Keskustelu > Yleinen keskustelu

Missä Kristus? (M. Koivisto)

(1/7) > >>

Kalistaja:
Joulunjälkeisvaelluksellani kävin Hakametsän jäähallissa Tampereella katsomassa jääkiekon SM-liigan ottelun Tappara-SaiPa. Jäähallista poistuessani huomasin viereisen, jossain määrin kohutun, Metro-Auto- Areenan ja sen seinässä huikean suuren, kai auton kokoisen, kuvan herra Markku Koivistosta. Hurskastelua puheeni nyt tai ei, mutta ristiä en nähnyt, en Kristuksen varjokuvaa edes. Ymmärrän kyllä, ja olen sen toimittajana kokenut, että asioille annetaan kasvot. Siltikin, sittenkin, rohkenen kysyä: Missä Kristus?

Pena:
Olen usein ihmetellyt samaa. Missiot ja mut vastaavat tempaukset näyttävät ilmoituksiensa perusteella julistavan Billy Grahamia, Kalevi Lehtistä tai muuta evankelistaa, mutta eivät evankeliumia Kristuksesta. Onko se harkittu ja toimiva keino (kohderyhmän asenteiden oikeasta arvioinnista) vai kertooko jostakin piilossa olevasta Kristuksen vierastamisesta?

PekkaV:

--- Lainaus käyttäjältä: "Pena" ---Olen usein ihmetellyt samaa. Missiot ja mut vastaavat tempaukset näyttävät ilmoituksiensa perusteella julistavan Billy Grahamia, Kalevi Lehtistä tai muuta evankelistaa, mutta eivät evankeliumia Kristuksesta. Onko se harkittu ja toimiva keino (kohderyhmän asenteiden oikeasta arvioinnista) vai kertooko jostakin piilossa olevasta Kristuksen vierastamisesta?
--- Lainaus päättyy ---


Eihän Kristuksen vierastaminen ole piilossa! Hänhän on loukkaus.
Taannoin työpaikka-aviisissa kysyttiin, "mikä aate/idea/ajatus on vaikuttanut sinuun eniten". Kukaan ei maininnut kristinuskoa. Ethän sinäkään ajattele ilmaa, jota hengität. Toisaalta se on siis jotain äärimmäisen traumaattista ja kompleksista, tämä kristinusko. Totuudet ovat liian yksinkertaisia helposti omaksuttaviksi.

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "satman" --- Toisaalta se on siis jotain äärimmäisen traumaattista ja kompleksista, tämä kristinusko. Totuudet ovat liian yksinkertaisia helposti omaksuttaviksi.
--- Lainaus päättyy ---



Näin on ja tämä tekee asian monille todella vaikeaksi. Jos ei korosteta ja koroteta evankelistaa niin sitten ollaan alttariroinan ja -tapojen lumoissa. Kumpaakaan emme tarvitse pelastuaksemme. Uskonpuhdistus on pahasti kesken ja meidän tavoissamme on vielä paljon, jotka on kopioitu maallisen hallitsijan palvelusmenoista ihan kuin taivaan isä niitä tarvitsisi.

Enpähän jatka enempää etten loukkaa ketään

Pena:
Tarkoitukseni oli arvailla, onko evankelistoilla itsellään Kristuksen mainitsemisen tai kuvaamisen suhteen joku ongelma, jota he eivät itse tiedosta. Se on toki selvää, että ns maailma vierastaa Kristusta.
Tein joskus ehdotuksia julisteeksi evankelioimistempaukseen. Tyylitellyt Kristuksen kasvot eivät kelvanneet. Kommentti oli jotain sellaista kuin: Ajattelitko, ettei ajeta sammutetuin lyhdyn? Purjealus seurakunnan symbolina oli kuulemma kaljaasi ja viittasi kaljan juomiseen vesillä. Joku muu sen julisteen sitten teki ja laittoi tunnukseksi keltaisen ympyrän. Minusta se oli pikemminkin shintolaisuutta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta