Kirjoittaja Aihe: Miksi Jumala on tuominnut meidät?  (Luettu 39580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #30 : 02.09.08 - klo:20:30 »
Isäni kuoli minun ollessani kahdeksan vanha. Muistan hänet pappina, jolle kaikki ihmiset olivat arvokkaita ja tärkeitä. Hyvää kielipäätään hän käytti voidakseen kohdata Lounais-Afrikan (nyk. Namibia) monen kieliset ihmiset mieluiten heidän omalla kielellään. Voin vieläkin hyvin kuvitella hänet pitkissä keskusteluissa yhtä hyvin nokisen san-metsästäjän kuin kravattikaulaisen lähetysjohtajan kanssa. Ndongaa hän puhui tietääkseni lähes kuin äidinkieltään.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #31 : 02.09.08 - klo:20:55 »
Mitähän uskaltaisin isästäni kertoa tällä foorumilla?  :oops:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #32 : 04.09.08 - klo:10:12 »
Isänä oleminen onkin aika mahdoton tehtävä, jos itse haluaa olla lapsilleen jonkinlaisena taivaallisen Isän mallina. Pilakuva siitä taitaa tulla. Omat isämme eivät siinä jollakin tasolla jotenkin onnistuessaan tehneet sitä itse, vaan siinä taisi olla Jumalalla sormensa pelissä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #33 : 04.09.08 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Isänä oleminen onkin aika mahdoton tehtävä, jos itse haluaa olla lapsilleen jonkinlaisena taivaallisen Isän mallina. Pilakuva siitä taitaa tulla. Omat isämme eivät siinä jollakin tasolla jotenkin onnistuessaan tehneet sitä itse, vaan siinä taisi olla Jumalalla sormensa pelissä.


Isä=MIB. Mielestäni isänä oleminen on nyt mielekkäämpää, kun pojat ovat jo aikuisia miehiä. Kasvattamisesta ja ohjaamisesta on siirrytty mielipiteiden vaihtoon aisioista kuin asioista. Ja mukavaa on tavata myös poikien tyttöystäviä ja keskustella heidän kanssaan. Heillä on erilainen näkemys pojistani kuin minulla. Avartaa näkökulmaa siitä, minkälaiseksi lapsemme olemme kasvattaneet.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #34 : 04.09.08 - klo:12:54 »
Olin kerran tilanteessa, että poistuin  hotellista aamuvarhaisella ja  näin ruohokentällä  kaksi varpusta  lapsineen, joita  isä- ja äitivarpunen opetti syömään.  Molemmat komensivat vuorotellen ja pakottivat nokkimaan  noin 8 poikastaan ruohokentällä.  Maassa ei mielestäni ollut mitään syötävää.

Totesin, että kuri oli kova.

 Kuka ihminen selviää tekemään muutamassa  viikossa  kahdeksasta lapsestaan elinkelpoisia  yksilöitä, jotka selviävät luonnossa kuolematta nälkään ja joutumasta  vihollisten uhriksi.

Mahdollisesti tulevaisuuden luonnolliseen onnistumiseen kuuluu oikea opetus ja kuri.

hm

  • Vieras
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #35 : 04.09.08 - klo:15:45 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Olin kerran tilanteessa, että poistuin  hotellista aamuvarhaisella ja  näin ruohokentällä  kaksi varpusta  lapsineen, joita  isä- ja äitivarpunen opetti syömään.  Molemmat komensivat vuorotellen ja pakottivat nokkimaan  noin 8 poikastaan ruohokentällä.  Maassa ei mielestäni ollut mitään syötävää.

Totesin, että kuri oli kova.

 Kuka ihminen selviää tekemään muutamassa  viikossa  kahdeksasta lapsestaan elinkelpoisia  yksilöitä, jotka selviävät luonnossa kuolematta nälkään ja joutumasta  vihollisten uhriksi.

Mahdollisesti tulevaisuuden luonnolliseen onnistumiseen kuuluu oikea opetus ja kuri.


Varpunen munii 4-5 munaa, joten joukossa on saattanut olla vieraitten penskoja. Muuten vaikuttaa vähän oudolta. Koskelonaarailla on tapana ryövätä toisiltaan poikasia. Siellä sitten ylvään tyytyväisinä uiskennellaan perässään useita kymmeniä poikasia, joista useat on pöllitty muilta naarailta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #36 : 04.09.08 - klo:16:58 »
Tai sitten koskeloilla on toimiva päivähoito. Olen kuullut myös selitykseksi, että poikaset eksyvät aallokossa ja hakeutuvat ensiksi kohdalle osuvaan pesueeseen.

hm

  • Vieras
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #37 : 04.09.08 - klo:17:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tai sitten koskeloilla on toimiva päivähoito. Olen kuullut myös selitykseksi, että poikaset eksyvät aallokossa ja hakeutuvat ensiksi kohdalle osuvaan pesueeseen.


Päivähoito on hauska. Aallokkoteoria tuntuu hyvälle. Isokoskelolle selitys voisi myös olla, että koska sen naaraat ei puolusta reviiriään ne voivat pesiä hyvin lähekkäin toisiaan. Kun poikaset sitten lähtevät veteen ne menevät sekaisin.

hm

  • Vieras
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #38 : 04.09.08 - klo:17:34 »
Olen tainnut eksyä väärälle foorumille. :wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #39 : 04.09.08 - klo:20:06 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Olen tainnut eksyä väärälle foorumille. :wink:


Vielä pitäisi selvittää, ovatko varpus- ja koskeloisät heti poikasensa hylkääviä vai ottavatko ne vastuun poikastensa kasvatuksesta, päivähoidosta ja elintarvikehuollosta.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #40 : 04.09.08 - klo:21:59 »
Entäs, jos varpuset ja koskelot paljastuvat hulttiomaisiksi isiksi, tuomitsemmeko ne jyrkästi? Eläinten arvostelu ihmisten moraalin mukaan on pöljää.

hm

  • Vieras
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #41 : 04.09.08 - klo:22:19 »
Pöljää tai ei, mutta varpuset ruokkii molemmat poikasiaan. Ukko isokoskelo livistää välittömästi naaraan hedelmöitettyään miesporukoihin viettämään hillitöntä elämää kalastuksen parissa.

Kirjosieppo koiraasta ei perhefoorumilla uskalla sanoa mitään!

Se osaltani linnuista! :wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #42 : 05.09.08 - klo:08:48 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Pöljää tai ei, mutta varpuset ruokkii molemmat poikasiaan. Ukko isokoskelo livistää välittömästi naaraan hedelmöitettyään miesporukoihin viettämään hillitöntä elämää kalastuksen parissa. Kirjosieppo koiraasta ei perhefoorumilla uskalla sanoa mitään!
Se osaltani linnuista! :wink:


Nonniin. Inhimillisestä näkökulmasta koskelumaskuliinit ovat hulttioita. Mutta varpusisät vastuullisia perheenpäitä. Luonnon näkökulma on tietysti eri kuten täällä jo huomautettiin. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #43 : 05.09.08 - klo:09:31 »
Hillittömästi itsekseen kalasteleva koskelokoiras on hyvä koskelo. Vastaavasti toimivan inhimillisen isän toivoisi vievän saaliinsa kotiin lastensa ruoaksi.
Luoja on tehnyt monimuotoisen maailman, jossa kaikki toimivat lajinsa mukaan. Se mikä sopii hyeenalle ei käy kolibrille.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Miksi Jumala on tuominnut meidät?
« Vastaus #44 : 05.09.08 - klo:10:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Hillittömästi itsekseen kalasteleva koskelokoiras on hyvä koskelo. Vastaavasti toimivan inhimillisen isän toivoisi vievän saaliinsa kotiin lastensa ruoaksi.
Luoja on tehnyt monimuotoisen maailman, jossa kaikki toimivat lajinsa mukaan. Se mikä sopii hyeenalle ei käy kolibrille.


Kysymys on siis lajityypillisestä käyttäytymisestä. :wink:
Acta, non verba.