Kirjoittaja Aihe: Mitä on Jumalan armo?  (Luettu 22825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Mitä on Jumalan armo?
« : 14.10.08 - klo:10:39 »
Olen pohtinut paljon Jumalan armoa.

Minusta ihmisen oleminen on muutakin kuin hyvyyttä tai pahuutta, oikeaa ja väärää. Ihminen voi olla haavoittunut, särkynyt, elämästä ja sen kovuudesta. Ihminen voi olla täysin ymmärtämättä, mitä rakkaus tarkoittaa.

Minulle Jumalan armo ei oikein aukene synnin kautta. Minulle ihmisenä oleminen on jotain paljon kokonaisvaltaisempaa, ja koko paketti "ihminen" tarvitsee armoa, tarvitsee sitä ennen kuin tietää sen olemassaolostakaan, enempää kuin synnistäkään. Siinä mielessä kaste puhuu armosta kouraantuntuvasti: sitä on hukuksiin asti, koko ihminen yltympäri. Mitään ei jää ehdoksi eikä tilkittäväksi. On vain: sinä olet minun rakas poikani/tyttäreni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #1 : 14.10.08 - klo:11:18 »
1 Kor 15:10
Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan. Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä, en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.

2 Kor 1:2
Me ylpeilemme siitä, että kaikkialla maailmassa ja varsinkin teidän keskuudessanne olemme noudattaneet Jumalan vaatimaa yksinkertaisuutta ja vilpittömyyttä. Tämä on omantuntommekin todistus. Meitä on ohjannut Jumalan armo eikä inhimillinen viisaus.

Room 5:21

Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

Room 11:6

Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin -- muutenhan armo ei olisi armo

Nämä Uuden Testamentin siteerauksen tuovat esiin sen, että ihminen elää, toimii, uskoo ja pelastuu vain Jumalan armon varassa.
Acta, non verba.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #2 : 14.10.08 - klo:12:25 »
Matti Hyrck kirjoittaa teoksessaan Ihmismieli ja Jumala mm.: "--- Niin kauan kuin ihmisen pelastuminen rakentuu sen varaan, että hänestä pitäisi löytyä jotakin, jonka vuoksi Jumala hänet kelpuuttaa, olkoonpa tuo "jokin"vaikkapa hyviä tekoja tai uskoa tai mitä muuta tahansa, pysytään syvimmiltään Vaatijan  mielikuvamaailmassa. Puhe Jumalan armosta (lihavointi kirjoittajan) kuulostaa monen korvissa korulauseelta ja sananhelinältä paljolti juuri siksi, että kuva Vaatijan muotoisesta oikeudenmukaisesti tuomitsevasta moraalis-juridisesta Jumalasta on kautta aikojen sisältynyt kristilliseen perinteeseen sen erottamattomana osana." (s. 269).

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #3 : 14.10.08 - klo:12:40 »
Vaatija-Jumalaa pelkäävät ovat nähdäkseni niitä, jotka vastustavat Raamatun yksittäisiin jakeisiin tarttuen vaikkapa naisten vihkimistä papeiksi tai samaa sukupuolta olevien liittojen siunaamista: "Emme tohdi toimia vastoin Jumalan yksiselitteistä sanaa." Sitä kai kutsutaan 'klassiseksi kristillisyydeksi'.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Mitä armo on?
« Vastaus #4 : 14.10.08 - klo:13:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Vaatija-Jumalaa pelkäävät ovat nähdäkseni niitä, jotka vastustavat Raamatun yksittäisiin jakeisiin tarttuen vaikkapa naisten vihkimistä papeiksi tai samaa sukupuolta olevien liittojen siunaamista: "Emme tohdi toimia vastoin Jumalan yksiselitteistä sanaa." Sitä kai kutsutaan 'klassiseksi kristillisyydeksi'.
Tai 'klassiseksi kristinuskoksi', joka on kytköksissä Suomenkin kirkoissa vallalla olevaan anselmilaiseen sovitusoppiin, kuten Olli Valtonen kirjoittaa teoksessaan Kaikki kääntyy hyväksi. Jeesus toimii jatkuvan oikeudenkäynnin puolustusasianajajana puhumassa Jumalalle koko ajan meidän kurjien puolesta ja lepyttelemässä tätä vihaista tuomaria. "Armo on tässä sitä, että Jumala voi hyväksyä minut silmissään vain veriuhrin takia." (s. 75).

Minulle sovitus tai sovitusoppi on monella tapaa vaikea pähkinä purtavaksi. Valtonen tuo kirjassaan esille näkemyksen, että Jumala on aina ollut armollinen ja että Jumala ei tappanut Jeesusta ristillä vaan ihmiset. Ristinkuoleman ydin on siten ylösnousemus, jossa Jeesus voitti kuoleman.

Jumalan rakkaus ja armo eivät katoa milloinkaan, eivät tässä elämässä eivätkä tulevassa. Näin päättää edellä mainitsemani Matti Hyrck kirjansa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Mitä armo on?
« Vastaus #5 : 15.10.08 - klo:10:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Minulle sovitus tai sovitusoppi on monella tapaa vaikea pähkinä purtavaksi. Valtonen tuo kirjassaan esille näkemyksen, että Jumala on aina ollut armollinen ja että Jumala ei tappanut Jeesusta ristillä vaan ihmiset. Ristinkuoleman ydin on siten ylösnousemus, jossa Jeesus voitti kuoleman.


Valtosen tulkinta on mielenkiintoisen käsittämätön. Miten Jumalan, joka tuli ihmisen poikana maan päälle, voisi ihminen tappaa. Olen sen tulkinnan puolella, jonka mukaan Jumala kuoli Kristuksena ristillä sovittaakseen maailman synnit ja ylösnousi taivaaseen. Se symboloi totuutta, junka mukaan se, mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #6 : 15.10.08 - klo:11:22 »
Varsinkin Johanneksen evankeliumi kuvaa Jeesuksen kärsimystielleen itse lähteneenä ja sen Jumalalle kuuliaisena kulkeneena Kristuksena.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #7 : 17.10.08 - klo:16:09 »
"Sovitusoppi on liian inhimillinen voidakseen kuvata Jumalan aivoituksia."

"Sovitusoppi on ajatuskivettymä, jota kukaan teologi ei ole vielä pystynyt hiomaan välkehtiväksi jalokiveksi."

Nämä mietteet ovat peräisin Risto Nivarin kirjasta Murrettu sinetti, joka ilmestyi 1987ja sivuilta 21 ja 24.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #8 : 17.10.08 - klo:18:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
"Sovitusoppi on liian inhimillinen voidakseen kuvata Jumalan aivoituksia."

"Sovitusoppi on ajatuskivettymä, jota kukaan teologi ei ole vielä pystynyt hiomaan välkehtiväksi jalokiveksi."

Nämä mietteet ovat peräisin Risto Nivarin kirjasta Murrettu sinetti, joka ilmestyi 1987ja sivuilta 21 ja 24.


Toisaalta voidaan myös sanoa, että Nivarin ajattelutapa on liian ihmismäinen voidaakseen kuvata Jumalan aivoituksia.
Acta, non verba.

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #9 : 18.10.08 - klo:16:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
1 Kor 15:10
Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan. Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä, en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.

2 Kor 1:2
Me ylpeilemme siitä, että kaikkialla maailmassa ja varsinkin teidän keskuudessanne olemme noudattaneet Jumalan vaatimaa yksinkertaisuutta ja vilpittömyyttä. Tämä on omantuntommekin todistus. Meitä on ohjannut Jumalan armo eikä inhimillinen viisaus.

Room 5:21

Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

Room 11:6

Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin -- muutenhan armo ei olisi armo

Nämä Uuden Testamentin siteerauksen tuovat esiin sen, että ihminen elää, toimii, uskoo ja pelastuu vain Jumalan armon varassa.


Room 5:10

Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty.

Viljo Porkola viittaa tähän Roomalaiskirjeen jakeeseen todeten, että "Sovituksesta voidaan puhua vasta silloin, kun on olemassa vihollisuus. -- Jos tehdään sovinto jonkun kanssa, tämän on täytynt olla vihollinen. Me ihmiset olemme Jumalan vihollisia." (Laista evankeliumiin, s.33).

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #10 : 06.11.08 - klo:11:29 »
Jumala on antanut armonsa minun ystävilleni. Tulevaisuudessa he kävelevät taivaassa. Hitler ja Stalin kävelevät iloisesti vastaan ja moikkaavat. Se on armoa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #11 : 06.11.08 - klo:12:23 »
Hitleristä ja Stalinista en ole ihan varma, mutta enpä tohdi olla itsestänikään. Toivoni perustuu kuitenkin Jumalan armoon.

Poissa Neppu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #12 : 06.11.08 - klo:18:56 »
Oiskos se mahdollista, että kaikki ihmiset pelastuisivat?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #13 : 06.11.08 - klo:19:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Neppu"
Oiskos se mahdollista, että kaikki ihmiset pelastuisivat?


Kaikki on Jumalalle mahdollista.
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Mitä on Jumalan armo?
« Vastaus #14 : 16.11.08 - klo:21:33 »
Minun on ainakin helpompi lähestyä armo-sanaa sen verbimuodon armahtaa kautta.

Mitä on jonkun armahtaminen?
Kansanomaisesti sanottuna se on sitä, että katsoo vähän niinkuin läpi sormien.
Vaikka olisi syytä rangaista, niin ei sitä kuitenkaan tee - vaan armahtaa.
Herra armahda.