Keskustelu > Raamattupiirit

Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 3. luku

(1/6) > >>

vn:
Viikolle 3.10. - 9.10.

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/

Riitta-mummi:
Tämä on hieno kokonaisuus Paavalilta. Vertaukset puutarhurista ja rakentajasta terävöittävät sitä miten rakennetaan ja mistä aineista, kuitenkin niin että Kristus on kulmakivi ja perustus.

Tulen läpi pelastuminen on monille tuttu kokemus, minulle myös.


Tämä on huimaava ajatus;

16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala saattaa turmioon hänet. Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te.

Vaikea uskoa, mutta jo luomisessa Jumala puhalsi oman henkensä ihmiseen, meihinkin.


Ja lopuksi taas kertausta ihmisviisaudesta ja niiden turhanpäiväisyyksistä.
Silti olemme Kristuksen kun olemme hänen nimeesä kastettu.

Pena:
Paavali vertaa seurakuntaa rakennukseen. Minä koen kielikuvan voimakkaasti yhteisöllisyyttä ja yhteyttä korostavana. Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Riidat hajottavat tätä rakennusta. Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät. Jos yksi sanoo: "Minä olen Paavalin puolella", toinen taas: "Minä Apolloksen", ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin?

vn:
1. Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
2. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3. olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
----------------------------------------------------
Voiko nuo jakeet ymmärtää siten että kristittynä ja uskossa kasvamista ei ole tapahtunut
siten kuin olisi ehkä pitänyt?

vn:
11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

Tämän yksittäisen jakeen sain aikoja sitten matkaevääksi, edelleen muistan.
Tuon jakeen ympärillä kerrotaan rakentamisesta.
Perustus tärkein, rakennukset (ihmiset, työmuodot) ovat erilaisia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta