Keskustelu > Seuratupa

Eutanasia

<< < (5/5)

Sanna:
Kiitoksia kaikille vastanneille, kouluthan ovat loppuneet jo (onneksi) aikoja sitten, ja lopputyökin tuli palautettua. Lopputulos oli opettajan mukaan kiitettävä! :] Mutta keskustelu jatkukoon, onhan eutanasia kuitenkin vakavuudestaan huolimatta aika mielenkiintoinen aihe.

PekkaV:

--- Lainaus käyttäjältä: Sanna - 12.04.05 - klo:15:57 ---Päätin tehdä uskonnon lopputyöni kyseisestä aiheesta, ja haluaisin liittää siihen ihmisten mielipiteitä siitä. Eutanasiahan tarkoittaa siis armokuolemaa, eli annetaan vakavasti sairaan ihmisen kuolla, kun hän itse niin pyytää, tai toivoa ei enää ole. Eutanasiaa on kahdenlaista. Joko hoito keskeytetään, kun siitä ei enää olisi mitään apua, ja keskitytään vaan potilaan kivun lievittämiseen, eli annetaan saattohoitoa. Toinen tapa taas on antaa esim. vaikeasti halvaantuneelle ihmiselle myrkkyä, niin että hän saa kuolla "kunniallisesti". Eutanasiaa ei saa tehdä ilman henkilön lupaa, ja ainakin tämä toiseksi mainittu on laitonta Suomessa. Haluaisin kuulla seuraavia mielipiteitänne aiheesta:

1. Miksi hyväksyt/et hyväksy eutanasiaa?
2. Pitäisikö eutanasia laillistaa Suomessakin?
3. Onko ihmisellä oikeus päättää oma kuolinaikansa?
4. Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

Loppuun pieni vetoomus; älkää kirjoittako romaania, mahdollisimman tiivistetty vastaus riittää. En kopioi kenenkään tekstiä suoraan lopputyöhöni, saatan vain yleisesti mainita ihmisten mielipiteistä, ja kerron kyllä "lähteeksi" körttifoorumin. Jos aihe lähtee elämään omaa elämäänsä, niin laittakaa ensin selkeä vastaus noihin ylempiin, ja vasta sitten niitä omia kommentteja.

Minä kiitän ja kumarran. :]

--- Lainaus päättyy ---

Viisveisaaja:
Tähän kysymykseen oon törmännyt facebookissa ja siellä sairaanhoitajat kun näkee kipuja ihmisissä ovat eutanasian puolesta.

Toivottavasti ei siellä ole niitä sairaanhoitajia, kun se yksi kun surmasi ties kuin monta.
Uskoisin että nämä kun purkautuvat eutanasian puolesta ovat kuitenkin niitä " sisar hento valkoinen" hoitajia.

En tiedä itse olen sitä mieltä, että niin kauan kuin on elämää on toivoa, mutta kaverini veti töpseliä seinästä kun veljensä oli aivokuollut jo pidemmän aikaa ja rukouksensa ja muut ei tepsinyt.
Hän oli syvästi uskovainen ns.

En tiedä kamala paikka olisi, siis kaverini ei itse vetänyt töpseliä seinästä, mutta antoi sen luvan oliko lääkärille, ni jollekkin.

En osaa sanoa asiaan mitään.
Kärsivät eläimet kyllä päästetään kivuista herkästi tappamalla.

Thomas McElwain:
Eutanasian suositus on noussut sen mukaan kuin katolisuus on heikentynyt: katolinen kirkko on taistellut sitä vastaan ainakin katarien ajoilta lähtien, jolloin endura oli pyhyyden korkein ihanne. Ollaan menossa takaisin siihen, ja syy on uskonpuhdistus, tulos, jota Calvinus ja Lutkerus eivät arvanneet.

Viisveisaaja:
Jotenkin tuntuu, että uskonto ei oikein istu tähän kysymykseen.

Uskonto on hyvä, mutta tälläisessä asiassa se vääristää minusta itse aihetta kun aihe ei ole minusta ihan yksiselitteinen ja sille ei yksiselitteistä vastausta ole.

Uskonnolla puollustavilla kuitenkin tuntuu sellainen olevan ja vahva.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta