Kirjoittaja Aihe: Puhuuko Jumala Sinulle?  (Luettu 29334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Puhuuko Jumala Sinulle?
« : 03.06.09 - klo:19:22 »
Kuulen usein jonkun sanovan: 'Jumala puhui minulle'.

Onko Jumala puhunut Sinulle ja millä tavoin? Kuuletko Jumalan puhetta konkreettisesti, vai onko se ns. hiljaista tietoa? Koetko sen jonkinlaisena vuorovaikutuksena Jumalan kanssa? Osoittaako Jumala sinulle tahtonsa tai toiveensa jonkun Raamatun kohdan kautta jne.?

Pohditaan, esitetään omia mielipiteitä ja otetaan rohkeasti kantaa; toivoo vaivattu sielu.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #1 : 03.06.09 - klo:19:32 »
Varmasti en voi sanoa, mutta veikkaan, että Jumala puhuu minullekin eri asioiden kautta, muten
 - Raamattu
 - eri ihmiset / tapahtumat
 - tunnetilat.

Suhtaudun tosin kovin varovaisesti kaikkiin muihin minuun kohdistuviin Jumalan mahdollisiin puhekanaviin, paitsi Raamattuun.
En kuitenkaan sulje pois mitään kanavaa, koska Jumalalla on valta käyttää puhekanavanaan vaikkapa postiluukusta putoavan Helsingin Sanomien kolahdusääntä.

Raamattuhan Jobin kirjassa sanoo, että Jumala puhuu tavalla jos toisellakin, mutta sitä ei huomata.

Sydämen uskon ohella tämä on myös minulle jossakin määrin mystinen asia, johon en ole kunnolla päässyt sisään.
En kuitenkaan suutu, jos jollekulle Jumalan puhe on arkipäivää.
« Viimeksi muokattu: 03.06.09 - klo:19:34 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #2 : 03.06.09 - klo:20:08 »
Raamatussahan kehotetaan paljon tarkkailemaan luomistöitä eli luomakuntaa ja näkemään siinä Jumalan puhetta/ilmoitusta. Luonnossa kun liikkuu niin kuunneltavaa riittää jos vain haluaa kuulla!
Mielestäni joskus on sanottu viisaasti että Jumala puhuu kansojen vaiheissa ja elämänkohtaloissa (mitä se puhe tarkoittaa, sitä emme ilmiselvästikään osaa aina tulkita oikein), -mutta ennen kaikkea sanassaan!
Kaikenlaiseen muuhun Jumalan kanssa "keskustelemiseen" suhtaudun lähinnä torjuvasti tai ainakin erittäin varautuneesti.
« Viimeksi muokattu: 03.06.09 - klo:20:10 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #3 : 03.06.09 - klo:20:21 »
Joskus tutkin kovin intensiivisesti Raamatun opetusta Rukouksesta, tai paremminkin Jumalan ja ihmisen välistä kommunikointia.
Tein tietyn kaavan, jonka avulla analysoin Raamatun opetusta kyseisestä asiasta.
Jos kiinnostaa, niin täältä keskeneräinen tutkimukseni löytyy:
http://www.saunalahti.fi/kyostik/Rukous/Rukous.html

Tarvittaisiin vielä muutama tuhat ahkeraa työtuntia tutkimuksen läpi viemiseen yleisellä tasolla.

Jonkin tietokoneohjelmankin tein, jokaka antaa erilaisia tilastotietoja analysoimistani Raamatunteksteistä.
Jos käytät tätä ohjelmaa, kelaa saamasi tulosteen loppuun, jossa varsinainen tilastodata on.
Alussa on kaikenlaista omiin tarkoituksiini tarkoitettua tulostetta,

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #4 : 03.06.09 - klo:22:13 »
Ihan konkreettisesti en ole koskaan kuullut Jumalan puhetta. Luulen, että sellaista voi ehkä joku joskus kuulla, jos on aivan kauhean erikoinen ja järkyttävä tilanne.

Kaikkein parhaiten "kuulen" Jumalan puhetta silloin, kun luen Lutherin Isoa Katekismusta tai Raamattua. Myös jotkut hengelliset kirjat ja tietysti Siionin virret tekevät saman vaikutuksen.

Muinoin nuoruudessani olin melkoisen ärtynyt anopin suhteen. Isäni totesi minulle, että se on sitä ristin kantamista. Minusta sekin oli tavallaan Jumalan puhetta.

Huomasinpa tässä vain, että tulee liian harvoin "avattua korvat" Jumalan puheelle. Siinä olisi tällä tytöllä parannuksen tekemisen paikka.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #5 : 04.06.09 - klo:07:48 »
Luonnossa kun liikkuu niin kuunneltavaa riittää jos vain haluaa kuulla!

Onks stadissa mahiksii?

Mt

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #6 : 04.06.09 - klo:08:37 »
Puhuu. Monella tavalla. Vaikutus tuntuu voimakkaasti koko kehossa.
Herra armahda.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #7 : 04.06.09 - klo:08:49 »
Hei!

Kuinka Jumala voi puhua stadissa? Minun mietteitä, kokemuksia ja mielialoja:

- Isä meidän, joka olet kaupungissa...

- Lähiökahvilassa tai kaupungin keskustan kuppilassa kokoontuu vuorokauden välein miesten porukka päivittämään tämän maailman menon (ehkä myös tulevan). Onko siinä turvallisessa ringissä myös Jumala?
- Ravattiherra syö lounaan veitsellä ja kahvelilla valkoisen liinan ääressä. Myöhemmin takapihalla kadun asuja löytää roskiksesta lähes iskemättömän hampurilaisen tai muuta hyvää syötävää. Molemmat kiittävät Isää, tai ainakin toinen, vai eikö kumpikaan...
- Äiti ja isä, usein äiti, kertovat lapsille Jumalasta ja körttiäidit ja -isät Jumalalle lapsista. Niin kai tehdään kaupungissakin, nykyäänkin.
- Paljasjalkainen tai maalta muuttanut lähestyy maalia kaupungin sairaalassa. Ei oo jäljellä enään juuri mitään, mennyt on terveys, voimien vuodet, monet ystävät - jäljellä odottaminen - ja vierellä Vapahtaja...
- Pikku seurat seurakuntasalissa.

... puhu, sano ja kerro Sinä meille!

pyytää Mauno

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #8 : 04.06.09 - klo:08:57 »
Puhuu. Monella tavalla. Vaikutus tuntuu voimakkaasti koko kehossa.

Jumala puhuu tekojen kautta. Minun osaltani vaikutus tuntuu mielessä.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #9 : 04.06.09 - klo:09:47 »
Ei puhu. Taivas pysyy harmaana ja teräksenkovana.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #10 : 04.06.09 - klo:10:55 »
Onks stadissa mahiksii? Mt 
Stadilainen ihmettelee onko stadissa, mahiksii?
Siellä Hän syntisten seurassa viihtyy.
Niin myös Lahdessa, Seinäjoelle, ... Roomassa...New Yorkissa … Moskovassa … landella, kaikkialla, onneksi.




Minä pidän kysymystä: Puhuuko Jumala Sinulle?

Vähän arveluttavana kysymyksenä kun ihminen kysyy sitä minulta. Jotenkin minusta paistaa kysymyksestä läpi foorumilla käyty keskustelun aihe:  Kuollut vai elävä usko.
Joten jätän vastaukseni ilmaan leijumaa.



Mutta jos Hän kysyy minulta: Kuuletko sinä ihminen mitä Minä sinulle puhun?

On tähän kysymykseen paljon helpompi vastata.

Vuorostaan jos minä taas kysyn: Kuuletko Herrani minun puhettani?

Hänen vastaukseen on minun tyydyttävä, tuli vastaus tänään, huomenna tai silloin kun Hän haluaa vastata minulle. Voi olla myös mahdollista ettei tule mitään vastausta. Samoin on myös minun tyydyttävä vastaukseen mikä ei minua miellytä. Joten turhaan minun on purnata, oli niin tai näin.
« Viimeksi muokattu: 04.06.09 - klo:11:01 kirjoittanut santtu-62 »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #11 : 04.06.09 - klo:10:56 »
Ehkä Jumala kuiskaakin jotain korvaamme takanamme havisevasta haavasta, kun tuijotamme turhaan tyhjälle taivaalle.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #12 : 04.06.09 - klo:10:59 »
Ehkä Jumala kuiskaakin jotain korvaamme takanamme havisevasta haavasta, kun tuijotamme turhaan tyhjälle taivaalle.
Ehkä, en tiedä , sillä vajavainen olen.
Mutta eikö havisevaan haavaan ole parantaja,näin minä henkilökohtaisesti uskon mystiikoista ja muista valinoista huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 04.06.09 - klo:11:07 kirjoittanut santtu-62 »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #13 : 04.06.09 - klo:12:28 »
Ehkä Jumala kuiskaakin jotain korvaamme takanamme havisevasta haavasta, kun tuijotamme turhaan tyhjälle taivaalle.

Puhuuko Jumala minulle? Kysymyksessä ikäänkuin personifioidaan ihmiseksi, joka kuiskuttelee ihmisen korvaan
rakkauden sanomaa. Kun kysymyksessä on kaiken absoluutti, kaikkivaltias, ei kysymyksessä ole persoona vaan kaikkialla läsnä oleva. Jumala puhuu meille havisevassa haavassa, myrskyävässä meressä, palavassa pensaassa, sinisessä taivaassa, valkoisessa lumessa, äärettömässä avaruudessa.
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Puhuuko Jumala Sinulle?
« Vastaus #14 : 04.06.09 - klo:13:12 »
Omaa tietoani ja muiden ihmisten viisautta uskoessa joudun ehdottomasti, minä aivan harhaan.
Kun edes oppisin ensiksi vaikka...
On muuten helpotus olla vajavainen, antaa myrskytuulen puhaltaa ja katsoo mitä se tuo tullessaan. Sitä en tiedä kyllä milloin myrsky laantuu, mutta Hän sen varmasti tietää.

Eipä vaan Hän sitä minulle kerro, muttei taida kertoa myöskään sinulle.
Tässäkin asiassa voin olla väärässä, jälleen kerran.