Keskustelu > Yleinen keskustelu

Armeija vs. siviilipalvelus

(1/32) > >>

Kristian:
Haluaisin kuulla mielipiteitänne aiheesta eli oletteko itse käyneet jommankumman tai menossa? Mitä mieltä olette ja millä perusteella valitsitte?

Itse lähden heinäkuussa Kajaaniin suorittamaan aseellista palvelua. Valitsin sen vaihtoehdon, koska olen isänmaallinen ja olen omasta mielestäni tälle maailmalle sen velkaa. Sitäpaitsi Paavalikin sanoo kirjeissään, että esivallalla on oikeus miekkaan. Tuo armeija oli myös jotekin perinteinen ja niin "itsestään selvä" vaihtoehto minulle.

Peccator:
Intti käyty jo muutama hetki sitten ja aikani kirkon uralla haparoituani löysin itseni intistä töistä.

Maassa on aina armeija, jos se ei ole niin se on sitten jonku toisen... :wink:

Kauhanen T:
Armeija tuli aikanaan käytyä, palvelin muuten peräti 375 vrk!

Äänestysvaihtoehdoista puuttuu ainakin: "olen saanut vapautuksen rauhanajaksi/täysvapautuksen" ja "olen ahvenanmaalainen".

Soopeli:

--- Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T" ---Armeija tuli aikanaan käytyä, palvelin muuten peräti 375 vrk!

Äänestysvaihtoehdoista puuttuu ainakin: "olen saanut vapautuksen rauhanajaksi/täysvapautuksen" ja "olen ahvenanmaalainen".
--- Lainaus päättyy ---


Kävitkö jälki-RUKin, jos sopii udella?

Itse vietin intissä vuoden verran jokunen vuosi sitten. Ehkäpä eettisiä perusteita sille ei tullut niin kovasti pohdittua, vaan mielsin sen lähinnä kansalaisvelvollisuudeksi. Jälkikäteen näen kyllä asepalveluksen suorittamisen myös kristitylle sopivaksi, perustuen Room. 13. lukuun, jossa puhutaan esivallasta. Puolustusvoimat edustavat siis samaa esivaltaa kuin poliisi, mutta sisäisen järjestyksen sijasta takaa ensisijaisesti ulkoista. Syntiinlangenneessa maailmassa tarvitaan valitettavasti tällaisia järjestyksiä turvallisuuden ja rauhan takaamiseksi.

Kauhanen T:

--- Lainaus käyttäjältä: "Soopeli" ---Kävitkö jälki-RUKin, jos sopii udella?
--- Lainaus päättyy ---


Kyllä. Siitä tuo harvinaisen pitkä palvelusaika.


--- Lainaus ---näen kyllä asepalveluksen suorittamisen myös kristitylle sopivaksi, perustuen Room. 13. lukuun, jossa puhutaan esivallasta. Puolustusvoimat edustavat siis samaa esivaltaa kuin poliisi
--- Lainaus päättyy ---


Mielipiteisiisi on helppo yhtyä!

Ymmärrän myös perustelut kristilliselle pasifismille. Mielestäni parasta rauhantyötä on kuitenkin sellainen, mikä käytännössä parhaiten turvaa rauhan säilymistä. Ponnistelu oikeudenmukaisemman ja tasa-arvoisemman maailman syntymiseksi on sitä rauhantyötä parhaimmillaan, mutta oma osansa on myös demokraattisten maiden kansalaisarmeijoilla - ne luovat vakautta ympäristöönsä. Tällaisen armeijan luotettavuus kriisitilanteessa perustuu reserviläisten saamaan sotilaskoulutukseen - koulutettu sotilas on kurinalainen sotilas, ja kurinalainen sotilas ei ryöstele eikä murhaa siviilejä tms. Tässä oma pikkuruinen merkityksensä on niillä suomalaisnuorilla, jotka suorittavat varusmiespalveluksen.

Mutta erinomaista rauhantyötä tekevät myös siviilipalveluksen suorittajat ja ne, jotka syystä tai toisesta on tästä velvollisuudesta vapautettu. Yksilön kansalaiskuntoa on aivan turha yrittää mitata hänen sotilaskoulutuksellaan - käytännön vastuun kantaminen siviilielämässä on se, millä on merkitystä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta