Keskustelu > Seuratupa

Tuomasmessu

<< < (4/6) > >>

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "seppos" ---
--- Lainaus käyttäjältä: "Eliza" ---
Mää kyllä ehotin vaikeita virsiä mutta ihan vaan sen takia että seki 108 sattu olemaan HYVÄ.
--- Lainaus päättyy ---


Minusta tämä on vähän ulkona topicin, mutta se 108 on PAHA. Se ei sovi luonnolleni olenkaan.  Samoin on adventtivirren sanat Hiljaisuutta nöyryyttä Jumala rakastaa. Mitä silloin minulkle jää??
--- Lainaus päättyy ---


En saa käsitystä siitä, tarkoitetaanko tässä hyvä ja paha -vastakkainasettelulla virren sisältöä vai melodiaa. Elizan kommentista ymmärsin, että melodiaa, seppos:n kommentista sisältöä. Sisältöön kantaa ottamatta mielestäni tuo virsi 108 on äärimmäisen kaunis. Siinä on kai jotain moodejakin (siis kirkkosävellajeja), kun ei se ihan perinteiseen duuri-mollikaavaan laskeudu. En nyt jaksa sävellajianalyysiä kuitenkaan tehdä :) Jos joku äkkiseltään tietää moodin, niin kertokoon!

Melodiallisesti paha virsi on mielestäni sv 209, ns. häävirsi. Oli vähän vaikeuksia opetella se, nyt menee suurinpiirtein :)

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: "An-na" ---

En saa käsitystä siitä, tarkoitetaanko tässä hyvä ja paha -vastakkainasettelulla virren sisältöä vai melodiaa. Elizan kommentista ymmärsin, että melodiaa, seppos:n kommentista sisältöä. Sisältöön kantaa ottamatta mielestäni tuo virsi 108 on äärimmäisen kaunis. Siinä on kai jotain moodejakin (siis kirkkosävellajeja), kun ei se ihan perinteiseen duuri-mollikaavaan laskeudu.

Melodiallisesti paha virsi on mielestäni sv 209, ns. häävirsi. Oli vähän vaikeuksia opetella se, nyt menee suurinpiirtein :)
--- Lainaus päättyy ---


Moi

Tarkoitin sisältöä en säveltä.

Sanneli:
Siionin virsissä on hirviän kauniita säveleitä, toi on yks. Yleensä semmoset joissa ei oo sekä sanat ja sävel hyvät se on että jos sanat on kamalat, sävel on hyvä ja päinvastoin. Lukuunottamatta esim. "rakasta" rippivirttämme 107.

mopomies:

--- Lainaus käyttäjältä: "Liisa" ---Kerran olen Tuomasmessussa käynyt, muutama vuosi sitten siskon houkuttelemana. Hämärät muistikuvat itse tilaisuudesta enää on, enemmänkin tunteen tasolla enää kokemukset. Musiikki taisi kyllä tuntua tutulta ja ihan mukavaa siellä muutenkin oli, kunnes sitten tuli se jonkin vaeltelu-/eteenkutsu-/rukous-/julistus-/sielunhoitohetken alettua iski ihmetys ja ahdistus. Se sai ymmärtämään miksi monet körttihenkiset tuttavat tuomasmessuja ovat vähän vierastaneet. Mutta en pidä mahdottomana, että toistekin kävisin, mielenkiinnosta ainakin, vähän jotain erilaistahan se on.
--- Lainaus päättyy ---



Sen verran vaan t-messusta vielä että ite olen pitkään ollut mukana tuomasmessun maailmassa pohjalta silloin tällöin. Itse pidän siitä että suuressa joukossa on helppoa olla näkymätön jos haluaa. Ei kukaan huomioi tai tarkkaile mitä toinen tekee kun porukkaa on niin paljon. Eteenvaeltelun aiheuttamat väristykset ymmärrän, koska useinhan niissä on kyse jostain "tunnustamisesta" tms, mutta tuomasmesushan se on päinvastoin sellainen sielunhoidollinen tapahtuma ajatukseltaan. Itse olenkin sitä eteenmenemistä katsellessani kokenut että sinne mennään nimenomaan kipujen ja ongelmien kanssa lohtua saamaan ja taakkaa keventämään, ei rohkeina ratkaisuntekijöinä. Siksi se minusta puoltaa paikkaansa. Keskusteluahan voi asioistaan harjoittaa messun jälkeenin ihan privaatisti, että ei tuo ns eteenmeno ainoa tapa siihen ole. Mutta minusta siis luonteeltaan aika lailla vastakkainen kuin monien herätyskokousten eteenmeno, jossa nimenomaan tsekataan ketkä ovat "rohkeita uskonsotureita".
No kyllä minäkin nyt seuroissa paremmin viihdyn, jos sanonta sallitaan, mutta ei minusta tuo tuomasmessu kyllä mikään herätyshenkinen ratkaisujuhla ole, kaikkea muuta.

Pena:
Tuomasmessunkin voi järjestää monella tavalla. Minusta on tärkeää, ettei siitä tehdä mitään erityistä tuomaskristittyjen tuomasuskon ihanaa tuomasjuhlaa vaan se ymmärretään tavallisen seurakunnan yhdeksi vaihtoehtoiseksi muodoksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta