Kirjoittaja Aihe: Espoon murhenäytelmä  (Luettu 6497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Espoon murhenäytelmä
« : 31.12.09 - klo:22:54 »
On vaikea sanoa / kirjoittaa mitään. Sanat menettävät merkityksensä, sanat eivät riitä. Surraan surevien kanssa. - Taivaan Isä, anna uhrien omaisille voimia.
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #1 : 01.01.10 - klo:11:54 »
 Luulen ettei sitä oikein tajua vielä. En itse ole vielä kyennyt ottamaan vastaan kuin epämääräisen pelon. Juttu ei vain tuntunut todelta. Ehkä vähitellen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #2 : 01.01.10 - klo:12:03 »
Tällä kertaa minulle tuli mieleen, kuinka uhrien omaisilla tulee valtavan surun ja ikävän lisäksi myös vihan tunne.

Valtavan vihan tunteen löysin itsestäni, kun ihmiset, joihin olimme luottaneet, vetivät meitä nenästä. Yllätyin itsekin, että voiko minun sisältäni löytyä näin valtavasti vihaa. Kokemamme vääryys oli hyttysen hyrinää verrattuna Sellon tapahtumiin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #3 : 01.01.10 - klo:12:09 »
Tällä kertaa minulle tuli mieleen, kuinka uhrien omaisilla tulee valtavan surun ja ikävän lisäksi myös vihan tunne.

Joskus olen joutunut törmäämään samaan itsessäni ja pelästynyt tunteen voimakkuutta.  Vihan hyväksyminen oli yllättäen ongelmallisinta. Suru irrottaa hitaasti ja sittenkin aika lempeästi menneestä - jos osaa surra - mutta viha sitoo siihen. Vihaamalla pidin kiinni menetetystä, jonka olin kuitenkin menettänyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33750
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #4 : 01.01.10 - klo:12:28 »
Minulla viha pääsee nopeasti mutta harvoin valloilleen. Kuohuu hetken ja lauhtuu. Mutta määrätyistä tilanteista on jäänyt katkeruus kalvamaan pitkiksikin ajoiksi. Se on kamalampaa kuin viha. Kun siitä vihdoin pääsee eroon on kuin uusi ihminen.

Espoon tapaus tuntui ensin motiiveja ajatellen erilaiselta kuin Jokela ja Kauhajoki. Paremmin ajateltuna lapsuuden olosuhteet, viha ja katkeruus lienevät yhteisiä tekijöitä.

Ystävät Espoossa, Tuusulassa, Kirkkonummella ja Vantaalla, teillä on paljon tapahtunut viime vuosina. Kestäkää rohkeasi Hyvyyden Voimaan uskoen.

toivoo kehä 3:sen ulkopuolelta  Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #5 : 01.01.10 - klo:12:42 »
Ensireaktioni uutiseen oli lamaantuminen, asia tuntui niin epätodelliselta.

Viha oli / on mukana siinä tunteiden sekamelskassa, jota käyn läpi. Jostain olen kuullut, että tunteet eivät ole oikeita tai vääriä, ne ovat kuin junat, niitä tulee menee. Tunteita ei voi hallita, mutta on toivottavaa, että voisi hallita käyttäytymistä johon tunteet johtavat. On hyvä tiedostaa tunteensa. Piilotettu vihan tunne on usein yhtenä syynä masennukseen.

"Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan." On asioita, joihin en voi millään tavalla vaikuttaa, mutta toisaalta en voi hyväksyä niitä. Ehkä hyväksyä verbin voisi korvata sanalla sivuttaa, työntää pois mielestään.

Eilen uutisissa kerrottiin, että tapahtuma on herättänyt vilkasta ja jyrkkää mielipiteiden vaihtoa netin keskustelupalstoilla ja rasismi on nostanut päätään. Tämä on asia, jonka omalla kohdallani yritän sivuttaa.
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33750
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #6 : 01.01.10 - klo:13:02 »
Ajattelen erkin tavoin. Sivuuttaa, tyytyä siihen miten on. Toivoa parantavaa anteeksiantoa omalle kohdalle. Ja kaikille osapuolille.

Kauhein kommentti Sellon surmien yhteydessä minkä olen lukenut oli: Toivottavasti kaikki olivat manneja!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #7 : 01.01.10 - klo:20:26 »
Sellon Prisma on se kauppa, josta ostamme maitomme. Lähikauppa siis. On jotenkin ontto olo. Erityisesti mielessä on yksi nettituttu, joka on opiskelun ohessa S-Marketin kassalla Helsingin puolella. Millaisia pelkoja aiheuttaa tuollainen tietoinen hyökkäys jotain firmaa/työyhteisöä kohtaan, vaikkei se edes kohdistuisi juuri omaan työpisteeseen?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #8 : 03.01.10 - klo:08:19 »
Suututtaa vain tuollaiset ääliöt, jotka viattomiin ihmisiin koskevat ja olen aika pessimisti sen suhteen, että loppuvatko ne koskaan.

Valtaosassa kysymys on todellakin ääliöistä, jotka ovat käyttäneet liikaa ja liian kauan yhtä mittaa alkoholia ja joilla ei enää ole järkevän ajattelun hitustakaan. Alkoholi on suurin selittäjä väkivaltateoissa. Pidän myös käsittämättömänä sitä, että Suomessa on liikkeellä laittomia aseita. Tämä asia pitäisi ensin selvittää ja sen jälkeen poistaa laittomat aseet. Oisko v. 2004 ollut ns. armon vuosi, jolloin poliisilaitoksille sai tuoda aseita ilman kiinnijäämisen pelkoa. Aseita, ammuksia ja räjähteitä tuli kymmeniätuhansia ja tonneittain.

Sisäministeriö on jälleen luvannut tiukentaa ampuma-aselainsäädäntöä. Aselain uudistuksen I osa makaa eduskunnassa siksi, että laki on huono. Poliisi on vienyt aselupia ja aseita tuhansia vissiin lainvastaisestikin. On selvää, että aselupien kiristäminen ei vähennä surmatekoja kuin siltä osin, että luvat on annettu mielenhäiriöistä kärsiville ihmisille. Poliittiset päättäjät eivät aina muista, että ihminen tappaa, ei ase.

Acta, non verba.

Poissa tuulikki

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 72
  • minäkö
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #9 : 03.01.10 - klo:10:49 »
Ääliöitä tai kaheleita, aivan sama, mutta viime aikoina ovat olleet ihan kotimaista laatua. Miksi aina pitäisi ymmärtää? On rattijuoppoja, jotka tuhoaa monen perheen elämän, pedofiilejä, joita salaillaan ja asioita peitellään. Aikuisten tekemisiä, silti lapset ovat avuttomina pakotettuina mukaan  mitä sairaimpiin asioihin. Vasta oli lehdessä juttu, miten lasten oma äiti myi heitä pedofiileille. Ja syytetyt ovat valittaneet tuomiosta. Haluavat hyväksyntää. Kouluammuskelijat ovat tehneet itsemurhan, mutta heitäkin jotkut ihannoivat.

Eikö kasvatusvastuu pitäisi olla edelleen vanhemmilla, ei hoitopaikoissa eikä kouluilla. ABC huoltamot ovat tehneet päätöksiä kieltää nuorison paikallaolon klo 21:00 jälkeen. TV:ssä yksi tamperelaisnuori sanoi haastattelijalle, että varmaan pitää ruveta olemaan kotona, kun ABC:lle ei enää pääse. Sehän on hyvä.

Enemmän vain kotonaolemista ja osallistumista perheeen yhteisiin asioihin!


Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #10 : 03.01.10 - klo:12:13 »
Niin juuri, nuoret ja vähän vanhemmatkin kaipaavat eniten aitoa välittämistä ja selkeitä rajoja ja rakkautta. Vanhemmilla ja meillä kaikilla vastuu , peräänkuulutan välittävää yhteisöllisyyttä. :017:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #11 : 03.01.10 - klo:13:46 »
- Tämähän se: Vastasyntyneestä veronmaksajaksi on melkoinen matka, ja sen taittamisessa vanhemmat ovat aika tappeja, paitsi aivan selkeillä kielloilla - sinä et nyt vain kerta kaikkiaan mene sinne - myös sillä esimerkillä, minkä antavat.

- Toinen puoli totuutta on kyllä kaikkien kartoitusten mukaan tuo minkä Salis otti esille. Väkivaltainen teko  on helpoin toteuttaa käsiaseella. Usein pienikin pakollinen viivästys, oli sitten kyseessä itsemurha tai murha, on osoittautunut hengen pelastavaksi. Turhia riskitekijöitä ovat ne - usein kotoa opitut! - alkoholinkäyttötavat. Suurin osa sekä murhista että itsemurhista tehdään edelleen juovuksissa.

- Koulukiusaaminen on juttu jota olen ihmetellyt. Useimmiten nykyisin mietityttää maaseutukaupunki, jossa eräässä koulussa myönnetään joka kevät "rehtioppilas" - palkinto kullakin luokalla, ja merkillisen usein ne osuvat pahimmille koulukiusaajille - johtohahmoille, etenkin kun on kyseessä tytön palkitseminen. Paikkakuntalaiset kyllä ihmettelevät, onko kenties niin, että opettajatkin jo pelkäävät näitä lapsia ja heidän vanhempiaan, ja siitä syntyisi tämä säännöllisesti toistuva, omalaatuinen valinta?

Nämä kouluampujathan ovat olleet koulukiusattuja.  Tässä olisi tarvittu käyttäytymisen opiskelua jo useissa kodeissa. 

Me olemme melkoisia kanoja.   Ilmiökään ei ole uusi. Tein joskus lasten koulun sopeutumisesta jonkin ihme tutkimuksen, ja opettajien haastattelussa ilmeni: Jos tilanne saadaan purettua, valitsee luokka välittömästi uuden uhrin.
« Viimeksi muokattu: 03.01.10 - klo:13:55 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #12 : 03.01.10 - klo:18:56 »
Puolitoista vuotta sitten Espoon herättäjäjuhlilla veisattiin Espoolaisen virttä, jossa Jeesusta pyydettiin astumaan ihmisten pariin kadunkulmiin ja kauppakeskusten ruuhkaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #13 : 04.01.10 - klo:10:57 »
Oliskohan niin, että suurin murhe on siinä perheessä, jonka lasten isä kuoli ja vei muita mennessään, ja samalla perhe menetti "oikeuden surra". Uhrien omaisilla on turvanaan yhteisön hyväksymä oikeus surra ja vihata. Miten vaikeaa mahtaa olla tekijän läheisillä, jotka toisaalta varmasti suree rakasta ihmistä, ja toisaalta varmasti myös vihaavat tämän tekoa?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Espoon murhenäytelmä
« Vastaus #14 : 04.01.10 - klo:12:38 »
Lainaus
Sellon Prisma on se kauppa, josta ostamme maitomme. Lähikauppa siis.

Sama täällä.
Ruokatavarat pääosin ostamme vain Sellon Prismasta.
Muualta tapahtuvat ruokaostokset ovat harvan satunnaisia.

Ennen töihin lähtöä pistäydyin Prismassa. Se avattiin onnettomuuden jälkeen vasta tänään.
Eilen kävin vilkaisemassa hautakynttilöitä siellä Sellon luona. Kolmessa kohtaa niitä oli.
Oli joku laittanut sinne kynttilöiden joukkoon uskonnollisen traktaatinkin "kuinka taivaaseen päästään".