Keskustelu > Seuratupa

Kveekarit ja herännäisyys

<< < (2/16) > >>

juhani:
Mutta meidän liike kuuluu luterilaiseen seurakuntaan ja kirkkoon. Kveekarius kuuluu meidän osaltamme nk. metodistien, liberaalien katolisten ja buddhalaisten piiriin etc., sielläkin on totta. :wink:

Johannes:
Öh öh, miten tän nyt aloittas. Siis minä en kyllä tiedä, mitä nämä kveekarit oikein on, niin paras kun puhuu ympäripyöreästi. Nimen olen kyllä kuullut, ei ne sattumoisin ole juuri niitä, joita uskonnon kirjassa esiteltiin, jossain Amerikan perukoilla elävät omassa yhteisössä jotenkin "vanhanaikaisesti" siis perinteisesti? Vai mikä juttu se oli? Uskontoon se kyllä liittyi, mutta nyt olen ihan ymmällä, kun tuli kyse suomenkielisistä kveekareista. Taitaa minulla nyt olla käsitteet pahemman kerran pielessä, mutta pitääpäs ruveta tätä keskustelua seuraamaan niin samallahan sitä oppii.

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" ---Nimen olen kyllä kuullut, ei ne sattumoisin ole juuri niitä, joita uskonnon kirjassa esiteltiin, jossain Amerikan perukoilla elävät omassa yhteisössä jotenkin "vanhanaikaisesti" siis perinteisesti? Vai mikä juttu se oli?
--- Lainaus päättyy ---

Täytyy myöntää, että en minäkään kveekareista tiedä mitään, mutta edellä kuvaamasi joukko muistuttaisi enemmän amisheja. Heistäkään en kyllä mitään muuta tiedä.

llwyd:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" ---Öh öh, miten tän nyt aloittas. Siis minä en kyllä tiedä, mitä nämä kveekarit oikein on, niin paras kun puhuu ympäripyöreästi. Nimen olen kyllä kuullut, ei ne sattumoisin ole juuri niitä, joita uskonnon kirjassa esiteltiin, jossain Amerikan perukoilla elävät omassa yhteisössä jotenkin "vanhanaikaisesti" siis perinteisesti? Vai mikä juttu se oli? Uskontoon se kyllä liittyi, mutta nyt olen ihan ymmällä, kun tuli kyse suomenkielisistä kveekareista. Taitaa minulla nyt olla käsitteet pahemman kerran pielessä, mutta pitääpäs ruveta tätä keskustelua seuraamaan niin samallahan sitä oppii.
--- Lainaus päättyy ---

Tuo seppos:n linkki auttaa hyvin eteenpäin: http://www.saunalahti.fi/~nl02067/kveekarit/tie.html

Kveekarit tuntuvat myös käyneen läpi saman tapaisen (ja ehkä vain näennäisen) transformaation kuin körttiläisetkin. Edelleen itse väitän, että ollaan vain jouduttu riisumaan kaiken muun pois paitsi alastoman ytimen, mutta ymmärrän toisetkin mielipiteet (joskin niille on niin paljon tilaa muutenkin nyky-kristillisyydessä).

Johannes:
No niinpäs, amishejahan ne varmaan on. Nyt kun sanoit, niin muistin, että semmoinenkin nimi on olemassa. Niitä on niin kamalan paljon näitä uskonliikkeitä, ettei meinaa mukana pysyä.

Luinpas tuon linkinkin pikaisesti, ja oli siinä jotain tuttua, kieltämättä. Kuitenkin tuo oli aika iso ero, että ei kuulu varsinaisesti mihinkään isompaan kirkkokuntaan. Körtit kuuluvat niin tiiviisti luterilaiseen kirkkoon. Pitää joku päivä lukea tuo juttu tarkemmin, mutta nyt on kiire nukkumaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta