Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 5  (Luettu 31050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #90 : 12.11.10 - klo:22:28 »
Vilkaisin ainoaa pientä psalmikommentaaria joka minulla on, Bonhoefferin "Mietteitä psalmien äärellä". Se on lyhyt, mutta tiivistekstinen ja ajateltu,. se ryhmittelee psalmeja niiden pääsisällön tai johtavan motiivin mukaan. Ihmeen kattava se silti on, lähes jokaiseen siinä viitataan.  Hän ei tosin ollut kiinnostunut apokalyptisista visioista eikä tukipylväistä, vaikka, no, eli sellaista aikaa kuin eli...  Tästä koko psalmista siellä ei ole mitään. Sen sijaan luin koko psalmin lävitse, ja mietin jaetta 9 joka puhuu Jumalan vihan maljasta - omaan ei-teologin mieleeni tuli kyllä kuva Jeesuksesta Getsemanessa rukoilemassa, että "tämä malja" menisi häneltä ohitse, "ei kuitenkaan, niinkuin minä tahdon", ja koska jae puhuu Jumalan vihan maljasta joka jumalattomien on juotava, ajattelen miestä joka "kantoi meidän sairautemme" ja jonka "haavojen hinnalla me olemme parannetut".  

Eikö tämä ole ollut juutalaisten rukouskirja? Siinä Porkolan (uh, muistanmkohan väärin) kirjassa puhutaan psalmista, josta on talletettu vain se "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut" - Messiaspsalmista siis, ja siinä kirjassahan sanotaan että mahdollisesti tai todennäköisesti Jeesus on ristillä rukoillut koko psalmin sanoin.

Usein mietin kärsimystä --- äh no ei --- joskus, sanotaan. Aina ei takuulla tapahdu Jumalan tahto, mutta Jumalan sallimatta ei tapahdu mikään... ja jos saa juodakseen kärsimyksen maljan, se kannattaa sitten vain juoda, sillä se ei ole vihan malja, sen ojentaa rakastava käsi, myös sen...  jaa... mutta taidan tässä jaaritella omiani. Sinä kysyit vähän muuta... Leenaa väsyttää...  Kärsimyksen kohdatessa ei tarvitse ajatella että Jumala rankaisee nyt, ei ole tarvis, ja se huojentaa todella.
« Viimeksi muokattu: 12.11.10 - klo:22:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #91 : 13.11.10 - klo:03:49 »
...ja jos saa juodakseen kärsimyksen maljan, se kannattaa sitten vain juoda, sillä se ei ole vihan malja, sen ojentaa rakastava käsi, myös sen...  jaa... mutta taidan tässä jaaritella omiani. Sinä kysyit vähän muuta... Leenaa väsyttää...  Kärsimyksen kohdatessa ei tarvitse ajatella että Jumala rankaisee nyt, ei ole tarvis, ja se huojentaa todella.

Hyvä, Leena! Kiitos, Leena!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #92 : 13.11.10 - klo:12:23 »
Hyvä, Leena! Kiitos, Leena!
Satman - sinä olet ihana mies. Sinä ymmärsit minua ihan oikein.

Sehän minun olisi juotava - todella se vihan malja ellei se olisi tyhjä jo.  Olen viime päivät miettinyt miksi minua niin riivaa kysymys siitä olisinko ollut natsi vai natsin uhri, ja pelottavaa kyllä, luulen saaneeni vastauksen. Ei tarvita äärimmäisiä vaihtoehtoja löytääkseen itsensä juuri sellaisena kuin on. Mutta joka saa anteeksi paljon, hän rakastaa paljon.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33828
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #93 : 13.11.10 - klo:15:10 »
Satman - sinä olet ihana mies. Sinä ymmärsit minua ihan oikein.

Sehän minun olisi juotava - todella se vihan malja ellei se olisi tyhjä jo.  Olen viime päivät miettinyt miksi minua niin riivaa kysymys siitä olisinko ollut natsi vai natsin uhri, ja pelottavaa kyllä, luulen saaneeni vastauksen. Ei tarvita äärimmäisiä vaihtoehtoja löytääkseen itsensä juuri sellaisena kuin on. Mutta joka saa anteeksi paljon, hän rakastaa paljon.  

Sanon Leenan tekstiin Amen ja Amen. :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #94 : 13.11.10 - klo:17:15 »
Hienosti Leena oivalsit. Kiitos! 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #95 : 13.11.10 - klo:17:23 »
Valvomisen sunnuntai


Valvokaa!                           

Valvomisen sunnuntai on kirkkovuoden viimeistä edellinen sunnuntai. Tämän sunnuntain sanoma korostaa hengellistä valvomista ja Kristuksen paluun odotusta. Väsymisen ja välinpitämättömyyden vaara on suuri. Ihminen kotiutuu helposti tähän maailmaan ja unohtaa, ettei hän elä täällä pysyvästi. Kristityn tulisi olla joka hetki valmis lähtemään tästä elämästä. Valvominen ei kuitenkaan ole voimia kuluttavaa jännitystä vaan turvallista luottamusta siihen, että Jumala vie meissä aloittamansa hyvän työn päätökseen. Jumalan lupauksen mukaisesti kristityt odottavat »uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee» (2. Piet. 3: 13).

1. lukukappale                       
           
Aam. 4: 12-13

Valmistaudu kohtaamaan Jumalasi, Israel!
Katso, hän on muovannut vuoret ja luonut tuulen.
Hän ilmoittaa ihmisille tahtonsa.
Hän tekee aamunkoiton ja yön pimeyden,
hän kulkee maan kukkuloiden yli.
Hänen nimensä on Herra, Jumala, Sebaot.

2. lukukappale                         

2. Piet. 3: 8-14, 18

Älkää, rakkaat ystävät, unohtako tätä: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.
    Herran päivä tulee kuin varas. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan. Koska tämä kaikki näin hajoaa, millaisia onkaan pyhässä elämässä ja hurskaissa teoissa oltava niiden, jotka odottavat Jumalan päivää ja jouduttavat sen tuloa - tuon päivän, joka saa taivaat liekehtien hajoamaan ja taivaankappaleet sulamaan kuumuudesta. Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.
    Rakkaat ystävät! Kun te tätä kaikkea odotatte, pyrkikää siihen, että Herra aikanaan voisi havaita teidät puhtaiksi ja moitteettomiksi ja teillä olisi rauha. Kasvakaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänelle kunnia nyt ja iankaikkisuuden päivään asti. Aamen.

Evankeliumi                               

Matt. 25: 1-13

Jeesus puhui tämän vertauksen:
    »Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta. Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä. Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian. Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat. Mutta keskellä yötä kuului huuto: ’Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!’ Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon. Tyhmät sanoivat viisaille: ’Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.’ Mutta viisaat vastasivat: ’Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.’ Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin. Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: ’Herra, Herra, avaa meille!’ Mutta hän vastasi: ’Totisesti, minä en tunne teitä.’    Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä.»
                                                                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #96 : 14.11.10 - klo:15:11 »
Maanantai 15.11.2010

Sana tänään:

  »Älä sulje sinetillä tämän kirjan ennussanoja, sillä hetki on lähellä. Jumalaton eläköön yhä jumalattomasti, saastainen rypeköön saastassaan, vanhurskas harjoittakoon vanhurskautta ja pyhä edetköön pyhyyden tiellä. Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
Ilm 22:10-13

Maanantain tekstiksi oli tarjottu osaa sunnuntain tekstistä, joten valitsin tämän tekstin 2. vuosikerran kohdalta. 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #97 : 15.11.10 - klo:19:26 »
Tiistai 16.11.2010

Sana tänään

Mal. 3: 13-18

- Te puhutte uskaliaasti minua vastaan,
sanoo Herra.
»Miten me olemme puhuneet sinua vastaan?»
te kysytte.
Olette sanoneet näin:
»Turha on palvella Jumalaa.
Mitä hyötyä on siitä,
että noudatamme hänen käskyjään,
palvelemme Herraa Sebaotia
ja kuljemme murhe kasvoillamme?
Me näemme, kuinka röyhkeät ovat onnellisia,
kuinka he menestyvät
vaikka ovat tehneet pahaa.
He saavat elää,
vaikka ovat koetelleet Jumalan kärsivällisyyttä.»
    Mutta kun ne, jotka Herraa pelkäävät,
puhuvat kaikesta tästä,
Herra kuulee, mitä he sanovat.
Kaikki kirjoitetaan muistiin hänen edessään.
Se koituu iloksi niille,
jotka kunnioittavat häntä
ja pelkäävät hänen nimeään.
- Sinä päivänä, jonka minä määrään,
he jälleen ovat minun oma kansani,
sanoo Herra Sebaot.
- Ja minä olen hyvä heitä kohtaan,
niin kuin isä on hyvä pojalleen,
joka tottelee häntä.
Te näette jälleen eron
vanhurskaan ja jumalattoman välillä.
Te näette, kuka on palvellut Jumalaa
ja kuka ei ole häntä palvellut.

Otin tämän pitemmän tekstin toisesta vuosikerrasta, kun kirkkovuosikalenteri tarjosi taas osaa viime sunnuntain tekstistä.   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #98 : 16.11.10 - klo:19:04 »
Keskiviikko, 17.11.2010

Sana tänään:

Herran päivä tulee kuin varas. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan.

2 Piet. 3:10
                                                                 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #99 : 17.11.10 - klo:07:16 »
Siis amen!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #100 : 17.11.10 - klo:08:53 »
uskossa
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #101 : 17.11.10 - klo:18:25 »
Torstai, 18.11.2010

Sana tänään:

Minä odotan Herraa kuin vartijat aamua,
hartaammin kuin vartijat aamua.

Ps. 130:6
                                                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #102 : 17.11.10 - klo:20:25 »
Torstai, 18.11.2010

Sana tänään:

Minä odotan Herraa kuin vartijat aamua,
hartaammin kuin vartijat aamua.

Ps. 130:6
                                                                     
Taas Leenan rakkaimpia kohtia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #103 : 18.11.10 - klo:18:38 »
Perjantai, 19.11.2010

Sana tänään:

Me katoamme kuin uni aamun tullen,
kuin ruoho, joka hetken kukoistaa,
joka vielä aamulla viheriöi
mutta illaksi kuivuu ja kuihtuu pois.

Ps. 90:5-6
                                                             
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 5
« Vastaus #104 : 19.11.10 - klo:20:13 »
Lauantai, 20.11.2010

Sana tänään:

Rakkaat ystävät! Kun te tätä kaikkea odotatte, pyrkikää siihen, että Herra aikanaan voisi havaita teidät puhtaiksi ja moitteettomiksi ja teillä olisi rauha.

2 Piet. 3:14
                                                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.