Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Psalmit 71-80

<< < (2/7) > >>

karjalaisenkyösti:
Psalmi 74.
"ei ole enää profeettaa"
Liekö nykyäänkään enää?
Onko tämä huolestuttavaa?
Olen ymmärtänyt, että profeetan tehtävä on paljon laajempi, kuin vain tulevaisuuden ennustaminen. Tuo tulevaisuuden ennustaminen luultavasti ei ole edes se päätehtävä.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 76.
"Ihmisten vihakin koituu sinulle ylistykseksi, ..."

karjalaisenkyösti:
Psalmi 77.
Jälleen psalmi, jossa koetaan, että Jumala on kaukana eikä tunnu kuulevan.

Psalmi 78.
"vaan me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistettävistä teoista, hänen voimastansa ja ihmeistänsä, jotka hän on tehnyt"
Jos tämä ketju katkeaa, ei ole hyvää tulevaisuutta. Jos ei katkea, tulevaisuus on hyvä.
Toki maallisessa mielessä saattaa hyvinkin tulla valtavia menestymisiä, vaikka ketju olisikin katkennut, mutta kuoleman jälkeen menestykset voivat olla vähissä.

Minun mielestäni tämä ketju (=Jumalan tuntemisen vieminen seuraaville sukupolville) on paljolti katkennut.
Jos vanhemmat eivät ole Raamattua lukevia ihmisiä, heidän lapsensa eivät enää tiedä mitään tai juuri mitään Raamatusta.
Jos vanhemmat uskovat olevansa uskovaisia, eivät hekään pääsääntöisesti enää lue kovinkaan paljoa Raamattua lapsilleen.
Pikkiriikkisen enemmän olen näitä asioita seurannut, koska itselläni on ekaluokkalainen poika.
Toki en tiedä, mitä kaikkea nämä tuttavaperheeni kotiolissa minulta salassa tekevät, mutta tällainen mielikuva minulle on tullut.
Minua ei yhtään haittaa, jos mielikuvani osoittautuu vääräksi. Se olisi vain hyvä asia.

Tänään poika nukahti Johanneksen evankeliumin äärellä. Tapoihin kuuluu, että Raamatun äärellä nukahdetaan (poika nukahtaa) iltaisin.

Täällä vielä viitteitä tuohon ed. mainitsemaani "ketjuun":
"hän sääti Israeliin lain ja käski meidän isiemme julistaa ne lapsillensa"
"että jälkipolvi saisi ne tietää, saisivat tietää vastedes syntyvät lapset, ja nekin nousisivat ja kertoisivat niistä lapsillensa"

Pyhäkoulutoiminta ja muu vastaava lapsille suunnattu toiminta on tärkeää.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 79.
"Jumala, pakanat ovat tunkeutuneet sinun perintöosaasi, he ovat saastuttaneet sinun pyhän temppelisi, ovat tehneet Jerusalemista kiviraunion"

Voiko tätä soveltaa nykyaikaan?
Voiko sanan "perintöosa" ja "temppeli" korvata sanalla "kirkko"?

Puhutteleva jae:
"Tulkoon vankien huokaus sinun kasvojesi eteen"

karjalaisenkyösti:
Psalmi 80:
"Herra, Jumala Sebaot, kuinka kauan sinä annat vihasi suitsuta, kun sinun kansasi rukoilee?
 Sinä olet syöttänyt heille kyynelten leipää, olet juottanut heille maljoittain kyyneleitä; olet pannut meidät riidaksi   naapureillemme, meidän vihollisemme pilkkaavat meitä. "

Tämä tietty kärsimyksen teema toistuu usein psalmeissa, eli että Jumala kurittaa omiaan joskus kovallakin kädellä.
Muuallakin Raamatussa sama teema on esillä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta