Kirjoittaja Aihe: Kummaa kosiskelua kirkossamme  (Luettu 8704 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« : 22.01.08 - klo:22:59 »
Kirkkohallituksen työryhmä on tehnyt strategiasuunnitelman kirkon asioista. Asiaa on puitu useissa lehdissä. Silmään pisti Helsingissä pappina työskentelevän Juha Pettersonin lausahdus:

     - Kirkot omat lehdet eivät ehkä ole niitä kaikkein luetuimpia nuorten keskuudessa. Kirkko voisi esimerkiksi ostaa sivun City-lehdestä joka kuukausi, Petterson ehdotti.

     Voi hyvät hyssykät ja puu... puukuulat! Ostaa! City-lehdestä!

     Kyllä on kummaa kosiskelua -  samankaltaista puhetta, jota on ollut aiemmin myös joissakin mainoskampanjoissa.

     Koskahan Jeesuksen nimi muutetaan Jesseksi!?

     Perussanoman pitää riittää. Ja se riittää kunhan sen kertoja on riittävän väkevä ja uskottava!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #1 : 23.01.08 - klo:06:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Kirkot omat lehdet eivät ehkä ole niitä kaikkein luetuimpia nuorten keskuudessa. Kirkko voisi esimerkiksi ostaa sivun City-lehdestä joka kuukausi, Petterson ehdotti.


Minusta ev.lut kirkon ongelma on karismaattisuuden ja johtajuuden puute. En viittaa nyt karismaattiseen liikkeeseen vaan siihen, ettei papeista ole seurakuntien vetovoimaksi. Monilla papeilla on itsensä kanssa henkisiä ja teologisia ongelmia. Ja ev.lut kirkon opeista poikkeavat liikkeet hämärtävät vielä sanomaa. Kirkolla on jatkuvasti ja niin paljon opillisia ongelmia, ettei rivikansalainen pääse selville sanomasta.
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #2 : 16.03.08 - klo:21:44 »
Ensi vuanna herättäjäjuhulat piretähän Seinäjoella ja tangomarkkinat ja herättäjäjuhulat hakoo yhteestyätä. Meinaavat pitää oikeen seminaarinkin: Onko Satumaa-tango Siioninvirsi?
Mun miälestä herättäjäjuhulat menöö vähän liikaa humpuukin pualelle, jos näitä kahta juhulaa laitetahan nippuhun.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #3 : 16.03.08 - klo:23:38 »
Eikö se ollutkaan "Onko 'Ah, vuodata, Herra, jo henkesi' tango?" -seminaari?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #4 : 17.03.08 - klo:21:20 »
Ainakin minulle on SV:t tärkeitä. Mutta kaikenlainen musiikki on minulle tärkeätä. Luther on sanonut kirjassaan "Pöytäpuheita" sen verran, että Saatana ei tykkää musiikista ja hän on melankoolinen hahmo. Mutta me niin Jumalan kanssa soitetaan hip-hoppia, kantria, tangoa, bluegrassia ja rokkenrollia. Ei iskelmää. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #5 : 17.03.08 - klo:21:42 »
Jumalalla on muuten kaunis soolo Giacomo Carissimin oratoriossa Ezechia. Ei ole kantria eikä räppiä vaan 1600-luvun italialaista. Se on varma, ettei saatana tykkää.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #6 : 17.03.08 - klo:22:34 »
Tunnen sen! Vaikka olen suuttunut italialaisiin ja olen tykästynyt saksalaisiin. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #7 : 18.03.08 - klo:08:30 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Ainakin minulle on SV:t tärkeitä. Mutta kaikenlainen musiikki on minulle tärkeätä. Luther on sanonut kirjassaan "Pöytäpuheita" sen verran, että Saatana ei tykkää musiikista ja hän on melankoolinen hahmo. Mutta me niin Jumalan kanssa soitetaan hip-hoppia, kantria, tangoa, bluegrassia ja rokkenrollia. Ei iskelmää. :wink:


Entäs metalli, trash, hardcore tahi punk?
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #8 : 18.03.08 - klo:10:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Ensi vuanna herättäjäjuhulat piretähän Seinäjoella ja tangomarkkinat ja herättäjäjuhulat hakoo yhteestyätä. Meinaavat pitää oikeen seminaarinkin: Onko Satumaa-tango Siioninvirsi?
Mun miälestä herättäjäjuhulat menöö vähän liikaa humpuukin pualelle, jos näitä kahta juhulaa laitetahan nippuhun.


Satumaa tango ei ole Siionin Virsi, mutta siihen on lainattu materiaalia Siionista. Mononen ei tosin ollut körttiseudulta kotoisin.

Toivo Kärki oli muuten Nilsiäläis syntyinen. Miten paljon Siionit vaikuttivat hänen tuotantoonsa. Siinä hyvä aihe musikki graduun.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #9 : 25.03.08 - klo:13:01 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Toivo Kärki oli muuten Nilsiäläis syntyinen. Miten paljon Siionit vaikuttivat hänen tuotantoonsa. Siinä hyvä aihe musikki graduun.



Nyt pitää vähän korjata. Toivo Kärki syntyi Pirkkalassa, eikä ole koskaan asunut Nilsiässä. Sen sijaan hänen poikansa on opettajana siellä. Ja Toivo Kärki on säestänyt harmoonilla virret pojanpoikiensa ristiäisissä (kastepapilta kuultua).

Siionit saattoivat kyllä vaikuttaa Kärjen tuotantoon, mutta ei Siionin virret, vaan nimenomaan Siionin kannel. Toivo Kärjen äidin isä nimittäin oli Pietari Kurvinen, ensimmäisiä Ambomaan-lähettejämme, jonka lauluja löytyy Siionin kanteleesta. Siionin virsiä Topi tuskin tunsi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #10 : 25.03.08 - klo:13:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Toivo Kärki oli muuten Nilsiäläis syntyinen. Miten paljon Siionit vaikuttivat hänen tuotantoonsa. Siinä hyvä aihe musikki graduun.



Nyt pitää vähän korjata. Toivo Kärki syntyi Pirkkalassa, eikä ole koskaan asunut Nilsiässä. Sen sijaan hänen poikansa on opettajana siellä. Ja Toivo Kärki on säestänyt harmoonilla virret pojanpoikiensa ristiäisissä (kastepapilta kuultua).

Siionit saattoivat kyllä vaikuttaa Kärjen tuotantoon, mutta ei Siionin virret, vaan nimenomaan Siionin kannel. Toivo Kärjen äidin isä nimittäin oli Pietari Kurvinen, ensimmäisiä Ambomaan-lähettejämme, jonka lauluja löytyy Siionin kanteleesta. Siionin virsiä Topi tuskin tunsi.


Kiitos kun korjasit. Olisi pitänyt tarkistaa nämä faktat
 http://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_K%C3%A4rki eikä luottaa huononevaan muistiinsa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #11 : 25.03.08 - klo:18:40 »
Lisäystä Samulin korjaukseen. Pietari Kurvinen oli Ilomantsin miehiä.Hänellä on ihan nimikkotie Ilomantsissa. Samaa sukua ooli myös Mateli Kuivalatar. Kuuluisa runolaulatatar. T.Kärjen isä oli Pirkkalan jälkeen pappina Laihialla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #12 : 25.03.08 - klo:19:01 »
Pietari Kurvinen taisi kirjoittaa 130 vuotta sitten ensimmäisen ambokielisen kirjan, aapisen. Ehti siis 'Agricolaksi' ennen legendaarista Martti Rautasta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #13 : 25.03.08 - klo:20:15 »
Mustien ihmisten (Ambomaan virsikirja) kirjassa on n. 100 siikkaria. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Kummaa kosiskelua kirkossamme
« Vastaus #14 : 25.03.08 - klo:21:11 »
Minä olen 1987 Ehanganosta (The Hymn book of the Evangelical Lutheran Church in Namibia) löytänyt noin 90. Iso osuushan sekin on 656:sta!

507 menee näin:

Ngame ondjendi yokevi ndi,
Nda tegelela Omukulili.
Ngame nda hala
Oku ku tala
Muuyelele.

Ongame onde ku yuulukwa,
Nolwokungoye he kugu_Omwa,
Ongaashi ndi li
Otandi lili
Kuuthigwa mbu.

Okuume nando taa etha ndje,
Omuwa, ongoye ta taamba ndje
Oomwenyo dh'ala
Ngoye wa hala
Okwaaludha.

Ongame kOmuwa nda taalela,
Sigo ongoye wa yambeka.
Onde ku dhama,
Sigo wa gama
Kungame ngu.

Omuwa, ohenda u sile ndje,
Oompadhi dhandje u koleke,
Moondjenda dhandje
U wilike ndje,
Ndaa pukithwe.

Nda tegelela, u taambe ndje
Megumbo ndyoka lyuuyelele,
Ndi kale moka
Mongundu ndjoka
Yaayapuki.

Erik August Hagfors, Wilhelmi Malmivaara