Kirjoittaja Aihe: Muissa seurakunnissa?  (Luettu 24339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #15 : 27.06.05 - klo:20:03 »
Vauvakirjassa, jonka lahjoitimme serkkujen isän siskon keskosvauvalle oli paljon lauluja Siionin kanteleesta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #16 : 27.06.05 - klo:20:38 »
^serkkujen isän siskon keskosvauva... ompa siinä kaukanen sukulainen :lol:

Poissa Iha Miikka Vaan

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #17 : 28.06.05 - klo:10:50 »
Kävin juhannuksena helluntaiseurakunnan kesäjuhlassa keuruulla. Itselläni helluntaiseurakunnan toimit ovat jossain mielin outoja enkä luultavasti tule ikinä oppimaan niihin. Heidän ylistys laulunsa ja hurmostilaan pääseminen ovat melkoista hommaa sellaista ennemminkin fiilistelyä. kun puhuja rukoilee edessä hän alkaa huutamaan mikkiin, ja ihmiset muualla alkavat puhumaan kielillä... Tätä en ymmärrä...tuli ihan orpo olo siellä ja en tajua koko asiaa. Mutta se on heidän tapansa :?:  :?:

Poissa Iha Miikka Vaan

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #18 : 28.06.05 - klo:10:55 »
Niin ja heidän kokousten rahastus on melkoista! Aina mainostetaan ja yritetään kiskoa rahaa kuuntelioilta...ei ymmärrä..

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #19 : 28.06.05 - klo:11:01 »
Tuo on ihan tyypillinen käytäntö vapaissa suunnissa Miikka... melkein suosittelen, että jos haluaa tustua vapaisiinsuuntiin, niin menee sunnuntaiaamun tilaisuuteen. Sitä vois verrata tyypilliseen luterilaiseen "massaraamattuopetukseen", jossa on juonto, veisataan hiukan, rukoillaan hiukan ja pidetään pitempi raamattuopetus (tai jopa kaksi). Missään tapauksessa ei kannata mennä rukous- tai ylistyskokous nimikkeellä olevaan tilaisuuteen. Se voi olla melkein mitä vain ja voi aiheuttaa kyllä aika shokin periluterilaiselle ihmiselle... Edes helluntailaisten konffassa ei sellaista menoa enää esiinny kuin pahimmillaan rukouskokouksissa on.

Haluaisin mennä vapaakirkon kesäjuhlille, mutta... mut vedettiin viime syksynä niin murskaksi yhden helluntailaisen toimesta, että en enää pysty kestään lainkaan karismaattisuutta enkä pyhyyden korostusta :( . Kuitenkin suosittelen niille, jotka Hämeenlinnassa ovat, että käyvät ainakin vilkaisemassa. Siellä saa hyvän kuvan siitä, minkälaista lähetystyötä SVK tekee ulkomailla. Israel-iltaa kannattaa välttää ja nuortentilaisuuksiin kannattaa mennä aika varovasti vilkaisemaan.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Hölkänen

  • Vieras
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #20 : 28.06.05 - klo:22:22 »
Se täytyy vielä sanoa, että monet syrjäytyneet ovat päässeet umpikujasta tulemalla uskoon. Joillekin vapaiden suuntien tiukka hengellinen ilmapiiri on parempi kuin kirkon sallivuus.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #21 : 29.06.05 - klo:11:15 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
^serkkujen isän siskon keskosvauva... ompa siinä kaukanen sukulainen :lol:

No oishan varmaan serkkujen keskosserkku niiden isän puolelta varmaan ollu parempi.

No joo... Kyllä me tunnetaan niitten suku tosi hyvin verrattuna mun muitten serkkujen isien sukuun. (Mulla ei nääs setiä/enoja oo.) Johtuu varmaan siitäki että Markon kotoa ei oo ko kolme neljä kilometriä väliä meiän mumman ja paapan työ.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #22 : 29.06.05 - klo:11:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Ehkä vois sitten vuorostaan kehakin noita muita ;) Usei vapaissa suunnissa on yhteisöllisyys paremmin kuin luterilaisessa. Ainakin minä putosin aika lailla sosiaaliseen tyhjiöön, kun lähdin vapiksesta ja vieläkin olen hieman turhan syvällä siinä tyhjiössä. Se rassaa aina välillä, mutta on se pienempi paha kuin muutama muu juttu...

Teme


Olet valitettavasti ihan oikeassa. Vähemmistöt muodostavat aina ja kaikkialla tiivimpiä yhteisöjä kuin enemmistöt tai heitä lähellä olevat. Heillä on siihen selkeästi suurempi tarve. Tämä pätee kaikessa eikä vain uskonnollisessa maailmassa.  Enemmistöt tuntevat itsensä harvoin uhatuiksi ulkopuolelta, eikä muutenkaan ole sellaista lähes pakonomaista tarvetta kerätä joukkoja tiiviiki ryhmittymäksi. Tämä antaa vapauksia, mutta karsii tukea kuten sanoit jo.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Maija

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #23 : 15.08.05 - klo:21:11 »
Kävin työkaverin seurakunnassa tutustumisretkellä. Seurakunta on hyvin pieni ja hyvin vapaa.

Illan ohjelmassa oli itse pykätty näytelmä (formaatti /käsikirjoitus oli kuulemma yleisesti käytössä). Ei soveltunut migreeniherkille eikä tinnituspotilaille. Juoni oli seuraava: jos teet syntiä joudut helvettiin kuollessasi autokolarissa. Tätä toistettiin x kertaa. Koska kaikki kuolivat autokolarissa täytyy autoilemisen sinänsä olla syntiä. Näytelmän jälkeen rukoiltiin ja kutsuttiin eteen halukkaita. Kanssani tultiin keskustelemaan penkkiin ja käännytys alkoi välittömästi kun kerroin olevani luterilainen. Alkoivat kertoa paljon Pyhästä Hengestä, kuinka se on puolustaja, esirukoilija jne ja kuinka heille ei siitä ev.lut. kirkossa kerrottu. Totesin ykskantaan, että minullepa on kerrottu. Annoin heidän rukoilla puolestani.  Myöhemmin illalla tämä 'käännyttäjä' tuli vielä luokseni ja alkoi tietentahtoen kiistellä lapsikasteasiasta. Se riitti minulle.  

Asia, jota siellä silmät ymmyrkäisinä ihmettelin oli kielillä puhuminen, jota en ollut aikaisemmin livenä nähnyt. Ihmiset toistelivat outoja sanoja. Tämä ei sinänsä minua häirinnyt vaan se, miten erästä tyttöä lypsettiin puhumaan kielillä. Pastori rukoili hänen kanssaan ja puhui kielillä. Välillä hän kehotti tyttöä puhumaan kielillä 'no, puhu nyt' -tyyliin. Tyttö pudisteli vain hämmentyneenä päätään. Samoin ihmettelin sitä, miten tämä käännyttäjäni kertoi, että hänellä oli hiljattain jokin eksoottinen kieli 'vapautunut'. Lateli sitten 'illaahi sallaat' siinä normaalin puheen lomassa ja tuijotti silmät sirrissä kaukaisuuteen. Minä kun aina olen luullut  kielilläpuhumista lahjaksi, jota ei voi omasta tahdosta ottaa käyttöön. Että Jumala päättäisi koska puhutaan ja mitä, ettei itse voisi puhua kielillä silloin kun haluaa. Oikaiskoot minua ne, jotka paremmin tietävät.

Oli ahdistava reissu. Sen jälkeen minulla on aina ollut 'muita menoja' kun en kehtaa suoraan sanoa, että teidän seurakuntaan en enää jalallani astu.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Näin se on
« Vastaus #24 : 15.08.05 - klo:22:35 »
Valitettavasti kokemuksesi ei ole ainutkertainen. Olimme lauantaina syömassä toisen pariskunnan kanssa, jossa rouva(pastori) on ex-vitonen ja hän valitti miksi siellä petetään itseä ja puhutaan toisin kuin tiedetään olevan. Samoin häntä suututti rippikoulujen yö käännytykset.

Samoin voisi viitata viimeviikon Kotimaan kultahippu juttuun. Tunnen useita, jotka ovat moisista petoksista suuttuneet ja pettyneet kokonaan tai palaneet luterilaisuuteen, koska siinä on tolkku eikä pastorin tulosvastuu pane yrittämään ihmetekoja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #25 : 15.08.05 - klo:22:37 »
jeeee... hyvä me palanneet! ;)

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #26 : 15.08.05 - klo:22:55 »
Jos muuten on muita palaajia PK-seudulla, niin voitais järkätä saunailta tms. joskus. Saunassa voisi käristellä sitä helvetillistä tunnetta, josta niin monta kertaa on kuullut saarnattavan ja johon ainakin osa meistä on saarnattu sen jälkeen, kun ollaan lähdetty. Saunassa voi sitten muistella kunnon klisesaarnoja, hauskimpia ja noloimpia tapauksia, ikävimpiä muistoja, ...

Paikka ja aika auki. Mulle privaa tai sähköpostia, niin katsotaan, mitä saadaan aikaan.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #27 : 15.08.05 - klo:23:41 »
^käristelkää samalla edes makkarat siinä kiukaalla... HK:n sinistä niin vot :wink:

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Muissa seurakunnissa?
« Vastaus #28 : 15.08.05 - klo:23:46 »
Mutta tuota ei voi varmaan järkätä kerrostalossa... :shock: Kun sopiva saarnaaja otetaan imitoitavaksi niin ensinnäkin lauteet joutuvat hyppisen takia koville ja

KOSKA KUULIAT JA JUMALA OVAT KUUROJA, KAIKKI PITÄÄ HUUTAA!!!!!! (harmi, ettei fontista saa suurempaa...)

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Voisin tulla saunomaan
« Vastaus #29 : 16.08.05 - klo:09:54 »
Voin tulla jos ei huudeta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi