Keskustelu > Seuratupa

Rukouspalvelu

(1/7) > >>

Aino:
Hei, olen uusi täällä. En ole käynyt kokouksissa enkä seuroissa, mutta körttiläisyys on aina ollut minussa "perintönä" äidin puolelta. Seppä Högmanin sanat Paavolle liittyvät uskoontuloonikin. Mitäpä mieltä  te olette suositusta rukouspalvelusta, jota tarjotaan kirkoissa  sanan ja rukouksen illoissa ja monissa karismaattisissa herätyskokouksissa?  Myös Radio Deissä  ja hengellisissä lehdissä. En siis tarkoita varsinaista esirukousta, jota voi suorittaa yksinäisyydessä, kahdenkesken tai ystäväpiirissäkin, vaan nimenomaan yleistä julkista palvelua jossa on siihen tehtävään erikoisesti valitut henkilöt.

seppos:
Haluatko todella tietää minun kantani??

Rukouspalvelu on jotain sellaista, jota raamattu ei missään muodossa tunne. Päinvastoin minusta Jeesus kieltää sellaisen(kommentoikoon teologit). Jokaista meitä luvataan kuulla, emmekä tarvitse kuin taivaallisen esirukoilijan. Nämä rukouspalveluyritykset ovat tapa hankkia elanto.

Oli vähän kovasti, mutta mielestäni rehellisesti sanottu.

Aino:
Kiitos rehellisestä vastauksesta, juuri sellaista halusinkin! Mielestäsi Jeesus siis kieltää rukouspalvelun ja toivot teologien kommenttia. Samaa toivon minäkin,  ja muidenkin kommentteja, mutta toivoisin että sinäkin vielä perustelisit tarkemmin miten Hän sen sinun mielestäsi kieltää. Olen nimittäin itse etsinyt Raamatusta perusteita tälle toiminnalle, mutta en ole löytänyt tarpeeksi selkeää. Alkuseurakunnassahan apostolit erottivat  rahallisesti avustavat erikseen ja halusivat itse pysyä rukouksessa ja sananpalveluksessa. Tällä ei kuitenkaan tarkoitettu tätä rukouspalvelumuotoa josta keskustelemme. Hehän eivät asettaneet mitään rukouspalvelutoimintaa erikseen.  1.Tim 2:1 sekään ei mielestäni tarkoita tätä, siinä puhutaan julkisista yleisistä rukouksista joita  papit lausuvat jumalanpalveluksissa.  Puolesta puhujat käyttävät Jaak 5:14-16 kohtaa. Mitä tästä arvelisit?   Elannon hankkimistapa se ei välttämättä aina ole sillä niissä tilaisuuksissa joissa olen ollut se tehdään vapaaehtoisvoimin ilmaiseksi vaikka rukouspalvelijat olisivatkin vakinaisia. Rahastuksen yhteydessähän se onkin selvää anekauppaa ja varmasti Raamatun vastaista!

seppos:
Haastat vaikeita.

Keskityin siihen mitä  nimenomaan Jeesus sanoo rukoilemisesta, johon ei ole sotkeutunut vielä mitään temppelitapoja. Hänhän käskee meidän mennä hiljaisuuteen rukoilemaan itse ja opettaa meille yhden erinomaisen rukouksen. Vain vähän on tarpeen ja loppu on hengellistä huvitusta.

Tällä elannolla tarkoitin luonnollisesti Rukouspalvelu ry: tä vai oliko oy. Tiukka kantani on, vaikka joku vastaan väittäisikin, niin emme tarvitse mitään välimiestä ja heikoinkin huokaus kuullaan. Miksi sitten hakisimme siihen apuja joistain rukouspalvelijoista, aivan kuin heitä kuultaisiin paremmin kuin meitä. Luota tässä yksin Jumalaan.

Teme:
Noh.. vaikka rukouspalvelijat ovatkin vapaaehtoisia, niin usein saarnaaja siinä sitten napsasee oman osansa. Se taas saattaa olla sidottu kolehtiin.

Suhtaudun myös aika kriittisesti rukouspalveluun, jossa pyydetään eteen tulemaan. Hieman turhan paljon olen nähnyt siihen liittyviä ongelmia, että pysyn poissa. (Noh.. en kyllä pystyisi edes menemään tilaisuuteen, jossa tietäisin jo etukäteen olevan "eteen kutsun". Siihen on monia syitä, joista osa löytyykin vanhoista posteistanii. Useampi vuosi kuitenkin vapaakirkollisissa piireissä näytti hieman liikaa sitä toista puolta...)

Teme

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta