Kirjoittaja Aihe: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?  (Luettu 32449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #30 : 26.11.12 - klo:17:34 »
Meillä on jonkinverran samanlaisia kokemuksia "kilvoittelusta". Kun itse jouduin siihen tilanteeseen, että tajusin, omien resurssien riittämättömyyden, niin se oli vapauttava kokemus. Ei jäänyt muuta jäljelle kuin armo. Vasta sen jälkeen aloin hiukkasen ymmärtämään, että uskon kilvoitus ei olekaan sitä, mitä minä jaksan. Ja minulla ei ollut siihen aikaan hajuakaan körttiläisyydestä.

No, hyvä että sinun kävi hyvin. Mainittakoon että minulla ei ole körttitaustaa, tunnen herännäisyyttä  kehnosti edelleen, mutta kiinnityin tähän erään semmoinsen tapahtuman kautta jota en nyt enää viitsi kerrata. Jos tahdot voin kirjoittaa sen yv:nä.  On aina hienoa lukea kuinka ihminen noin vapautuu "kilvottelupakosta" tai kuka mistäkin. Itseäni alkaa kyllästyttää tänne kirjoittelu; on vaikea selittää miltä tuntuu tai kuinka kokee tai miten milloinkin, kun ei mahda tajuntansa eikä affektiensa säätelylle mitään.   Ikävintä on, ettei ole ilmeisestikään todella mahdollista ymmärtää jotakin jota ei itse koe.

Silti ajattelen näin:  Milloin ikinä voin, ja varsin kin jos muistan tapahtuneen, minun tulisi korjata, eli jos puhun tavalla joka ainakin itseäni loukkaisi minun tulisi korjata tilanne.  Sillä ei ole mitään tekemistä herännäisyyden kanssa -- ei oikeastaan minkään sortin uskonnollisuuden.  Kyllä niin täytyy toimia vaikka olisi tunnustava ateisti. Se yksinkertaisesti kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Tietenkin olisi ollut suurenmoista jos olisin vaikka sitten sillä "kilvoittelulla" kyennyt muuntamaan niitä, mutta näemmä en, vaikka on tuota syntinä tunnustettu lukemattomat kerrat, svenskatalande pappi ilmoitti ettei tahdo enää toimia minun sielunhoitajani kun en suostukaan tunnustamaan syntinä yhtikä mitään mitä en muista... vaikeinta tässä on, etten jaksa kysellä loputtomiin mitä tein ja kenelle, ja milloin muistan olen havainnut riivatun vaikeaksi sanoa että anteeksi nyt että sinä olet mielestäni toiminut niin ja niin nyt sen verta pitkään jotta kun alkoi taju himmetä minä sen lopulta sanoin. 

Mutta kuten todettu, on se suurenmoista että onesimus-veljellämme pyyhkii noin hienosti. Että on kilvoitellut ja vapautunut kaikesta, ihan siitäkin, ja on noin oivaltava että heti tietää, mistä kenenkin epätoivossa on kyse. Mitäs se muuta kuin kurjuudella brassailua!!  Ei h-tti, minä en jaksa enää elää.  ...  ei, kuulkaas. Alan todella uskoa predestinaatioon kuten kalvinistit. Jumala kutsui jotkin täältä ajattelunsa mukaan ,muttei ihan kaikkia.  En ymmärrä miksi tämmöiset viohan astiat sitten luotiin. Kenties siksi että nämä omat lapset jo ajassa saisivat kokea kuinka ihanaa onkaan olla armahdettu herranoma!
Niin korkealla kuin taivas on maasta jne.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #31 : 26.11.12 - klo:19:15 »
Lainaus
ettei ole ilmeisestikään todella mahdollista ymmärtää jotakin jota ei itse koe.

 :icon_eek:



Herra armahda.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #32 : 28.11.12 - klo:18:19 »
:icon_eek: Ei tajua, jos ei ole kokenut.


Siis tarkoittanee, että esimerkiksi ei voi tajuta toisen humalatilaa, jos ei ole koskaan itse ollut humalassa.
Tai jotenkin.

Kyllähän ihmisissä muuttuu paljonkin aikojen saatossa ja monet paheet ja muut loppuvat.
Perusolemus ei kai sitten muutukkaan kovin paljoa?

Joillakin tuntuu, että edes perusolemus ei ole koskaan päässyt oikein pintaan, kun aina elää niin varuatunutta ja arkaa elämää.
Yleensä he kun sitten hermostuvat ja tekevät jotain ajattelematonta ihmettelevät, miten tuollaista pystyin tekemään.
Tai jossain työyhteisössä joutuvat väkisinkin tulemaan esiin kuorestaan ja huomaavat itsessään asioita joita ei olisi edes kuvitellut.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #33 : 30.11.12 - klo:01:47 »
Tasan näin, viisveisaaja. Miks sä tolleen hoiput?  Miksetsä pysy pystyssä? Ihmisen kyky ymm'rtää toista perustuu kehitykselliseen samanlajisuuteen;  käydään yksilöllisesti aika samoja  kehitysvaihei läpi ja niistä jää kaikille jotain saman tapaista kysymystä. Siihen perustuu eläytymiskyky.

Mutta on esimerkiksi jo ponnistelua vaativaa tajuta vaikka nyt miksi joku ei jättänyt juoppoa puolisoaan. Rikkaan saattaa olla hyvin vaikeaa ymmärtää köyhää;: Ai eikö kansalla ole leipää?  Syökööt kakkua!  Ja kun jollakulla on vaikka alzheimerin tauti, saatan kuvitella mitä se on kun siitä paljon puhutaan, mutten ehkä ymmätää sitä mitä sen kokeminen on. Sitä tarkoitin.

Mietin tuota muutenkin, ja kyllä, totta ihminen muovautuu persoonallisuudeltaan murrosiässä, sitten sanovat että  psykoanalyysissa joillakin muuttuyu hiukka kiristyneet piirteet, samoin tunnetaan semmoinen posttraumaattinen persoonallisuuden muutos, eli jokin liiaksi syvä ja ehkä pitkäkestroinenkin traumaattinen elämänjakso muuttaisi luonnettakin.

Perustemperamentti (Ei se Kerltiklangas-Järvisen jossa yhdistet''n vaikka nyt "vilkkaus" ja #taipumus ujouteen" toisiinsa, vaan synnynnäinen vauhti eli tempomerrkintä, että syö, kirjoittaa kävelee ajattelee nopeasti, se ei muutu.

Luin tuon kai niin että muuttuuko paremmaksi, Jumalalle kuuliaiosemmaksi, toiset paremmin huomiuivaksi - että olisi "hellä mieli ja ystäväisi kieli avuksi ollaksemme taas täällä toisillemme" sinnepäin, olin eri tavoin sitä vilpittömästi toivonut mutta en pä huomaa.  Tietty kun olen ärtyinen kuten aina kun tulee katkoksia, ja nyt kuulin että kuume  haittaa ja sekoittaa aivot , on suhde siihen ristiriitainen myös.  Kun mietin onko se eri asia, vai muuttuisiko hyvässä seurassa kuten Kissan ja  Dosentin koska heidän seurassaan on aina Kristuksen seurassa.

On lukemattomia ja juuri kristittyjä jotka sanovat minun menevän sairauden taakse pahuuttani piiloon, ykeensä siitä ei hyödytä kiistellä. Selitän kerran ja sitten jokainen saa ajatellka kuten tahtoo.  Ityse ajattelin että tuo paranisi minusta pois, ärtyvyys ainakin, ja ellei se niin valot päällä pystyiosi olemaan vähän parempi. Siksi oli niin valtavaa kun lapset kävi täällä, Mindekin kun hänen takia tulivat, kun hän soitti, ja he osoittavat rakkautta. Se lohdutti ja oli kuin terveiset Jumalalta, jotta en minmä putkahtanu tänne erehdyksessä, en kuulu pelastuksem ulkopuolelle enkä ole vihan astia, sillai.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #34 : 30.11.12 - klo:04:38 »


On lukemattomia ja juuri kristittyjä jotka sanovat minun menevän sairauden taakse pahuuttani piiloon, ykeensä siitä ei hyödytä kiistellä.

  

   Anteeksi! Olin väärässä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #35 : 02.12.12 - klo:07:55 »
Olipa Leenalta viisasta kirjoittelua.
Hienoja esimerkkejäkin.

Olen 100 prossaa samaa mieltä tästä asiasta.

Oikeesti sen todellisen ihmisen esiin saaminen on vaikeaa, mutta jonkinlaisessa ilmapiirissä ja porukan keskellä se onnistunee joskus.
Ylsi tyttö on tosi vinha seurata. Hän ei koskaan vieraassa seurassa puhu mitään. Kattoo vaan totisena, mutta kotona puhua pulputtaa, kuin papupata. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #36 : 08.04.13 - klo:18:27 »
Muuttuuko ihminen?
Muuttuu niin fyysisesti kuin myös psyykkisesti. Siihen vaikutta ihmisen anatomia ja elämän tavat.
Mutta sielullisen elämän muutoksen tietää vain itse ihminen ja Hän.

Mihin suuntaan?
Henkisen ja fyysisen terveyden tilat vaihtelevat ihmisillä ikäluokkaan katsomatta. Tietysti on todettava että elämänkaaren loppusuoralla ihmisen tila alkaa yleensä heikentyä.

Niin ja jos taas tarkastelemme sielunelämää, pidän suunnanmuutosta salaisuutena. Tietysti ihmisen ulkoinen käytös voi jotain kertoa muille ihmisille, mutta ei kaikkea.Tosin muuttunut käytös voi olla opeteltua ja valheellista.

SV 127

 

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #37 : 09.04.13 - klo:15:36 »
Olen samaa mieltä. Ihminen muuttuu. Ilot, surut, menetykset, menestykset, vastoinkäymiset, työympäristö, sukulaiset, omaiset, sairaudet muokkaavat ihmistä henkisesti ja hengellisesti. Joku yksittäinen tapahtuma tai tilannee saarta avata maailmoja, tai sulkea mahdollisuuksia. Jopa aikuiset lapseni ovat muuttuneet. Toinen heistä lyhyen ajan sisällä, kun hän muuttui musiikin tekijästä tekniikan asiantuntijaksi. Ajatusmaailma avartui.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #38 : 10.04.13 - klo:16:27 »
Ihminen varmaankin muuttuu, mutta olen pessimisti enkä usko että parempaan suuntaan. Joku on verrannut osuvasti vanhenemista siten että ihminen on nuorena kuin vastaveistetyt puhtaat puuportaat. Kunikää tulee, portaista kuluu pikkuhiljaa puu pois ja jäljelle jää törröttävät oksat, kuten ihmisluonteessakin käy.

Lopuksi jäljellä on hyödytön räähkä jossa kaikki huonot puolet ovat vallitsevina.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #39 : 10.04.13 - klo:16:32 »
Toinen näkökulma voisi olla että ihminen muuttuu paremmaksi kun ikää karttuu.
Kaikki terävät kulmat, piikit, nystyrät hioutuvat sileimmiksi elämän myrskyissä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #40 : 10.04.13 - klo:16:46 »
Toinen näkökulma voisi olla että ihminen muuttuu paremmaksi kun ikää karttuu.
Kaikki terävät kulmat, piikit, nystyrät hioutuvat sileimmiksi elämän myrskyissä.


Tai sitten ihan päinvastoin. Moni on loppuvuosinaan hyvinkin särmikäs.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #41 : 10.04.13 - klo:17:37 »
Tai sitten ihan päinvastoin. Moni on loppuvuosinaan hyvinkin särmikäs.
Kyllähän niitä on vanhoja krätyysiä mummoja ja paappoja, mutta tänäänhän liialliselle kärttyisyydelle tiedetään syy, siis alkava sairaus.
Henkilökohtaisesti provosoidun helposti, pitää siis yrittää väistyä ajoissa. Ja asuskella hissun kissun maalaismaisemassa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #42 : 10.04.13 - klo:18:54 »
Minä olen kuullut sanottavan, että luonteenpiirteet kärjistyvät ihmisen vanhetessa. Leppoisista tulee entistäkin leppoisampia ja kärttyisistä täysiä piruja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #43 : 10.04.13 - klo:19:55 »
Niinhän sitä tavataan sanoakin, ettei se vanhuus viisautta tuo vaikka askelta lyhentääkin.  (ainakaan välttämättä)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan?
« Vastaus #44 : 10.04.13 - klo:21:01 »
Musta ainakin on tullut kilttiäkin kiltimpi, niin että hämmästelen sitä ihan kovasti.
Ennen oli katu uskottavuutta, mutta vanhemmiten ei jaksa suuttua ja vaikka välillä joutuu kokemaan vääryyttäkin, niin ei sitä kuten muitakaan elämän vastoinkäymisiä ota niin raskaasti.

Kumman tärkeäksi on tullut, että on enempi hauskaa ja leppoista ystävien parissa, kun ennen oli joku väittely ja jonkun omasta mielestä tärkeän asian pakko esiintuominen.

Kyllä ihminen muuttuu.
Siksi kai tämä foorumikin on kiva, kun täällä on enempi iäkkäämpiä jotka ovat nähneet elämässään kaikenlaisia vouhotuksia ja enempi kypsästi asioita käsittelevät, paitsi joskus.
Kaikki valta tekoälylle!