Kirjoittaja Aihe: Kuollut ja elävä usko  (Luettu 23650 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #30 : 24.05.09 - klo:16:40 »
Kun tässä ketjussa tuntuu hiljenevän, juttelen vielä hiukan Raamattu-asiastani.
En tietenkään ole hylännyt Raamattua, mutta sen käyttöön on tullut paljon muutoksia.

Nämä muutamat lauseet otin esimerkeiksi siitä miten mielestäni ruokin uskoani elähdyttävästi. Vastaavia paikkoja nousee tarpeen tullen kymmenittäin. Harvemmin lähden niitä Kirjasta etsimään. Siinä vaiheessa on jo kädet ristissä.

Mutta se miten minuakin opetettiin Raamattu-tunneilla istumaan kirja sylissä ahkerasti alleviivauksia ja muistiinpanoja tehden loppui jo yli kymmenen vuotta sitten.

Raamattupiireissä luettiin jotakin tiettyä paikkaa, ja sitten alkoi keskustelun ja väittelyn runsaus "talonpoikaisjärjellä". Se alkoi tuntua hankalalta. Lopetin piireissä käymisen, mutta jatkoin Raamatunlukua. Pakonomaisesti, luku-pari, mielummin 10-20 päivässä
kuten hyvän kristityn tulee. En ollutkaan hyvä kristitty.
Raamatunlauseiden heittely puhelinkeskusteluissa, tapaamisissa jopa työpaikalla
oli hurskastelua. Sen lopetin

Radio Dein Raamattuluennoilta sain aikanaan Norvannolta paljonkin. Hän on mielestäni vilpitön ja raitis, mutta onko hän profeetta tai huipputeologi?

Olen kuullut huipputeologilta sanat:Jumala on salattu. Se on totta.

Jumalanpalveluksissa puhuttu ja luettu Sana on helpoimmin sulavaa ja olen siihen itsekin osallistunut.

Raamattu on ihmeellinen kirja ja se puhuu eri ihmisille eri aikoina eri tavoin ja siitä on paha mennä sanomaan toiselle , että tämä tässä tarkoittaa TÄTÄ.

Onko uskoni elävä vai kuollut, Jumala yksin tietää!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #31 : 24.05.09 - klo:19:23 »
Joskus kuulee, miten itselleni vieraaksi jäänyt Raamatun jae saattaa merkitä jollekin toiselle jotain erityistä. On usein selvää, että tuon toisen oma omituinen elämä heijastuu Raamatun sanoista tavalla, joka on vain hänen kohdallaan mahdollista. Minua taas saattaa koskettaa kohta, joka ei liikuta juurikaan ketään muuta.

Olen samaa mieltä Riitta-mummin kanssa, että ne, jotka sanovat täsmälleen tietävänsä, mitä Raamattu tarkoittaa, eivät ole kirjasta paljoakaan tajunneet.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #32 : 24.05.09 - klo:20:34 »
Kuollut usko pitää itseään täydellisenä; elävä usko pitää itseään vasta alkajana. Kuollut usko seisoo alallaan täydellisyydessään; elävä usko vaeltaa täydellisyyttä kohden - perille pääsemisen toivossa.
(Mukaeltuna Wilhelmi Malmivaaraa)
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #33 : 25.05.09 - klo:01:07 »
Lainaus
Olen samaa mieltä Riitta-mummin kanssa, että ne, jotka sanovat täsmälleen tietävänsä, mitä Raamattu tarkoittaa, eivät ole kirjasta paljoakaan tajunneet.

Luther ja Paavo ja monet muut kuuluisuudet tuntuivat olevan niitä, jotka täsmälleen tiesivät kovin monia asioita Raamatusta.
Minusta he kyllä tiesivät, mistä puhuivat.
Jos oikein muistan, Luther eräässä pääteoksistaan (Sidottu ratkaisuvalta) oikein korostaa sitä, että kristityn tulee tietää täsmälleen, että.....

Vaan, eivät varmaan kaikki täsmälleen tietävät todellisuudessa tiedä, luulevat vain.

Voihan olla, että puhuin asian vierestä ja olikin kyse täsmällisestä tiedosta kaikesta siitä, mitä Raamattu sanoo.
Jos tästä olikin tässä kyse, voi olla, että tällöin ei kovin montaa (liekö ketään) uskonnollista suurmiestä löydy, joka näin uskoi itsestään.
En tosin muista ketään pienempääkään, joka näin olisi uskonut. Heitä toki voi olla, mutta itse en tunne ketään.



« Viimeksi muokattu: 25.05.09 - klo:01:10 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #34 : 28.05.09 - klo:17:08 »
Sen olen huomannut, että täällä useimmille Raamattu on kirja jota ei voi ottaa niin vakavasti tai että siihen ei voi uskoa Jumalan sanana meille.

No miten vaan, mutta toi harmittaa, että joitain asioita joita sinne on kirjoitettu aivan selvästi ei myönnetä, vaan sanotaan. No se nyt oli sit
ä aikaa ja ei Raamattua voi kukaan tajuta.
Ei voida tarkasti sanoa mitä Raamattu on asiasta.

Kuitenkin taas toisaalta viitataan Raamattuun, että ehdottomasti se on niin että usko on lahja tai nöyryys on hyve yms.

Mulle ainakin on ihan selvää jotkut asiat Raamatusta ja en voi tajuta miksi jotkut ei myönnä, että selvästi Raamatunilmoitus on noin tai noin. :017:
Kaikki valta tekoälylle!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #35 : 28.05.09 - klo:19:00 »
Ahdas on portti.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #36 : 29.05.09 - klo:08:45 »
No miten vaan, mutta toi harmittaa, että joitain asioita joita sinne on kirjoitettu aivan selvästi ei myönnetä, vaan sanotaan. No se nyt oli sitä aikaa ja ei Raamattua voi kukaan tajuta. Ei voida tarkasti sanoa mitä Raamattu on asiasta.

Niin. Se todellakin tulee ymmärtää, ettei Raamattua pidä lukea kirjaimellisesti vaan on ymmärrettävä sen SANOMA.
Maailmalla liikkuu liikaa niitä, jotka noukkivat uskonsa tueksi rusinat pullassa periaatteella muutaman kohdan, mutta unohtavat huolellisesti ne kohdat, jotka ovat oman uskonkäsityksen vastaisia. Se kertoo juuri siitä, ettei SANOMAA ole ymmärretty.

Myös se pitää ymmärtää, että Raamattu on kirjoitettu tyystin erilaisessa ja hyvin alkeellisessa yhteiskunnassa, jossa nykyisestä hyvinvointi-, sivistys- ja oikeusvaltiosta ei voinut edes kuvitella. Niinpä Raamatussa olevat perinnäissäännöt kuuluvat tähän alkeelliseen yhteiskuntaan, ei nyky-yhteiskuntaan.

Halpaa on väittää, ettei Raamatulla ole merkitystä körttifoorumilaisille.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #37 : 29.05.09 - klo:08:52 »

Halpaa on väittää, ettei Raamatulla ole merkitystä körttifoorumilaisille.

No juu..Liioittelin.
Mutta minusta salis kyll' vesitt'' Raamattua tolla toteamallaan.
Vaikka oli alkeellista silloin joskus, niin en usko heid'n tietonsa ja kokemuksensa Jumalasta olleen niin alkeellinen.
Jumala ja ihmiset ovat kuitenkin olleet aina samanlaisia.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #38 : 29.05.09 - klo:10:19 »
Minä sanoisin, että ihminen on edelleen yhtä alkeellinen kuin aina. Yhteiskunnan alkeellisuudesta en sano mitään, koska itse en ole elänyt kuin tässä yhdessä.

Tieto ympäristöstämme ja ihmisestä on kyllä kasvanut. Ihmiskunta tuntee enemmän niitä rakenteita, joista maailma koostuu ja jotka uskomme olevan Jumalan itsensä rakentamia.

Jumalan ja tuonpuoleisuuden rakenteita emme voi täältä käsin tuntea. Voimme vain aavistella.

Raamattu on yksi aavistelun apukeino. Toinen keino Jumalaan tutustumiseen on mielestäni toiseen ihmiseen ja itseensä tutustuminen. On mieltäavaavaa olla vuorovaikutuksessa lajitovereidensa kanssa. Olemmehan me Jumalankuvia.

Eikö me ollakin täällä foorumillakin toisinaan etsimässä yhteyttä Jumalaan toistemme yhteydestä?

Ja vielä Raamatusta. Uskoisin kyllä, kuten Saliskin sanoi, että Raamatulla on arvonsa tässä yhteisössä. Raamattua tai sen sanomaa ei nähdäkseni voi vesittää tutkimalla ja kyseenalaistamalla sitä. Raamattuhan on pyhä. Raamatun vesittämiseen meillä ei vain ole valtaa. Kuten ei siihenkään, että väittäisimme tuntevamme Jumalan.

Eikö Raamatun pyhyys voisi piillä juuri siinä, että siitä huolimatta, että Raamattu on ihmisten kirjoittama, ihmisten tulkitsema ja ihmisten hyväksikäyttämä, sen sanoma puhuttelee ja liikuttaa sukupolvia polvesta polveen. Siinä Jumalan valtakunta murtautuu meidänkin todellisuuteemme.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #39 : 29.05.09 - klo:11:09 »
Olemmehan me Jumalankuvia.



Tätä Jumalankuva juttua on tullut mietityksi. Ihminen kun on lajina pahin peto sekä omaa että toisia lajeja kohtaan. Tappaa, kiduttaa, raiskaa ja tekee kaikkea iljettävää. Lopuksi tuhoaa vielä maapallolta kaiken elämän mahdollisuudet.

Ei anna kovin suurta kuvaa Jumalasta.

Enpä tiedä? Oma ajatteluni taitaa olla menossa jonkunlaisen agnostismin kautta kohti täyttä ateismia.

Oli miten oli, joskus aurinko jokatapauksessa sammuu ja silloin on ihmisen taru lopussa.

Ja nyt ruokakauppaan... :icon_biggrin:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #40 : 29.05.09 - klo:12:25 »
No juu..Liioittelin.
Mutta minusta salis kyll' vesitt'' Raamattua tolla toteamallaan.
Vaikka oli alkeellista silloin joskus, niin en usko heid'n tietonsa ja kokemuksensa Jumalasta olleen niin alkeellinen.
Jumala ja ihmiset ovat kuitenkin olleet aina samanlaisia.

En vissiin kyseenalaistanutkaan heidän uskoaan, tietoaan ja kokemustaan Jumalasta Kristiuksen kautta. Jos
nyt luemme Raamatusta Jeesuksen sanomiset, pidän niitä merkittävinä elämänohjeina kristityille. Mutta
yhteiskunta tämän uskon, tiedon ja kokemuksen ulkopuolelle oli järin alkeellinen. Mehän tulkitsemme Jeesuksen
sanomaa suhteessa siihen yhteisöön, jossa elämme emme suhteessa Raamatun syntyaikojen yhteisöön.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #41 : 29.05.09 - klo:16:21 »
Kannattaa silti muistaa että raamatun tulkinnassa on muitakin aspekteja kuin tulkitseminen suhteessa aikaan. Oikeastaan, jos emme olisi niin laiskoja, meidän ei edes tarvitsisi riidellä tulkintaperiaatteista, vaan voisimme tutustua esim. 1600-luvun luterilaisten teologien tapaan tulkita raamatun tekstejä. Siellä on paljon hyviä ja arvokkaita helmiä joita 1700- ja 1800- luvun pietistit sitten tärvelivät "herätyksillään" ja "elävämmällä" uskollaan. Käsittääkseni tuosta alkoi luterilaisuuden alamäki joka vielä syveni 1900-luvun jälkipuoliskolla ylimaallisen viisauden saavuttua teologiseen keskusteluun jolloin kaikki vanha ja koeteltu heitettiin arvottomana roskakoriin ja tilalle tuli vaihtoehtojen ja tulkintaperiaatteiden loputon kirjo. Lutherilla ja hänen jälkeensä tulleilla luterilaisuus oli vielä paljon yksinkertaisempaa ja uskottavampaa. Nykyään kirkon tulkinnoille nauraa jo naurismaan aidatkin! Tuskin voidaan edes puhua kirkosta tai seurakunnasta, niin sekaisin on pesä laitettu. Nykyään jokaisella on seurakunta ja uskontulkinta omassa päässään, oman makunsa ja vajavaisen käsityksensä mukaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #42 : 31.05.09 - klo:04:09 »
Tätä Jumalankuva juttua on tullut mietityksi. Ihminen kun on lajina pahin peto sekä omaa että toisia lajeja kohtaan. Tappaa, kiduttaa, raiskaa ja tekee kaikkea iljettävää. Lopuksi tuhoaa vielä maapallolta kaiken elämän mahdollisuudet.

Ei anna kovin suurta kuvaa Jumalasta.


Itselläni pukkaa monesti päälle - ja olen havainnut, että monilla muillakin on sama ongelma - että Jumala näyttää joiltain osin jopa Paholaistakin julmemmalta. No, ei tästä tällä erää enempää.

Tuosta ihmisestä Jumalan kuvana.
Raamattu tosiaankin kertoo, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.
Raamattu myös kertoo, että synti turmeli tämän kuvan.
Vaikka koko kuva turmeltui, silti joitain häivähdyksiä varmasti ihmiseen jäi siitä alkuperäisestä kuvasta.
Ja nämä häivähdykset välillä tulevat suotuisissa olosuhteissa esiin, joskin heikosti.
Jos olosuhteet eivät ole suotuisia, nämä häivähdykset eivät tule esiin.

En usko, että turmeltuneen Jumalankuvan avulla on kovin luotettavia mahdollisuuksia tätä turmeltunutta kuvaa tutkimalla saada Jumalasta mitään tietoa.
Edustan sellaista uskomusta, että luotettavin ja paras tapa tutustua Jumalaan on lukea Raamattua ja toivoa, että Jumala avaisi luettua tekstiä ja että pääsääntöisesti on niin, että jos ihmistä/omaa itseään tutkimalla pyritään löytämään jotain Jumalasta, ollaan petollisen hyllyvällä suolla.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #43 : 31.05.09 - klo:07:33 »
Kannattaa silti muistaa että raamatun tulkinnassa on muitakin aspekteja kuin tulkitseminen suhteessa aikaan. Oikeastaan, jos emme olisi niin laiskoja, meidän ei edes tarvitsisi riidellä tulkintaperiaatteista, vaan voisimme tutustua esim. 1600-luvun luterilaisten teologien tapaan tulkita raamatun tekstejä. Siellä on paljon hyviä ja arvokkaita helmiä joita 1700- ja 1800- luvun pietistit sitten tärvelivät "herätyksillään" ja "elävämmällä" uskollaan. Käsittääkseni tuosta alkoi luterilaisuuden alamäki joka vielä syveni 1900-luvun jälkipuoliskolla ylimaallisen viisauden saavuttua teologiseen keskusteluun jolloin kaikki vanha ja koeteltu heitettiin arvottomana roskakoriin ja tilalle tuli vaihtoehtojen ja tulkintaperiaatteiden loputon kirjo. Lutherilla ja hänen jälkeensä tulleilla luterilaisuus oli vielä paljon yksinkertaisempaa ja uskottavampaa. Nykyään kirkon tulkinnoille nauraa jo naurismaan aidatkin! Tuskin voidaan edes puhua kirkosta tai seurakunnasta, niin sekaisin on pesä laitettu. Nykyään jokaisella on seurakunta ja uskontulkinta omassa päässään, oman makunsa ja vajavaisen käsityksensä mukaan.

Autoritaarinen yhteiskunta piti yhtenäistä kirkkoa yllä kurin ja rangaistusten avulla. Postmodernissa demokraattisessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa kirkko ei voi enää käyttää kuria säilyttääkseen yhtenäisyyden. Sinä voit ylivertaisessa viisaudessasi nauraa kirkon tulkinnoille. Minä en naura.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kuollut ja elävä usko
« Vastaus #44 : 31.05.09 - klo:10:53 »
Autoritaarinen yhteiskunta piti yhtenäistä kirkkoa yllä kurin ja rangaistusten avulla. Postmodernissa demokraattisessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa kirkko ei voi enää käyttää kuria säilyttääkseen yhtenäisyyden. Sinä voit ylivertaisessa viisaudessasi nauraa kirkon tulkinnoille. Minä en naura.


Niinpä kirkolla ei enää pidä ollakaan samaa, valtion tukeen perustuvaa erikoisasemaa, vaan kansankirkkomme voidaan eriyttää entistä enemmän omaksi yksikökseen; -KIRKOKSI! Jolloin kirkon on mahdollista olla kirkko eikä poliittisten puolueiden ja inidividualistien temmellyskenttä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-