Kirjoittaja Aihe: Mietteitä  (Luettu 22809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Mietteitä
« Vastaus #45 : 20.11.21 - klo:15:55 »
Onneksi satuin lukaiseman YLEn nettivuja ja löysin Antti Heikkisen kolumnin sukunsa miehistä, alkaen Paavo Ruotsalaisesta.

Aitoja körtti.ukkoja kaikin:

                 https://yle.fi/uutiset/3-12190531

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Mietteitä
« Vastaus #46 : 02.12.21 - klo:11:02 »
Millaisia Hengen hedelmiä minä tuotan vai tuotanko vain kelvottomia hedelmiä?

"Apostoli Paavalin kirjeessä galatalaisille puhutaan kristityn vapaudesta. Paavali kehottaa lukijoita turvaamaan uskoon, ei lain töihin. Hän muistuttaa kirjeessään myös siitä, kuinka tärkeää on rakastaa lähimmäisiään: “Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne.” (Gal. 5:13.)

Hyvillä töillä ei ansaita autuutta, sillä vain usko tekee vanhurskaaksi. Paavali kehottaa taistelemaan oman itsekkään luonnon haluja vastaan ja antamaan Hengen ohjata elämää. Hän kirjoittaa Hengen hedelmistä: “Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.” (Gal. 5:22–26.)

Samassa kirjeessä Paavali kehottaa myös kantamaan toisten kuormia. Hengen hedelmät ovat merkkinä elävästä uskosta: armon ja anteeksiantamuksen tuoma ilo, rauha ja rakkaus ohjaavat tekemään hyvää myös lähimmäisille."
https://www.paivamies.fi/matkaevaaksi/hengen-hedelmat-ohjaavat-tekemaan-hyvaa-6.42.11548.a34541c305
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mietteitä
« Vastaus #47 : 03.12.21 - klo:13:58 »
Millaisia Hengen hedelmiä minä tuotan vai tuotanko vain kelvottomia hedelmiä?

"Apostoli Paavalin kirjeessä galatalaisille puhutaan kristityn vapaudesta. Paavali kehottaa lukijoita turvaamaan uskoon, ei lain töihin. Hän muistuttaa kirjeessään myös siitä, kuinka tärkeää on rakastaa lähimmäisiään: “Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne.” (Gal. 5:13.)

Hyvillä töillä ei ansaita autuutta, sillä vain usko tekee vanhurskaaksi. Paavali kehottaa taistelemaan oman itsekkään luonnon haluja vastaan ja antamaan Hengen ohjata elämää. Hän kirjoittaa Hengen hedelmistä: “Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.” (Gal. 5:22–26.)

Samassa kirjeessä Paavali kehottaa myös kantamaan toisten kuormia. Hengen hedelmät ovat merkkinä elävästä uskosta: armon ja anteeksiantamuksen tuoma ilo, rauha ja rakkaus ohjaavat tekemään hyvää myös lähimmäisille."
https://www.paivamies.fi/matkaevaaksi/hengen-hedelmat-ohjaavat-tekemaan-hyvaa-6.42.11548.a34541c305
Aamen! Mörtti-veli on tuossa ylhäällä niin Hengen virroissa, jotta Hengen vaikutuksen ja johdatuksen voi oikein aistia.  :eusa_clap:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Mietteitä
« Vastaus #48 : 04.12.21 - klo:10:42 »
Näin aamulla vain vilauksen tästä ohjelmasta:

Historia: Qumranin kääröjen arvoitus

https://areena.yle.fi/1-50292741

Sain vastauksia siihen mitä olen aprikoinut, Raamattu on muuttunut matkalla.

Kun katson tämän kokonaan kunhan ehsin, saatan sanoa muutakin senkin uhalla että joku pitää minua kerettiläisenä. Fundamentalisti en ainakaan ole.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä
« Vastaus #49 : 04.12.21 - klo:10:54 »
Onpas kummallista. Minä olin tähän asti luullut, että kyseinen käärölöytö juuri osoitti sen, kuinka hyvin VT on säilynyt alkuperäisen oloisena.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä
« Vastaus #50 : 04.12.21 - klo:10:59 »
Olin myös ollut sellaisessa käsityksessä, että tieteen käyttämin menetelmin Raamatun kirjojen alkuperäinen asu on aika hyvin tiedossa. Sen verran paljon asiaa on tutkittu ja edelleen tutkitaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Mietteitä
« Vastaus #51 : 04.12.21 - klo:12:49 »
Itte en olisi huolissani Raamatun paikkaansa pitämisestä.
Joku vanhempi pastori tai joku hengenmies en muista kuka, niin sanoi, jotta kun tekee kuten Raamatussa on kirjoitettu, niin tulee tuntemaan ja tietämään että se on totta.

Enempi minua huolestuttaa miten jengi tulkitsee Raamattua.
Monella täälläkin ihan hassuja tulkintoja ja ne on se ongelma.
Ei se että on hassuja tulkintoja, ne sopii kyllä, mutta kun on tulkintoja, kun vie omavanhurskauteen tai omien tekojen tielle jotain saadakseen, kun kaikki on armoa vain.
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä
« Vastaus #52 : 04.12.21 - klo:13:01 »
5veisaaja lukee meille lakia ja toimii myös yleisenä syyttäjänä.
'Armo'-sana toki tekstissä välillä esiintyy, mutta ettei se vain peittosi tuon Tulikiven alle?
Minua rupesi kiinnostamaan, mitä ne kummalliset raamatuntulkinnat ovat, joihin viittasit.  Jos muutaman niistä kertoisit.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä
« Vastaus #53 : 04.12.21 - klo:13:03 »
Olen 5veisaajan kanssa samaa mieltä hänen ensimmäisestä kappaleestaan. Toisesta en ole vielä varma. Odotan niitä kummallisia tulkintoja.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Mietteitä
« Vastaus #54 : 04.12.21 - klo:13:16 »
Olin myös ollut sellaisessa käsityksessä, että tieteen käyttämin menetelmin Raamatun kirjojen alkuperäinen asu on aika hyvin tiedossa. Sen verran paljon asiaa on tutkittu ja edelleen tutkitaan.

Mitä tarkoitat "alkuperäisellä asulla"? Sitäkö, millaisia ovat olleet siinä vaiheessa, kun ovat tulleet hyväksytyksi johonkin pyhien kirjoitusten kokoelmaan, vai jotain muuta?

(Niin, en kyllä tiedä sitäkään, miten ajattelet Raamatun syntyneen, tai edes sitä, kuinka vanha maailmankaikkeus mielestäsi on. Nekin voivat vaikuttaa siihen, miten ymmärtäisin vastauksen. )
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Mietteitä
« Vastaus #55 : 04.12.21 - klo:13:19 »
Mitä tarkoitat "alkuperäisellä asulla"? Sitäkö, millaisia ovat olleet siinä vaiheessa, kun ovat tulleet hyväksytyksi johonkin pyhien kirjoitusten kokoelmaan, vai jotain muuta?

(Niin, en kyllä tiedä sitäkään, miten ajattelet Raamatun syntyneen, tai edes sitä, kuinka vanha maailmankaikkeus mielestäsi on. Nekin voivat vaikuttaa siihen, miten ymmärtäisin vastauksen. )

Jännää nähdä millaisen vastauksen öppis saa, kun kk idästä osaa puhua kuin Mauno Koivisto, että puhua ja puhua ilman että kukaan tajuaa mistä hän nyt taas porisee.
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Mietteitä
« Vastaus #56 : 04.12.21 - klo:13:21 »
Itse en ole ollenkaan paneutunut ja kiinnostunut arkeologisiin löytöihin.
Sen verran tiedän että Eero Junkkaala tähän asiaan paneutunut kovasti, käynyt tutkimassa,
kirjoittanut aiheesta kirjoja, pitänyt luentoja, yhden olen kuullut, en muista siitä mitään.

Raamatusta on monia vähän, osin enemmänkin, toisistaan poikkeavia käännöksiä.
Mutta kaikissa on punaisena lankana Jeesus alkulehdeltä alkaen viimeiselle sivulle asti.
Jumalan tahto, pelastuskysymys, muut perusasiat, kaikki kaikissa käännöksissä esillä.
Näin on mm. Jukka Norvanto todennut.
Älkäämme vaivatko päätämme sillä mikä käännös on oikea, emme ole autuaita siitä että
tiedämme mikä käännös on luotettava ja pätevä.
Etsitään Jumalan tahtoa, Jeesusta armahtajaksemme, pelastajaksemme.
Tässä etsinnässä vastaukset löytyy kaikkien Pyhän Raamatun käännösversioiden avulla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä
« Vastaus #57 : 04.12.21 - klo:13:23 »
-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Mietteitä
« Vastaus #58 : 04.12.21 - klo:13:36 »
Siteeraan ilmestyskirjan luku 21 ja jaetta 8
tai vuorisaarnaa.

Minusta niissä Jeesus vihjasi olevan mahdotonta olla percect, mutta armo on jonka alla tulisi olla.

täytyy kyllä myöntää Jeesuksen puhuneen, niin monella tavalla tulkittavia juttuja, että pitää olla se ISOKUVA jotenkin hallussa tai tajuta se.

Jeesus tykkäs puhua vertauksilla, kuten parempi pyy ammuttuna repussa, kuin kymmenen oksalla, jos on nälkä.
Se on ikävää, ois voinu, niinku suomeksi. Kai joku järki silti Jeesuksen vertauksilla puhumisessa on?
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä
« Vastaus #59 : 04.12.21 - klo:13:36 »
Olavi Peltola sanoi kutakuinkin niin, että koska kaikki raamatunkäännökset ovat väärin käännettyjä, tästä johtuen kannattaa lukea kaikkia käännöksiä. 
Tällä hän kaiketikin tarkoittaa sitä, että ei ole mitään yhtä ainutta hyvää käännöstä, kaikki ovat hyviä, kannattaa lukea useampia.

Käännöstä valitessa kannattaa ottaa huomioon lukija ja käyttötarkoitus. Tavalliselle suomalaiselle sopii suomenkielinen käännös. Nuorelle ensi kertaa Raamattuun tutustuvalle sopii joku nykykielinen ei liian sanatarkka käännös, jotta teksti olisi helppolukuinen. Syvemmälle tekstin yksityiskohtiin haluavalle joku sanatarkempi käännös,  esim. Raamattu Kansalle tai KR33/38. Jotta voisi sanoa, että Mikä on paras käännös pitäisi siis tietää lukija sekä käyttötarkoitus.