Keskustelu > Seuratupa

Vallan keskittyminen kirkossa

(1/8) > >>

Kauhanen T:
Seurakuntavaalikeskustelu ja paroikiaaliperiaatteen pohdiskelu saattoivat lentoon ajatuksia jotka on parempi pistää omaksi aiheekseen - ja seuratuvan puolelle koska näillä on teologinenkin ulottuvuus.

Tämä on nyt tällaista kivien heittelyä ilmaan yhtään tietämättä kehen niiden pitäisi osua. Mutta olen ollut huomaavinani viime vuosina yleistyneen vaatimuksen suuremmasta vallan keskittämisestä kirkossa. Pari näkökohtaa.


1. Miltä kuulostavat tämäntyyppiset lausumat:

"Asia on ratkaistava kokonaiskirkon tasolla"
"Yksittäinen tuomiokapituli ei voi ratkaista tämän suuruusluokan asiaa"
"Tarvitaan yhtenäinen linja joka sitoo kaikkia seurakuntia"

Oletteko kuulleet tällaista?


2. Kirkkohallituksen linja suosia seurakuntaliitoksia ilman että taloudellista tai toiminnallista hyötyä moisesta voidaan osoittaa, kielii mielestäni samasta asiasta: halusta keskittää valtaa kirkkohallitukselle, kirkolliskokoukselle ja piispainkokoukselle yksittäisten hiippakuntien ja seurakuntien sijaan.


3. Joku on jopa puhunut rumasti "hallintofundamentalismista", eli siitä miten kirkon päättävissä elimissä hallinnon vaatimukset jyräävät kaikki muut näkökohdat alleen. Hallinnon (joka on välttämätön asia ja oikein hoidettuna palvelee kirkkoa) merkityksen korostaminen on mielestäni osa vallankeskittämispyrkimyksiä.


Kuka tällaista vallan keskittämistä tahtoo ja miksi? (Vai tahtooko tosiasiassa kukaan?)

Itse olen kaikessa kaikenlaisen vallan kaikenlaista keskittämistä vastaan kaiken aikaa.

juhani:
Kun piispalla ei ota eteen, niin typerä vallankeskittäminen on paikalla. :wink:

Pena:
... ja sitten perustetaan hengellinen ritarikunta ja jaetaan kavereiden kesken kunniamerkkejä.

juhani:
tämä on sitä :wink:

Johannes:
No vastaan omasta puolestani lyhyesti että demokratiaan pitäisi aina pyrkiä ja usein pienet yksiköt edistävät sitä paremmin kuin suuret valtakeskittymät.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta