Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, Psalmit 51-60

<< < (3/3)

karjalaisenkyösti:
57:2 "Jumala, ole minulle armollinen, ole minulle armollinen"
57:11 "Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu hamaan taivaisiin"

58:2. "Tekö tuomitsette oikein, te ihmislapset?"
Teen viikoittain valtavan määrän ajatuksissani tuomioita (kutsun niitä ehkä arvioiksi) eri ihmisistä eri seikkojen perusteella. Kuvittelen omaavani kuudennen aistin, vaikka jotenkin ymmärrän, että sellaiseen aistiin ei pitäisi uskoa.
Olen huomaavinani, että muutkin toimivat samoin. Hekin tuomitsevat ympärillään olevia ihmisiä ja hekin kutsuvat tätä tuomitsemista jollain muulla termillä ja hekin kuvittelevat omaavansa jonkinlaisen kuudennen aistin, joka tuo heille jotenkin mystisesti jotain salaista tietoa kanssaihmisistään.
Keskustelufoorumit ovat todella hyviä paikkoja huomata tämä.
Kun teen huomioita, huomaan, että tuomitsemme, mutta teemme sen niin, että emme monestikaan sitä edes tiedosta.
Hyvyyden peikko sisällämme sanoo, että emmehän me ketään tuomitse.
Ei tuomitsemisessa sinänsä ole mitään väärää, se on jopa hyvä asia.
Ongelmana on kuitenkin se, että ne meidän tuomiomme taitavat pääsääntöisesti olla vääriä, johtuen siitä, että kokonaisuuden näkeminen on vajavaista.
Jakeen 58:2 kysymykseen vastaisin jakeen 3 sanoilla: "Ei, vaan te hankitsette sydämessänne vääryyttä."

Jos olin vaikeaselkoinen, niin annan esimerkin:
Näen jonkun ihmisen ensimmäsitä kertaa, langetan hänestä ensimmäisten sekuntien aikana ajatuksissani jo jonkinlaisen tuomion. Jos hänellä on sattunut olle huono päivä, ajatuksissani langetan tuomion ja en ehkä halua olla hänen kanssaan sen jälkeen enää tekemisissä.
Näyttää siltä, että täällä puhutaan tuosta ensivaikutelmasta:
http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/luo-haikaiseva-ensivaikutelma-nain-onnistut-takuulla/4483706
Vähän alkua selailin, en lukenut juttua.

Toinen esimerkki: saan ennen tapaamista tietää, että hän on helluntalainen/viidesläinen/körttiläinen/lestadiolainen/ateisti.
Kun tapaan hänet, olen varautunut, koska olen jo mielessäni langettanut tuomion hänestä.
Yritän toimia vastoin ja olla antamatta tuomiota, en onnistu, silti tuomitsen. Se tulee kuin luonnostaan sisikunnastani. Se on luonnollinen osa ajatusmaailmaani.
Ja väitän, että en ole muita huonompi tässä asiassa.
Röyhkeästi väitän vielä, että vaikka joku ei tätä itsessään huomaa, niin silti hän tekee juuri sitä samaa tässä asiassa, kuin minäkin.

karjalaisenkyösti:
Tuonkin synnin tunnistaminen ja tunnustaminen ei sitä syntiä kyllä poista, mutta auttanee vähän siihen suuntaan, että se ei näy liian räikeästi ulospäin.
Näin minä ajattelen.

vn:
Joo, annamme tuomioita ja arvioita monin eri tavoin, tietoisesti tai tiedostamatta.
Myöskin tuomioiden ja arvioiden vastaanottokykymme vaihtelee eri ihmisillä, ja myöskin
samalla ihmisellä tilanteet vaihtelee monista syistä.
Elämä on vaihtelevaa ja rikasta, välillä pintaliitoa, välillä kalastusta syvissä vesissä.
Mutta Kristus kulkee jalkaisin ja etsii monttuihin pudonneita, olen kokenut joitain kertoja.
Ja Hän etsii myös kadonneet ja eksyneet lampaat ja auttaa eteenpäin.

Riitta-mummi:
Psalmi 53


Arkkimandriitta Serfim laulaa psalmin arameaksi;
https://youtu.be/_K-J9VPAu2Y



Psalmi 53

Maailma ilman Jumalaa

1
Laulunjohtajalle. Kuorolauluna. Daavidin virsi.

2 Mieletön se, joka ajattelee:
"Ei Jumalaa ole."
Turmeltuneita ovat ne,
jotka näin ajattelevat,
inhottavia heidän tekonsa.
Kukaan heistä ei tee hyvää.
3 Jumala katsoo taivaasta maan ihmisiin,
hän tutkii, onko kellään ymmärrystä,
onko ketään, joka etsii Jumalaa.
4 Kaikki he ovat hylänneet hänet, kelvottomia kaikki tyynni! Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei yhtäkään.
5 Eivätkö he mitään käsitä,
nuo väärintekijät?
He syövät minun kansaani,
syövät sitä kuin leipää.
He ovat unohtaneet Jumalan.
6 Vielä he joutuvat kauhun valtaan -- ennennäkemättömän kauhun -- sillä Jumala lyö hajalle kansansa vainoojien luut. Jumala on heidät hylännyt, ja häpeä on heidän osansa.
7 Kunpa Siionista jo tulisi apu Israelille! Kun Jumala kääntää kansansa kohtalon, silloin Jaakob riemuitsee, Israel iloitsee.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta