

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #32 : 23.01.10 - klo:12:21 »
Aivan! Kyllä Martti Eskon pitäisi tuntea tämä kenttä laidastaan.

Ehkä tässä olikin heitto toiselle laidalle?

Nyt en ymmärrä, kenen heitto ja kenelle? Jos Martti Eskoa tarkoitat, hän ei tietääkseni ole sentyyppinen
henkilö, että heittelisi heittoja missään. Minusta hän on harkitseva ja rauhantahtoinen, älykäs mies.
Minulla taas ei ole syytä heitellä ketään eikä millään.   :icon_biggrin:
Oi rakas Jeesus, suloinen

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #33 : 23.01.10 - klo:12:26 »
Nyt en ymmärrä, kenen heitto ja kenelle? Jos Martti Eskoa tarkoitat, hän ei tietääkseni ole sen tyyppinen
henkilö, että heittelisi heittoja missään. Minusta hän on harkitseva ja rauhantahtoinen, älykäs mies.
Tunteet ne tunteet ...

ps. se ...yläpalkissa...löytyi.


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #34 : 23.01.10 - klo:12:33 »
Meinasin tulla kyselemään että kuka oikeen körttiläisyyttä johtaa, ei itselle tule mieleen muita johtajia kuin Jeesus Kristus. Mutta joku ehti ensin.

Pikkasen samanlainen tuntu mullakin.
 En ole saanut selvää kuka johtaa körttiläisyyttä Jeesuksen lisäksi, mutta on yksi tyyppi täällä Helsingissä päin joka yrittää aina olla auktoriteettinä ja itteänsä täynnä. :icon_rolleyes:
Mutta muuten esimerkiksi papit Ripatti ja Danielpappi ja maallikot ovat kyllä, niin nöyriä ja vaatimattomia, että ihan ihmetellä täytyy.

Seuroissakin kun on, niin pikkasen aina hämmästyn kun monesti ne joista ei arvaisi alkavat pitämään seurapuhetta. Sellainen hyvä tunne tulee, kun ihmiset alhaalta tuovat asiansa eikä niinkuin kirkossa yleensä korkealta pulpetin takaa.

Ihmisten koroittamiset ja hierarkia käy hermoille.
Toivottavasti sellainen pysyy poissa herännäisyydestä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #35 : 23.01.10 - klo:12:48 »
Lainaus käyttäjältä: 5-jne...
mutta on yksi tyyppi täällä Helsingissä päin joka yrittää aina olla auktoriteettinä ja itteänsä täynnä.

Hänelle voisi antaa kunniamaininnakin (kaikkihan joskus onnistuvat): hänen ensimmäinen puheensa, jonka kuulin, ainakin oli hyvä ja Kristus-keskeinen.
Liikutuin puheen johdosta jonkinverran.
Sen koommin sitten tuollaisiin puheisiin en tainnut juurikaan seuroissa törmätä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #36 : 23.01.10 - klo:12:52 »
Luet tekstiäni kuin alakerran pomo pipliaa. Toisuskoinen ei todellakaan ole epärehellinen siksi ettei usko minun uskoani. Ei kenenkään tule uskoa minun uskoani, vaan yksin Kristukseen ja se tekee nöyräksi..

Ei ollut ainakaan tarkoitus saivarrella ja sitä kautta mennä ohi tekstisi tarkoituksen. (Olen silti voinut tulkita tekstiäsi väärin)
Tarkoitukseni oli sanoa, että jos joku uskoo Kristukseen taikka ei usko ollenkaan edes  jumaliin taikka tuonpuoleisiin, voi usko olla yhtä vilpitön, eli ihminen voi rehellisesti uskoa kovinkin moniin erilaisiin asioihin, joilla kaikilla ei tarvitse olla minkäänlaista todellisuuspohjaa.

Esim. tuttavani, joka pitää yllä "eroa kirkosta" -sivustoa, voi uskoa omaan maailmankuvaansa yhtä rehellisesti, kuin minäkin omaani.
Kun hän toimii uskonsa mukaan esim. tuon www-sivustonsa kautta, hän oikean rehellisesti on sitä mieltä, mitä on.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #37 : 23.01.10 - klo:13:22 »
Lestadiolaisystäväni sanoi aina välillä mulle. Markku olet surullisesti väärässä. :102:

Erehdyin kerran kysymään Kesäteatteriin häntä ja hän siinä, sulle on hyväksyttäviä asiat jotka mulle ei. Olet surullisesti väärässä.

Se että joku on vilpittömässä uskossaan ja vakaumuksessaan ei tarkoita etteikö henkilö voisi olla väärässä.
Vaikuttaminen väärässä olevaan olisi tärkeää, mutta se ei onnistu ylhäältä opettaen.
Oman mielipiteensä voi aina sanoa, mutta tulisi kuunnella myös vastaväitteet ja kysellä miksi toinen uskoo niinkuin uskoo.
Silti seppoksen kanssa samaa mieltä, että ei tarvitse sallia kaikenlaista mikä on vastoin omaa uskoa muilta. Ei myöskään tarvi sallia sellaista soopaa julistettavan, varsinkaan jos se alkaa käymään hermoille.
Kuunnella voi johki pisteeseen asti, mutta sitten voi laittaa stopinkin. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #38 : 23.01.10 - klo:14:32 »
Missä ja milloin  KRS:ssä on tapahtunut tällaista? Ketkä ovat opettaneet tällaista siellä ja kenelle?
Vai tarkoitatko Koululaislähetystä (OPKO)? Se ei ole ollut KRS:n työtä.

Kuulisin todella mielelläni, millaisia muistikuvia sinulla näistä on.


PS. Korjasin krj.vrh.


Kyllä kerron ihan mielelläni, mtta taitaa olla foorumin sääntöjenkin vastaista kertoa ikäviä asioita nimeltä mainiten yhtään ketään yksityishenkilöä. OPKO:sta ei ole kysymys, sen voin kuitenkin sanoa.  Yleensä "netiketti" sellaisen kieltää.  Mutta kävisikö, että kirjoittaisit yksityisesti, vastaan kyllä ihan mielelläni?
« Viimeksi muokattu: 23.01.10 - klo:14:37 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #39 : 23.01.10 - klo:14:43 »
Karjalaisenkyöstin puheenvuorot tässä keskustelussa eivät tulleet minulle yllätyksenä. Minusta Köpi sekoittaa kaksi asiaa: yhteisön jäsenten samanmielisyyden ja autoritaarisuuden eli "johtajille vaaditun kuuliaisuuden". Ymmärsin aiheena olevassa artikkelissa viitatun nimenomaan autoritaarisuuteen, mihin viittaa myös virke: "Mitä suljetumpi ja patriarkaalisempi yhteisö on, sitä suurempi on toiminnan vinoutumisen vaara", Esko arvioi.

Herättäjä-Yhdistyksestä ja laajemmin seuraliikkeestä ei kyllä löydy kovin paljon autoritaarisen, suljetun ja patriarkaalisen yhteisön tunnusmerkkejä. Kyse on alhaalta ohjautuvasta, Siionin virsiä veisaavasta seuraliikkeestä enemmän kuin yhdistystoiminnasta. Siioninvirsiseuroja voi järjestää vapaasti kysymättä keneltäkään mitään. Ja ne seurat ovat kuitenkin herännäisyyden ydintä. Yhdistys on vain käytännön tehtävien hoitamista varten.

Entä se ylätien kristillisyyden saarnaaminen? Siionin virsien lomassa se olisi kuin vadelmahillo pyttipannussa. Ei siinä päätoimikunnan lausuntoja tarvita.

Autoritaaristen yhteisöjen - niin uskonnollisten kuin muidenkin - tunnusmerkkeihin voi tutustua sosiologisesta kirjallisuudesta ja sitten ryhtyä tutkimaan, missä määrin niitä löytyy nykyisestä herännäisyydestä.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #40 : 23.01.10 - klo:14:44 »
- Ehkä Amandalle on hyväksi täydentää:  Aika moni näistä silloin nuorista työntekijöistä on pysynyt kontaktissa, ja joko suoraan ilmoittanut olevansa senaikaisista pahoillaan, tai sitten naureskellut itselleen.  Eräältä papilta olen kysynyt suoraankin, onko hän koskaan harmitellut sitä että "luki papiksi" hyljäten teologian --- olisiko hän mahdollisesti saanut jotakin eväitä työhönsä siitä teologiasta.  En viitsi selitellä enempiä, hän ei varmasti sellaisesta pitäisi. Luulen että vähemmän julkisesti se olisi OK.

Kyseessä oli suuri nuorten joukko, jossa ystävystyttiin ja poikkinaitiinkin joten kontaktit ovat säilyneet ainakin sen verran että viimeistään toistemme hautajaisissa tavataan...niitä alkaa jo olla.  Ja menneitä kertaillaan tavattaessa, lystikkäitä siinä kuin kamaliakin muistoja.  

Mutta kuten myös totesin:    Jokin raja minun mielestäni saisi olla sillä, missä määrin nyt enää muistelemme kärsimäämme pahaa tai niinpoispäin.  On toki niitäkin jotka yhä ovat katkeria "traumoistaan".  Mutta jos haluat tarkennuksia, niin ne taitaa olla pakko antaa yksityispostin kautta.  Ei mitään niin miellyttävää kertailtavaa eikä kuultavaa.  Itse mieluiten unohtaisin, mutta ovathan ne osa omaakin elämääni.
« Viimeksi muokattu: 23.01.10 - klo:14:51 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #41 : 23.01.10 - klo:14:53 »
Lainaus käyttäjältä: mt
Karjalaisenkyöstin puheenvuorot tässä keskustelussa eivät tulleet minulle yllätyksenä. Minusta Köpi sekoittaa kaksi asiaa: yhteisön jäsenten samanmielisyyden ja autoritaarisuuden eli "johtajille vaaditun kuuliaisuuden". Ymmärsin aiheena olevassa artikkelissa viitatun nimenomaan autoritaarisuuteen, mihin viittaa myös virke: "Mitä suljetumpi ja patriarkaalisempi yhteisö on, sitä suurempi on toiminnan vinoutumisen vaara", Esko arvioi.


Kritiikkisi tekstiäni kohtaan on aiheellista ja oikeaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #42 : 23.01.10 - klo:15:04 »
- Niin...lieneekö tuolla eroa, määrääkö ryhmä vai yksi pomo, jos kumpikin määrää jotakin vähän ihmeellistä....ja suljettu yhteisö on aina uhanalainen. Jostakin syystä en itse ole osannut kylläkään körttiläisyyttä nähdä järin ongelmallisena, mutta asiantuntemus vaatisi parempaa asioiden tuntemusta.

---Toimittajaparkojen pitäisi tuntea kovin monta asiaa, luulen. Mtta kyllä on minusta liikkeellä ja liikkeelläkin vähän eroa. Niputtamiset ärsyttävät aivan aina, koskettavat ne itseä henkilökohtaisesti tai sitten eivät.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #43 : 23.01.10 - klo:15:06 »
Kyllä kerron ihan mielelläni, mtta taitaa olla foorumin sääntöjenkin vastaista kertoa ikäviä asioita nimeltä mainiten yhtään ketään yksityishenkilöä. OPKO:sta ei ole kysymys, sen voin kuitenkin sanoa.  Yleensä "netiketti" sellaisen kieltää.  Mutta kävisikö, että kirjoittaisit yksityisesti, vastaan kyllä ihan mielelläni?

Hmm... Kräsän mustamaalaaminen on tapahtunut julkisesti foorumilla, näin:

Aika usein KRS:n ja Kansanlähetyksen piirissä kohtasi hegemoniajohtajia, olivat pappeja tai eivät, toisaalta en nyt tiedä millainen pappi se on joka neuvoo nuoria välttämään teologiaa ja lukemaan äkkiä vaan "papiksi", eli yksmiinuksilla ulos uunista mitään miettimättä jotta ei "usko mene", ja altA kolmen vuoden mielellään...ettei  "aloiteta Hengessä ja lopeteta Helsingissä"...oli lentäviä lauseita... jäin ihmettelemään että herkässäpä se sitten on... toisaaltahan Jeesuksen piti tulla takaisin jo ennen kuin me oltaisiin ylioppilaita niin että ei sitä niin mietitty...

En voi pitää tuota totena. KRS:n toiminnassa ei ole ollut tuollaisia henkilöitä. Enemmänhän Kräsää on aina
syytetty siitä, että siellä syntisiä vain paijataan.   Kansanlähetyksestä taas en tiedä mitään, koska en ole ollut heidän työnsä piirissä.

Minua ei sinänsä kiinnosta vanhojen ikävien asioiden tonkiminen. Pidän kuitenkin tärkeänä, ettei foorumilla lyödä
väärää leimaa toisten kristillisten toimijoiden työhön.

Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #44 : 23.01.10 - klo:17:34 »
Toimittaja oli vetänyt mutkat suoriksi, kertoi tänään muuan körttifirman tirehtöörikunnasta puhelustaan Eskon kanssa.