Kirjoittaja Aihe: Surutopic  (Luettu 8939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Surutopic
« : 22.08.10 - klo:11:55 »
Saas  nähdä saako tämä muita kirjoittamaan; pelkään että eipä, mutta tämä yhden saa. Tavallisesti suomalaiset pitävät surut sisälllään, suuret ja pienet. En osannut urputtaa, tämä vain on surua, ei urputusta. On oma taakkansa olla sairas, mutta kun se hellittää, on aina ollut itsestään selvää, että työhön palataan. Henki ei mennyt, nyt se on ohi, vuosilomatkin on vietetty. Silloin soittaa osastonhoitaja: Me ei haluta sinua tänne kun sinä olet sairas. Me pelätään. KYsynm mitä, no me nyt vain pelätään, me ei huolita, me haluttais olla ihan ilman lääkäriä. Me osataan kaikki ja vain lääkkeet ja lausunnot tarttee jonkun tehdä.

Voi kun se on niin: Ei voi lääkitä ventovierasta ihmisiä - ei voi vain paiskoa "kokeillaan tätä", ja sen potilaan oikeutena on myös tuntea lääkärinsä, tietää kelle puhua jos lääkkeestä tulee ihan karmea olo, täytyy tietää, että se kanssa kuuntelee. Ei pysty kirjoittamaan lausuntoa ventovieraasta, se ei mene läpi. Olen aina, aina yrittänyt selittää tätä.

En ymmärrä kuinka se on niin vaikeaa.

Vain jos itse sairastaa, tietää miten mahdotonta on kun aina on eri tyyppi vastassa. Kun ei tiedä kehen ottaa yhteyttä, jos vaikka jostakin rohdosta tulee karmea olo.

Juuri tässä sairaus on ollut viisain opettaja. Jokin kumma kohtalotoveruus poistaa kuilun minun ja potilaan väliltä. Ja minulle on ollut selvää: Tiimityössä on juuri ne vahvuudet joista pidän eli jokaisesta paras irti. Toytta, minulla on kaksi terapiakoulutusta, mutta niitä en käytä täällä, koska hoitajillakin on, ja he haluavat käyttää omiaan.  

Tämän viikonlopun olen yrittänyt tehdä omia töitä mutta ei siitä tule mitään. Tuo on toivoton lähtökohta yhteistyölle: Me ei haluta sinua tänne. No mitä he pelkäävät: No jos tulee oireita. Jos käy  ettet sinä jaksa. Kun tämä ei ole jaksamisasia. Ei etenevä aivosairaus. KUn kohtausjakso on ohi ei kukaan edes uskoisi ettei tuo ole tavis. Se on selitetty sata kertaa. Kukaan ei tiedä miksi oireita joskus on joskus ei. Mitä tapahtuu jos oireita tulee? Kerron sen itse potilaille, sillä onhan heillä järki päässä, minä suutun kaikille joka sanovat että minun potilaillani ei ole... masentuneet, psykoottisetkin ihmiset ymmärtävät! Olen nähnyt sen itse!  Päinvastoin se menee... eräskin vähän iäkkäämpi mies mietti hetken ja sanoi: "Mutta sittenhän tohtori ymmärtää". -oli vielä ikäluokkaa jolle lääkäri oli tohtori.

Ja jos huono aika alkaa, on vastuuntuntoista jäädä pois - se on selvää, ja niin teen.

Tämä on koettu ehkä' liian usein. Tulen työhön, edellisaamuna on ollut kohtaus, kukaan ei edes nähnyt paitsi yksi hoitajajoka tulee paikalle varttia vaille kahdeksan,  kun menin sinne aina tuntia etuajassa, ennätin katsoa labrat, sanon hei, hän ei tervehdi, vaan huutaa: Katokkin ettei toistu, toista keraa ei ole oikeutta täällä tommosia saada, onko selvä!
  "Tollasia ihmisiä ei saisi olla olemassakaan".
 Ei sitä voi urputtaa, itkeä vain. MInä pidin niistä ihmisistä. Vielä kesällä tavattiin eläkkeelle jääneen oh:n mökillä ja nykyinen sanoi että olis tosi kiva taas tehdä yhteistyötäkin. Kun joku edes kertoisi mitä on tapahtunut. Totta; siitä sai vähän rahaa ja ostin niillä lääkkeet, tietty niillä ei ole niin väliä jos en mene työhön.

 Kun tuo toistuu ja toistuu on lopulta ihan lamautunut. MInulle sai soittaa aina, työaikojen ulkopuolella, ja tiedän sen että potilaat piti minusta - ne nimittäin sanoi sen, minulle itselleni ja tiimille joista psykologi kertoi sen minulle. No, minä pidin heistä. Kovasti.

Tämä on Leenan syvän surun topic, ja jotakin jonka kanssa myös olen ymmälläni.En nimittäin ikinä saa kiinni siitä mitä he "pelkäävät" kun aina tehdään selväksi mitä-sitten-jos-on - kohtaus: Osastosihteeri tilaa taksin ja Leebna lähtee - ihan kuin jos Leenalla tai eenan lapsella olisi vatsatauti ja päiväködista soitettaisiin... moni joutuu tekemään niin!  Mietin että mitä tätä nyt kertomaan, mutta nyt on niin, tämä saa nyt mennä vaikka Linnunradalle, saa mennä foorumille, saa jäädä ikuisuusarkostoon: Kukaan ei tiedä, kuinka suuri tuo murhe on. Lisäksi sinne ei ole kukaan haluamassa, vaikka lääkäritilanne on kovasti korjautunut täällä. Virkoja tietty on vähän sen perua kun sanottiin että nehän tekee pelkkää pahaa... Kyllä jotkut tekeekin. Muttei kaikki. Olenhän minä itsekin potilas.
« Viimeksi muokattu: 22.08.10 - klo:12:09 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Surutopic
« Vastaus #1 : 22.08.10 - klo:13:17 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Surutopic
« Vastaus #2 : 22.08.10 - klo:14:48 »
 Kirjoituksessa pisti silmään kohta "Vain jos itse sairastaa, tietää miten mahdotonta on kun aina on eri tyyppi vastassa. Kun ei tiedä kehen ottaa yhteyttä, jos vaikka jostakin rohdosta tulee karmea olo."
Kauheasti en ole itse sairastanut, mutta seurannut useampaa kroonikkopotilasta ja tiedän tasan, miten kauheaa on se, että lääkäri vaihtuu jatkuvasti. Ihmisellä voi olla aivan hirveä määrä lääkkeitä ja sitten kun uusi lääkäri astuu remmiin, hän alkaa runkata lääkitystä sillä seurauksella, että potilas on siinä pisteessä, että toivoo vain, että kuolema korjaisi pois. Tätä voi sattua saman potilaan kohdalla hyvin monta kertaa. Ihan maallikkona tekisi mieli sanoa näille lääkäreille, että lukekaa sieltä papereista, mitä (eläin)kokeita tälle potilaalle on jo tehty älkääkä kiusatko häntä ihan turhaan.

Lieneekö siinä työtovereiden pelossa kysymys siitä, että jos sairastut esimerkiksi kesken työpäivän, niin mitä siitä seuraa ja kuka joutuu vastuuseen. Nykyäänhän ihmiset ovat melkoisen tietoisia näistä vastuukysymyksistä ja kukaan ei halua joutua syytettyjen penkille.

Nämä ovat ihan maallikon mietteitä, joten näitä täytyy arvostella sen mukaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Surutopic
« Vastaus #3 : 22.08.10 - klo:15:08 »
Niitä merkintöjä siellä koneella on yleensä satoja sivuja. Toivottu tai etsitty ei löydy. Lisäksi on tunnettava ihminen, sillä lääkevaste riippuu myös siitä, kuinka ihminen luottaa. Tästä on melko lailla dokumentteja. Tosin itse olen ihmetellyt miten on voitu iskeä tietyn ryhmän lääkettä - uusi lääkäri, uusi saman ryhmän valmiste kun vointi ei ole hyvä - purettiin pois, kas ihmettä, parani. Kyse on suuresti myös siitä, ennättääkö niistä papereista lukea edes murto-osaa; voin kertoa, ei ehdi. Ajatelkaa mitä vie kolmensadan sivun lukeminen - se on romaani, ei mikään potilaskertomus josta vain voisi napata näpsäkästi tarvittavan. Täytyy olla takana pitkästi työuraa, sen perustana se rohkeus karsia lääkitystä.  Toisaalta myös rohkeus aloittaa uudestaan jokin "tehottomana hyljätty" milloin lääkevaste saadaan 2 viikon käytön jälkeen, ja sitä on käytetty 2 vuorokautta.
........................................................

Vastuukysymykset ovat harvinaisen selvät. Minusta vastaa minun hoitava lääkärini, joka on luonnollisesti neurologian erikoislääkäri. Ei missään nimessä psykiatrinen sairaanhoitaja. Samahan koskee jokaista kesken työpäivän sairastunutta. Kroonokoilla on yleensä jopa SOS-passi, tai/ja lompakossa kortti jossa selvitetään toimintaohjeet. Minun rekrytoinnistani on vastuussa ylilääkäri. Vaikka taittaisin niskani - mitä ei todellakaan tapahdu - se ei olisi kenenkjään vastuulla, mutta en  minä mene, en jaksa, ei tuosta lähtökohdasta voi yhteistyötä aloittaa.
................................................................

Jos poistetaan aktiivityöstä kaikki keski-ikäiset joilla on sairaus, diabetes, sepelvaltimotauti, verenpainetauti, epilepsia, reuma (usein kärttyisiä kipujen tähden)  migreeni, ei töihin jää ketään.  
................................................................
Ehkä suurin ihmetyksen aihe on tämä: Se hoitaja, joka viimeksi huusi että tuollainen ei sitten täällä toistu, oli työskennellyt samassa yksikössä seitsemän- ei kun kahdeksan vuotta. Silloin kun sekä opiskelin että tein töitä, poistettiin lääkkeen korvattavuus, ja purin sen pois. Silloin minulla oli siellä tosi usein kohtauksia, mutta se ei häirinnyt ketään. Mikä muutti tilanteen? Itse todella jään pois, milloin tilanne huononee, koska mielestäni sairaudesta ei saa kärsiä kukaan toinen. Basilaarioireisiin ei liity ärtymystä, mutta skarppina olen - olin vähällä jättää Herättäjäjuhlat väliin "jotta toisille ei tule varmasti sitten mitään harmia" Outo tauti. Vuosia oireeton - sitten ei. Siis - spitaalinen?
« Viimeksi muokattu: 22.08.10 - klo:15:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Surutopic
« Vastaus #4 : 22.08.10 - klo:15:38 »
Spitaalinen täällä vielä: Joskus ihmetyttää.  Ja on erittäin epäselvää jo itselleni.  Enhän minä tahdo kauhua levittää.  Kuitenkin on näöin: Myös migreenipotilaat ovat aika usein kohtauksen tähden työstä poissa. Se on valitettavaa, mutta auttamatonta. Pienten lasten vanhemmat ovat useinkin hoittamassa sairastuneita lapsia, siihen on oikeus.

Työsyrjintä sairauden tähden on nähty niin vakavaksi asiaksi, että se on määritelty rikokseksi - sama juttu siis, kuin jos sanotaan että me emme ota sinua koska olet mustaihoinen. Asiaa on pidetty varsin vakavana.

Joskus mietin ajatellessani koulutustani, sukupuolta johon myöls vedotaan joskus, sitä että olen sairas syntymästä, vasta kun tällä oli nimi muutuin kauhun aiheeksi - miksi joskus sama joukko pelkää, joskus ei - miksi ilmoitetaan toisinaan ennen kuin on yhtään kohtausta töissä, kuten nyt, että me halutaan olla ihan kokonaan ilman - oikeastaan siis halutaan mitä? Miten kivasta tavis-Leenasta tuli pahis sillä kellonlyömällä kun pääsykoetulokset julkaistiin - kun en niitä itse vielä tiennytkään? Toisaalta, kuuluuko tuo minulle. Kuuluuko tuo nykyinenkään. Kukin vastaa kohdastaan. Minulla on tarpeeksi vastattavaa... yritetään päästä yli...
......................................


Kiittäisin -Ei vain ole luotu
sanaa riittävää - ei sitä varten.
Näet minut - tunnet sydämeni


Kiitän sillä,
mitä annoit sanoiksen
niillä, jotka tunnen.
Loit ne omikseni.

Eteenpäin ei näe.
Kyyneleet
saavat hämärtääkin katseen toisinaan.

Ei se mitään, Isä.
Matkaa jatketaan.


« Viimeksi muokattu: 22.08.10 - klo:15:41 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Surutopic
« Vastaus #5 : 22.08.10 - klo:15:50 »
Kun taivas repeää:

http://fi.wikisource.org/wiki/Se_on_t%C3%A4ytetty!
Kiitos Riitta. Samoin yksityispuolella muistaneille. Ei minulla ollut tarkoitus kertoa koko juttua, johan tämä on pari päivää vanha - tuli vain kai sitten se fiilis että totta, tämä solmu aukeaa sitten kun kuolen, ei ennen. Sitä ennen kai minä ja kohtalotoverit ollaan jonkinlainen koettelemus - tau koetus. Kurssillani oli kaveri joka istui pyörätuolissa...

joillekin juttu on "hyvä kun lääkäri saa turpiinsa" - eli olen lakannut olemasta Leena.
Se minua eniten on surettanut alusta asti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Surutopic
« Vastaus #6 : 22.08.10 - klo:15:56 »
Tämä nyt ei kuulu varsinaisesti aiheeseen, mutta todellakin, jos siellä papereissa lukee tietoja satoja sivuja, niin lääkäri ei ehdi siis lukea niitä. Siksipä ihmetyttääkin lääkärit, jotka lukematta niitä sivuja tai kysymättä potilaalta tai potilaan omaiselta katsovat vain, että onpas potilaalla vahvat lääkkeet, kokeillaanpa jos pärjäisi vähän miedommilla. Potilaalta tai omaiselta kysäisemällä voisi selvitä, että hirmu työn takana on ollut löytää sopiva lääkitys ja nyt on olo siedettävä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Surutopic
« Vastaus #7 : 22.08.10 - klo:16:42 »
Tämä nyt ei kuulu varsinaisesti aiheeseen, mutta todellakin, jos siellä papereissa lukee tietoja satoja sivuja, niin lääkäri ei ehdi siis lukea niitä. Siksipä ihmetyttääkin lääkärit, jotka lukematta niitä sivuja tai kysymättä potilaalta tai potilaan omaiselta katsovat vain, että onpas potilaalla vahvat lääkkeet, kokeillaanpa jos pärjäisi vähän miedommilla. Potilaalta tai omaiselta kysäisemällä voisi selvitä, että hirmu työn takana on ollut löytää sopiva lääkitys ja nyt on olo siedettävä.
Ei kai tuo nyt hengenvaarallista ole jos vähän syrjähtää... mutta niille ammattikriitikoille olen usein tyynesti todennut, että vahinko etteivät ole itse lääkäreitä, siten olisi maahan saatu yksi hyvä.  Siviilissä - en vastaanotolla, tuo ei kuulu sinne.  
Kahta lääkäriä lukuunottamatta minulta on kysytty hyvin tarkkaan koko lääkehistoria, kummallakin on , sanotaanko, suuren persoonan leima. Itse kysyn sen aina. Ongelma on, ja olen huomannut että hurja tämähän alkaa koskea itseä... ei muista kaikkia.  Tavallisin vastaus on ollut: Pieniä valkeita pillereitä.

Tavallaan olen onnellinen, eli kääntöpuoli näkyy jo. Saan ehkä olla pelotta ihan vain Leena.

Olen iloinnut täällä yhdestä asiasta yli kaiken: Itsehän en kertonut ammattia, sen hoksasi muistaakseni Pyryharakka kun paasasin viinan kiroista. Sen jälkeen EI alkanut vuodatus kootut muistelmat kauhulääkärihirviöistä. Ne aina. Ne ei koskaan. Eli leveällä telalla vedellään: Kaikki sitä ja kaikki tätä..
Useimmilla sitten lienee aika reralistinen tilanne, kokemuksia sekä hyvistä että huonoista. Tuo on ollut toinen asia jonka alle on joskus kokenut nääntyneensä, ja joka osaltaan ajoikin ne kollegat aika epätoivoisiin ratkaisuihin:  Useimmiten kyseessä ovat tavalliset, parastaan yritttävät ihmiset, joilla on takanaan pitkä ja uuvuttava koulutus ja toimenkuvanaan hyvin vaativa tehtävä. .

Mikään ei ole helpompaa kuin tuo, Pirska.  Kysyn nyt hyvin vakavalla mielellä. Olet usein, ja se on oikein, valpas haukahtaja syntiä vastaan. Muistanko oikein: Siihen kuuluu myös se ettei viljellä väärää todistusta kenestäkään. Sanot että omat kokemuksesi ovat vähäiset. On kurjaa jos olet kokenut vain ikäviä asioita. Näissä tapauksissa suosittelen käännyttäväksi asianomaisen yklsikön  johtavan/yliääkärin puoleen.

Eräs raskaimmista pettymyksistä on sekin että lääkekaappi on kerta kaikkiaan kollattu, kaikki on kokeiltu ja henkilö kieltäytyy muusta avusta. Se on iskujen isku, että täällä kuollaan.

Kun on tässä hieman peruutettu, on yllättävän moni muistanut ainakin yhden hyvän lääkärin. Itse toivon että joku muistaisi yhden Leenan, mieluiten Jeesus Kristus lähdön hetkellä,  joka pelastui toisen armosta, mutta josta joskus pääsi kuin ruosteisesta rännistä jokin hyvän pisara lävitse. Se oli pyyntöni työhön lähtiessäni ja tiedän, että suurin osa pyytää samaa, siinä määrin lujille homma ottaa.  Lääkäriä hoidettaessa menee kaikki aina pieleen - mutta silti, parastaan ovat yrittäneet.

Yhtä hyvin voidaan perustaa kaikki opet on pahoja laulukuoro.
« Viimeksi muokattu: 22.08.10 - klo:16:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Surutopic
« Vastaus #8 : 22.08.10 - klo:18:37 »
Mie olen monesti miettinyt, mistä se johtuu, että minulle on sattunut aina hyvät lääkärit kohdalle. Minut on aina otettu vakavasti ja ongelmaani on tutkittu ja hoidettu. Tosin olen hyvin harvoin tarvinnut lääkäriä.
Sitten ihmettelen, kun toiset mollaa terveyskeskuslääkäreitä ja sitä, ettei lääkäriin pääse tai se ei kunnolla tutki.  Sitten on vielä sekin, että joku lääkärin virhearvio muistetaan iankaiken. Siitä kerrotaan kaikille tutuille aina kolmanteen ja neljänteen polveen asti. Harvoin niistä lääkärin onnistumisista kerrotaan yhtä runsaasti.
Pyryharakka

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Surutopic
« Vastaus #9 : 22.08.10 - klo:20:19 »
Leena, halaus sinulle.

Mullakin on krooninen sairaus, ja aika paljon kokemusta lääkäreistä. Useimmat kokemuksista on ihan hyviä. Huonoimmat kokemukset on tulleet silloin, kun lääkärillä ei ole ollut hajuakaan siitä mikä minua vaivaa, mutta hän ei ole vaivautunut myöntämään sitä ja laittamaan lähetettä eteenpäin. Sairauteni on siksi harvinainen, että keskiverto tk-lääkäri törmää tähän ehkä kerran elämässään. Silloin on sitäkin tärkeämpää kuunnella potilasta, joka kumminkin on sairautensa kanssa jo vuosia elänyt.

Ikävää on ollut myös se, että lääkärit ovat koko ajan vaihtuneet. Hoitoani on pompoteltu yths-ihosairaala-sisätaudit-ihosairaala-hemapoli-yths-hemapoli-työterveys-terveyskeskus-aluesairaala... Aluksi siksi, kun ei tiedetty mikä on vialla, myöhemmin siksi että sairauteni on vakavan sairauden lievä muoto. Sairausnimikkeen puolesta hemapolille kuuluva, mutta vaikeusasteen puolesta hoito voisi olla terveyskeskuksessakin. (Paitsi että lääkitys vaatii erikoislääkärin kirjoittaman reseptin.) Tällä hetkellä olen onnellinen, kun vuoden ajan olen saanut käydä samalla lääkärillä!

Kun mä luin tän topicin otsikon, ajattelin että tässä puhutaan kuolemasta. Milloinkohan mä opin sen, että sairauttakin saa surra? Onko mulla oikeasti täysi oikeus olla surullinen siitä, että en koskaan ole terve? Saanko surra sitä, että koko loppuikäni joudun käyttämään erilaisia lääkkeitä, jotka ehkä estävät perheenlisäyksen? Saanko surra sitä että tietynlainen huolettomuus puuttuu: aina kun tulee mustelma, alan miettiä onkohan veriarvot persiillään?

No joo, tästä nyt tuskin oli Leenalle paljon iloa tai tukea, mutta avauduinpahan minäkin. Kiitos, Leena.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Surutopic
« Vastaus #10 : 22.08.10 - klo:21:29 »
Nuo harvinaiset sairaudet ovat ongelma. Minulla on tauti, joka 50:llä muulla suomalaisella. Siis suurin osa lääkäreistä ei koskaan tapaa sellaista. Onneksi lääkärini on naapurini ja oli hänelle kunnia-asia selvittää se. Hän joutui harjoittamaan runsaasti lääketieteen opintoja, mutta taudilla on hyvä markkeri, jos osaa sitä hyödyntää. Lääkärini määritti taudin ja lähetti spesialistille. Tautiin löytyy täsmälääke ja hoito on kunnossa sen taudin osalta. Olen todella tyytyväinen lääkäriini, jolla vastaanotto on minulle aina auki. Vastapainoksi hoitelen heidän tietokoneet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Surutopic
« Vastaus #11 : 22.08.10 - klo:23:10 »
Mutta te kannatte minua, kuulkaa immeiset.  Tuo lääkärin paniikkiinmeno on tuttua jos mikä - ja vaikeintahan on kun tuntee ja tietää täsmäölleen me tuntemukset toisella puolella pöytää. Sarai, kyllä saa surra. Sitä olen kääntänyt ja vääntänyt ja kaikkikin, on varmasti lupa avata ovi suruun, katsoa mitä siellä on, järjestää hyllyjä. On lupa surra, itkeä, ja on jopa todettu että itku on jollain merkillisellä tavalla terveellistä ihmiselle, ihminen on kuin rakennettu myös itkemään. Se oli niin tyrmäävä tieto että minult katosi kaikki paitsi tuo kupa --- kummallista kun on niin monet kerrat istunut ja sanonut että, se on nyt sallittua, ja ollut niin selvää että rietysti tottakai ihminen itkee... nenäliinapaketti kuuluu perusvarusteisiin.

Saa itkeä muutakin, työn menetystä, yksin jäämistä, sitä että lapsi aikuistuu ja muuttaa kotoa, läheisen sairastumista. Jeesus itki myös: Kuullessaan Lasaruksen kuolemasta, ajatellessaan Jerusalemin tulevaa kohraloa, ainakin silloin. Moni itkee jonkin valtiomiehen ent pressan surusaattoa katsellessaan, muistan kun joku sanoi itkevänsä oikeastaan kai omaa elämäänsä joka ajoittui tuohon Kekkosen aikaan suuresti... vähemmän hän urkkia itse asiassa... oli mies.

Luulen, että se on myös tie eteenpäin, itkettyjen surujen ei tarvitse sisältää katkeruutta. Jeesus ylisti murheellisia autuaiksi, olen kyllä pitänyt heitä onnellisina, he saavat lohdutuksen.  Suru kai saa painautumaan vasten lujaa kalliota. "Sinä olet linnani ja turvapaikkani (Ps91) ja jokin ajatus jostakin (no taas ei löydy)  jostakin toisesta ...  joka puhuu siitä, mitä voi minulle lopultakaan bkukaan ihminen? Nämä lohdutuksen sanat pysyvät iankaikkisesta iankaiukkiseen
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Surutopic
« Vastaus #12 : 23.08.10 - klo:08:05 »
Suru on koettava tunne siinä missä ilo, riemu, rakkaus, pelko ja vihakin.
Suru on muuttunut monilla pitkän päälle vihaksi ja lopulta katkeruudeksi.

Itse lääkiten siihen eivät auta lääkkeet, pullo, kiukku eikä kävely. Sanoo mummi kokemuksen tutisevalla äänellä. Ainoa apu tulee ylhäältä. Rukoilu päivittäin ja sieltä saatu lohdullinen rauha vievät elämää eteenpäin. Tätä ei kai voi sanoa itselääkitykseksi, mutta oma osuus on tehtävä ainakin aluksi. Siitä se sitten alkaa hoitua.

...
Kiva Sarai kun taas ilmaannuit. Mites Leevi? Vieläkö se on kaverinasi? Meillä on jo ollut luovuttamisen aikaa, mutta vielä ei ole kyetty ratkaisua tekemään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Surutopic
« Vastaus #13 : 23.08.10 - klo:08:56 »
Apu suruun tulee ylhäältä, usein kai kuitenkin niin, että sieltä lähetetään asialle joku ihminen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Surutopic
« Vastaus #14 : 23.08.10 - klo:10:41 »
Apu suruun tulee ylhäältä, usein kai kuitenkin niin, että sieltä lähetetään asialle joku ihminen.
Useimmiten niin. Nyt auttoi pari lämmintä kädenojennusta täältä. Tämä voi kuulostaa kauhean hurskastelevalta, mutta ehkä vähän apua milloin on ollut jollekin katkera siten että on vähän syyn poikastakin, on edes yrittänyt rukoilla hänen puolestaan. Kyllä siitä on hartaus kaukana, se jos mikä on takkuavaa kuin mikä,  ja siksi rukoilen silloin ääneen (ja mietin happamana että Luukkaassa sentään puhutaan siitä että tämä tuli ja pyysi anteeksi...mutta kun tiedän miten epäterveellistä on  olla antamatta... ja silloin ehkä mieleen palautetaan yhtä ja toista anteeksisaatavaa, niin nolostuu ja kyllä tilanne muuttuu)  - ja jos on hyvin surullinen, etsii raamatunkohtia joissa kiitetään. 

On käsketty kiittää joka tilassa. Filippiläiskirje "kiitoksen kirje" on käsittääkseni kirjoitettu vankilassa.  Ainakin mieli hiljenee. 
Niitä kiitoskohtia on niin paljon, että vaikka ei ikinä muista missä ne on, niitä löytää vaivattomasti.  Yöllä kun en saanut unta tämän takia, törmäsin kahteen psalmiin jotka olivat aika lähekkäin. Koska taidan olla perusvireeltäni hilpeä kuitenkin, en ole jaksanut lukea niitä, ankeuden perikuvia. Nyt luin. Epätoivoisen rukous ja siinä lähellää muutama. Vakuutuin entisestään siitä, että surut saa ja oikeastaan täytyisikin kohdata, itkeä ja surra.  Olen kauhean väsynyt siihen, että saan niin usein kuulla ihan suoraa moitetta ja pahimmoillaan räyhäämistä  sellaisesta jolle en mitään voi, ja jonka potilaat ovat kokeneet näin: "Mutta sittenhän tohtori ymmärtää, ja minä niin että kuilua minun ja potilaan välillä ei ole.

Mutta myös niin: Kerran tulee se hetki jona uuvun kantamaan sekä sairautta, että tuota moittimista. Jos se olisi se jotakin jonka voisin korjata - olen nyt sanonut sen satatuhatta kertaa jos... sitten ihminen kai pudottaa taakkansa ja sanoo: Kun. Ei siihen tarvitse liittyä katkeruutta kummastakaan, on vaikeammin sairaita, emme me osaa suhtautua luontevasti vammaisiin... sokeat sanovat että heille huudetaan kuin he olisivat kuurojakin, ja puhutaan kuin pikkulapsille, pyörätuolissa istuvia kohdellaan kuin älyllisesti kehitysvammaisia. Toisaalta tiedän meneväni mielelläni työhön jos siis taas jos tarjotaan, mutta alan saapua sille tolpalle jolla lukee KUN - ehkä selitän etten tule ja kerron syyn. .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.