Kirjoittaja Aihe: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?  (Luettu 10225 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #15 : 27.03.11 - klo:12:32 »
Kyseessä oleva patsas esittää sukupuuttoon kuollutta nautalajia, ns. alkuhärkää (Bos primigenius), joka metsätettiin sukupuuttoon 1500-1600-luvuilla. Manner-Euroopassa sitä esiintyi viimeksi Itä-Preussissa, missä sitä myös koetettiin suojella.

Naudan itämerensuomalainen nimi on tarvas, sana, joka tunnetaan suomalaisessakin nimistössä, Tarvaspää ehkä tunnetuimpana. Miksi Rakveressä on tarvasveistos? Siksi, että kaupungin vanha nimi on Tarwanpea, tarvaanpää. Nimi saattaa johtua jostakin maisemanmuodosta. Vanhan nimen peruja ovat esim. koripalloa ja jalkapalloa pelaavat Rakvere Tarvas -joukkueet. Patsas pystytettiin sen kunniaksi, että kaupunki täytti 700 vuotta.

Mitään härkään liittyvää uskonnollista sisältöä ei ole tiedossani. Yhtä hyvin voisi esim. Virtain, Vaasan ja Porin kaupungilta, kysyä, miksi siellä on karhupatsas - karhuhan oli suomalaisessa muinaisuskossa aivan keskeinen hahmo. Ilman moottorisahataiteilijoiden tuotoksiakin karhupatsaita lienee Suomessa kymmeniä ja niitä tarjotaan jopa koteihin. Helsingissä on oikein Karhupuisto, siinä sitä on pakanuutta kerrakseen...

Hm, itsekin muovailin savesta karhun noin 10-vuotiaana ja se on tallella edelleen.

Patsaan tukijoiden luetteloa tutkimalla voi pohtia salapakanuuden esiintymistä Suomessa.

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #16 : 27.03.11 - klo:13:01 »
Matkustin itäisessä Eestissä ja pysähdyin Rakveren kaupunkiin. Huomasin kaukaa jo korkean kukkulan päällä valtaisan härkäpatsaan. Se on virallisesti siunattu alkuhärkä-epäjumala,jonka siunaamistilaisuudessa oli mukana Eestin pääministerikin. .Eesti on luokiteltu yhdeksi jumalattomimmista maista maailmassa. Siellä on laatta jossa on niiden järjestöjen nimet ,jotka ovat olleet rahoittamassa tätä hanketta.Siellä komeili myös Herättäjäyhdistyksen nimi.Ihmettelin kovasti ,että Herättäjäyhdistys on mukana siunaamassa pakanuuden eteenpäinmenoa ,eikä päinvastoin. Eesti tarvitsee elävää Jumalaa ja evankeliumin julistajia. Tänä päivänä se on hirveä maa elää.Pakanuus on tähän syynä. Ei kannata perustaa elämäänsä körttiläisyyteen. Perusta elämäsi Jeesukseen ja Raamattuun. Lue sitä päivittäin. Jos et tiedä oletko Jumalan lapsi,sano Hänelle:Jeesus,kiitos että olet sovittanut syntini  kuolemalla puolestani.Kiitos että Sinun veresi puhdistaa minut kaikesta synnistä.Tahdon seurata Sinua koko elämäni. Saat kokea että Hän ottaa sinut vastaan.Kristus ja Hnen täytetty työ on meidän perusta

 


Tämä hande kirjoitti äskettäin yo. asiasta myös Kotimaa24- palstalle. Voitte verrata sieltä hänen kirjoitustaan omaani. Tehkää päätelmät niin kuin hyväksi havaitsette.  :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #17 : 27.03.11 - klo:13:07 »



   .... Herättäjä-Yhdistys on mukana siunaamassa pakanuuden eteenpäinmenoa... Noin kirjoittaa hande tuossa yllä.  Täyttä puppua... Tietämättömyyttä ja/ tai pahantahtoisuutta. Helluntai-hande voisi ennen seuraavaa  mahdollista kirjoitustaan ottaa selvää esimerkiksi siitä miten ja kuinka Herättäjä-Yhdistys yhä ja edelleeen tekee heimo-, hyväntekeväisyys-, kirves- ja sananjulistustyötä Virossa! :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #18 : 27.03.11 - klo:13:19 »
Olen saanut historiasta sellaisen maallikon käsityksen, että herännäisyys on painotukseltaan enemmän sielunhoidollisesti kuin opillisesti painottunut liike

Kun herännäisyydestä käytetään nimitystä seuraliike, sanotaan jotain olennaista: Siionin virsiin keskittyvää hartauden harjoittamista, ei saarnoja  vaan puheita. Saarnat kuunnellaan kirkossa.


Eikös ne tässä tärkeimmät olekin?

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #19 : 27.03.11 - klo:13:32 »



  Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?

  Tähän asti on Herra meitä auttanut!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #20 : 27.03.11 - klo:13:47 »
  Ei kannata perustaa elämäänsä körttiläisyyteen. Perusta elämäsi Jeesukseen ja Raamattuun. Lue sitä päivittäin. Jos et tiedä oletko Jumalan lapsi,sano Hänelle:Jeesus,kiitos että olet sovittanut syntini  kuolemalla puolestani.Kiitos että Sinun veresi puhdistaa minut kaikesta synnistä.Tahdon seurata Sinua koko elämäni. Saat kokea että Hän ottaa sinut vastaan.Kristus ja Hnen täytetty työ on meidän perusta


Mikä suo meille tällaisen kunnian että suuri profeetta tutkii sielumme syvyydet ja löydettyään sieltä pelkkää pakanuutta, aikoo julistaa meille totuuden sanaa?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #21 : 27.03.11 - klo:14:01 »
 Tuohon Rakveren härkään.... Nyttemmin se on kuohittu, eli 50 cm typistetty mahan alta.
 Lapua sattuu olemaan Rakveren ystäväkaupunki ja taitaa siellä olla muitakin yhteyksiä, myös seurakunnallisia.

 Siionin virsiä veisaava liike tuntuu painuvan maanpoveen, alle eläke-ikäistä en ole seudun seuroissa tavannut.... :icon_sad:

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #22 : 27.03.11 - klo:14:37 »
Minä olen 45-vuotias ja osallistuin tänään jumalanpalveluksen jälkeen heti pidetyihin Siionin virret-seuroihin  :) Kokemus oli hyvä, oli armollinen henki. Seuroissa jaettiin myös esitteitä Oulun herättäjäjuhlista, kiinnostaisi pikkasen kyllä sinnekin tulla. En kuulu (vielä) mihinkään kirkon herätysliikkeistä, mutta körttiläisyydestä olen kiinnostunut, sitä oppia paremmin tuntemaan.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #23 : 27.03.11 - klo:16:47 »
Minä olen 45-vuotias ja osallistuin tänään jumalanpalveluksen jälkeen heti pidetyihin Siionin virret-seuroihin  :) Kokemus oli hyvä, oli armollinen henki. Seuroissa jaettiin myös esitteitä Oulun herättäjäjuhlista, kiinnostaisi pikkasen kyllä sinnekin tulla. En kuulu (vielä) mihinkään kirkon herätysliikkeistä, mutta körttiläisyydestä olen kiinnostunut, sitä oppia paremmin tuntemaan.

Hieno homma.
Kannattaa ottaa selvää omalla alueella pidettävistä herännäishenkisistä tilaisuuksista ja mennä rohkeasti mukaan. Siellä varmasti myös tutustuu ihmisiin, joiden kyydissä mahdollisesti pääsee kesällä Ouluun. Varmaan tiedätkin jo herättäjän nettisivut www.h-y.fi. Sieltä löytyy lisää tietoa seuraliikkeestä.

Täältä foorumilta löytyy monenmoista kaduntallaajaa ja keskustelijaa, joten virallista körttikantaa ei kai foorumi edusta. Keskustelun otsikosta olen itse sitä mieltä, että körttiläisyyden tukeva pohja on juuri siinä, että saa vaan olla. Itse tulkitsisin körttiläistä perussanomaa niin, että jokainen ihminen on syntinen ja tähän syntisyyteensä herännyt ihminen voi todeta, että kelpaamattomuudestaan riippumatta Jumala ottaa syntisen aivan lähelleen. Se on sielunhoitoa ja armoa.

Tervetuloa meidän uskossaan arkisten ja hapuilevien joukkoon :)

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #24 : 27.03.11 - klo:19:35 »
Kiitos Penanpoika  :)

Seuroissa annettiin meille esite Oulun herättäjäjuhlista ja matkan käytännön järjestelyistä aikatauluineen ja hintoineen. 50 ihmistä mahtuu bussiin mukaan. Nyt minulla on tässä paikka rukoilla ja pohtia miten menettelisin. Onneksi on myös vielä aikaa asian harkintaan.

Itsekin hapuilen uskossani, joka päivälle Jumalan armoa Kristuksessa anoen ja armosta kiittäen, uskomisestani meuhkaamatta, arkiseen elämänmenoon niveltyen vähäeleisesti.

Joo, Herättäjän kotisivut olen löytänyt ja niitäkin tutkiskellut.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #25 : 27.03.11 - klo:21:34 »
Pualuekaveri Pentti on intohimoonen naispesäpallon ja Viron ystävä ja on ollu moottorina, kun Lapualaaset lahajootti kolomanneksen Rakveren härään kustannuksista. Mua ei Pentti oo Virohon saanu, vaikka useen on kysyny. Kyllä Kalistaja nämä kuviot tiätää. :eusa_angel:
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=573229&Title=Lapualaisten+rahoittama+Tarvas-h%E4rk%E4+sai+uuden+kikkelin
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #26 : 27.03.11 - klo:21:45 »
Pualuekaveri Pentti on intohimoonen naispesäpallon ja Viron ystävä ja on ollu moottorina, kun Lapualaaset lahajootti kolomanneksen Rakveren härään kustannuksista. Mua ei Pentti oo Virohon saanu, vaikka useen on kysyny. Kyllä Kalistaja nämä kuviot tiätää. :eusa_angel:
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=573229&Title=Lapualaisten+rahoittama+Tarvas-h%E4rk%E4+sai+uuden+kikkelin

Taas Tarvas pärjää!  :icon_lol: Kuvanveistäjä Tauno Kangroa olen jututtanut ja jutun hänestä tehnyt. Ruokailin  kerran Taunon kera pitkän kaavan mukaan helsinkiläisessä kulttuuriravintolassa. Sain huomata, että hän on otteikas ja historiaa rakastava mies. :kahvi:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #27 : 27.03.11 - klo:21:52 »
Siionin virsiä veisaava liike tuntuu painuvan maanpoveen, alle eläke-ikäistä en ole seudun seuroissa tavannut.... :icon_sad:
Seinäjoen juhuliis olin lomaviikon kökkimäs juhularakentehia ja vähän kyllä oli murehes siitä, että kuinkahan juhulien pystytys onnistuu, kun nykyynen veteraanijoukko vanahuuttaan ei enää jaksa? Juhula-alueen rakentaminen on raakaa tyätä ja palion käsiä tarvitahan.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #28 : 27.03.11 - klo:23:53 »
 Nois körttiukkojen kirjoossa Räty, Haavio, Kares esiintyi jopa sana parannus saarnastuolista tai seurapenkistä sanottuna...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Seisooko körttiläisyys tukevalla pohjalla?
« Vastaus #29 : 28.03.11 - klo:02:37 »
On täälläkin torettu joitakin kertoja, notta parempaa yritetähän, mutta erinomaasta tuloo.  :icon_wink:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024