Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Psalmit 61-70

<< < (3/3)

karjalaisenkyösti:
Psalmi 66.
"Sillä sinä, Jumala, olet koetellut meitä, olet sulattanut meitä, niinkuin hopea sulatetaan.
Sinä veit meidät verkkoon, panit kuorman meidän lanteillemme.
Sinä annoit ihmisten ajaa päämme päällitse, me jouduimme tuleen ja veteen."

Nämäkin tulevat Jumalan kädestä ja niilläkin on oma tarkoituksensa, jota meille ei kerrota.
Itse ymmärrän, että näiden tehtävänä on ajaa ja pitää ihmistä apua tarvitsevan tilassa ja näinollen kääntää ihmistä Jumalan puoleen.

"Mutta sinä veit meidät yltäkylläisyyteen."
Tälläkin on aikansa.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 67.
"että maan päällä tunnettaisiin sinun tiesi, kaikissa pakanakansoissa sinun apusi"

Raamatun kuuluisammassa rukouksessa rukoillaan samansuuntaista: "tulkoon sinun valtakuntasi".
Olisihan se kaikinpuolin helpompaa kaikille, kun tuhon rukoukseen tulee vastaus.
Ja taitaa olla niin, että päivittäin tuohon rukoukseen vastataankin eri ihmisten kohdalla ja totaalinen vastaus tulee sitten tuonpuoleisessa ja luultavasti varsin voimakkaasti vielä tämänpuoleisessakin, mikäli tulkinta on oikea, että tuhatvuotinen valtakunta on tuhannen vuoden rauhanvaltakunta maailman historiassa.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 68.
"Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksesi, sait ihmisiä lahjaksesi"
Tätä lausetta siteerataan jossakin UT:n puolella.

"niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran Jumalan tykönä"
Aika mielenkiintoista.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 69.
"Pelasta minut, Jumala, sillä vedet käyvät minun sieluuni asti.
Minä olen vajonnut syvään, pohjattomaan liejuun, olen joutunut vetten syvyyksiin, ja virta tulvii minun ylitseni.
Minä olen väsynyt huutamisesta, minun kurkkuni kuivettuu, minun silmäni ovat rauenneet odottaessani Jumalaani."

Tätä teemaa Jonas Lagus ja taisi Paavo Ruotsalainenkin käsitellä.
Tässä taidetaan olla lähellä sellaista tilannetta, että voimavarat Herran nimen avuksi huutamiseen alkavat loppua.
Muu hömppä ei enää kiinnosta, Jumala pitäisi jostain löytyä, mutta tie on tukossa, ei jaksa enää huutaakaan Herran puoleen.
ed. mainitsemanui körtti-vaikuttajat käyttäisivät tästä tilasta varmaan termiä "Herralle sairastaminen".

"Älä anna minussa häpeään joutua niiden, jotka odottavat sinua, Herra, Herra Sebaot. Älä salli minussa pettyä niiden, jotka etsivät sinua, Israelin Jumala."
Moni on pettynyt uskovaisiin juuri siksi, koska me olemme selkään puukottajia, pahan puhujia, rakkaudettomia yms.
Ei ole ryhmää, josta nämä ominaisuudet puuttuvat, koska jokainen ryhmä koostuu meistä ihmisistä.
Ikävää on, että ihminen voi pettyä Jumalaan uskovaisten käytöksen johdosta, vaikka Jumala ei edustakaan niitä paheita, joita ihminen edustaa.
Moni tosin nostaa oman ryhmänsä jalustalle ja aivan rehellisesti ja vilpittömästi uskoo oman ryhmänsä olevan eettisesti ja moraalisesti muita korkeammalla.
Lapsena muistan, kun olin täysin ehdottoman varma oman helluntaiseurakunnan olevan se kaikkein oikein.
Nyt ymmärrän, että ei se sen kummempi ryhmänä ole, kuin körtiläisporukkakaan, tai joku muu porukka.
Vaikka olemmekin tällaisia, niin oma ryhmä (mikä se sitten kenelläkin lieneekään) voi olla hyvinkin tärkeä. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä ympärilleen.

"Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun. "
ja
"juottivat minulle janooni hapanviiniä"

UT taitaa pitää näitä viittauksina Jeesukseen. Näitä viittauksia tämäkin psalmi hyvinkin on pullollaan.

karjalaisenkyösti:
Psalmi 70.
"Mutta minä olen kurja ja köyhä"

Jos Daavid on kirjoittanut tämän kuninkaana ollessaan, niin tuon köyhyyden täytyy olla muuta, kuin aineellista.
Jeesus puhuu hengellisestä köyhyydestä.
Hengellisen köyhyyden teema kiinnostaa minua.
Siinä menee asiat jotenkin päälaelleen normaalin järjen kanssa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta