Keskustelu > Seuratupa

Kirkko & kuponki

<< < (3/6) > >>

Johannes:
No kun tästä nyt puhutaan, niin minusta on sekin väärin, että fundamentalisteja tuomitaan. Itse en heihin kuulu, mutta silti minusta tuntuu pahalta, kun "liberaalit" tuomitsevat samalla tavalla fundamentalistit kuin fundamentalistit heidät. Toisekseen monissa fundamentalissa liikkeissä kuitenkin (uskallan olettaa näin) iso osa väestä on kuitenkin "tavallisia" ihmisiä. Ainakaan itse en voi ymmärtää vaikkapa lestadiolaisten ja helluntailaisten tuomitsemista. Tunnen molempiin liikkeisiin kuuluvia ihmisiä ja monia heistä jopa ihailen siitä, että miten reiluja he ovat. Eroja toki on ja jokaisessa liikkeessä on ne ääritapauksensa, niin meissä kuin heissäkin. Itse ainakin yritän ymmärtää monenlaisia mielipiteitä. Jos olen eri mieltä, niin voin kyllä etsiä toisen keskustelukumppanin, jos en jaksa väitellä. Ei voi olettaa, että kaikki olisivat aina samaa mieltä. Niin kauan kuin toiminta pysyy lain ja yleisten sopimusten puitteissa, niin pitäkööt fundamelistikristityt mielipiteensä ja muslimit huivinsa. Jokaisella on lupa olla eri mieltä.

myyräpartio:

--- Lainaus käyttäjältä: "Johannes" ---nimethän on ylläpidon tiedossa, jos tarvetta tulee.
--- Lainaus päättyy ---


Ei muuten ole. Tai ainakaan rekisteröitymiseen ei tarvitse käyttää omaa nimeään.

Tosin jonkun henkilöllisyyden selvittäminen ei kovinkaan vaikeaa ole, jos on vähänkään aktiivinen ollut interwebissä, eikä ole yrittänyt peitellä jälkiään. Tosin mitä hyötyä tai tyydytystä siitä esimerkiksi tällä foorumilla olisi, sitä en tiedä.

Enkä edes usko, että tämän foorumin luonne hirveästi muuttuisi, vaikka ihmiset esiintyisivät omilla nimillään, koska monet jo käytännössä niin tekevät ja suuri osa tuntee toisensa. Tosin tuskin itse olisin tänne silloin kirjoittelemassa, kieroutuneen alter egon takaa kun on hauskempaa nälviä. :P

Johannes:

--- Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio" ---Enkä edes usko, että tämän foorumin luonne hirveästi muuttuisi, vaikka ihmiset esiintyisivät omilla nimillään, koska monet jo käytännössä niin tekevät ja suuri osa tuntee toisensa. Tosin tuskin itse olisin tänne silloin kirjoittelemassa, kieroutuneen alter egon takaa kun on hauskempaa nälviä. :P
--- Lainaus päättyy ---



 O:)   :wink:

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "hupa" ---Sama juttu muuten on ei-kristillisen mediankin kanssa. Uusimmassa City-lehdessä on Ari Peltosen raportti kansanlähetyspäiviltä, joka on aika kovaa tekstiä. Vaikkei itse juttu körttejä käsittelekään, niin asiavirheiden lisäksi myös tämä sakki niputetaan yhteen sellaisten kirkollisten aineksien kanssa, joihin se ei ainakaan minun silmissäni liity ollenkaan.
--- Lainaus päättyy ---


Joo, luin samaisen jutun ja se oli kyllä tosi ikävä. Tosi negatiiviseen sävyyn kirjoitettu ja kirjoittajasta kuulsi vain se yksi ja ainoa asenne; nämä ihmiset ovat outoja, Jumalaan uskominen on sairasta ja uskonto ylipäätään on ihan paska juttu. Jos sillä asenteella lähtee herätysjuhlia tutkimaan, niin ihan varmasti tuollaisen jutun saa tehtyä vaikka rakkailta herättäjäjuhliltammekin. On toki asia niinkin, että kansanlähetysläisillä on hieman eri näkemyksiä körttien kanssa, joten on, niin kuin hupa kirjoitti, ikävää, että "meidät" niputetaan samaan kategoriaan, kun nimenomaan tämänkaltaisissa asioissa näkemykset heidän kanssaan eivät kohtaa. Tuonkaltaisissa artikkeleissa halutaan aina panetella uskontoa, eikä koskaan muisteta (ja haluta) nostaa niitä positiivisia asioita. Se nyppii se.

llwyd:
Tuli tänään luetuksi kirjastossa Sanansaattajaa, pitkästä aikaa- ja tuli aika mietteliäs olo. On tämä modernin, maallisen maailman paine valtava: en voi uskoa että evankelisuus aina olisi ollut näin kapea-alaista, omia ahtaita viivoja vetävää. Iloinen, omistava varmuus oli teksteistä kaukana. Varmasti voi "puhdasoppisesta" luterilaisuudesta vetää näitäkin käytännön johtopäätöksiä, ja varmasti latentisti aikoinaan vedettiinkin, mutta ydin tuskin oli missään kouristuksenomaisessa kieltämisessä. Enemmänkin kai radikaalissa avaamisessa. Epäilemättä kristinuskon kapea-alaistuessa ja perääntyessä konservatiivisuus saa enemmän voimaa uskon universaalien näkyjen hälventyessä ja heikentyessä, mutta surullinen prosessi on, jos niin käy. Toki laimea liberalismi on sitten se toinen polarisaation ikävä seuraus, mutta se edes jollakin retorisella tasolla pyrkii pysymään kiinni ytimessä. Hämmästyttävää että sitten vielä löytyy itsepintaisesti eläviä liekkejä, jotka pitkälle pysyttelevät erillään tästä kylmästä ajasta, modernisaation ja scientismin paineista: olisiko Siionin virret se vahva rokotus niin pelokasta lyömistä kuin pinnallistumista vastaan? Säilyyköhän tasapaino vielä tulevaisuudessakin?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta