Perustelen oman näkökantani ainoastaan Jumalan sanaan ja siihen luotan. Muut voivat olla minun puolestani mitä mieltä tahansa.
Taas yksi jolle totuus on valjennut ekslusiivisesti? Noh, ei nyt sentään, mutta aika kritiikittömästi tämä muutamaan hassuun raamatunkohtaan perustuva teologia on saatu luterilaiseen kirkkoon istuttaa. Monille riittää perusteluksi 1 Moos. 12:3. Jostain syystä UT:n johdonmukainen oppi kristillisestä seurakunnasta so. Jeesuksen seuraajista "Jumalan Israelina" hylätään ja vaaditaan, että meidän pitäisi edelleen suorittaa jotain uskonnolista velvollisuutta yhtä nykyajan kansallista tai rodullista ryhmää kohtaan. Tämä on ihan pimeetä. Vuosikaudet olen vaiennut, kun minulle on sanottu, että ei voi mitään kun Jumalan niin käskeen. Nyt olen alkanut ottaa selvää ja voilá, kyseessä onkin luterilaisuuteen ujutettu amerikkalainen fundamentalistinen oppikäsitys, josta klassisessa kristinuskossa ei ole hajuakaan (tähän on nyt pakko panna huomautus, että KORVAUSTEOLOGIA ON VÄÄRIN, koska muuten seuraavaksi joku syyttäisi antisemitismistä). Ei voi olla sellaista
kristillistä oppia, joka sivuuttaa Jeesuksen niinkuin tämä Israel-uskovaisuus useimmiten tekee.
Kovan kipuilun kanssa olen tätä käynyt läpi ja miettinyt onko minulla osaamista ja oikeutta ryhtyä väittelemään tästä asiasta, mutta Gazan sota ja hartaiden krisittyjen Israel-ystävien kyvyttömyys esimerkiksi myös Herättäjä-Yhdistyksessä tunnustaa että ihmisoikeusloukkaus on ihmisoikeusloukkaus vaikka voissa paistaisi, sai minut asialle. Kun tiukka paikka tulee niin kukkokin munii: vaikka olen aina vannonut itselleni etten sotkeudu teologisiin oppirakennelmiin niin olen nyt alkanut perehtyä tähän kysymykseen ja kyllä Israelin ystävät melkoista pikapullaa meille syöttävät.
Peruste: Luvattua maata ja valittua kansaa koskevia teologioita on varmaan tuhansia ml. islamilaiset, kristilliset ja juutalaiset käsitykset. On ihan turha kuvitella että tätä kysymystä parilla raamatunlauseella voisi ratkaista. Toiseksi, jos väitetään että Raamatussa on jokin pelastushistoriallinen kertomus, jossa UT on jatko-osa, niin miksi sitten juutalaisten ja nyky-Israelin kohdalla poikkeus tästä, kun UT:n kirjoittajat ovat kuten edellä sanoin yksimielisiä siitä mikä on Jumalan Israel uudessa liitossa? Kaikki Jeesuksen seuraajat siis; juutalaisilta ei ole otettu pois mitään, mutta he ovat liiton hyljänneet. Meillä ei ole velvoitteita muuta kuin seurata Jeesusta ja rukoilla
kaikkien maailman ihmisten puolesta.
Osuvasti tämän päivän (loppiaisen) 2. lukukappaleessa Ef 3:
Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen. Tämän evankeliumin palvelija minusta on tullut sen armolahjan perusteella, jonka Jumala on voimassaan minulle suonut.
Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle, on annettu se armo, että saan julistaa kansoille sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta ja ilmoittaa sen pyhän suunnitelman, jonka Jumala, kaiken luoja, on ikiajoista asti pitänyt salaisuutenaan.
Kumoaako mooseksenkirja tämän?
Ja älkää sanoko että meillä Suomessa ei ole kristillistä sionismia, tai että meillä ei ole "sellaista" kristillistä sionismia. Kyllä meillä on. Ja ne jotka joka tilassa puolustelevat Israelin valtion toimia ja eivät halua tehdä eroa poliittiseen kristilliseen sionismiin valitettavasti ovat "sellaisia". Enkä mitenkään voi kovin hyvällä katsoa heidän toimintaansa käytyäni mm. 4 kertaa Bethlemissä ja nähtyäni ja kuultuani millaista Israelin "maanpuolustus" nykyään on.
Linkkejä ja lukemista:
Reima Jokinen ei ehkä ole auktoriteetti tällä foorumilla, mutta silti hän avaa keskustelua klassisen teologian näkökulmasta:
http://www.concordia.fi/lehti/2006/42006/4.htmlStephen Sizerin "Alternative theology of Holy Land" ei ole oikeastaan vaihtoehtoista, vaan päivän tilanteeseen päivitettyä klassista kristillistä teologiaa:
http://www.churchsociety.org/churchman/documents/Cman_113_2_Sizer.pdf: Tämä on hyvä ja monipuolinen - liian paljon asiaa referoitavaksi!
Lukekaa Munkki Serafimin "Kultainen Jerusalem", Kirjapaja 2008.
Lukekaa Stephen Sizerin Zion's Christian Soldiers ja Christian Zionism - Road Map to Harmageddon