Keskustelu > Seuratupa

Isäni kodissa on monta huonetta

<< < (2/5) > >>

llwyd:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" --- Niin kauan minun täytyy vain uskoa, että oma ajatusmaailmani on se oikea ja elää sen mukaan.
--- Lainaus päättyy ---


Minulle tämä on kyllä outo lähestymistapa. Itse lähden siitä, että oma ajatusmaailmani on pakostakin osin väärä ja puutteellinen, kaikki ihmisen ajatusmaailmat ovat. Varmasti kuulostan usein kiihkeältä, mutta lähes aina se kiihkeys kohdistuu perusteetonta varmuutta ja omavaltaisuuta kohtaan. Se kylmyys, tietämättömyys ja varmuus millä kristilliset konservatiivit suhtautuvat esim. homoseksuaalisuuteen on aika käsittämätöntä. Usko ja Rukous on hyvä esimerkki, ja sitä pidän vielä maltillisena palstana. En oikein myöskään jaksa innostua Jumalasta, joka kiroaa ihmiset, joilla ei ole ollut mitään mahdollisuutta kuulla hänen sanomaansa vapaasti. Vaikea kuvitella Jumalaa joka on epäeettisempi ja irrationaalisempi kuin luomansa.

Johannes:

--- Lainaus käyttäjältä: "llwyd" ---
--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" --- Niin kauan minun täytyy vain uskoa, että oma ajatusmaailmani on se oikea ja elää sen mukaan.
--- Lainaus päättyy ---


Minulle tämä on kyllä outo lähestymistapa. Itse lähden siitä, että oma ajatusmaailmani on pakostakin osin väärä ja puutteellinen, kaikki ihmisen ajatusmaailmat ovat.
--- Lainaus päättyy ---


Tarkoitin juuri tuota lausetta tällä:


--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" ---Aika isolla todennäköisyydellä (maailman uskonnot, lahkot, omat mielipiteet jne) olen itse väärässä, mutta todennäköisyys on sama, kuuluin mihin tahansa. Niin kauan minun täytyy vain uskoa, että oma ajatusmaailmani on se oikea ja elää sen mukaan.

--- Lainaus päättyy ---


Siis pitää olla tietoinen, että kaikki eivät voi olla oikeassa (ei kukaan voi varmuudella). En kuitenkaan itse pystyisi elämään, jos tietäisin tekeväni tietoisesti aina väärin. Sitä tarkoitan. Tietysti saa muuttaa mielipiteitään ja pitääkin, jos kokee, että on tarvetta. Liiallisen mielistelyn tielle ei pidä kuitenkaan lähteä. Eiköhän sitä kuitenkin jokaisella ole omat epäilynsä. Itsekin myönnän pohtivana toisinaan, että entä jos hindut ovat oikeassa tms. Kuitenkin sitten mietin, että minkä vuoksi koen oman uskontoni olevan oikeassa. Jos hindujen ajatukset vetäisivät enemmän puoleensa, niin minun pitäisi liittyä heihin, en voisi elää "varmassa valheessa". Tällä hetkellä minulla on tämänhetkiset ajatukset, jotka tuntuvat "parhaimmilta" eli oikeimmilta, vaikka tiedänkin, että ne ovat melko varmasti vääriä. Lopullista totuutta odotellessa joudun tekemään näin. Äh, että tätä on taas vaikea selittää. Kaikki uskonnoliset selitystehtävät näyttävät olevan minulle vaikeita.

llwyd:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" ---Siis pitää olla tietoinen, että kaikki eivät voi olla oikeassa (ei kukaan voi varmuudella). En kuitenkaan itse pystyisi elämään, jos tietäisin tekeväni tietoisesti aina väärin. Sitä tarkoitan. Tietysti saa muuttaa mielipiteitään ja pitääkin, jos kokee, että on tarvetta. Liiallisen mielistelyn tielle ei pidä kuitenkaan lähteä. Eiköhän sitä kuitenkin jokaisella ole omat epäilynsä. Itsekin myönnän pohtivana toisinaan, että entä jos hindut ovat oikeassa tms. Kuitenkin sitten mietin, että minkä vuoksi koen oman uskontoni olevan oikeassa. Jos hindujen ajatukset vetäisivät enemmän puoleensa, niin minun pitäisi liittyä heihin, en voisi elää "varmassa valheessa". Tällä hetkellä minulla on tämänhetkiset ajatukset, jotka tuntuvat "parhaimmilta" eli oikeimmilta, vaikka tiedänkin, että ne ovat melko varmasti vääriä. Lopullista totuutta odotellessa joudun tekemään näin. Äh, että tätä on taas vaikea selittää. Kaikki uskonnoliset selitystehtävät näyttävät olevan minulle vaikeita.
--- Lainaus päättyy ---


Hyviä pointteja nämä. Minusta vain on jotenkin itsestäänselvää, ettei kukaan ihminen voi omistaa lopullista totuutta. Kaikki ajatuksemme ovat likiarvoja, vaivalla hoipertelemme mitättömiä senttejä kohti absoluuttista. Hyvin pitkälle arvotan filosofioita ja maailmankatsomuksia sen mukaan miten ne hyväksyvät tämän asiaintilan. Olen täysin valmis katsomaan, että viime kädessä sufilaisuudella ja körttiläisyydellä ei ole merkityksellisiä eroja. Vain mystiikka, ei ikinä rationaalinen hallinta, voi lähestyä jumalallisia ulottuvuuksia. Tässä mielessä pystyn yhdistämään fundamentalistisen babtismin, konservatiivisen katolilaisuuden ja wahhabiitti-sunnilaisuuden toisiinsa. Nämä jälkimmäiset rakentavat oman viisauden, oman hallinnan varaan. Maailmassa. Mieluummin tässä ikävässä, tällä ehkä päättymättömällä kotimatkalla kuin minkään oman tekoviisauden varassa...

Progressor:
Yliluonnolliset asiat ovat ihmiselle vaikeaselkoisia. Oman maailmankuvan muodostaminen voi vaatia paljonkin mietiskelyä, ja minusta tuntuu, että monet valitsevat mieluummin jonkin valmiiksi pureskellun teorian kuin etsivät itse aktiivisesti totuutta. Tiukkaa kuria noudattavien lahkojen suosio voi ehkä johtua osittain siitä, että ihmisten on helppo ymmärtää mustavalkoisia ajatusmalleja. Sellainen oppi, joka sisältää paljon epävarmuutta ja kysymyksiä, ei ehkä tunnu yhtä houkuttelevalta kuin sellainen, jossa selvästi "sanotaan asiat niin kuin ne on".

Salis:

--- Lainaus käyttäjältä: "Progressor" ---Yliluonnolliset asiat ovat ihmiselle vaikeaselkoisia.
--- Lainaus päättyy ---


Minulle asiat eivät ole yliluonnollisia vaan ilmiöitä, joista ihmisillä on vajavaista tietoa.


--- Lainaus --- Oman maailmankuvan muodostaminen voi vaatia paljonkin mietiskelyä, ja minusta tuntuu, että monet valitsevat mieluummin jonkin valmiiksi pureskellun teorian kuin etsivät itse aktiivisesti totuutta.
--- Lainaus päättyy ---


Valmiiksi pureskeltu tuntuun turvalliselta. Ei ole sellaista ryhmäpainetta, jos ajattelisi itsenäisestiä ja lausuisi ajatuksiaan ääneen. Vaikka meillä on vapaus ajatella ja ilmaista itsemme, emme kuitenkaan uskalla esittää ajatuksiamme sellaisena kuin ne itse ajattelemme.

Meidän pitäisi lähteä ajattelussamme siitä, että absoluuttinen totuus on olemassa. Voimme sitä lähestyä, mutta emme voi sitä koskaan saavuttaa. Sen ihmisten ajatukset ja teoriat ovat ikuisesti vajavaisia. Jos tietäisimme absoluuttisen totuuden, olisimme jumalia.


--- Lainaus --- Sellainen oppi, joka sisältää paljon epävarmuutta ja kysymyksiä, ei ehkä tunnu yhtä houkuttelevalta kuin sellainen, jossa selvästi "sanotaan asiat niin kuin ne on".
--- Lainaus päättyy ---


Näin juuri. Tosin jännempää on lähestyä kysymyksiä kuin etsiä oikeita ja todistettuja vastauksia. :wink:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta