Kirjoittaja Aihe: Missä ovat hengelliset johtajamme... ?  (Luettu 14143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« : 11.04.08 - klo:21:54 »
Missä ovat hengelliset johtajamme...? Lukevatko he näitä sivuja? Kirjoittavatko he meille meitä vahvistavia rivejä..?

   Kun osa meistä mahdollisesti puhuu seuroissa, jääkö sana elämään? Onko tämän foorumin kirjoituksista hyötyä ja iloa ystävillemme ja meille myös huomenna?

    Mitä mietit nyt?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #1 : 12.04.08 - klo:07:41 »
Mietinpä vain sitä, onko hengellisistä johtajista enemmän haittaa kuin etua. Varoittavia esimerkkejähän on.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #2 : 12.04.08 - klo:10:36 »
Sen voin luottamuksella kertoa, että tämän yhdistyksen johtajat lukevat näitä kirjoituksia säännöllisesti. He eivät halua osallistua kirjoitteluun, kun se voisi olla liiaan dominoivaa ja pysäyttää yleisen kirjoittelun. Mielestäni viisaasti ajateltu. Tästä on heidän kanssaan juteltu useamman kerran ja olen samaa mieltä, että riski on suuri. Täällä kuuluu kansan ääni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #3 : 12.04.08 - klo:11:35 »
Mietin Kalistaja nyt...

En usko, että tämän foorumin kirjoittelut vaikuttavat yhdistyksen johtajien mielipiteisiin. Johtajiemme mielipiteitä säätelee voimakkaasti yleinen mielipide. Poikkeuksia ei katsota hyvällä. Työpaikkakin olisi vaakalaudalla. Asiassa on sekä hyvät että huonot puolensa.

Vahvistusta itselleni en odota - päivastoin.

En puhuisi seuroissa, ellen uskoisi joitakin muruja putoilevan ahdistuneen ja Jumalan armoa odottavan pöydälle. Aina jää kuitenkin miettimään olinko saanut puheeseeni jotain Jumalalta, vai oliko kaikki lähtöisin vain minulta itseltäni.

Iloa tuntuu olevan ainakin tämän foorumin "huulenheittäjille" - hyödystä en tiedä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10400
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #4 : 12.04.08 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Iloa tuntuu olevan ainakin tämän foorumin "huulenheittäjille" - hyödystä en tiedä.

.........................................................................................
8)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #5 : 13.04.08 - klo:12:07 »
Enpä usko, Lars Mikael, että yleinen mielipide säätelisi Herättäjä-Yhdistyksen "johdon" mielipiteitä sen enempää kuin muunkaan körttikansan. Tyhjiössä ei kukaan meistä elä, niinpä vaikutamme toinen toisiimme ja meihin vaikuttaa se, mitä mediasta seuraamme, kirjoista luemme ja Jumalan antamalla ymmärryksellä yhdessä keskustellen oivallamme.

Työskentelin Herättäjä-Yhdistyksen palveluksessa vajaat kaksi vuotta ja sillä kokemuksella sanon, että Herättäjässä on niin monta mieltä kuin on miestäkin (tällä hetkellä nk. hengellisen työn tekijöissä ei ole valitettavasti yhtään naista). He ovat monesti siis myös eri mieltä keskenään. Varsinaista hengellistä johtoa, joka sanelisi viimeisen sanan uskon asioissa, ei heränneellä kansalla ole eikä voi olla, sillä syntisen ja Kristuksen väliin ei mahdu ketään.

Meillä on herätysliikkeenä se rikkaus ja kirous, että ihminen on vapaa: vapaa uskomaan, toivomaan ja rakastamaan, mutta myös vapaa ulkopuolisesta turvasta ja niistä turvallisista kahleista, joihin kristityt niin helposti haluavat itsensä ja toinen toisensa kahlita - se kun tuntuu turvallisemmalta kuin yksinäiseen murhehuoneeseen ja odottamiseen suostuminen. Näin minä ajattelen. Jos kaipaisin hengellistä johtajaa tai uskoisin, että joku toinen voi minun puolestani uskoa ja ajatella, menisin varmasti Nokia mission tai vanhoillislestadiolaisten riveihin. Hengellinen tasa-arvo ja rinnalla kulkeminen on herännäisyydessä ihmeellistä ja poikkeuksellista. Uskon siihen.

Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja ja aluesihteerit ovat herännäisyyden palvelijoita. Liikkeen voima on seurakansassa, ja työntekijät ovat minun kokemukseni mukaan hyvin aralla mielellä vastuullisessa tehtävässään, kuulostelevat seuraliikkeen liikehdintää ja ihmisten tuntoja, antavat omat lahjansa kukin omalla tavallaan toisten palvelukseen. Minä uskon heihin ja uskon, että heitä täytyy tukea työssään ja heidän puolestaan rukoilla. Erimielisyydenkin voi varmasti sanoa ääneen; en usko että kukaan Herättäjän työntekijöistä ajattelee olevansa uskonasioissa ketään toista ylempänä tai edellä. Uskallan kehua heitä näin suureen ääneen, koska olen heitä oppinut tuntemaan ja tehnyt töitä heidän rinnallaan, ja koska nyt olen itse ihan vaan rivikörttiläinen.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #6 : 13.04.08 - klo:12:30 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Enpä usko, Lars Mikael, että yleinen mielipide säätelisi Herättäjä-Yhdistyksen "johdon" mielipiteitä sen enempää kuin muunkaan körttikansan. Tyhjiössä ei kukaan meistä elä, niinpä vaikutamme toinen toisiimme ja meihin vaikuttaa se, mitä mediasta seuraamme, kirjoista luemme ja Jumalan antamalla ymmärryksellä yhdessä keskustellen oivallamme.

Työskentelin Herättäjä-Yhdistyksen palveluksessa vajaat kaksi vuotta ja sillä kokemuksella sanon, että Herättäjässä on niin monta mieltä kuin on miestäkin (tällä hetkellä nk. hengellisen työn tekijöissä ei ole valitettavasti yhtään naista). He ovat monesti siis myös eri mieltä keskenään. Varsinaista hengellistä johtoa, joka sanelisi viimeisen sanan uskon asioissa, ei heränneellä kansalla ole eikä voi olla, sillä syntisen ja Kristuksen väliin ei mahdu ketään.

Meillä on herätysliikkeenä se rikkaus ja kirous, että ihminen on vapaa: vapaa uskomaan, toivomaan ja rakastamaan, mutta myös vapaa ulkopuolisesta turvasta ja niistä turvallisista kahleista, joihin kristityt niin helposti haluavat itsensä ja toinen toisensa kahlita - se kun tuntuu turvallisemmalta kuin yksinäiseen murhehuoneeseen ja odottamiseen suostuminen. Näin minä ajattelen. Jos kaipaisin hengellistä johtajaa tai uskoisin, että joku toinen voi minun puolestani uskoa ja ajatella, menisin varmasti Nokia mission tai vanhoillislestadiolaisten riveihin. Hengellinen tasa-arvo ja rinnalla kulkeminen on herännäisyydessä ihmeellistä ja poikkeuksellista. Uskon siihen.

Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja ja aluesihteerit ovat herännäisyyden palvelijoita. Liikkeen voima on seurakansassa, ja työntekijät ovat minun kokemukseni mukaan hyvin aralla mielellä vastuullisessa tehtävässään, kuulostelevat seuraliikkeen liikehdintää ja ihmisten tuntoja, antavat omat lahjansa kukin omalla tavallaan toisten palvelukseen. Minä uskon heihin ja uskon, että heitä täytyy tukea työssään ja heidän puolestaan rukoilla. Erimielisyydenkin voi varmasti sanoa ääneen; en usko että kukaan Herättäjän työntekijöistä ajattelee olevansa uskonasioissa ketään toista ylempänä tai edellä. Uskallan kehua heitä näin suureen ääneen, koska olen heitä oppinut tuntemaan ja tehnyt töitä heidän rinnallaan, ja koska nyt olen itse ihan vaan rivikörttiläinen.


Tämä on mielenkiintoinen juttu. Eeva-Kaisa on ihan oikeassa, mutta niin on Lars-Mikaelkin. Kansa huutaa johtajaa, johon voi turvatautua ja jonka sanoihin samaistua, vaikka se ei ole pelastuksen kannalta tippaakaan tarpeen. Me emme tarvitse välimiestä, mutta opastajista taivaan tiellä on aina pula. Me heikot haemme aina turvaa maan päältä, vaikka turva on taivaassa.

Kirjailia Albert Camus sanoi aikoinaan, että nykyään ristille kapuaa niin moni, vain näkyäkseen kauemmas. Tämä lause on pysäyttänyt minut monesti ja muistuttanut siitä mikä on olennaista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #7 : 13.04.08 - klo:12:48 »
Seppos kirjoitti:

Kirjailia Albert Camus sanoi aikoinaan, että nykyään ristille kapuaa niin moni, vain näkyäkseen kauemmas.Tämä lause on pysäyttänyt minut monesti ja muistuttanut siitä mikä on olennaista.

Kiitos Seppos, että julkaisit kirjailija Albert Camuksen mietteen. Minulle tuli hyvä mieli, on taas aika pysähty tarkastelemaan itseänsä.

Lars Mikael

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #8 : 13.04.08 - klo:19:59 »
Kiitos Eeva-Kaisa mielipiteistäsi. Olen kanssasi monessa asiassa samaa mieltä. Kun sanoin yleisen mielipiteen vaikuttavan "johdon" mielipiteeseen, olen joskus joutunut "tulilinjalle" siinä asiassa. En aikoinaan hyväksynyt sitä, että Herättäjä-Yhdistyksessä vaikuttajat juuri vetosivat yleiseen mielipiteeseen ja sanoivat sen olevan nyt ja vastaisuudessakin vallitseva linja. Kansaa pitää kuunnella, mutta kuunneltiinko sitä? Monet olivat silloin sitä mieltä, ettei kuunneltu. Puhuttiin jopa "harvainvallasta". Herännäisyyden nykyhistoriaa ei ole kirjoissa. Olisi  mielenkiintoista lukea millaisia piirteitä historian kirjoittaja tähän löytäisi. 60-70 luvulla, kun herännäisyydessä tutkijoidenkin mielestä tapahtui muutos körttihumanismin suuntaan - niin kuin sitä on määritelty - ei toisenlaisiin mielipiteisiin ollut mitään mahdollisuutta. Keskustelin usein tästä muutoksesta silloisen kenttärovasti Jukka Malmivaaran kanssa, joka asui samassa kerrostalon rapussa kanssani. Jukka Malmivaara oli murheissaan tästä muutoksesta. Itsekin jätin melkein hyvästit herännäisyydelle kahdeksikymmeneksi vuodeksi. Vieläkin monet vanhemmat henkilöt surevat tätä muutosta. Se tuli kohdallani esiin vuosi sitten, kun olin suorittamassa saarnalupatutkintoa Helsingissä. Jouduin altavastaajaksi heränneiden saarnamiehenä, kun muutamat kurssilla olleet heränneet ottivat asian esiin herätysliikkeitä koskevassa osuudessa. Sain korvat punaisena kuunnella heidän ja muidenkin arviointia herännäisyyden nykytilasta. Olisiko tässä jotain syytä siihen, että jäsenmäärä vähenee ja Kuukausilehden tilaukset harvenevat?

Kun Jumala otti minut muutama vuosi sitten kiinni ja muutti katkeruuteni rakkaudeksi, olen taas voinut iloita yhteydestä herännäisyyteen. Olen kokenut hyväksyntää ja ystävyyttä varsinkin aluesihteerimme taholta. Olen saanut iloita hänen ystävällisyydestään ja kannustuksestaan seurapuhujana. Olen saanut - toivottavasti - kirkastaa Kristusta omien voimieni mukaan.

Minulla on tapana tarttua härkää sarvista. En ole kuitenkaan joutunut tarttumaan viime aikoina "johdon sarviin". Muiden herätysliikkeiden arvioinnissa olen ollut joskus eri kannalla silloin, kun olen niitä kuullut johtajiemme suusta ja siitä olen myös heitä huomauttanut. Joskus kaipaan myös Kristus-keskeisempää julistusta.

En kaipaa, enkä hyväksy autoritääristä johtajaa.

Minäkin haluan vilpittömästi tukea kaikkia Herättäjä-Yhdistyksen työntekijöitä heidän vaativassa työssään ja rukoilla heidän puolestaan.

Nyt taisi tulla kirjoitettua "läpiä päähänsä", mutta kirjoitettu mikä kirjoitettu.

Benkku

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #9 : 13.04.08 - klo:21:41 »
Missä ovat hengelliset johtajamme ja onko kukaan heistä johtajan rooliin?
Meillä on piispoja ,pappeja, maalikko saarnaajija. Näin voin sitten kysyä.

Mikä on johtajan rooli ja mitä vuorovaikutuksella on tekemistä sen kanssa?
Katsokaamme siis lähemmin vertauskuvallisen esimerkin johdattamana, vuorovaikutuksen merkitystä johtajan roolissa.

”Olen osallistunut ties kuinka moneen tehokkaan johtamisen kurssiin. Odotan paljon alaisiltani ja yritän kovasti olla ystävällinen heille ja kohdella heitä niin kuin pitää.Mutta minusta tuntuu , etteivät he ole lojaaleja minulle. Jos lojuisin päivän kotona sairaana, heidän aikansa kuluisi kai enimäkseen pälpättämiseen kahvimuki kourassa.Miksi en saa heistä itsenäisiä ja vastuuntuntoisia – tai löydä sellaisia työntekijöitä.”

Esimerkissämme johtaja joka ei ole tyytyväinen alaisiinsa.Mikä on siis johtajan ongelma, yksin kertaisesti vuorovaikutus ei toimi alaisiinsa nähden. Siis johtajan  rooli ei sovi hänelle koulutuksesta huolimatta.
Valitettavasti näin on myös todellisessa elämässä, että kaikki ihmiset eivät sovi johtajiksi joissa rooli vaatii vuorovaikutus taitoja.
Ilman vuorovaikutusta ei ole johtajan roolia ja väitän että jos minulla on vain rooli.Niin minulta puuttuu myös vuorovaikutus taidot.Tällöin on minun syytä pohtia olenko minä oikea johtamaan ihmisiä. Esimerkissämme oli myös hyvin tuotu esiin johtajan rooli, kun hän on ystävällinen alaisilleen. Mutta silti he eivät ole hänen mielestään vastuuntuntoisia, eivätkä halua ymmärtää johtajan arvoja.

Elämänläheisyys, oma persoona, rehellisyys ja avoimuus sekä samaistuminen.Voisivat olla rakentavia asioita mitä johtajan  olisi pohdittava.Väitän että vuorovaikutus taitoja voi oppia ja kehittää, mutta siemen on oltava kylvetty sydämeen jo ihmisen syntymästä lähtien.

Kaikki on maallisista johtajista huolimatta , Isän kädessä. Hän on ainoa johtajamme ei Paavo Ruotsalainen tai Aku Räty, kaikella kunnioituksella.

Toivon että  suot minun  lainaa loppu kommentiasi, Lars Mikael.

Nyt taisi tulla kirjoitettua "läpiä päähänsä", mutta kirjoitettu mikä kirjoitettu.

Lars Mikael

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #10 : 14.04.08 - klo:12:52 »
Olen ymmärtänyt, että tästä aiheessa on foorumilla kirjoitettu avoimesti ja menty ehkä "pintaa syvemmälle"? Rohkenenkin jatkaa vielä...
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja ja aluesihteerit ovat herännäisyyden palvelijoita. Liikkeen voima on seurakansassa, ja työntekijät ovat minun kokemukseni mukaan hyvin aralla mielellä vastuullisessa tehtävässään, kuulostelevat seuraliikkeen liikehdintää ja ihmisten tuntoja, antavat omat lahjansa kukin omalla tavallaan toisten palvelukseen. Minä uskon heihin ja uskon, että heitä täytyy tukea työssään ja heidän puolestaan rukoilla. Erimielisyydenkin voi varmasti sanoa ääneen; en usko että kukaan Herättäjän työntekijöistä ajattelee olevansa uskonasioissa ketään toista ylempänä tai edellä. Uskallan kehua heitä näin suureen ääneen, koska olen heitä oppinut tuntemaan ja tehnyt töitä heidän rinnallaan, ja koska nyt olen itse ihan vaan rivikörttiläinen.

"... ja työmies on palkkansa ansainnut" (1.Tim. 5:18 ) pätee varmasti heidän kohdallaan. Ainakin yhden työntekijän osalta - jonka tekemisistä tiedän - voin rehellisesti todeta asian olevan kertomallasi tavalla. Meidän "alue- ja juhlakörttimme" - on yhtä kuin aluesihteerimme ja herättäjäjuhla vastaavamme - näyttää paiskivan töitä "niska limassa". Ei henno sanojensa mukaan kieltäytyä häneen kohdistuvista pyynnöistä. Olemme vaimoni kanssa olleet jopa huolissamme hänen jaksamisestaan. Yhdyn  näin kehuihisi ainakin hänen kohdallaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #11 : 14.04.08 - klo:14:22 »
Puheenjohtajat ja toiminnanjohtajat ovat tarpeen. Se on jo isompi kysymys, tarvitaanko hengellisiä johtajia määrittelemään oikeaa uskoa ja hyvää elämää.
Minäkin ajatelisin niin, että ainoa hengellinen johtajamme on Kristus. Jotta näin voisi olla, tarvitaan tietenkin Sanan tutkijoita ja  julistajia. Kaikki asiat eivät kuitenkaan kirkastu jokaiselle samalla lailla. On väärin kovin kevein perustein sanoa toiselle, että hän on erehtynyt. Usein kannattaa kuunnella tarkasti niitä, joiden ajatukset ovat toisia kuin omat. Siitä oppii.

Lars Mikael

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #12 : 14.04.08 - klo:15:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minäkin ajatelisin niin, että ainoa hengellinen johtajamme on Kristus.

Toisaalta Raamattu sanoo: "Muistakaa johtajianne, niitä, jotka julistivat teille Jumalan sanaa. Pitäkää mielessänne, miten he elämänsä elivät, ja ottakaa heidän uskonsa esikuvaksenne." [Hepr. 13:7]

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Usein kannattaa kuunnella tarkasti niitä, joiden ajatukset ovat toisia kuin omat. Siitä oppii.

Näinhän se on. Minulla vaan tahtoo olla se paha vika, että minua hallitsee usein vain mutu-tieto. Pitäisi oppia.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10400
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #13 : 14.04.08 - klo:16:09 »
Kallistuisin Miihkaelin kannalle. Ihminen on raato. Käytäntö on arkinen. Esikuvia on vilisemällä. Jotkut niistä ovat hengellisiä isiä. Auktoriteettejä. Johdattajia. Loppupeleissä olemme kyllä kaksin Kristuksen kanssa. Jos ei nyt ihan välissä, kuitenkin siinä hollilla on vielä rippi-isä antamassa ehtoollista.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Benkku

  • Vieras
Missä ovat hengelliset johtajamme... ?
« Vastaus #14 : 14.04.08 - klo:18:28 »
Kalistaja kirjoitti:
Missä ovat hengelliset johtajamme...? Lukevatko he näitä sivuja? Kirjoittavatko he meille meitä vahvistavia rivejä..?

Lars Mikael kirjoitti:
En usko, että tämän foorumin kirjoittelut vaikuttavat yhdistyksen johtajien mielipiteisiin. Johtajiemme mielipiteitä säätelee voimakkaasti yleinen mielipide. Poikkeuksia ei katsota hyvällä. Työpaikkakin olisi vaakalaudalla. Asiassa on sekä hyvät että huonot puolensa.

Pena kirjoitti:
Minäkin ajatelisin niin, että hengellinen johtajamme on Kristus. Jotta näin voisi olla, tarvitaan tietenkin Sanan tutkijoita ja julistajia. Kaikki asiat eivät kuitenkaan kirkastu jokaiselle samalla lailla. On väärin kovin kevein perustein sanoa toiselle, että hän on erehtynyt. Usein kannattaa kuunnella tarkasti niitä, joiden ajatukset ovat toisia kuin omat. Siitä oppii

Benkku kirjoitti:
Elämänläheisyys, oma persoona, rehellisyys ja avoimuus sekä samaistuminen.Voisivat olla rakentavia asioita mitä johtajan olisi pohdittava.Väitän että vuorovaikutus taitoja voi oppia ja kehittää, mutta siemen on oltava kylvetty sydämeen jo ihmisen syntymästä lähtien.

Sanan julistajia ja tutkijoita tarvitaan, sitä en missään nimessä kielä.Eihän silloin rahvas saisi näkemyksiä ja opetusta kristinuskosta. Ehkä olen jälleen kerran ymmärtänyt Kalistajan avaaman keskustelun sisällön väärin.
Kumminkin käsitin hänen tarkoitaneen johtajia, jotka työskentelevät Jumalan  Sanan julistajina ev.lut seurakunnissa. Siksi  halusin kertoa   toiminnanjohtajasta vertauskuvallisesti ja tuoda minun näkemykseni tämän hetkisestä kirkostamme tällä kertomuksella. Missä ovat hengelliset johtajamme....? Haluavatko he olla meille vahvistuksena tämän hetkissä tilanteessa, kun kirkosta erotaan niin ettei saranat edes ehdi kulua?
Vai tarvitsemmeko todella sellaisia persoonia kuin oli esimerkiksi Paavo Ruotsalainen tai Aku Räty olivat, ennen kuin nykyinen hengellinen johtomme herää.
Kokouksia,tutkimuksia ja tilaston tekemisiin kyllä on aikaa. Mutta silti rahvas elää kuin pellossa.
Armosta