Kirjoittaja Aihe: Luterilaisten perusvakaumukset  (Luettu 27437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjarvin

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
    • http://www.satullite.net
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #30 : 14.10.08 - klo:00:06 »
Olen myös näitä asioita paljon miettinyt ja jotain kokenutkin. Olin nuorempana masentunut (en kiireen vuoksi) ja on totta, ettei siinä tilassa paljoon pysty. Tehokkaat lääkkeet kun vielä toivat 15kg lisää painoa, toi se lisää mutkia matkaan, eikä siinä tilassa itseänsä niskasta nosta. Noita samoja kiloja minä vieläkin pudottelen.

En ole ollut kuin kymmenisen vuotta töissä, vähemmän kuin täällä moni, varsinaisessa "työelämässä" valmistumisen jälkeen 4 vuotta. Kiire on ollut kovaa muotia viime vuodet. Kokeilin itsekin kiireisenä olemista ensi alkuun valmistumisen jälkeen kun halusin olla tärkeä, mutta kun ei siitä mitään tullut, minä lopetin sen. Nyt en sitten tiedä mitä olen, nuori ja kiireetön,  laiska varmaankin. ;)  En kuitenkaan koe olevani täysin saamaton, vaikka sitä joskus epäilenkin (saan aikaiseksi käydä töissä, hoitaa lasta ja kotia, opiskella ja käydä täällä niittämässä hengen ravintoa). Kiire on ihmisten keskinäistä kilpailua. Viime vuonna kirjoitin siitä blogiinikin tarkemmin. (Kiireen anatomiaa)

Sitten toinen asia, se varsinainen. Minä ajattelen, että yksi syy ihmisten pahoinvointiin töissä on arvoristiriita. Suomalaiselle työ on työtä, mutta kun organsiaatio-opit paljon tulevat kalvinistisesta ameriikasta, taitaa se ajattelu tulla työpaikoilla esiin myös. Toisaalla arvostetaan mahdollisimman pitkiä päiviä, toisaalla kotonaoloa. 8kk pikkutytön työssäkäyvänä äitinä tuntuu että jonkun mielestä sitä on aina väärässä paikassa. :) Tämä on HYVIN keskeneräinen ajatus, jota olen viime viikkoina paljon puinut blogissanikin. Teiltä siihen varmasti saa hyvää vastakaikua. Mutta siis hankala on ihmisen "palvella kahta herraa", työtä ja kotia samaan aikaan nykyaikana. Ainakin joissain paikoissa. Ehkä.
“Kristillinen velvollisuus on hoitaa ruumista niin, että me ruumiimme terveyden ja kunnon avulla kykenemme tekemään työtä apua tarvitsevien hyväksi ja hankkimaan omaisuutta, jotta voimakas jäsen näin voisi palvellla heikkoa."
-Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #31 : 14.10.08 - klo:07:52 »
Työssä jaksamiseen vaikuttaa varmaan sekin, näkeekö työnsä tuloksen mielekkäänä. Jos se ilmenee vain asioiden siirtymisenä jostakin minun kauttani jonnekin, väsyy varmaan helposti. Jos hyödyn näyttää lopulta korjaavan joku kasvoton osakkaiden joukko, vielä helpommin. 'Luterilainen työmoraali' (lue: kalvinistinen) syntyi aikana, jolloin uurastus toi leivän ja vaurauden omalle perheelle ja omalle yhteisölle. Nyt asia on usein toisin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #32 : 14.10.08 - klo:10:19 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Ja esim. omalta osaltani - tulevana opettajana - voin väittää, että nykyään oppilaissa on paljon enemmän sellaisia, joilla on paljon ongelmia. Tämä tuo lisäraskautta opettajan työhön. Lisäksi kunnioitus opettajaa kohtaa on karissut ihan säädyttömän huonoksi, ja mm. tämä on yksi syy, miksi opettajat saattavat työssään uupua. Joutuu jatkuvan "kiusaamisen" uhriksi oppilaiden tasolta.


Taidan olla tästä pitkälti samaa mieltä. Opettajien asema on käynyt kestämättömäksi monessa koulussa. Opettajan asema paranee, mitä vähemmän luokassa on oppilaita. Ja tietysti on niinkin, että opettajalla täytyy olla elämänkokemuksen tuomaa auktoriteettia.

Lainaus
äiteihin - nyky-yhteiskunta vaatii sen, että molempien vanhempien on käytävä töissä, ellei halua aivan köyhyysrajalla kitkuttaa (tai jollei mies ole tosi hyvätuloisessa töissä).


Tämäkin on valintakysymys palkkatulojen ja lasten välillä. Lapsia ei saada sen takia, että saataisiin lisää tuloja. Meillä oli (ex-) vaimon kanssa systemi, että hän hoitaa poikia ensimmäiset 3 elinvuotta. Sen jälkeen pojat menevät  päivähoitoon.

Lainaus
Puhutaan runsaasta vapaa-ajasta - tämän keskustelun kommenttien perusteella se kaikki vapaa-aika pitäisi käyttää siivoamiseen, pyykinpesuun, tiskaamiseen, haravoimiseen, yms


Täytyy olla himosiivoja, että kaikki vapaa-aika menee erityyppiseen siistimiseen. Haravointi ulkoilmassa on hyvää liikuntaa. Tarkoitushan on se, että vapaa-ajalla on tekemistä.

Suomalaiset katsoivat tutkimuksen mukaan televisiota tämän vuoden maalis-elokuussa päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 45 minuuttia. Tämän lisäksi tallenteita katsottiin päivittäin 13 minuuttia.


Lainaus
On siis turha puhua mistään elämäntavan huonoudesta.


Syyt uupumukseen, väsymykseen ja masennukseen ovat valtaosin valitusta elämäntavassa. Liikalihavuus johtaa usein masennukseen.
Liikalihava ei hyväksy omaa minäkuvaansa, muttei näe itsellään olevan voimavaroja minäkuvan muuttamiseen, josta seuraa masennus.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #33 : 14.10.08 - klo:10:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Työssä jaksamiseen vaikuttaa varmaan sekin, näkeekö työnsä tuloksen mielekkäänä. Jos se ilmenee vain asioiden siirtymisenä jostakin minun kauttani jonnekin, väsyy varmaan helposti. Jos hyödyn näyttää lopulta korjaavan joku kasvoton osakkaiden joukko, vielä helpommin. 'Luterilainen työmoraali' (lue: kalvinistinen) syntyi aikana, jolloin uurastus toi leivän ja vaurauden omalle perheelle ja omalle yhteisölle. Nyt asia on usein toisin.


Työnarkomaanin piirteitä omaavana ottasin minäkin kantaa asiaan. Minusta Pena on löytänyt tässä yhden hyvän pointin. Kun menestyy tuloksissa niin se vain vie mukanaan, se on kivaa. Ei siihen tarvita mitään muuta kuin pientä yllytystä oman hyvän olon tunteen jatkoksi. Oman lisänsä rasittavuuteen tuo runsas matkustelu työn mukana ympäri palloa ja viikonloput parsimassa sitä mitä tuli poissaollessa pöydälle, että on taas maanantaina matkassa mukana samassa kuin muutkin.  Sitten jossain vaiheessa lääkäri sanoon, että kroppasi ei kestä enenpää, laske paineet ja polje jarrua, olet kypsä eläkkeelle. Syypää ei ole todellakaan kenenkään muun kuin oma ahneus menestyksen perään, rahakaan ei ratkaise.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #34 : 16.10.08 - klo:21:24 »
Joukossa näyttää olevan synnintunnossa olevia ihmisiä. TUNNUSTAVAT TOISTEN SYNTEJÄ.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #35 : 17.10.08 - klo:11:01 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Joukossa näyttää olevan synnintunnossa olevia ihmisiä. TUNNUSTAVAT TOISTEN SYNTEJÄ.


Olitpa näppärä! :lol:
Acta, non verba.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #36 : 17.10.08 - klo:11:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Joukossa näyttää olevan synnintunnossa olevia ihmisiä. TUNNUSTAVAT TOISTEN SYNTEJÄ.


Olitpa näppärä! :lol:


Salis, nyt vähän käytöstapoja ja ystävällismielisyyttä kehiin. Tuppaa näemmä jokainen vastauksesi foorumilla nyt menemään kärkkäästi pilkan puolelle.

Lars Mikael

  • Vieras
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #37 : 17.10.08 - klo:13:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
En voi ymmärtää että nykyään "uuvutaan" olemattomien työtaakkojen alle. Nykymaailmassa eläminen on tekniikan takia helppoa ja vaivatonta ja vapaa-aikaa on enemmän kuin koskaan, -mutta ihminen joka saa kaiken helpolla, menee pilalle ja marisee ja uupuu jo vähästäkin.


Samaa mieltä, absolut. Ihminen joka valittaa kiireitään, tuntuu usein käyttävän aikaansa aivan muuhun kuin työntekoon.

Hups! Nyt kyllä täytyy todeta yllättyneenä asenteitanne kohtaan sen, että viimeaikaiset tutkimukset kertovat ihan kaikkea muuta, kuin mitä te esitätte. Ette ole kyllä tässä asiassa "ajan hermolla" - valitettavasti. Tällaiset mielipiteet loukkaavat monia, jotka ovat työssään uupumisen partaalla heille asetettujen vaatimusten kanssa. Vaatimukset työssä kasvaa tutkimusten mukaan jatkuvasti rahan himon myötä. Mikään inhimillisyys ei enää riitä niille, jotka vaativat vain lisää ja lisää rahaa, valtaa, mainetta ja kunniaa.

Lainaus
Jaakko Kaartinen-Koutaniemi: Kun työelämä vaatii enemmän ja enemmän, omatunto pitää huolen siitä, että ihmiset yrittävät paremmin ja paremmin. Myös työhyvinvointia mittaavat tutkimukset osoittavat, että Suomessa pidetään työmoraalista kiinni, vaikka terveys pettäisi. Työssä menestymisen arvostus on meillä paljon korkeammalla kuin useimmissa muissa Euroopan maissa.

Näyttää muutkin ajattelevan minun tavoin.

Lars Mikael

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #38 : 17.10.08 - klo:19:44 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Joukossa näyttää olevan synnintunnossa olevia ihmisiä. TUNNUSTAVAT TOISTEN SYNTEJÄ.


Minkä h*katin takia JOKA asiaan pitää ympätä joku "synti"??  Eikö uskovaiset/körttiläiset osaa puhua mistää ilman että aina pitää vetää  "synti" esiin?  Ainakaan allekirjoittanut ei ole yhdelläkään sanalla puhunut mistään "synneistä" ja muutenkin  ärsyttää tekopyhä kaikenhengellistäminen. syntisynti... hohhoijaa.   Olkoot syntisiä jos tahtoo tai olkoon olematta se ei minua kiinnosta mutta tosiasia on että suuri osa ihmisistä on nykyään pilalle hemmoteltuja saamattomia lusupuntteja jotka ei tee/saa aikaan mitään itse varsinkaan jos pitää ruumista rasittaa ja liata käsiä.  Synneistä en tiedä eikä minua muitten synnit kiinnosta sen vertaa että viitsisin niille edes ajatusta uhrata.  (Tehkööt minun puolesta syntiä niin paljon kuin kerkiävät!) TÄSTÄ olen puhunut tai ainakin yrittänyt puhua!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #39 : 18.10.08 - klo:09:03 »
Vaivoihimme auttaa rahtunen rohkeutta enemmän kuin laajin tieto, rahtunen toisen ihmisen myötätuntoa enemmän kuin suurinkaan rohkeus ja tilkkanen Jumalan rakkautta enemmän kuin mikään muu.
                                                                             
                                                                     C. S. Lewis

"Hän sanoi minulle: "minun armossani on sinulle kyllin;
sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa"´ 2 Kor. 12:9
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #40 : 18.10.08 - klo:18:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Joukossa näyttää olevan synnintunnossa olevia ihmisiä. TUNNUSTAVAT TOISTEN SYNTEJÄ.


Olitpa näppärä! :lol:


Salis, nyt vähän käytöstapoja ja ystävällismielisyyttä kehiin. Tuppaa näemmä jokainen vastauksesi foorumilla nyt menemään kärkkäästi pilkan puolelle.


Huhuh. Täytyy pitää turpansa kii. Tulipa muistutus niin kuin koulussa ennen. Menen auliisti jäähypenkille.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #41 : 18.10.08 - klo:20:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Tulipa muistutus niin kuin koulussa ennen.

Kädet pulpetille, että voi napata sormille karttakepillä. Siitä on minulla muistoja. "Riekuin" jo koulupoikanakin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #42 : 18.10.08 - klo:21:36 »
Luokanvalvojani, rovasti P. ei lyönyt sormille, mutta karttakepillä komeasti rämähtäen pöydän pintaan. Puoli tuntia oltiinkin hiljaa sen jälkeen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #43 : 19.10.08 - klo:13:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Luokanvalvojani, rovasti P. ei lyönyt sormille, mutta karttakepillä komeasti rämähtäen pöydän pintaan. Puoli tuntia oltiinkin hiljaa sen jälkeen.


Onpa matikanopettajan viivotinkin kulunut meikäläisen raskalin käsittelyssä. :wink:
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Luterilaisten perusvakaumukset
« Vastaus #44 : 19.10.08 - klo:16:05 »
Kun minä sain pikkuveljen, isäni tuumasi: "Nyt sait tussarikaverin". Siihen aikaan (sodan jälkeen) me pojat tussaroitiin, eli tehtiin tulitikun ja autotikun rikistä omatekoisia pommeja. Kehuin tytöille tussarikaverin syntymästä. Siitä ei kuitenkaan seurannut hyvää, kun tytöt kanteli opettajalle, joka tukisti minua kunnolla ja jätti vielä moneksi tunniksi jälki-istuntoon lukittuun luokkahuoneeseen. Ei olisi pitänyt kehua, eikä olla ylpeä pikkuveljestään.